Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aixam-l.jpg

Aixam

Aixam vult een niche op met lichte motorvoertuigen die zonder autorijbewijs bestuurd mogen worden

De Franse fabrikant Aixam vulde vanaf midden jaren ’80 een niche binnen de automarkt op door lichte motorvoertuigen met drie wielen en miniauto’s waarvoor geen autorijbewijs nodig was aan te bieden. De grondgedachte van het bedrijf: met hun lichte bouwwijze en beperkte motorprestatie moesten de tweezitters mensen mobiliteit verschaffen waarvoor een gewone auto niet in aanmerking komt. Voorwaarde was dan wel dat de lichte voertuigen niet sneller dan 45 km/u per uur reden en niet meer dan 350 kilogram wogen. Wanneer de voertuigen aan deze voorwaarden voldeden mochten ze in onder meer Duitsland met een rijbewijs AM bestuurd worden. Bovendien hoefden ze niet geregistreerd te worden en waren ze belastingvrij.

De voertuigseries van Aixam

Als één van de eerste vierwielaangedreven modellen tot 45 km/u introduceerde Aixam de door een dieselmotor aangedreven Aixam 325 D. In de jaren ’90 volgden de sedanseries Aixam Revolution, Evolution en Innovation. En in 2010 kwam daar nog eens de serie Impulsion achteraan. Hierop voortbouwend werd het modelpalet uitgebreid met cabriolets en sinds 2003 ook met bedrijfsvoertuigen van het merk Aixam Mega. Het bedrijf had zichzelf inmiddels een nieuw doel gesteld, namelijk dat de modellen waargenomen moesten worden als praktische stadsauto’s. Daarom bracht Aixam naast de modellen voor rijbewijs AM, ook zijn modellen met een zwaardere motor steeds meer onder de aandacht.

Sedans en cabrio’s van Aixam voor rijbewijsklasse AM

De Fransen boden vanaf 2010 een geactualiseerde serie van lichte motorvoertuigen aan met de modellen Aixam City en Aixam Crossline. Deze hoefden niet geregistreerd te worden. Bovendien werd ook de hardtop cabriolet Aixam Scouty in de collectie opgenomen. Deze tweezitters waren uitgerust met dieselmotoren van de Japanse producent Kubota, die gecombineerd werden met een automatische versnellingsbak. Het brandstofverbruik lag volgens de fabrikant op 2,9 liter, wat gepaard ging met een CO2-uitstoot van 78 g/km.

De benzinemodellen van Aixam voor rijbewijsklasse B

Met de Aixam Crossline GT en de cabriolet Aixam Scouty GTR breidde de fabrikant zijn collectie met twee krachtigere benzinemodellen uit. Voor deze modellen was een rijbewijs B vereist en ze moesten tevens geregistreerd worden. De benzinemodellen konden een maximumsnelheid van 93 kilometer per uur halen.

Sportauto’s en bedrijfsvoertuigen van Aixam-Mega

In 1992 traden de Fransen met hun merk Mega een geheel andere voertuigklasse binnen: onder de naam Mega Track presenteerde Aixam een sportauto met een V12-motor van Mercedes met een prestatievermogen van 395 pk. Vier jaar later volgde de presentatie van de sportcoupé Aixam Mega Monto Carlo. Daarna werden onder de merknaam Mega ook bedrijfsvoertuigen van Aixam verkocht. Men kon kiezen uit drie carrosserieversies: de Mega Minivan, de Mega met laadbak en een pick-up versie. Alle drie modellen hoefden niet geregistreerd te worden en vereisten rijbewijs AM.

Elektrische voertuigen van Aixam

Aixam bood ook voertuigen met elektromotoren aan, namelijk met de rijbewijsvrije eenzitter Mega Charly. De snelheid van dit voertuig was begrensd op 15 km/u. Naast dit model met gesloten bestuurderscabine was er bovendien ook nog een open versie in de vorm van de Mega Elektro Scooter. Terwijl deze voertuigen senioren en mensen met een lichamelijke beperking als doelgroep hadden en hier ook speciaal voor ontworpen waren, gebruikte Aixam zijn kennis tegelijkertijd om een elektrisch aangedreven versie van zijn kleine sedan Aixam City te ontwikkelen. Deze Mega e-City werd vanaf 2007 aanvankelijk alleen met het stuur aan de rechterzijde gebouwd, maar kwam in 2011 ook met het stuur aan de linkerzijde op de markt.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen