Alpina B10 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alpina B10, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een BMW Alpina B10
Alle artikelen
Test: Alpina D5 Biturbo Touring – Het hoeft echt geen M te zijn
Test: Alpina B3 Touring, M3 in vermomming (2023)
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Alternatieve modellen
De BMW Alpina wordt in 1989 geïntroduceerd als ‘s werelds snelste sedan
De midden jaren ’60 opgerichte tuner Alpina verschafte zich een goede naam onder automobilisten met raceauto’s en getunede straatversies van BMW-modellen. Sinds de op de BMW 5-serie gebaseerde Alpina B7 telt het principe: de snelste in serie geproduceerde sedans ter wereld ontstaan in de werkplaatsen van het sinds 1983 als zelfstandige voertuigproducent erkende bedrijf uit Kaufbeuren. Met deze naam begonnen de constructeurs van Alpina ook aan de ontwikkeling van de BMW Alpina B10 die in 1989 voor het eerst de consumenten bereikte. Het was één van de opvolgers van de Alpina B7.
De biturbo-techniek geeft de BMW Alpina B10 zijn goede prestatievermogen
De basis voor het nieuwe model van Alpina was de serieversie van de BMW 535. Deze liet BMW op grote schaal van de band rollen, uitgerust met een 155 kW (211 pk) motor. De Alpina mechanici maakten van deze motor een racemotor met 265 kW (360 pk), waarmee het tot Alpina B10 gedoopte model in 5,2 seconden van nul naar honderd accelereerde. Met een topsnelheid van 291 km/u was de Alpina B10 aan het begin van zijn bouwperiode de snelste in serie geproduceerde vierdeurssedan die op de markt verkrijgbaar was. Zijn performance was te danken aan de aanwezigheid van twee turboladers, die de zescilindermotor zijn buitengewoon goede prestatievermogen gaven. Ter vergelijking: terwijl het seriemodel van BMW over een maximale koppel van 305 newtonmeter (Nm) beschikte, had de Alpina B10 een maximale koppel van 520 Nm.
Tussen 1989 en 1994 wordt de BMW Alpina B10 zo’n 500 keer gebouwd
Qua uiterlijk onderscheidden de Alpina B10 modellen zich van de normale BMW 5-modellen dankzij hun meer aerodynamisch ogende carrosserie met een lager chassis, een grote voorspoiler, een vaste achterspoiler en de aanwezigheid van sportbanden. De techniek en het remsysteem van de B10 werden aangepast aan de hogere eisen die gesteld worden door een sportieve rijstijl. Typisch voor het design van de modellen waren bovendien de speciale streepdecors aan de zijfronten en het blauw/rode logo van fabrikant Alpina. Tot aan het voorjaar van 1994 verschenen er zo’n 500 exemplaren van de BMW Alpina B10 in de handel. Zijn opvolger kwam in 2005, de BMW Alpina B5 die net als de B10 als vierdeurs sedan en voor het eerst ook als sportcombi werd aangeboden.