- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo Brera
Sterke punten
- Aantrekkelijk Italiaans design
- Fijne rijeigenschappen
- Goede basisuitrusting
Zwakke punten
- Zeer hoog brandstofverbruik
- Weinig zitruimte achterin
- Geen vijfdeurs-variant
Alfa Romeo Brera Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Brera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Alfa Romeo Brera
-
Alfa Romeo Brera 2.2i JTS MOTEUR CHAUFFE
€ 4.750,-Geen informatie- 139.517 km
- 11/2007
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6110 Montigny le Tilleul -
Alfa Romeo Brera 3.2i V6 JTS Q4
€ 7.280,-Geen informatie- 188.000 km
- 04/2006
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
218 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-4000 Liège -
Alfa Romeo Brera 2.4 JTD M-Jet Q-Tronic DPF. 5900 EURO
€ 5.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 203.400 km
- 06/2009
- 147 kW (200 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
208 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1770 Liedekerke -
Alfa Romeo Brera 2.4 JTD M-Jet
€ 4.000,-Geen informatie- 193.000 km
- 08/2007
- 147 kW (200 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
6,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
179 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-5300 seilles -
Alfa Romeo Brera 1.7 TBI !!!! vendue !!!!
€ 14.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 163.000 km
- 06/2011
- 147 kW (200 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
8,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
189 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-7380 Quiévrain -
Alfa Romeo Brera 2.2i JTS Sky View
€ 9.999,-Geen informatie- 122.000 km
- 09/2006
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1785 Merchtem
Interesse in een Alfa Romeo Brera
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Alfa Romeo Giulia Veloce – Beter & beter
Eerste contact: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde – Een hardnekkig virus
Test: Alfa Romeo Junior, Alfa’s superheld? (2024)
Test: Alfa Romeo Giulietta TCT – Verrijkend
Test: Alfa Romeo – Mito 1.4 Turbo (155 pk) Progression
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: als goede wijn
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betrouwbare techniek
- Prestaties en rijplezier: wendbaarheid en responsieve besturing
- Echt Italiaans design
- Ruime keuze uit motoren
Technische gegevens
Motorisatie
De Alfa Romeo Brera staat bekend als een betrouwbare auto. De motoren kunnen heel wat hebben en occasions met hoge kilometerstanden kom je vaak tegen. De auto is verkrijgbaar met een keuze uit verschillende motoren met veel vermogen en voldoende prestaties om veel rijplezier te bieden.
Dit geldt zowel voor de instapmodellen als voor de topmodellen. De basismotor voor de Alfa Romeo Brera is een 1,8-liter benzinemotor – met officieel een inhoud van 1.742 cc - met 147 kW (200 pk) en 320 Nm koppel. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt slechts 7,7 seconden en de auto bereikt zijn topsnelheid bij 235 km/u. Voor degenen die meer kracht willen, is er een 3,2-liter JTS V6-motor. Met een indrukwekkend vermogen van 191 kW (260 pk) en een koppel van 322 Nm, accelereert deze variant in slechts 6,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid? Een indrukwekkende 240 km/u. Let op: de benzinemotoren lusten wel een slokje.
Wie minder vaak wil tanken, moet gaan voor een dieseluitvoering: de JTDm. De instapversie – de 2.0 JTDm 16v - beschikt over 125 kW (170 pk) en 360 Nm koppel. De krachtigste variant – de 2.4 JTDm 20v - heeft een vermogen van 154 kW (210 pk) en 400 Nm. Met deze motor schiet de Brera in minder dan acht seconden naar de 100 km/u. Pas bij 230 km/u stopt hij met versnellen.
De aandrijving van de Alfa Romeo Brera gaat uitsluitend via de twee voorwielen. Schakelen kan onder andere met een handschakelende zesversnellingsbak of een automaat.
Afmetingen
De Alfa Romeo Brera lijkt op het eerste gezicht compact en wendbaar, maar de afmetingen geven een ander beeld. De carrosserie is groot en zwaar, zoals bijvoorbeeld blijkt uit een leeggewicht van maximaal 1,7 ton. De lengte van het model is 4,41 meter, de breedte is 1,83 meter en de hoogte is 1,37 meter. Het model heeft altijd drie deuren. Een vijfdeursmodel kwam er nooit.
Binnenin de Alfa Romeo Brera zijn twee zitrijen aanwezig. Voorin zit je prima, maar de achterste rij is alleen geschikt voor kleine kinderen. De kofferbak is evenmin royaal: slechts 300 liter. Als je de achterbank naar beneden klapt, groeit dat naar 610 liter. Wel mag je redelijk wat trekken met de Brera: tot 1450 kilogram.
De onderstaande tabel bevat de specificaties
Alfa Romeo Brera | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,41 m, 1,83 m, 1,37 m |
Wielbasis | 2,50 m |
Inhoud bagageruimte | 300 - 610 l |
Ledig gewicht | 1.470 - 1.705 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.905 - 2.085 kg |
Cilinderinhoud | 1.742 - 3.195 cm³ |
Vermogen | 125 kW (170 pk) – 191 kW (260 pk) |
Koppel | 230 - 400 Nm |
Topsnelheid | 218 - 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,8 - 8,8 s |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 9,2 - 12,1 l (benzine), 5,4 - 6,8 l (diesel) |
CO₂-uitstoot | 189 - 289 g/km (benzine), 142 - 179 g/km (diesel) |
Varianten
De Alfa Romeo Brera biedt standaard een goed niveau van comfort, inclusief automatische klimaatregeling, parkeersensoren, een regensensor of een basisaudiosysteem met cd-speler.
Maar tegen een meerprijs brengt de Alfa Romeo Brera nog meer luxe in het dagelijkse leven. Denk aan een navigatiesysteem in de middenconsole, met leer beklede stoelen en een multifunctioneel display met boordcomputer achter het stuurwiel.
Naast de klassieke Brera kon je de Alfa Romeo ook als open variant krijgen: de Spider. Bovendien waren er verschillende uitrustingslijnen, die het comfort en de kenmerken van het voertuig aanzienlijk bepaalden. De Alfa Romeo Brera werd ook in de varianten Sky Windows en Exclusive op de markt gebracht.
Prijzen
De Alfa Romeo Brera was allesbehalve een koopje als nieuwe auto, maar toch liet de Italiaan een zeer goede prijs-prestatieverhouding zien. Dit is vooral te danken aan de zeer goede uitrusting en de standaard al zeer krachtige motoren. De instapvariant kostte bij de Italiaanse autofabrikant meer dan 40.000 euro, maar de topmodellen overschreden al snel de grens van 60.000 euro.
Voor een occasion ben je natuurlijk aanzienlijk minder geld kwijt. Oudere modellen zijn er al vanaf zo’n 7.000 euro. Voor zo’n 15.000 euro heb je een jonger exemplaar te pakken. De robuuste motoren en de degelijke afwerking maken het voertuig tot een betrouwbare metgezel op de weg, ook als occasion.
Design
Buitenkant
De Alfa Romeo Brera laat zich treffend omschrijven als een coupe of een shooting brake: een sportieve stationwagon met een sierlijk aflopende daklijn. Maar eigenlijk is hij te kort om hem als stationwagen te zien. De voorkant biedt het vertrouwde merkgezicht, dat wordt gekenmerkt door een speciale lichtsignatuur en een imposant radiatorrooster. De fijne contouren in de carrosserie, zoals die te vinden zijn in de motorkap en zelfs aan de onderzijde van de portieren, dragen bij aan de aantrekkelijke uitstraling van de Alfa Romeo Brera.
Binnenkant
Het interieur van de Alfa Romeo Brera straalt voornamelijk comfort uit en is rijkelijk uitgerust. Hierdoor is de Brera een uitstekende keuze voor dagelijkse ritten. Bestuurders kunnen rekenen op een zeer complete uitrusting en voldoende ruimte voorin. Helaas is het verhaal op de tweede zitrij heel anders, met beperktere ruimte en weinig zicht rondom. De auto komt echter goed tot zijn recht tijdens langere ritten, vooral met de krachtige dieselmotor. De comfortabele sportstoelen bieden aangename ondersteuning, terwijl het sportieve en directe onderstel voor een prettige rijervaring zorgt.
Veiligheid
De Brera is voorzien van belangrijke veiligheidssystemen zoals elektronische stabiliteits- en tractiecontrole, remassistentie, een geavanceerde botssensor en ABS met elektronische remkrachtverdeling. De basisuitrusting van de auto is ook voorzien van hill assist: hulp bij het wegrijden op een helling. Zelfs vandaag de dag laat de Alfa Romeo Brera weinig te wensen over op het gebied van veiligheid.
Alternatieven
Dankzij zijn opmerkelijke vormgeving, heeft de Brera weinig directe concurrenten. Bij Alfa Romeo zelf kun je een goed alternatief vinden: Alfa Romeo 159. Het model imponeert niet alleen met een goede rijstabiliteit, maar ook met een goed remsysteem. De standaarduitrusting laat ook weinig te wensen over. Toch zijn er kleine punten van kritiek op te merken. Net als de Brera, is ook de 159 behoorlijk dorstig. Een Ford Mondeo Wagon, Volkswagen Passat en Opel Insignia ST zijn minder sportief, maar wel een stuk praktischer dan de Brera en bovendien een stuk zuiniger. Zo was de Mondeo er destijds ook al met hybride-techniek.