Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-brera-front

Alfa Romeo Brera

1 / 3
alfa-romeo-brera-front
alfa-romeo-brera-side
alfa-romeo-brera-back

Sterke punten

  • Aantrekkelijk Italiaans design
  • Fijne rijeigenschappen
  • Goede basisuitrusting

Zwakke punten

  • Zeer hoog brandstofverbruik
  • Weinig zitruimte achterin
  • Geen vijfdeurs-variant

Alfa Romeo Brera Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Brera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.8 - 8.8s
Maximumsnelheid:218 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):142 - 289 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.4 - 12.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4413 x 1830 x 1372 mm
Portieren:3
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:330 - 500 kg

Alfa Romeo Brera: opvallende Italiaanse coupé

In 2005 bracht Alfa Romeo de opvallende Brera op de markt, een ware eyecatcher die het midden hield tussen een stationwagen en een sportwagen. De auto stond bekend om zijn indrukwekkende prestaties en hoogwaardige kwaliteit. De productie werd al in 2010 stopgezet vanwege de tegenvallende vraag. Lees meer.

Interesse in een Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera tweedehands auto
Alfa Romeo Brera dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betrouwbare techniek
  • Prestaties en rijplezier: wendbaarheid en responsieve besturing
  • Echt Italiaans design
  • Ruime keuze uit motoren

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo Brera staat bekend als een betrouwbare auto. De motoren kunnen heel wat hebben en occasions met hoge kilometerstanden kom je vaak tegen. De auto is verkrijgbaar met een keuze uit verschillende motoren met veel vermogen en voldoende prestaties om veel rijplezier te bieden.

Dit geldt zowel voor de instapmodellen als voor de topmodellen. De basismotor voor de Alfa Romeo Brera is een 1,8-liter benzinemotor – met officieel een inhoud van 1.742 cc - met 147 kW (200 pk) en 320 Nm koppel. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt slechts 7,7 seconden en de auto bereikt zijn topsnelheid bij 235 km/u. Voor degenen die meer kracht willen, is er een 3,2-liter JTS V6-motor. Met een indrukwekkend vermogen van 191 kW (260 pk) en een koppel van 322 Nm, accelereert deze variant in slechts 6,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid? Een indrukwekkende 240 km/u. Let op: de benzinemotoren lusten wel een slokje.

Wie minder vaak wil tanken, moet gaan voor een dieseluitvoering: de JTDm. De instapversie – de 2.0 JTDm 16v - beschikt over 125 kW (170 pk) en 360 Nm koppel. De krachtigste variant – de 2.4 JTDm 20v - heeft een vermogen van 154 kW (210 pk) en 400 Nm. Met deze motor schiet de Brera in minder dan acht seconden naar de 100 km/u. Pas bij 230 km/u stopt hij met versnellen.

De aandrijving van de Alfa Romeo Brera gaat uitsluitend via de twee voorwielen. Schakelen kan onder andere met een handschakelende zesversnellingsbak of een automaat.

Afmetingen

De Alfa Romeo Brera lijkt op het eerste gezicht compact en wendbaar, maar de afmetingen geven een ander beeld. De carrosserie is groot en zwaar, zoals bijvoorbeeld blijkt uit een leeggewicht van maximaal 1,7 ton. De lengte van het model is 4,41 meter, de breedte is 1,83 meter en de hoogte is 1,37 meter. Het model heeft altijd drie deuren. Een vijfdeursmodel kwam er nooit.

Binnenin de Alfa Romeo Brera zijn twee zitrijen aanwezig. Voorin zit je prima, maar de achterste rij is alleen geschikt voor kleine kinderen. De kofferbak is evenmin royaal: slechts 300 liter. Als je de achterbank naar beneden klapt, groeit dat naar 610 liter. Wel mag je redelijk wat trekken met de Brera: tot 1450 kilogram.

De onderstaande tabel bevat de specificaties

Alfa Romeo Brera
Marktintroductie 2005
Lengte x breedte x hoogte 4,41 m, 1,83 m, 1,37 m
Wielbasis 2,50 m
Inhoud bagageruimte 300 - 610 l
Ledig gewicht 1.470 - 1.705 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.905 - 2.085 kg
Cilinderinhoud 1.742 - 3.195 cm³
Vermogen 125 kW (170 pk) – 191 kW (260 pk)
Koppel 230 - 400 Nm
Topsnelheid 218 - 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,8 - 8,8 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 9,2 - 12,1 l (benzine), 5,4 - 6,8 l (diesel)
CO₂-uitstoot 189 - 289 g/km (benzine), 142 - 179 g/km (diesel)

Varianten

De Alfa Romeo Brera biedt standaard een goed niveau van comfort, inclusief automatische klimaatregeling, parkeersensoren, een regensensor of een basisaudiosysteem met cd-speler.

Maar tegen een meerprijs brengt de Alfa Romeo Brera nog meer luxe in het dagelijkse leven. Denk aan een navigatiesysteem in de middenconsole, met leer beklede stoelen en een multifunctioneel display met boordcomputer achter het stuurwiel.

Naast de klassieke Brera kon je de Alfa Romeo ook als open variant krijgen: de Spider. Bovendien waren er verschillende uitrustingslijnen, die het comfort en de kenmerken van het voertuig aanzienlijk bepaalden. De Alfa Romeo Brera werd ook in de varianten Sky Windows en Exclusive op de markt gebracht.

Prijzen

De Alfa Romeo Brera was allesbehalve een koopje als nieuwe auto, maar toch liet de Italiaan een zeer goede prijs-prestatieverhouding zien. Dit is vooral te danken aan de zeer goede uitrusting en de standaard al zeer krachtige motoren. De instapvariant kostte bij de Italiaanse autofabrikant meer dan 40.000 euro, maar de topmodellen overschreden al snel de grens van 60.000 euro.

Voor een occasion ben je natuurlijk aanzienlijk minder geld kwijt. Oudere modellen zijn er al vanaf zo’n 7.000 euro. Voor zo’n 15.000 euro heb je een jonger exemplaar te pakken. De robuuste motoren en de degelijke afwerking maken het voertuig tot een betrouwbare metgezel op de weg, ook als occasion.

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo Brera laat zich treffend omschrijven als een coupe of een shooting brake: een sportieve stationwagon met een sierlijk aflopende daklijn. Maar eigenlijk is hij te kort om hem als stationwagen te zien. De voorkant biedt het vertrouwde merkgezicht, dat wordt gekenmerkt door een speciale lichtsignatuur en een imposant radiatorrooster. De fijne contouren in de carrosserie, zoals die te vinden zijn in de motorkap en zelfs aan de onderzijde van de portieren, dragen bij aan de aantrekkelijke uitstraling van de Alfa Romeo Brera.

Binnenkant

Het interieur van de Alfa Romeo Brera straalt voornamelijk comfort uit en is rijkelijk uitgerust. Hierdoor is de Brera een uitstekende keuze voor dagelijkse ritten. Bestuurders kunnen rekenen op een zeer complete uitrusting en voldoende ruimte voorin. Helaas is het verhaal op de tweede zitrij heel anders, met beperktere ruimte en weinig zicht rondom. De auto komt echter goed tot zijn recht tijdens langere ritten, vooral met de krachtige dieselmotor. De comfortabele sportstoelen bieden aangename ondersteuning, terwijl het sportieve en directe onderstel voor een prettige rijervaring zorgt.

Veiligheid

De Brera is voorzien van belangrijke veiligheidssystemen zoals elektronische stabiliteits- en tractiecontrole, remassistentie, een geavanceerde botssensor en ABS met elektronische remkrachtverdeling. De basisuitrusting van de auto is ook voorzien van hill assist: hulp bij het wegrijden op een helling. Zelfs vandaag de dag laat de Alfa Romeo Brera weinig te wensen over op het gebied van veiligheid.

Alternatieven

Dankzij zijn opmerkelijke vormgeving, heeft de Brera weinig directe concurrenten. Bij Alfa Romeo zelf kun je een goed alternatief vinden: Alfa Romeo 159. Het model imponeert niet alleen met een goede rijstabiliteit, maar ook met een goed remsysteem. De standaarduitrusting laat ook weinig te wensen over. Toch zijn er kleine punten van kritiek op te merken. Net als de Brera, is ook de 159 behoorlijk dorstig. Een Ford Mondeo Wagon, Volkswagen Passat en Opel Insignia ST zijn minder sportief, maar wel een stuk praktischer dan de Brera en bovendien een stuk zuiniger. Zo was de Mondeo er destijds ook al met hybride-techniek.

FAQ

Tot wanneer werd de Alfa Romeo Brera gebouwd?
In 2005 werd de Alfa Romeo Brera aan het publiek voorgesteld. Wegens een gebrek aan vraag naar het model werd de productie stopgezet in 2010.
Is de Brera duur in onderhoud?
De Brera is inmiddels op leeftijd en zul je regelmatig moeten controleren op gebruikelijke zaken, zoals olielekkage. Ook onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn moet je regelmatig controleren en vervangen. De Brera wordt gezien als behoorlijk betrouwbaar, maar reparaties en onderdelen kunnen prijzig zijn.
Is de auto dagelijks te gebruiken?
Jazeker. De Brera is relatief comfortabel en ondanks zijn leeftijd voorzien van moderne technologieën, waardoor je er prima iedere dag mee naar je werk kunt rijden. Je moet wel rekening houden met hoge brandstofkosten, tenzij je voor een dieselvariant gaat.
Welke veiligheidsvoorzieningen biedt de Alfa Romeo Brera?
De Alfa Romeo Brera biedt verschillende technologieën die inzittenden beschermen. Denk aan elektronische stabiliteits- en tractiecontrole in combinatie met remassistentie en hulp bij het wegrijden op een helling.

Beoordelingen voor Alfa Romeo Brera

5 Beoordelingen

4,7