Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-164-l-01.jpg

Alfa Romeo 164

1 / 4
alfa-romeo-164-l-01.jpg
alfa-romeo-164-l-02.jpg
alfa-romeo-164-l-03.jpg
alfa-romeo-164-l-04.jpg

Sterke punten

  • Klassieke Alfa-Romeo-motoren
  • Bijzonder fraai design
  • Grotendeels verzinkte carrosserie

Zwakke punten

  • Controlelampjes geven weleens vals alarm
  • Elektronica is storingsgevoelig
  • Benzine- en olieverbruik vrij hoog

Alfa Romeo 164 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo 164, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo 164: elegante, sportieve premium sedan

De Alfa Romeo 164, die in 1987 verschijnt, is verwant aan de Saab 9000, de Lancia Thema en de Fiat Croma, maar heeft een geheel eigen design, van de hand van designhuis Pininfarina. Ook de motoren – benzine en diesel – zijn van Alfa Romeo zelf. De grote sedan is er met vóór- en vierwielaandrijving. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo 164

Alfa Romeo 164 tweedehands auto
Alfa Romeo 164 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Klassieke vier- en zescilinder benzinemotoren
  • Verfijnde styling, zowel vanbinnen als vanbuiten
  • De gedeeltelijk verzinkte carrosserie zou goed bestand moeten zijn tegen roest
  • Bijzondere auto, potentiële klassieker

Technische gegevens

Motorisatie

Alfa Romeo treedt als laatste toe tot het ontwikkelingsproject van Saab en Lancia voor een grote middenklasser, waaraan ook Fiat als eigenaar van Lancia deelneemt. Desondanks kiest Alfa Romeo, dat dan nog een zelfstandige autofabrikant is, niet alleen qua design, maar ook voor de motoren zijn eigen weg. Pas in 1988 verschijnt de Alfa Romeo 164, enkele jaren nadat Saab, Lancia en Fiat hun modellen hebben geïntroduceerd.

Alfa Romeo biedt de 164 aan met de tweeliter Twin Spark-motor (viercilinder, 1.962 cm3 en twéé bougies per cilinder, met en zonder katalysator) en de drieliter V6 (2.959 cm3); diesels zijn er nog niet, maar in 1989 verschijnt de 2.5 Turbo Diesel (viercilinder, 2.500 cm3). Die levert 86 kW (117 pk) vermogen en 258 Nm trekkracht. Daarmee heeft hij minder power dan de Twin Spark (105 kW (143 pk) en 186 Nm), maar bijna evenveel koppel als de V6 (259 Nm en 138 kW (188 pk)). Die is vanaf 1990 nog een beetje sterker met 147 kW (200 pk) en 265 Nm. Alle motorversies zijn voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en voorwielaandrijving.

In 1993 vernieuwt Alfa Romeo de 164. De tweeliter Twin Spark levert nu een paar kW meer vermogen. De 3.0 V6 verliest een paar kW, maar is er nu ook met viertrapsautomaat. Er is nu echter ook een versie met 24 kleppen en een vermogen van 152 kW (207 pk) en 270 Nm koppel. Ook deze is er met een viertrapsautomaat. Verder introduceert Alfa Romeo de 164 met vierwielaandrijving, de Q, die al snel wordt opgevolgd door de Q4 met een zesversnellingsbak, met een vermogen van 168 kW (228 pk) en 280 Nm koppel. Tegelijk krijgt de Turbo Diesel iets meer vermogen: 92 kW (125 pk).

Afmetingen

De Alfa Romeo 164 is een grote middenklasser, 4,56 meter lang en 1,76 meter breed. De bagageruimte meet 504 liter. Opvallend is dat de vierwielaangedreven versies van de Alfa Romeo 164 zo’n 400 kilogram zwaarder zijn dan de originele Twin Spark, maar ook dik 200 kilo zwaarder dan de voorwielaangedreven 3.0 V6 en de diesel – toch is het een relatief licht 4WD-systeem.

De belangrijkste specificaties op een rij

ALFA ROMEO 164
Marktintroductie 1988
Lengte x breedte x hoogte 4,56 x 1,76 x 1,40 m
Wielbasis 2,66 m
Inhoud bagageruimte 504 l
Ledig gewicht 1.200-1.665 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.625-2.100 kg
Cilinderinhoud 1.962-2.959 cm3
Vermogen 86-168 kW (117-228 pk)
Koppel 186-294 Nm
Topsnelheid 202-245 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,5-10,8 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 6,8-10,8 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Alfa Romeo 164 is er uitsluitend als vierdeurs sedan. Er zijn geen luxere of minder luxe uitvoeringen anders dan die van de desbetreffende motorvariant. De topversie 3.0 V6 is er echter ook als nog luxere Quadrifoglio, en ook met vierwielaandrijving.

Die vierwielaandrijving noemt Alfa Romeo ‘Q4’. Het geavanceerde systeem omvat een viscokoppeling, een centraal epicyclisch differentieel en een Torsen-differentieel achter. De Q4-aandrijving varieert continu het vermogen dat naar de achteras gaat tussen 0 en 100 procent. De Alfa Romeo 164 3.0 V6 Q4 kan dus – afhankelijk van de situatie – puur vóór- en volledig vierwielaangedreven rijden. De voorwielaandrijving werkt dus altijd. De verdeling van het vermogen hangt af van onder meer de snelheid, het toerental en de stuuruitslag.

Prijzen

Bij zijn introductie kost de Alfa 164 omgerekend naar euro’s minimaal 25.000 euro, later is dat, dankzij de montage van een katalysator en dus financieel voordeel, nog maar zo’n 23.400 euro. De duurste variant van voor de facelift is de 3.0 V6 Quadrifoglio van ruim 41.500 euro.

Na de facelift lopen de prijzen uiteen van 25.000 tot 52.000 euro – uiteraard voor de vierwielaangedreven versie van de Alfa Romeo 164.

Het aanbod occasions van de Alfa Romeo 164 is niet groot en de vraagprijzen zijn laag. Voor tussen de 1.500 en 10.000 euro moet je een exemplaar kunnen vinden, maar houd rekening met hoge kilometerstanden en let op lekkages van olie en de toestand van de waterpomp, de distributieriem en de remschijven. Het zijn inmiddels oude auto’s.

Design

Buitenkant

Het design van de Alfa Romeo 164 is van de hand van designhuis Pininfarina en zet de toon voor de volgende generatie nieuwe modellen van het merk. Maar de 164 toont ook gelijkenissen met de Peugeot 405 en 605.<![if !supportNestedAnchors]><![endif]> Die stammen dan ook uit dezelfde periode.

Oorspronkelijk voert Alfa Romeo de 164 uit met donkere kunststof bumpers en beschermpanelen op de portieren. Na de facelift zijn die in een lichtere tint uitgevoerd of zelfs (gedeeltelijk) in carrosseriekleur, wat de auto heel wat tijdlozer maakt.

Binnenkant

Alfa Romeo voorziet de 164 van een strak, elegant maar typisch jarentachtiginterieur, met een strak kunststoffen dashboard en andere panelen en stoffen bekleding in veel tinten grijs. De luxere versies hadden lederen bekleding. De stoelen voorin hebben hoge randen en zijwangen en zitten erg plezierig dankzij goede ondersteuning van de bovenbenen. Ook achterin zie je langere zittingen bij de buitenste zitplaatsen, wat al aangeeft dat ook hier eigenlijk maar twee plaatsen zijn toebedacht ook al is er plaats voor vijf personen. Natuurlijk zijn er ook luxe voorzieningen optioneel geleverd als stoelverwarming, airconditioning en andere zaken die het comfort verhogen. Denk dan aan centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten (voor, maar in de duurdere versies ook achter) – je moet niet vergeten dat deze auto’s ruim 25 tot ruim 30 jaar oud zijn.

Veiligheid

De Alfa 164 is niet door Euro NCAP getest – de organisatie start pas als de Alfa al bijna uit productie gaat. De duurdere versies zijn voorzien van bijvoorbeeld ABS en een airbag voor de bestuurder (eentje voor de voorpassagier was een optie tegen meerprijs).

Alternatieven

We noemden al de Saab 9000, de Lancia Thema en de Fiat Croma, de andere drie leden van de viereiïge vierling waarvan de ontwikkeling gezamenlijk plaatsvond in het zogenoemde Tipo 4-project. Maar je kunt voor een alternatief voor de Alfa Romeo 164 ook denken aan de Peugeot 605, de Volvo 850 of de BMW 5 Serie en de Mercedes-Benz E-Klasse.

FAQ

Wat hebben de Alfa 164, de Saab 9000, de Lancia Thema en de Fiat Croma met elkaar te maken?
Begin jaren tachtig besluiten Saab en Lancia gezamenlijk een grote middenklasser met voorwielaandrijving te ontwikkelen. Kort daarop besloot ook Fiat – dat immers eigenaar was van het merk Lancia – mee te doen in het project. Nog later besloot Alfa Romeo, dat toen nog een zelfstandige autofabrikant was, ook tot het project toe te treden. En daarmee koos het voor de nieuwe grote sedan – anders dan voor zijn voorganger, de Alfa Romeo 90 – voor voorwielaandrijving. Vooral onderhuids delen de vier grote middenklassers veel componenten, maar de Saab, de Lancia en de Fiat hebben ook wel enige uiterlijke overeenkomsten – vooral de portieren. De Alfa wijkt echter duidelijk af. Ook de motoren zijn van Alfa zelf.
Met welke motoren is de Alfa Romeo 164 geleverd?
Alfa Romeo heeft de 164 aangeboden met de tweeliter Twin Spark-motor (viercilinder), de drieliter V6 en de 2.5 Turbo Diesel (viercilinder). Ook nadat Alfa de 164 in 1993 vernieuwt, zijn die motoren leverbaar. Nieuw is dan wel dat de 3.0 V6 er nu ook is met automatische transmissie en ook met Q4 vierwielaandrijving.
Is de Alfa Romeo 164 ook roestgevoelig?
Valt mee. Alfa Romeo had zijn lesje geleerd en voorzag de 164 van een gedeeltelijk gegalvaniseerde carrosserie.