Alpina B7 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alpina B7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Alpina B7
Alle artikelen
Test: Alpina D5 Biturbo Touring – Het hoeft echt geen M te zijn
Test: Alpina B3 Touring, M3 in vermomming (2023)
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
De Alpina B7 en BMW M-serie
Alpina is een Duits automerk wat in de auto-industrie begon met het afstemmen van carburateurs en krukassen om meer kracht uit BMW-motoren te halen. In 1967 kreeg Alpina een eigen bedrijfslogo. Sinds 1983 wordt Alpina door het Duitse federale ministerie van Transport erkend als autofabrikant. Alpina auto's worden gelabeld en geregistreerd als Alpina in plaats van BMW. Bij sommige BMW-dealers kun je Alpina’s kopen met garantie.
Kenmerkend de Alpina’s kenmerkt zijn de 20-spaaks lichtmetalen wielen, de gepatenteerde metallic lak "Alpina Blue" en dure interieur materialen die gebruikt worden voor de exclusief ogende binnenkant. Verder wordt gebruik gemaakt van een typisch patroon in blauw en groen wat door het interieur heen wordt toegepast. Aan de buitenkant op de carrosserie zit een dunne, streepvormige stijl in goud of zilver, wat een kenmerk is van Alpina-auto's. Op een metalen plaat aan de binnenkant staat de herkomst en het serienummer van de auto.
In vergelijking met auto's van BMW M ligt bij de auto's van Alpina de nadruk meer op luxe, een hoger koppel en automatische transmissies in plaats van handmatige of half-automatische transmissies. BMW gaf Alpina toestemming om een krachtige versie van haar 7-serie te produceren. BMW wilde niet dat het een hoogtoerige BMW M-versie zou worden. In plaats van een BMW M7 werd de Alpina B7 in 2001 in de markt gezet en dit was de opvolger van de Alpina B12. De B7 beschikt over een 4.4 liter V8-biturbo en kost nieuw ongeveer € 230.000.
De Alpina B7 generaties
De Alpina B7 die tot april 2005 gemaakt werd, onderscheidde zich door extra voor- en achterspoilers en verchroomde eindpijpen. De 4,4-liter V8 motor werd met behulp van een centrifugaalcompressor opgewaardeerd tot 368 kW (500 pk). De voorloper van de Alpina B7, de Alpina B12 6.0, kwam met een grotere cilinderinhoud op een lager vermogen uit. De Alpina B7 is ook verkrijgbaar als een lange versie, gebaseerd op de BMW E66.
Tussen 2009 en 2015 kwam de 2e generatie van de Alpina B7 uit. Dit model was gebaseerd op de nieuwe BMW F01 uit 2008 en werd in 2009 gepresenteerd op de Autosalon van Genève. De B7 levert 373 kW (507 pk) en is met een topsnelheid van 280 km/u langzamer dan zijn voorganger. Voor de standaard 21 inch Alpina-wielen zijn er geen banden die een hogere snelheid mogelijk maken en dit komt door met het voertuiggewicht. In de latere configuratie krijgt de auto 397 kW (540 pk) bij 5200 tpm en een koppel van 730 Nm. Het verbruik was teruggebracht tot 9,9 liter per 100 km..Het gewicht van deze auto was lager en er werd standaard een 8-traps sportautomaat ingebouwd. De snelheid werd verhoogd tot 312 km/u, ondanks de 21-inch banden.
In 2016 kwam de 3e generatie Alpina B7 Biturbo uit, gebaseerd op de BMW G12. De wereldpremière vond plaats in 2016 op de Autosalon van Genf in 2016. Dit model had een V8 6-cilinder motor, 608 pk en een maximumsnelheid van 330 km/u.
Alpina B7 vs Audi S8 Plus
De Audi S8 Plus heeft een 4.0 TFSI V8 motor met 605 pk en vierwielaandrijving. Dat maakt de S8 Plus een van de krachtigste sedans op de markt. De Alpina B7 maakt gebruik van een vernieuwde versie van dezelfde 4,4 liter twin-turbo V8 als de BMW 750i, die 540 pk aan vermogen levert. De het vermogen wordt door een 8-traps automaat, vergelijkbaar met die van de S8 Plus, via xDrive eveneens naar alle vier de wielen van de BMW gestuurd.
Ondanks dat hij net zo groot was als de S8 en maar 93 pond zwaarder, voelde de B7 de Hoe zit het met rijgedrag? In vergelijking met de S8 voelt de B7als een grote, snelle sedan, en de Audi voelt grotendeels aan als een sportwagen. Qua acceleratie is de Alpina net wat sneller. Van 0 tot 100 km/u doet deze auto in 3,7 seconden en de Audi heeft daar 4,5 seconden voor nodig.
Motoren
De Alpina B7 heeft een 4.4 liter V8-motor met dubbele turbocompressor van 4,47 kW (599 pk) die 800 Nm koppel levert. De auto trekt in 3,7 seconden op van 10 naar 100 km/u en verbruikt 10,4 liter per 100 km.
Uitrusting en opties
- Uitlaatsysteem ALPINA, roestvrij staal, met dubbele uitlaatpijpen
- Actieve luchtstroom
- Adaptieve 2-assige luchtvering
- Adaptieve LED-koplamp
- Airbags, bestuurders- en passagiersairbags, zij- en gordijnairbags, airbag voorpassagier te deactiveren
- Actieve hoofdsteunen voorin
- Actieve motorkap (bescherming van voetgangers)
- Alarm
- Auto start-stop-functie
- Displaytoets
- Driving Assistant
- Dynamische stabiliteitscontrole (DSC) incl. Dynamische tractiecontrole (DTC)
- Rijbelevenisschakelaar met ECO PRO, COMFORT +, COMFORT, SPORT, SPORT + en ADAPTIVE-modus
- LG ALPINA incl. Executive Drive Pro en integrale actieve besturing
- Vast bedieningsdisplay, 10.25 ", met aanraakfunctie, 1440x540 pixelresolutie incl. IDrive Touch Controller
- Voorspoiler met opschrift ALPINA
- Head-Up Display
- Achterschort ALPINA met dubbele uitlaatpijpen links en rechts
- Achterspoiler in carrosseriekleur
- HiFi-luidsprekersysteem
- Binnen- en buitenspiegelpakket
- Instrumentenpaneel ALPINA met leer bekleed
- Intelligente noodoproep
- Binnenbekleding: edelhout ALPINA Mirtel
- Kinderzitje ISOFIX voor de achterste zitplaatsen op de achterbank
- Klimaatregeling met 4-zoneregeling
- Comfort voorstoelen, elektrisch verstelbaar incl. Massagefunctie voor bestuurder en voorpassagier
- LED mistlampen
- Lichtmetalen velgen: ALPINA CLASSIC 20 ''
- Stuurwiel: SWITCH-TRONIC lederen sportstuurwiel multifunctioneel
- Lendensteun voor bestuurder en voorpassagier
- Navigatiepakket ConnectedDrive
- Panoramisch glazen dak
- Park Distance Control (PDC), voor en achter
- Parking Assistant
- Parkeerrem, elektromechanisch
- Bekleding: nappaleder
- Achteruitrijcamera
- Regensensor
- Tire Pressure Indicator
- Verwarmde stoelen voor en achter
- Soft-close deuren
- Zonnescherm voor achterruit, elektrisch achterportier zijruiten
- Automatische sporttransmissie (8-speed) met ALPINA SWITCH-TRONIC
- Telefonie met draadloos opladen
- Gevarendriehoek en verbandtrommel
Sportieve en luxe zakenauto
De Alpina B7 is een zakelijk auto met enorm veel power onder de motorkap. Door de honderden pk’s is deze auto niet alleen heel erg mooi, maar ook heel erg snel. Dat maakt de auto perfect geschikt voor zakelijke ritten over korte en lange afstanden. Een gebruikte Alpina B7 is minder duur dan een nieuwe en doordat de auto gebaseerd is op BMW, kun je er nog een tijd lang plezier aan beleven.