- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo 155
Sterke punten
- Bijzonder fraai design
- Prachtige techniek
- Karakter en wegligging
Zwakke punten
- Reputatie: matige betrouwbaarheid
- Carrosserie oogt nu wel gedateerd
- Prachtige techniek is ook kwetsbaar
Interesse in een Alfa Romeo 155
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Alfa Romeo Giulia Veloce – Beter & beter
Eerste contact: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde – Een hardnekkig virus
Test: Alfa Romeo Junior, Alfa’s superheld? (2024)
Test: Alfa Romeo Giulietta TCT – Verrijkend
Test: Alfa Romeo – Mito 1.4 Turbo (155 pk) Progression
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: als goede wijn
Goede redenen
- Dé youngtimer voor wie een sportieve gezinsauto zoekt met een écht Alfa Romeo-karakter
- Bijzonder fraaie vormgeving, karakteristiek interieur
- Ruime keuze uit fraaie, krachtige motoren
- Prachtige mix van beproefde techniek van Alfa Romeo, Fiat en Lancia
Technische gegevens
Motorisatie
Alfa Romeo introduceert de 155 in 1992 als opvolger van de indrukwekkende 75 – een echte klassieker. Alfa Romeo zat destijds in grote financiële problemen en was overgenomen door Fiat. Daarom baseerde Alfa de 155 uit kostenoverwegingen op het onderstel van de Fiat Tipo. De 155 krijgt in eerste instantie viercilinder ‘Twin Spark’ lijnmotoren van 1.773 en 1.995 cm3 met 95 en 105 kW (129 en 143 pk) vermogen, én de klassieke Alfa-V6 van 2.492 cm3 met een vermogen van 122 kW (166 pk). Kort daarna introduceert Alfa de 155 ook met de tweeliter Twin Spark Turbo-motor met vier kleppen per cilinder (16V dus), een turbo en een vermogen van 140 kW (190 pk). Deze laatste variant is voorzien van Q4-vierwielaandrijving, in feite de vierwielaandrijving van de Lancia Delta Integrale. Zo creëert Alfa met ingrediënten van de andere merken van Fiat destijds een interessante mix.
In 1993 breidt Alfa Romeo het motorengamma uit met een 1.7 Twin Spark (met een iets kleinere cilinderinhoud van 1.749 cm3) met 85 kW (116 pk) en twee viercilinder turbodiesels: de 2.0 TD (1.929 cm3) met 68 kW (92 pk) en de 2.5 TD (2.500 cm3) met 92 kW (125 pk). Die laatste heeft met 294 Nm nog net een paar Nm meer trekkracht dan de 2.5 V6-benzinemotor.
In 1995 vernieuwt Alfa Romeo de 155. Exemplaren vanaf 1995 zijn te herkennen aan de verbrede spatborden vanwege de grotere spoorbreedte. Nieuw is dat de 2.0 Twin Spark nu is voorzien van zestien kleppen en 110 kW (150 pk) vermogen levert.
Vanaf 1996 heeft de 1.8 Twin Spark een paar kW minder vermogen, net als de meeste andere bestaande motorvarianten. Alfa Romeo voegt dat jaar de 1.6 Twin Spark 16V aan het gamma toe. Die heeft met zijn zestien kleppen en 1.598 cm3 een vermogen van 88 kW (120 pk) en 144 Nm trekkracht – daarmee is dit de minst koppelrijke 155.
Geen van de Alfa Romeo 155-varianten is ooit geleverd met een automatische transmissie – dat past ook niet bij de sportieve inborst van het merk. Ze hebben alle een handmatig te bedienen vijfbak.
Afmetingen
De Alfa Romeo 155 is een echte middenklasse-sedan: vier portieren, vijf zitplaatsen, een grote kofferbak en een lengte van ongeveer vierenhalve meter. De bagageruimte meet maar liefst 525 liter. Na de facelift van 1995 heeft de 155 iets bredere spatborden – vanwege een grotere spoorbreedte door de montage van diepere velgen – waardoor hij 3 centimeter breder is.
De belangrijkste specificaties op een rij
Alfa Romeo 155 | |
---|---|
Marktintroductie | 1992 (facelift 1995) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,44 x 1,70 (facelift: 1,73) x 1,44 m |
Wielbasis | 2,54 m |
Inhoud bagageruimte | 525 l |
Ledig gewicht | 1.220-1.455 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.770-1.890 kg |
Cilinderinhoud | 1.749-2.500 cm3 |
Vermogen | 85-140 kW (129-190 pk) |
Koppel | 144-294 Nm |
Topsnelheid | 191-225 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,0-13,5 sec |
Tankinhoud | 63 l |
Verbruik | 6,4-9,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Het onderscheid zit hem bij de Alfa Romeo vooral in de motor. Qua uitvoeringen valt er weinig te kiezen. Alfa bood wel een ‘sportpakket’ aan, met een 1,5 centimeter verlaagd onderstel, een U-vormige spoiler op de achterklep, dorpelverbreders in de carrosseriekleur en zwarte of antracietkleurige lichtmetalen Speedline-wielen.
Prijzen
Als Alfa Romeo de 155 introduceert, kost de auto minimaal 19.000 euro voor de basisversie 1.8 Twin Spark. Na een jaar verschijnt de nieuwe basisversie, de 1.7 Twin Spark, die voor 17.500 euro over de toonbank mag. De duurste versie is de 2.0 Twin Spark 16V Turbo met Q4-vierwielaandrijving voor een kleine 35.000 euro.
Na de facelift liggen de prijzen tussen 17.675 – voor éérst de 1.7 Twin Spark en een jaar later de 1.6 Twin Spark 16V – en een kleine 35.000 voor inderdaad weer de 2.0 Twin Spark 16V Turbo Q4.
De Alfa Romeo is een youngtimer, of eigenlijk al een semi-klassieker. Daardoor is het aanbod occasions bescheiden. De prijzen beginnen momenteel rond de 6.000 euro voor exemplaren van vóór de facelift van 1995. Voor de occasionprijzen van latere exemplaren lijkt het te zijn wat een gek ervoor geeft – of durft te vragen – want die lopen uiteen van rond de 10.000 tot bijna 24.000 euro – maar dan heb je wel een verrukkelijk klinkende 2.5 V6 met vrij weinig kilometers op de teller.
Design
Buitenkant
De Alfa Romeo 155 is een echt kind van zijn tijd. De carrosserie heeft een scherpe wigvorm en scherpe lijnen. Smalle rechthoekige koplampen flankeren het klassieke Alfa-hart in de grille en over de zijkanten loopt een dubbele, parallelle plooi van de clignoteurs tot aan de achterlichten. Opvallend: vóór de facelift van 1995 waren de wielkastranden voorzien van een subtiel uitstekend randje, met de facelift verbreedde Alfa het deel van het spatbord onder de vouw in zijn geheel en verdween het randje langs alle wielkasten.
Binnenkant
Het interieur is typisch Alfa Romeo van die tijd, met een dashboard met de meters onder een luifel, rechthoekige ventilatieopeningen, veel donkergrijs plastic in allerlei nuances en stoelen die met twee kleuren stof of leder zijn bekleed. Mooi accent is altijd het houten stuurwiel en de bijzonder fraai gevormde houten knop op de versnellingshendel.
Veiligheid
De Alfa Romeo 155 is niet door Euro NCAP of een dergelijk onafhankelijk instituut getest op crashveiligheid. De auto is dermate oud dat er ook geen veiligheidssystemen of -voorzieningen die we nu voor lief nemen, standaard zijn ingebouwd. Op sommige latere en luxere versies behoren ABS en een bestuurdersairbag wel tot de uitrusting. Maar veiligheid begint en eindigt toch met de bestuurder en of hij zijn gezonde verstand gebruikt …
Alternatieven
Denk je aan Alfa Romeo-middenklassers, dan denk je ook aan BMW-middenklassers. Bijvoorbeeld de oudere generaties van de BMW 3-serie. Of misschien een oude Audi A4 uit dezelfde periode. Maar aangezien de 155 een mix is van Fiat en Lancia, kun je ook denken aan een Integrale-versie van de Lancia Delta van destijds, of misschien een Lancia Lybra, al is die weer wat jonger, en de Fiat Tipo, al is de Tipo waarop de Alfa Romeo 155 is gebaseerd juist weer wat ouder.