Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-banner-l-01.jpg

Alfa Romeo cabrio

Alfa Romeo cabrio

Alfa Romeo, opgericht in 1910, heeft een rijke geschiedenis op het gebied van auto's en motorsport. Het merk staat bekend om zijn passie voor design en prestaties, die je ook ziet bij de cabrio-modellen. De bekendste is wellicht de Alfa Romeo Spider en dan zijn er nog de iconische 8C en 4C. Lees meer.

Highlights van de cabrio-modellen van Alfa Romeo

  • Stijlvolle en sportieve uitstraling
  • Typische Italiaans rijeigenschappen
  • Breed aanbod aan interessante occasions, ook voor een beperkt budget

Welke Alfa Romeo cabrio is leverbaar?

In de loop der jaren heeft Alfa Romeo diverse cabrioletmodellen geïntroduceerd. Een van de meest iconische modellen was de Alfa Romeo Spider, die bekend stond om zijn tijdloze design en opwindende rijervaring. Van de Spider is er een reeks verschillende generaties. Een ander opvallend model was de Alfa Romeo Brera Spider, een luxe cabriolet met een unieke uitstraling en krachtige motoren. De recentere Alfa Romeo 4C Spider is een compacte en sportieve cabriolet met een lichtgewicht constructie en een krachtige motor. Hij is ontworpen met maar een doel voor ogen: ultrasportief rijplezier.

Modellen en uitvoeringen

Een van de meest iconische cabrioletmodellen van Alfa Romeo is de Alfa Romeo Spider. Deze auto werd voor het eerst geïntroduceerd in 1966 en bleef door verschillende generaties tot in de jaren '90 in het gamma. De Spider staat bekend om zijn tijdloze design, met zijn ronde koplampen en karakteristieke grille. Het interieur van de Spider bood plaats aan twee passagiers en was eenvoudig en functioneel. De softtop kon handmatig worden neergeklapt, waardoor je in een handomdraai van een gesloten naar een open dak kon gaan. De Spider was een auto waarin alles draaide om puur rijplezier, met energieke motoren en wendbare rijeigenschappen.

Op de Autosalon van Genève in 1994 werd een nieuwe Spider voorgesteld, samen met de GTV waarop hij gebaseerd is. De Spider wordt nu aangedreven via de voorwielen met een viercilinder 2,0-liter motor of een 3,0-liter V6. Deze nieuwe Spider was ontworpen door het Centro Stile van Alfa Romeo zelf in samenwerking met Pininfarina. In 1998 kreeg deze Spider zijn eerste facelift waarbij onder andere het binnenwerk wat werd opgefrist. In 2003 kwam de tweede restyling. De neus werd moderner en werd gebaseerd op de Alfa 147.

In 2003 maakt de Alfa Romeo 8C Competizione zijn eerste verschijning als conceptauto op de IAA autoshow in Frankfurt. Het productiemodel werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Parijs in september 2006. Er kwam ook een cabrioversie: de 8C Spider. Deze sportwagen werd ontworpen in het Centro Stile van Alfa Romeo. Design en naamgeving zijn geïnspireerd door de rijke racegeschiedenis van Alfa Romeo. De naam "8C" verwijst naar de achtcilinder sportwagens die in de jaren 1930 werden gebouwd. Terwijl "Competizione" werd gebruikt voor een legendarische sportwagen van het merk, de Alfa 6C 2500 Competizione, die deelnam aan de Mille Miglia van 1950. Het ontwerp van de 8C Competizione is doordrenkt met elementen van klassieke Alfa Romeo-modellen zoals de 33 Stradale en de Giulia TZ.

De productieversie van de 8C beschikte over een 4,7-liter V8-motor met ongeveer 330 kW (450 pk) en 470 Nm koppel, ontwikkeld in samenwerking met Maserati. Het chassis was van staal, terwijl de carrosserie nog steeds van carbon was, zoals bij de conceptwagen. De topsnelheid was vastgesteld op 295 km/u, en de auto kon van 0-100 km/u accelereren in 4,2 seconden. Om concurrentie met Maserati te voorkomen, werd de productie gelimiteerd tot slechts 500 exemplaren.

De volgende nieuwe Spider-versie (Type 939) werd eveneens geïntroduceerd op de Autosalon van Genève in 2006, waar hij ook de "Cabrio of the Year" award kreeg. Voor dit model zaagden de Italianen het dak van een Brera Coupé. Hij had twee zitplaatsen in plaats van vier zoals in de coupé. De Brera Spider had een stoffen cabriodak en twee grote aluminium rolbeugels. Oorspronkelijk bood Alfa Romeo twee motoren aan: een 2,2-liter viercilinder en een 3,2-liter V6. Een turbodiesel werd geïntroduceerd op de Autosalon van Genève in 2007. De 939 Spider kan worden beschouwd als de 6e generatie Alfa Romeo Spider. De productie eindigde in november 2010.

In 2011 kreeg de wereld voor het eerst een glimp te zien van de Alfa Romeo 4C, tijdens de Autosalon van Genève in 2011. De 4C is een compacte tweezitter, voornamelijk vervaardigd uit koolstofvezel en aluminium. Naast de coupéversie is er ook een open cabrioversie beschikbaar. De productie van de Alfa Romeo 4C begon in oktober 2013 in de Maserati-fabriek in Modena, Italië. De productie is echter beperkt tot slechts 12 eenheden per dag, deels vanwege het beperkte aantal koolstofvezel laminaat carrosserieën dat kan worden geproduceerd en deels vanwege het feit dat elke auto volledig met de hand wordt gebouwd. Het ontwerp van de Alfa Romeo 4C is het meesterwerk van Lorenzo Ramaciotti van Centro Stile Alfa Romeo en is gebaseerd op de iconische Alfa Romeo 33 Stradale uit de jaren zestig. Dit ontwerp leverde de 4C de "Auto Bild Design Award" in 2011 en de "Design Award for Concept Cars & Prototypes" door het publiek van Villa d'Este.

Onder de motorkap van de Alfa Romeo 4C bevindt zich een krachtige 1,7-liter viercilinder turbomotor. Deze motor, die in aangepaste vorm ook wordt gebruikt in de QV-versie van de Giulietta, is volledig vervaardigd uit aluminium, wat bijdraagt aan het lichte gewicht van de auto. Deze krachtbron levert meer dan 175 kW (240 pk) en is gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. De 4C is tevens uitgerust met het door Alfa Romeo ontwikkelde DNA-systeem, waarmee rijders de rijmodus kunnen aanpassen aan hun voorkeuren. Daarnaast is de 4C standaard uitgerust met een Brembo-remsysteem met geventileerde schijven aan zowel de voor- als achterzijde, wat zorgt voor uitstekende remprestaties.

Hoeveel kost een Alfa Romeo cabrio?

Nieuwprijzen

Nieuwe Alfa Romeo cabrio-modellen worden al een tijd niet meer geleverd, maar er zijn wel genoeg modellen die officieel in ons land te koop waren. Zo vroeg het merk tussen 2003 en 2006 zo’n 45.000 euro voor een Alfa Romeo Spider. Met de V6-krachtbron steeg het prijskaartje tot 54.500 euro. De laatste nieuwprijs voor de Alfa Romeo 8C bedroeg een stevige 220.000 euro. De cabrio-uitvoering van de 4C had bij zijn introductie een vanafprijs van 81.550 euro.

Prijzen Alfa Romeo cabrio occasion

Op de occasionmarkt is een Alfa Romeo cabrio te vinden voor ieder budget. Voor 3.000 euro is er al een Alfa Romeo cabrio te vinden. In die prijsklasse vind je vooral Spider-modellen van rond de eeuwwisseling of eentje uit de jaren 90. Voor een Alfa Romeo 4C moet je al snel 60.000 tot 100.000 euro betalen.

FAQ

Welke Alfa Romeo cabriomodellen zijn er?
Alfa Romeo heeft enkele legendarische cabrioletmodellen op de markt gebracht. Hoewel de Spider ongetwijfeld de meest bekende is, mogen ook de 8C en 4C niet over het hoofd worden gezien.
Welke Alfa Romeo cabriomodellen zijn nog in productie?
Er zijn geen Alfa Romeo cabriomodellen meer in productie.
Wat kost een Alfa Romeo cabrio?
De Alfa Romeo Spider was nieuw geprijsd tussen 45.000 en 54.500 euro. De laatste nieuwprijs voor de Alfa Romeo 8C bedroeg een 220.000 euro. Bij de introductie had de cabrio-versie van de 4C een vanafprijs van 81.550 euro. Op de occasionmarkt zijn Alfa Romeo cabrio's beschikbaar in diverse prijsklassen, vanaf 3.000 euro. Voor een 4C betaal je tussen 60.000 en 100.000 euro. Voor een 8C ben je minimaal 250.000 euro kwijt.