- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo Alfetta
Sterke punten
- Styling en uitstraling
- Iconische techniek
- Kenmerkend motor- en uitlaatgeluid
Zwakke punten
- Roest
- Elektrische gebreken en gebrekjes
- Bedenkelijke reputatie
Alfa Romeo Alfetta Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Alfetta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Alfa Romeo Alfetta
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Alfa Romeo Giulia Veloce – Beter & beter
Eerste contact: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde – Een hardnekkig virus
Test: Alfa Romeo Junior, Alfa’s superheld? (2024)
Test: Alfa Romeo Giulietta TCT – Verrijkend
Test: Alfa Romeo – Mito 1.4 Turbo (155 pk) Progression
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: als goede wijn
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Uiterst stijlvolle sedan en coupé
- Prachtig klinkende techniek
- Uitgebalanceerd onderstel met transaxle
- Merkhistorie
Technische gegevens
Motorisatie
De Alfa Romeo Alfetta is een sportieve sedan – de naam Alfetta verwijst naar de Alfa Romeo Tipo 159, die Alfetta werd genoemd en in 1950-1951 de Formule 1 domineerde. De Alfetta verschijnt in 1972 met een 1,8-liter viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenas en 90 kW (122 pk). Natuurlijk heeft de Alfetta achterwielaandrijving. Alfa Romeo voorziet de Alfetta van een zogenoemde transaxle, wat inhoudt dat de transmissie met het differentieel en de achteras is geïntegreerd. Dat zorgt voor een uitstekende gewichtsverdeling en dito wegligging.
Vanaf 1974 is de Alfetta er ook met een 1,6-litermotor, met 79 kW (108 pk) vermogen. De coupéversie, de Alfetta GT verschijnt ook in 1974, met de 1,8-litermotor.
Vanaf 1977 is er ook de Alfetta 2000, met een tweelitermotor. Het vermogen is eerst 90 en later 96 kW (122 en 130 pk). Die motor komt ook in de Alfetta GT, die ter onderscheid van de 1,8-literversie GTV wordt gedoopt.
In 1981 introduceert Alfa Romeo de GTV6 2.5 – met de 2,5-liter zescilindermotor uit de Alfa Romeo Alfa 6. Die levert 118 kW (160 pk). Vooral deze versie staat bekend om zijn magistrale motorgeluid.
In 1978 verschijnt de Alfetta 2.0 Turbo D, met een viercilinder turbodieselmotor. Die levert 60 kW (82 pk). In 1983 lost de 2.4 Turbo Diesel de 2.0 Turbo D af. De nieuwe motor levert 70 kW (95 pk).
Afmetingen
De Alfa Romeo Alfetta is een middenklasse-sedan met een lengte van ruim 4,20 meter, de Alfetta 2000 heeft echter een ingrijpende facelift ondergaan en is bijna 4,40 meter lang. Vanaf eind 1981 hebben alle Alfetta sedans dezelfde carrosserie: die van de Alfetta 2000.
Qua afmetingen ontloopt de Alfetta GT/GTV de oorspronkelijke sedan niet veel. Hij is ietsje korter, maar een volle tien centimeter lager – het is immers een sportcoupé. De GT/GTV hebben een elf centimeter kortere wielbasis dan de sedan.
Vanaf eind 1981 – met de grotere carrosserie voor de Alfetta sedan – is het lengteverschil iets toegenomen, ondanks dat ook de coupéversies licht zijn gefacelift.
De belangrijkste specificaties op een rij
Alfa Romeo Alfetta (GT/GTV/GTV6) | |
---|---|
Marktintroductie | 1972 (1974/1977/1981) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,24-4,39 x 1,62-1,64 x 1,43 m |
Wielbasis | 2,51 m (2,40 m) |
Inhoud bagageruimte | 480 l (370 l) |
Ledig gewicht | 1.040-1.250 kg (1.080-1.210 kg) |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.440-1.695 kg (1.500-1.550 kg) |
Cilinderinhoud | 1.570-2.393 cm3 (1.779-2.492 cm3) |
Vermogen | 60-96 kW (82-130 pk) (90-118 kW (112-160 pk)) |
Koppel | 142-196 Nm (167-213 kW) |
Topsnelheid | 155-185 km/u (185-205 km/u) |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,3-11,8 sec |
Tankinhoud | 49 l (54 l) |
Verbruik | 7,9-10,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Alfetta is er als vierdeurs vijfpersoons sedan met een echte kofferbak – en als driedeurs 2+2 coupé – de GT/GTV en GTV6. De sedan is er in iets meer motorvarianten, want de 1.6 en de diesels zijn niet in de coupéversie geleverd, maar de GTV6 is er dan weer met een 2,5-liter zescilinder. Alfa Romeo bracht wel iets luxere versies, die dan de toevoeging L kregen. De 2000 is er ook als luxueuze Quadrifoglio. De GTV6 is er ook als tijdelijke, extra rijk en sportief uitgeruste uitvoering ‘Grand Prix’, met fraaie wielen en wat sportstrepen.
Prijzen
Bij zijn verschijnen kost de Alfa Romeo Alfetta 1.8 omgerekend 7.500 euro en de prijzen lopen op tot ongeveer 14.500-19.000 euro. De Alfetta GT 1.8 kost nieuw minimaal zo’n 9.000 euro, de GTV6 maakte vanaf 1981 een sprong naar ongeveer 21.000 euro.
Prijzen voor occasions liggen op minimaal hetzelfde niveau als de toenmalige nieuwprijzen. Het vaakst kom je de Alfetta 2000 als occasion tegen, voor prijzen vanaf bijna 8.000 euro, de Alfetta van het oorspronkelijke model ‘doet al snel’ 20.000 euro, net als de GT/GTV. Prijzen lopen op tot 45.000 euro. Eigenlijk is het wat een gek ervoor geeft – vooral voor de zeldzame GTV6 …
Design
Buitenkant
De Alfa Romeo Alfetta is een hoekige sedan, een kind van de jaren zeventig, met ranke metalen bumpers. De grille is onmiskenbaar Alfa Romeo, met het kenmerkende hart in het midden van de grille en ronde koplampen. Van opzij valt de knik in de taillelijn op het achterportier op. Vanaf modeljaar 1982 voorziet Alfa Romeo alle Alfetta sedans van de carrosserie van de Alfetta 2000, met rechthoekige koplampen en dito achterlichten, grotere bumpers en een veel gladdere carrosserie.
De GT/GTV heeft een pijlvormig profiel, met een scherp aflopende neus en een vlakke voorruit. Het front – natuurlijk met dubbele ronde koplampen en het Alfa-hart in het midden – oogt agressief. Het dak heeft een fraaie, boogvormige lijn en de coupéversie is voorzien van een derde deur. Met de GTV 2.5 introduceert Alfa Romeo de grotere plastic bumpers, zowel voor de GTV6 als voor de andere motorversies. Kenmerkend onderscheid van de GTV6 is de extra bult met een plastic paneeltje midden op de motorkap.
Binnenkant
De Alfa Romeo Alfetta is een klassieke sportsedan, met een diep stuur en diepliggende meters. De stoelen zijn bekleed met zachte (grijze) stof en later ook met leder. De coupéversies hebben een bijzonder dashboard met de belangrijkste meters onder aparte, hoekige kappen. Natuurlijk is het interieur veel lager en zit je meer onderuit in de GT/GTV/GTV6. Achterin is maar weinig hoofd- en beenruimte voor volwassenen.
Veiligheid
De Alfetta is noch als sedan, noch als coupé door Euro NCAP getest en de eerlijkheid gebiedt hier te vermelden dat de auto ook niet is voorzien van enig veiligheidssysteem, anders dan stuur, remmen en veiligheidsgordels. Het is dan ook een model van vijftig jaar oud. Maar de architectuur van de Alfetta biedt een uitstekende balans en dynamiek. Dus zoals zo vaak met oude auto’s: de bestuurder en de manier waarop hij zijn verstand gebruikt, zijn de belangrijkste veiligheidssystemen.
Alternatieven
De Alfetta is de opvolger van de Alfa Romeo Berlina, waarmee hij de motor deelt en die zelf een variant was van de overbekende Alfa Romeo Giulia uit de jaren zestig en zeventig. De opvolger van de Alfetta is de Alfa 90 – waarin je overduidelijk trekken van de carrosserie van de Alfetta en Alfetta 2000 herkent. Deze modellen kunnen alternatieven voor de Alfetta zijn. Maar Alfa Romeo is vooral in de jaren zestig en zeventig de aartsrivaal van BMW, die met modellen als de 2002 – maar die heeft maar twee deuren – de 3-serie (E21 en E30) en de 5-serie de concurrentiestrijd aanging.