Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_ALFAROMEOTONALE7.JPG

Alfa Romeo Tonale

1 / 5
AS24_MMP_ALFAROMEOTONALE7.JPG
AS24_MMP_ALFAROMEOTONALE5.JPG
AS24_MMP_ALFAROMEOTONALE4.JPG
AS24_MMP_ALFAROMEOTONALE2.JPG
AS24_MMP_ALFAROMEOTONALE1.jpg

Sterke punten

  • Unieke looks
  • Hybride aandrijflijn
  • Dynamisch chassis

Zwakke punten

  • Ruimte achteraan
  • Kunstmatige besturing
  • Stevige schokdemping

Alfa Romeo Tonale Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Tonale, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.2 - 10.9s
Maximumsnelheid:190 - 212 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):18.3 - 18.3 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4528 x 1841 x 1601 mm
Portieren:5
Kofferruimte:385 - 1550 liter
Aanhangergewicht:390 - 700 kg

De terugkeer van Alfa Romeo

De Alfa Romeo Tonale arriveert in 2022 en plaatst zich naast de Giulia en Stelvio om de weg bereiden voor de grote comeback van Milaan. Deze compacte SUV deelt zijn fundamenten met Jeep-modellen, maar hij komt van bij de start met een hybride aandrijflijn en een uniek uiterlijk.

Interesse in een Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale tweedehands auto
Alfa Romeo Tonale nieuwe auto
Alfa Romeo Tonale dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De terugkeer van Alfa Romeo

De Alfa Romeo Tonale arriveert in 2022 en plaatst zich naast de Giulia en Stelvio om de weg bereiden voor de grote comeback van Milaan. Deze compacte SUV deelt zijn fundamenten met Jeep-modellen, maar hij komt van bij de start met een hybride aandrijflijn en een uniek uiterlijk.

Goede redenen

  • De Alfa Rome Tonale verschilt slechts weinig van de weelderige conceptcar die het merk bijna drie jaar geleden op het autosalon van Genève presenteerde.

  • Eind 2022 komt er een plug-inhybride aandrijflijn, waardoor hij niet alleen vierwielaandrijving krijgt, maar ook een elektrisch rijbereik van meer dan 60 kilometer.

  • Alfa Romeo belooft dat zijn Tonale vanaf 2027 beschikbaar zal zijn in een 100% elektrische versie.

  • Om iets voor iedereen te bieden, is de Tonale uitgerust met een benzinemotor in twee vermogensklassen en een dieselblok.

  • Met zijn lengte van 4,53 meteer behoort hij tot het segment van de compacte SUV's, maar toch biedt hij tot 500 liter aan laadruimte.

Alle belangrijke gegevens over de Alfa Romeo Tonale

Motoren

De Alfa Romeo Tonale luidt niet alleen een nieuw platform in voor het Milanese merk, maar brengt ook een reeks nieuwe motoren met vermogens die variëren van 130 tot 275 pk. Vanaf 2027 belooft Alfa Romeo zelfs een 100% elektrische aandrijflijn.

Op dit moment bestaat de kern van het gamma uit een gloednieuw benzineblok. Met een cilinderinhoud van 1,5 liter zit deze viercilinder tussen mild hybrid en full hybrid in. Met 130 pk of 160 pk en 240 Nm koppel wordt hij gecombineerd met een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling waarin een elektromotor van 15 kW (20 pk) is ondergebracht. Doordat hij gekoppeld is aan een 48-volt alternator-starter en een kleine lithium-ionbatterij kan hij zijn dorst naar loodvrij verminderen. Nog beter is dat beide motoren van elkaar losgekoppeld kunnen worden, zodat de Tonale Hybrid bij lage snelheden 100% elektrisch kan rijden.

Op vlak van verbruik heeft de Tonale Hybrid afhankelijk van de uitrusting een gecombineerd gemiddelde van 5,7 tot 6,2 l/100 km (WLTP) voor de 130 pk-versie. Hij legt een CO2-uitstoot voor die varieert van 130 tot 142 g/km (WLTP).

Later introduceert Alfa Romeo een nieuwe Q4 PHEV plug-inhybride. Die combineert een 1.3-viercilinder benzine vooraan met een elektromotor op de achteras om zo voor vierwielaandrijving te zorgen. Met zijn batterij van 15,5 kWh zou de Tonale Q4 PHEV meer dan 60 kilometer elektrisch kunnen afleggen, en zelfs 80 kilometer in de stadscyclus.

Om het motorgamma compleet te maken is er ook een 1.6-dieselmotor met 130 pk en 320 Nm koppel, die gekoppeld is aan de TCT-zestrapsversnellingsbak met dubbele koppeling van Alfa Romeo, en die de voorwielen aandrijft.

Afmetingen

Hoewel de Alfa Romeo Tonale zijn platform deelt met de Jeep Renegade en Compass, is hij groter dan die twee modellen. Met zijn lengte van 4,53 meter speelt hij zeker mee in het C-SUV-segment. Hij heeft een hoogte van 1,60 meter, terwijl de breedte 2,08 meter bedraagt. Zijn wielbasis van 2,64 meter plaatst hem centraal in het segment, tussen de concurrenten van Volvo (XC40) en Mercedes-Benz (GLA).

Het koffervolume van de Alfa Romeo Tonale steekt dan weer uit boven de rest met een laadcapaciteit van 500 liter. Met de achterbank neergeklapt heeft de Milanese SUV een koffervolume van 1.550 liter. Voorlopig geeft Alfa Romeo geen informatie over de volumeverschillen tussen de Hybrid en de Q4 Plug-in Hybrid.

Uitvoeringen

Alfa Romeo brengt de Tonale op de markt in vijf verschillende versies, die overeenkomen met de uitrustingsniveaus. Het instapmodel is de Super-versie. Die is al goed uitgerust met 18-duimsvelgen, ledkoplampen en een 10,2 duim groot infotainmentscherm. Daarboven komt de Sprint, gevolgd door de Ti en helemaal bovenaan de Veloce. Voor de lancering is er een speciale uitvoering, Edizione Speciale, met een degelijke standaarduitrusting. Voorlopig zijn de Super- en Sprint-versies voorbehouden voor de 130 pk sterke hybride, terwijl de 160 pk sterke hybride beschikbaar is op de rest van het gamma. De diesel is er in de Super-, Sprint- of Ti-uitvoering.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het Alfa Romeo Tonale-gamma begint vanaf 33.500 euro (Hybrid 130 Super of 1.6 d Super). De krachtigste benzinemotor is pas verkrijgbaar vanaf 40.300 euro (Hybrid 160 VGT Ti). De prijzen lopen op tot 42.800 euro voor dezelfde motor in de topversie Veloce. De Edizione Speciale is verkrijgbaar met beide benzinemotoren voor respectievelijk 39.000 euro en 41.000 euro. Omdat de Alfa Romeo Tonale nog maar net is gelanceerd, is hij nog niet beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Tweedehandsprijzen zijn dus niet beschikbaar.

Alfa Romeo biedt zijn Tonale aan met een leasingpakket in verhuur op lange termijn via partner Leasys. Het instapmodel Tonale Super is bijvoorbeeld verkrijgbaar vanaf 479 euro exclusief btw, voor een periode van 60 maanden met een maximum van 50.000 kilometer.

In Vlaanderen is de Tonale onderhevig aan een jaarlijkse verkeersbelasting van minstens 200,41 euro terwijl de BIV minstens 236,69 euro bedraagt. Voor de belastingen in Wallonië en Brussel bedragen deze bedragen respectievelijk 248,95 euro (TC) en 867,00 euro (TMC) voor de Hybrid 130 en de diesel, terwijl de Hybrid 160 zijn registratiebelasting ziet stijgen tot 1.239,00 euro (TMC). Dankzij de lage CO2-uitstoot is de eco-malus in Wallonië niet van toepassing.

Design-highlights en interieur

De Alfa Romeo Tonale leent zijn design van de gelijknamige conceptcar die in 2019 op het autosalon van Genève werd gepresenteerd. Hij is voorzien van de typische Alfa Romeo-designelementen en verwijzingen naar het roemrijke verleden van het merk.

Exterieur

Vooraan wordt de typische driehoekige grille die Alfa 'tribolo' noemt, geflankeerd door ledkoplampen met een driedelige visuele signatuur. Volgens het merk is dat een verwijzing naar de SZ Zagato uit de jaren 80. Voorbij de lange motorkap worden de flanken gesierd door minimaal 18-duimsvelgen, terwijl de zijschorten voor de sportieve look zorgen. De stijgende gordellijn is veel opvallender dan bij zijn grote broer Stelvio. Aan de achterzijde verbindt een ledstrook de twee achterlichten, die ook een driedelige visuele signatuur hebben. Dat wordt aangevuld door het nieuwe merklogo en de naam ‘Tonale’ voluit geschreven op de achterklep.

Interieur

In de cabine speelt de Tonale tegelijk de moderne en klassieke kaart. De beroemde dubbele kokers op het nu digitale instrumentenpaneel zijn er nog steeds, net als het stuur van de laatste modellen uit Milaan, maar de rest van het interieur is modern. In het midden van het dashboard bevindt zich een 10,2 duim groot touchscreen waarachter Alfa Romeo's nieuwste infotainmentsysteem is ondergebracht. Het biedt een veelheid aan geconnecteerde diensten, zoals over-the-air updates. De zetels zijn bekleed met zwarte stof op alle versies behalve de Veloce, die alcantara gebruikt. Leder is altijd een optie op elke versie.

Veiligheid

De Alfa Romeo is standaard uitgerust met een groot aantal passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Uiteraard zijn er airbags in het hele interieur, maar er is ook een verkeersbordherkenning en een snelheidsbegrenzer. Wat actieve systemen betreft, beschikt de Tonale over noodremassistentie met herkenning van zwakke weggebruikers, een rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruisecontrol. Als optie is autonoom rijden op niveau 2 leverbaar, met een combinatie van cruisecontrol, fileassistentie en rijstrookhulp.

Alternatieven

Het C-SUV-segment zit vol met alternatieven. Omdat hij zich profileert als een premium-SUV, moet de Alfa Romeo Tonale het opnemen tegen typische Duitse concurrenten, zoals de Mercedes-Benz GLA, GLB, BMW X1, X2, en Audi Q3. Hij moet ook concurreren met de Range Rover Evoque, Volvo XC40 en DS 7 Crossback.