Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alpina-b12-l-01.jpg

BMW Alpina B12

Sedans en coupés uit de topklasse van BMW als basis voor de BWM-Alpina B 12

Kort nadat de Duitse autofabrikant BMW in de jaren '60 met de BMW 1500 zijn eerste middenklasse model op de markt had gebracht hield ingenieur Burkhard Bovensiepen zich bezig met het ontwikkelen van een tuning pakket voor de BMW van de zogenaamde 'Neue Klasse'. Lees meer

Interesse in een BMW Alpina B12

BMW Alpina B12 tweedehands auto
BMW Alpina B12 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Dit was het begin van zijn firma Alpina, die sindsdien de meest verschillende bouwtypes van BMW ontwikkelde tot sportauto’s voor op straat met een hoog prestatieniveau. In de jaren ’80 nam de fabrikant de sedans en coupés uit de topklasse van BMW onderhanden, die de basis voor de BMW-Alpina B 12 vormden.

De BMW-Alpina B 12 sedans van 1988 tot 1994

Als basis voor de in 1989 gepresenteerde BMW-Alpina B 12 van de eerste generatie diende de BMW 750. De BMW 750 was het topmodel uit de in 1986 geïntroduceerde 7-serie van BMW. Terwijl de twaalfcilinder standaard met 220 kW (299 pk) bij BMW van de band rolde, modificeerden de ingenieurs van Alpina de V12-motor met een cilinderinhoud van 5,0 liter tot een prestatievermogen van 257 kW (349 pk). De BMW-Alpina B 12 bereikte daarmee een topsnelheid van 275 kilometer per uur. Het seriemodel van de 1,7 ton zware sedan haalde daarentegen met elektronische snelheidsregeling 250 km/u. Ook bij het accelereren won de BMW-Alpina B 12. Het accelereren van nul naar honderd deed de in serie verschenen BMW 750 in 7,4 seconden. De BMW-Alpina B 12 was 0,6 seconden sneller. In de bouwperiode van 1988 tot 1994 verlieten circa 300 exemplaren van de BMW-Alpina B 12 de Alpina fabriek in Buchloe.

De BMW-Alpina B 12 sedans van 1995 tot 2001

De tweede BMW-Alpina B 12 uit de 7-serie uit München werd in 1995 door Alpina geproduceerd. Dit keer vormde de BMW 750 uit de één jaar eerder geïntroduceerde bouwserie E38 de basis. De nieuwe generatie van BMW’s vlaggenschip werd uitgerust met een 5,4 liter motor die over een prestatievermogen van 240 kW (326 pk) beschikte. Alpina vergrootte de cilinderinhoud van de motor vervolgens naar 5,7 liter. Dit zorgde voor een prestatievermogen van 284 kW (386 pk) en een maximumsnelheid van 280 km/u. Vanaf 1999 werd de BMW-Alpina B 12 uitgerust met een motor die was vergroot naar 6,0 liter. Deze had een prestatievermogen van 316 kW (430 pk). De maximumsnelheid steeg daardoor tot meer dan 290 km/u. Tot 2001 werden meer dan 300 sedans uit deze beide bouwseries van de BMW-Alpina B 12 gebouwd.

De eerste BMW-Alpina B 12 coupé komt in 1990 op de markt

In 1990 presenteerde Alpina met de BMW-Alpina B 12 coupé het eerste model dat gebaseerd was op de in 1989 nieuw in de collectie van BMW opgenomen 8-serie. Weer diende een V12-topmodel, dit keer de BMW 850, als uitgangspunt voor de Alpina-versie. Terwijl de BMW 850 in het begin met een cilinderinhoud van 5,0 liter een prestatievermogen van 220 kW (300 pk) had, had de Alpina door veranderde motorinstellingen een prestatievermogen van 257 kW (350 pk). De BMW-Alpina B 12 accelereerde in deze bouwwijze in 6,8 seconden van nul naar honderd. De topsnelheid van de coupés lag op 281 km/u.

De in 1992 geïntroduceerde BMW-Alpina B 12 coupés halen meer dan 300 km/u

Met de in 1992 geïntroduceerde 5,7 liter coupé overschrijdt de BMW-Alpina B 12 voor het eerst de grens van 300 km/u. In vergelijking met de 5,0 liter coupé accelereerde hij een hele seconde sneller van nul naar honderd. Het verbeterde acceleratievermogen van de BMW-Alpina B 12 was te danken aan de voor het eerst gebruikte elektronisch gestuurde koppeling. Deze maakte het bedienen van de zesversnellingsbak zonder koppelingspedaal mogelijk en verkortte zo de schakeltijd. Van de BMW-Alpina B 12 coupés werden tussen 1990 en 1996 in totaal meer dan 150 exemplaren geproduceerd.