Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-145-front

Alfa Romeo 145

1 / 3
alfa-romeo-145-front
alfa-romeo-145-side
alfa-romeo-145-back

Sterke punten

  • Veel binnenruimte
  • Stabiele wegligging
  • Compacte afmetingen

Zwakke punten

  • Tamelijk kleine kofferbak
  • Passagiersairbag niet standaard
  • Te zwakke boxermotor

Alfa Romeo 145 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo 145, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo 145: Sportief rijplezier voor dagelijks gebruik

De Alfa Romeo 145 is een stationcar uit de compacte klasse. Zijn voorganger is de Alfa Romeo 33, zijn opvolger is de Alfa Romeo 147 en zijn zustermodel is de Alfa Romeo 146. De productieplaats van de Alfa Romeo 145, die werd gebouwd van 1994 tot 2000, was de Alfa Romeo fabriek in Pomigliano d'Arco in Italië. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo 145

Alfa Romeo 145 tweedehands auto
Alfa Romeo 145 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Biedt sportief rijplezier in Alfa Romeo-stijl.
  • Biedt voldoende ruimte voor drie personen achterin.
  • Valt op door zijn hoekige design.

Gegevens

Motoren

De driedeurs Alfa Romeo 145 werd in juli 1994 op de Autosalon van Genève gepresenteerd. Na twee facelifts (1997 en 1999) heeft de Alfa Romeo 145 nu twee diesel- en zeven benzinemotoren in productie. Hier volgen de belangrijkste feiten en cijfers:

Alfa Romeo 145: Technische gegevens benzine en diesel (na 1e facelift)

Model Alfa Romeo 145 met benzinemotor Alfa Romeo 145 met dieselmotor
Transmissie Handgeschakelde 5-versnellingsbak Handgeschakelde 5-versnellingsbak
Type motor Lijnmotor Lijnmotor
Cilinderinhoud 1.370 - 1.747 cm3 1.929 cm3
Vermogen 103 - 144 pk 90 - 105 pk
Koppel 125 - 169 Nm 186 - 255 Nm
Topsnelheid 185 - 207 km/h 178 - 185 km/h
0 tot 100 km/u 9,1 - 11,2 s 10,4 - 12,0 s
Brandstofverbruik 7,9 - 8,4 l 5,7 - 7,0 l
CO₂-uitstoot 187 - 200 g/km 152 - 185 g/km

Wat de motorkeuze betreft, bracht de eerste facelift van de benzinemodellen een aantal vernieuwingen. Aangezien de traditionele boxermotoren de Alfa Romeo 145 vanwege hun gewicht niet de gewenste aandrijving gaven, werden vanaf 1997 alleen nog lijnmotoren van het type Twin Spark (T.Spark, dubbele ontsteking) in de Alfa Romeo 145 gemonteerd. Vanaf de tweede facelift (1999) werden de turbodiesels van de serie uitgerust met een motor met common rail technologie (JTD).

Quadrifoglio Verde is de naam van het topmodel van de serie, dat sinds het begin van de productie een Twin Spark-motor onder de motorkap heeft. De topsnelheid van het "klavertje vier" bedraagt 210 kilometer per uur met 150 tot 155 pk.

Tijdens het rijden vertoont de Alfa Romeo 145, zoals alle modellen van de fabrikant, een soepele loop en een stabiele wegligging.

Afmetingen

Qua afmetingen is er nauwelijks verschil tussen de Alfa Romeo 145-modellen, in tegenstelling tot de motorvermogens. Bij de Alfa Romeo 145 zijn de diesels met een leeggewicht van 1.185 tot 1.210 kilogram over het algemeen iets zwaarder dan de benzinemodellen met 1.135 tot 1.207 kilogram. Hierdoor kan tot 20 kilogram meer laadvermogen worden gerealiseerd bij een identiek koffervolume, dat vrij klein is voor de compacte klasse.

Varianten

Vanaf 1996 tot aan de eerste facelift was het Trofeo-pakket beschikbaar voor de Alfa Romeo 145 1.4, Alfa Romeo 145 1.4 L en Alfa Romeo 145 1.6 modellen, dat onder meer aanpassingen aan het interieur en het uiterlijk omvatte.

In 1998 lanceerden de Italianen de Junior variant met 120 pk voor de Alfa Romeo 145 1.4 T.Spark en Alfa Romeo 1451.6 T.Spark modellen. Het speciale model was afgeleid van de Alfa Romeo 1.4 L en was bedoeld om vooral jongeren aan te spreken. In mei 1999 werd de productie van beide varianten stopgezet.

Van de limited series Edizione Sportiva en Limited 500 werden minder dan 500 voertuigen gebouwd. Alfa Romeo lanceerde beide speciale modellen in 2000 voor de benzine 1.4 T.Spark, 1.6 T.Spark en de diesel 1.9 JTD.

Prijs

Ondanks zijn afmetingen was de Alfa Romeo 145 niet per se een koopje toen hij als nieuwe auto werd verkocht. Klanten moesten minimaal 13.000 euro (omgerekend) uitgeven, en het topmodel kostte zelfs meer dan 20.000 euro. Als occasion is het voertuig weinig in Nederland verkrijgbaar. Met een prijs van rond de 5.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar is het voertuig ook niet echt een koopje te noemen, zeker gezien de leeftijd.

Design

Exterieur

Aan de buitenkant zijn het basismodel en de voertuigen van de eerste facelift nauwelijks van elkaar te onderscheiden, omdat er geen wijzigingen zijn aangebracht aan de edge carrosserie.

Bij de tweede facelift werd de Alfa Romeo 145 wat ronder met nieuwe bumpers. Bovendien werden ze nu, op een smalle streep na, in de kleur van het voertuig gespoten. Verder was er een revisie van de voor- en achterpartij.

Het topmodel Quadrifoglio Verde (QV) wordt gekenmerkt door verbrede zijskirts. Als onderdeel van de eerste facelift werden ze aerodynamischer en in dezelfde kleur als de auto gespoten. De zijskirts van de QV zijn ook te vinden op het speciale "Junior" model, maar met de "Junior" belettering in plaats van het Quadrifoglio Verde embleem.

Interieur

De cockpit van de basismodellen wordt gedomineerd door een grijs dashboard en rechthoekige ventilatieopeningen. Na de eerste facelift geven de tweekleurige middenconsole en de ronde luchtroosters het interieur een sportievere uitstraling. Het dashboard is nu beter geschuimd, wat rammelende geluiden vermindert. Het heeft ook een stoffen band in dezelfde kleur als het interieur. Bij de tweede facelift kregen luchtroosters en instrumenten chromen ringen als versiering, die echter het overzicht voor de bestuurder niet aantasten.

alfa-romeo-145-interior

Veiligheid

De Alfa Romeo 145 is niet getest op botsingen. De tweede facelift bracht de volgende vernieuwingen op het gebied van standaard veiligheidsuitrusting:

  • Zijairbag voor (alle modellen)
  • ABS (alle modellen)
  • Mistlampen (behalve voor de Alfa Romeo 145 1.4 16V T.Spark en Alfa Romeo 145 1.4 16V T.Spark Edizione Sportiva)

Alternatieven

Een alternatief voor de 145 van Alfa Romeo is zijn zustermodel, de Alfa Romeo 146, die vaak in één adem wordt genoemd met de 145. In tegenstelling tot de Alfa Romeo 145 heeft de Alfa Romeo 146 vijf deuren en is daardoor iets langer.

Qua snelheid is de BMW 316i compact een waardige concurrent van de 145. Als je op zoek bent naar een visueel alternatief voor het Alfa Romeo model, dan is de Fiat Typo een goede keuze.

FAQ

Wat is het brandstofverbruik van de Alfa Romeo 145?
Benzineauto's verbruiken tussen de 7,9 en 9,4 liter per 100 kilometer. Dieselauto's verbruiken 5,7 tot 7,0 liter per 100 kilometer.
Hoeveel kost de Alfa Romeo 145 aan wegenbelasting?
De kosten van de wegenbelasting voor de Alfa Romeo 145 bedragen ongeveer 600 tot 700 euro per jaar.
Wat betekent Quadrifoglio voor Alfa Romeo?
"Quadrifoglio" betekent "klavertje vier" en staat voor de krachtigste modellen in de desbetreffende serie.

Beoordelingen voor Alfa Romeo 145

1 Beoordelingen

2,0