Interesse in een Aixam 400
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Met de kleine, zuinige en ook best grappige Aixam 400 brommobiel kun je zuinig en vlot van A naar B rijden. De brommobielen van Aixam werden bekend omdat je er in de beginjaren zonder rijbewijs in mocht rijden. Tegenwoordig heb je een AM rijbewijs nodig, maar dat is nog steeds een goed alternatief als je geen autorijbewijs hebt. De Aixam 400 wordt inmiddels niet meer gemaakt maar voor een klein bedrag is een gebruikte Aixam 400 nog wel te vinden.
Het basismodel brommobiel
De Aixam 400 is een brommobiel of microwagen met een tweecilinder motor en een maximumsnelheid van 45 km/u, waar zonder autorijbewijs in gereden mag worden. Het model is een 2-zits hatchback die ongeveer 350 kilo weegt. Aixam bouwde de brommobielen om mensen zonder rijbewijs, zoals jongeren vanaf de 16 jaar en ouderen, een vervoermiddel te bieden waarmee ze hun onafhankelijkheid kunnen behouden en warm en droog kunnen zitten tijdens de rit.
De Aixam 400, 500 en 500.5 zijn mechanisch gezien echte basismodellen volgens de huidige normen. In de loop van de jaren werden deze brommobielen met verschillende motoren aangeboden. De dieselversie is uitgerust met een Kubota Z482-E tweecilinder 500 cc industriële motor met een nominaal vermogen van 11,5 pk (9 kW, 12 pk). De benzineversies maakten gebruik van een Lombardini 505 cc tweecilinder van ongeveer 19,5 pk (15 kW, 20 pk). Later werden de benzinemodellen uitgerust met brandstofinspuiting.
De brommobielen hebben een besturing met tandheugel en rondsel. Aan de voorkant bestaat de schokdemping uit MacPherson veerpoten. Aan de voorkant zitten schijfremmen en remklauwen met één zuiger. Aan de achterkant zitten trommelremmen die via kabels ook dienst doen als handrem.
Schakelen gaat in de Aixam 400 met een continu variabele transmissie, CVT. Deze wordt gemaakt en geleverd door CVTech-IBC. De achteruit versnellingsbak en de gecombineerde differentiaaleenheid met een 8:1 voorwaartse verhouding, worden geleverd door het Italiaanse bedrijf COMEX. Dit bedrijf levert ook veel van de andere componenten voor remsysteem, stuurinrichting en ophanging. De versnellingsbak is ontworpen voor het rijden in een kleine stad en begrensd op 48 km/h.
Aixam is een Franse autofabrikant, gevestigd in Aix-les-Bains, die al sinds 1983 brommobielen bouwt. Een nieuwe compacte Aixam is er vanaf circa € 12.300.
Het model van de Aixam 400
In 1984 lanceerde Aixam de nieuwe 325D, gevolgd door de 400D in 1985. Met het 400D model maakt Aixam zijn assortiment compleet. Het is de lancering van zijn eerste TQM: een voertuig met een snelheid van 75 km/uur waarin gereden mag worden met rijbewijs: A1, A4, AT, AL, B1 of het "rijbewijs" wat in Frankrijk vóór 1/04/58 werd uitgegeven. Alle licenties van categorie A, B, C en D worden als gelijkwaardig beschouwd en zijn dus toegestaan.
In 1992 begon Aixam met het maken van een reeks auto's van normale grootte onder het merk Mega, maar tegen 2002 werd dit merk toegepast op een reeks microvans en bedrijfswagens met een diesel- of elektromotor. Tussen 1997 en 2004 werden de Aixam 400-4 en de Aixam Evolution (2000) geproduceerd.
Het bedrijf produceert momenteel de Aixam A.7XX-serie (aangedreven door Kubota-dieselmotoren), een microcar die vergelijkbaar is met de Smart. Een opmerkelijk verschil is dat sommige van de kleinere modellen beperkt zijn tot 45 kilometer per uur en zonder rijbewijs gebruikt mogen worden in sommige Europese landen als België, Estland, Frankrijk, Portugal, Slowakije, Spanje en Slovenië.
De Aixam 400 vs de Smart fortwo
De Aixam is een van de weinige brommobielen of microcars die speciaal zijn bedoeld voor rijden zonder autorijbewijs. Er zijn echter wel meer compacte 2-zits stadsauto’s zoals de SMART, die qua grootte vergelijkbaar zijn.
Zetten we ze naast elkaar dan zien we dat de Aixam 400 een 2-cilindermotor heeft van 12 of 20 pk. De Smart fortwo (voorheen SmartCityCoupé) biedt plaats aan twee mensen en heeft onder het motorkapje een 3-cilindermotor van met een cilinder van 600 cc en een vermogen van 45 pk (33 KW). De Smart heeft dus bijna 2x zoveel vermogen als de Aixam, maar je hebt er dan wel een autorijbewijs voor nodig. Beide auto’s bewegen zich snel en behendig door de stad, waarbij de Smart meer power heeft om snel te kunnen optrekken.
Voor wat betreft uiterlijk blijft de Smart toch wel het voordeel houden. Dit model is
Van binnen zijn er genoeg verschillen. Zo heeft de Smart een compact interieur met de simpele, doeltreffende inrichting van Mercedes. Alle schakelaars, meters en knoppen zitten gecentreerd om de bestuurder en het dashboard is gehoekt richting de bestuurder zodat alles gemakkelijk binnen handbereik zit. Het Smart logo is overal goed zichtbaar en het dashboard is tweekleurig.
De Aixam ziet er van binnen rustig uit, met het rechte dashboard wat ook in één kleur is gehouden. De auto heeft een typisch 3-spaaks stuurwiel en de meeste knoppen, tellers en schakelaars zitten hier in het midden van het dashboard.
De Aixam kan maximaal 45 km/u halen dus op dat vlak is de Smart gewoon sneller omdat de Smart eerder een auto dan een brommobiel is. De Smart is net niet smal genoeg om de file te kunnen inhalen en door de korte wielbasis heeft de Fortwo wel eens moeite met slecht wegdek en verkeersdrempels.
De Fortwo rijdt echt lekker en het is vooral “fun”om er in te rijden. Het veercomfort blijft nog wel problematisch maar de handgeschakelde, ietwat hakerige versnellingsbak werkt prima. De gevoelloze besturing reageert uiterst kritisch, met slechts drie volledige omwentelingen van het stuur tussen de uiterste wielstanden. De vierkante wielbasis en het lage gewicht doen juist weer wonderen en in de stad is de Smart super wendbaar.
De Aixam is makkelijk te rijden en stuurt lekker licht. De stoelen zitten comfortabel zodat je ook wat langere afstanden prima kunt afleggen. De Aixam is wendbaar in bochten en in smalle straten met weinig ruimte en wat dat betreft is dit ook een prima auto voor gebruik in de stad.
Als we kijken naar de nieuwprijzen dan is de Aixam de voordeligste auto van de twee en de Smart de duurste.
Motoren
De dieselversie is uitgerust met een Kubota Z482-E tweecilinder 500 cc industriële motor met een nominaal vermogen van 11,5 pk (9 kW, 12 pk). De benzineversies maakten gebruik van een Lombardini 505 cc tweecilinder van ongeveer 19,5 pk (15 kW, 20 pk)
Uitrusting en opties
De eerste Aixam 400’s waren redelijk eenvoudig uitgevoerd met weinig opties. De 400E en 400D waren verkrijgbaar met:
Interieur
- Optie Audio installatie
- Optie Audio installatie radio CD
- Optie Elektrische ramen
Exterieur
- Optie Buitenspiegels in carrosseriekleur
- Optie Bumpers in carrosseriekleur
Goedkope leer- of stadsauto
De Aixam is geschikt voor zeer veel doelgroepen. Als je 16 jaar bent en je brommerrijbewijs hebt, dan kun je in deze auto alvast bij lage snelheden wennen aan het schakelen en gas geven. Het is dus een prima auto om de basis van het autorijden mee te leren. Daarnaast is de auto ook geschikt voor iedereen die geen autorijbewijs (meer) krijgt of heeft en toch mobiel wil blijven. Tenslotte is de Aixam ook gewoon een hele zuinige en comfortabele auto om in de stad mee te rijden.