Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-alfetta-l-01.jpg

Alfa Romeo Alfetta

1 / 4
alfa-romeo-alfetta-l-01.jpg
alfa-romeo-alfetta-l-02.jpg
alfa-romeo-alfetta-l-03.jpg
alfa-romeo-alfetta-l-04.jpg

Sterke punten

  • Styling en uitstraling
  • Iconische techniek
  • Kenmerkend motor- en uitlaatgeluid

Zwakke punten

  • Roest
  • Elektrische gebreken en gebrekjes
  • Bedenkelijke reputatie

Alfa Romeo Alfetta Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Alfetta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo Alfetta: indrukwekkende middenklasser en elegante coupé

De Alfa Romeo Alfetta is een sportieve, stoere sedan die van 1972 tot 1987 in productie is. Daarvan afgeleid is de Alfetta GT en GTV – een uiterst elegante coupé met zeer sportieve prestaties. Hoewel Alfa Romeo in de jaren zeventig het roestprobleem niet onder de knie heeft, is de techniek iconisch. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo Alfetta

Alfa Romeo Alfetta tweedehands auto
Alfa Romeo Alfetta dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Uiterst stijlvolle sedan en coupé
  • Prachtig klinkende techniek
  • Uitgebalanceerd onderstel met transaxle
  • Merkhistorie

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo Alfetta is een sportieve sedan – de naam Alfetta verwijst naar de Alfa Romeo Tipo 159, die Alfetta werd genoemd en in 1950-1951 de Formule 1 domineerde. De Alfetta verschijnt in 1972 met een 1,8-liter viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenas en 90 kW (122 pk). Natuurlijk heeft de Alfetta achterwielaandrijving. Alfa Romeo voorziet de Alfetta van een zogenoemde transaxle, wat inhoudt dat de transmissie met het differentieel en de achteras is geïntegreerd. Dat zorgt voor een uitstekende gewichtsverdeling en dito wegligging.

Vanaf 1974 is de Alfetta er ook met een 1,6-litermotor, met 79 kW (108 pk) vermogen. De coupéversie, de Alfetta GT verschijnt ook in 1974, met de 1,8-litermotor.

Vanaf 1977 is er ook de Alfetta 2000, met een tweelitermotor. Het vermogen is eerst 90 en later 96 kW (122 en 130 pk). Die motor komt ook in de Alfetta GT, die ter onderscheid van de 1,8-literversie GTV wordt gedoopt.

In 1981 introduceert Alfa Romeo de GTV6 2.5 – met de 2,5-liter zescilindermotor uit de Alfa Romeo Alfa 6. Die levert 118 kW (160 pk). Vooral deze versie staat bekend om zijn magistrale motorgeluid.

In 1978 verschijnt de Alfetta 2.0 Turbo D, met een viercilinder turbodieselmotor. Die levert 60 kW (82 pk). In 1983 lost de 2.4 Turbo Diesel de 2.0 Turbo D af. De nieuwe motor levert 70 kW (95 pk).

Afmetingen

De Alfa Romeo Alfetta is een middenklasse-sedan met een lengte van ruim 4,20 meter, de Alfetta 2000 heeft echter een ingrijpende facelift ondergaan en is bijna 4,40 meter lang. Vanaf eind 1981 hebben alle Alfetta sedans dezelfde carrosserie: die van de Alfetta 2000.

Qua afmetingen ontloopt de Alfetta GT/GTV de oorspronkelijke sedan niet veel. Hij is ietsje korter, maar een volle tien centimeter lager – het is immers een sportcoupé. De GT/GTV hebben een elf centimeter kortere wielbasis dan de sedan.

Vanaf eind 1981 – met de grotere carrosserie voor de Alfetta sedan – is het lengteverschil iets toegenomen, ondanks dat ook de coupéversies licht zijn gefacelift.

De belangrijkste specificaties op een rij

Alfa Romeo Alfetta (GT/GTV/GTV6)
Marktintroductie 1972 (1974/1977/1981)
Lengte x breedte x hoogte 4,24-4,39 x 1,62-1,64 x 1,43 m
Wielbasis 2,51 m (2,40 m)
Inhoud bagageruimte 480 l (370 l)
Ledig gewicht 1.040-1.250 kg (1.080-1.210 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.440-1.695 kg (1.500-1.550 kg)
Cilinderinhoud 1.570-2.393 cm3 (1.779-2.492 cm3)
Vermogen 60-96 kW (82-130 pk) (90-118 kW (112-160 pk))
Koppel 142-196 Nm (167-213 kW)
Topsnelheid 155-185 km/u (185-205 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,3-11,8 sec
Tankinhoud 49 l (54 l)
Verbruik 7,9-10,8 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Alfetta is er als vierdeurs vijfpersoons sedan met een echte kofferbak – en als driedeurs 2+2 coupé – de GT/GTV en GTV6. De sedan is er in iets meer motorvarianten, want de 1.6 en de diesels zijn niet in de coupéversie geleverd, maar de GTV6 is er dan weer met een 2,5-liter zescilinder. Alfa Romeo bracht wel iets luxere versies, die dan de toevoeging L kregen. De 2000 is er ook als luxueuze Quadrifoglio. De GTV6 is er ook als tijdelijke, extra rijk en sportief uitgeruste uitvoering ‘Grand Prix’, met fraaie wielen en wat sportstrepen.

Prijzen

Bij zijn verschijnen kost de Alfa Romeo Alfetta 1.8 omgerekend 7.500 euro en de prijzen lopen op tot ongeveer 14.500-19.000 euro. De Alfetta GT 1.8 kost nieuw minimaal zo’n 9.000 euro, de GTV6 maakte vanaf 1981 een sprong naar ongeveer 21.000 euro.

Prijzen voor occasions liggen op minimaal hetzelfde niveau als de toenmalige nieuwprijzen. Het vaakst kom je de Alfetta 2000 als occasion tegen, voor prijzen vanaf bijna 8.000 euro, de Alfetta van het oorspronkelijke model ‘doet al snel’ 20.000 euro, net als de GT/GTV. Prijzen lopen op tot 45.000 euro. Eigenlijk is het wat een gek ervoor geeft – vooral voor de zeldzame GTV6 …

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo Alfetta is een hoekige sedan, een kind van de jaren zeventig, met ranke metalen bumpers. De grille is onmiskenbaar Alfa Romeo, met het kenmerkende hart in het midden van de grille en ronde koplampen. Van opzij valt de knik in de taillelijn op het achterportier op. Vanaf modeljaar 1982 voorziet Alfa Romeo alle Alfetta sedans van de carrosserie van de Alfetta 2000, met rechthoekige koplampen en dito achterlichten, grotere bumpers en een veel gladdere carrosserie.

De GT/GTV heeft een pijlvormig profiel, met een scherp aflopende neus en een vlakke voorruit. Het front – natuurlijk met dubbele ronde koplampen en het Alfa-hart in het midden – oogt agressief. Het dak heeft een fraaie, boogvormige lijn en de coupéversie is voorzien van een derde deur. Met de GTV 2.5 introduceert Alfa Romeo de grotere plastic bumpers, zowel voor de GTV6 als voor de andere motorversies. Kenmerkend onderscheid van de GTV6 is de extra bult met een plastic paneeltje midden op de motorkap.

Binnenkant

De Alfa Romeo Alfetta is een klassieke sportsedan, met een diep stuur en diepliggende meters. De stoelen zijn bekleed met zachte (grijze) stof en later ook met leder. De coupéversies hebben een bijzonder dashboard met de belangrijkste meters onder aparte, hoekige kappen. Natuurlijk is het interieur veel lager en zit je meer onderuit in de GT/GTV/GTV6. Achterin is maar weinig hoofd- en beenruimte voor volwassenen.

Veiligheid

De Alfetta is noch als sedan, noch als coupé door Euro NCAP getest en de eerlijkheid gebiedt hier te vermelden dat de auto ook niet is voorzien van enig veiligheidssysteem, anders dan stuur, remmen en veiligheidsgordels. Het is dan ook een model van vijftig jaar oud. Maar de architectuur van de Alfetta biedt een uitstekende balans en dynamiek. Dus zoals zo vaak met oude auto’s: de bestuurder en de manier waarop hij zijn verstand gebruikt, zijn de belangrijkste veiligheidssystemen.

Alternatieven

De Alfetta is de opvolger van de Alfa Romeo Berlina, waarmee hij de motor deelt en die zelf een variant was van de overbekende Alfa Romeo Giulia uit de jaren zestig en zeventig. De opvolger van de Alfetta is de Alfa 90 – waarin je overduidelijk trekken van de carrosserie van de Alfetta en Alfetta 2000 herkent. Deze modellen kunnen alternatieven voor de Alfetta zijn. Maar Alfa Romeo is vooral in de jaren zestig en zeventig de aartsrivaal van BMW, die met modellen als de 2002 – maar die heeft maar twee deuren – de 3-serie (E21 en E30) en de 5-serie de concurrentiestrijd aanging.

FAQ

Is de Alfa Romeo Alfetta een goede auto?
Jawel. De techniek van de Alfetta heeft zich door de jaren beslist bewezen, alleen heeft Alfa Romeo – net als andere fabrikanten – jarenlang last gehad van het roestspook.
Is de Alfetta een snelle auto?
In de jaren zeventig was de Alfetta een snelle sportsedan, afgezien van de diesels natuurlijk, al waren die ook niet tráág: 155-185 km/u. De GT/GTV/GTV6 waren nog wat sneller, met snelheden van 185-205 km/u.
Welke motoren heeft de Alfa Romeo Alfetta?
De Alfetta is er met 1,6-, 1,8- en 2,0-liter viercilinder benzinemotoren met dubbele bovenliggende nokkenas. Er zijn twee dieselversies, de Alfetta Turbo D heeft een tweeliter viercilinder turbodieselmotor, en de 2.4 Turbo Diesel met – juist – een 2,4-liter turbodieselmotor. De GT is er niet met de diesels en ook niet met de 1.6 benzinemotor. De GTV6 2.5 heeft een 2,5-liter zescilinder benzinemotor.

Beoordelingen voor Alfa Romeo Alfetta

1 Beoordelingen

5,0