Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-alpina-b5-l-01.jpg

BMW Alpina B5

Alpina B5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alpina B5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een BMW Alpina B5

BMW Alpina B5 tweedehands auto
BMW Alpina B5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

In 2005 wordt de BMW Alpina B5 gepresenteerd

Nadat motorconstructeur en voertuigfabrikant Alpina uit Allgäu zich tegen het einde van de jaren ‘70 aanvankelijk uit de racesport had teruggetrokken, maakte bedrijfsoprichter Burkhard Bovensiepen gebruik van zijn connecties met de Beierse autofabrikant BMW, om de kennis van Alpina in te zetten bij het ombouwen van serievoertuigen in beter presterende sportvoertuigen met straattoelating. Op deze manier werden de BMW-Alpina’s naast de BMW M-modellen de tweede sportserie van het merk. Alpina claimde echter al snel niet alleen maar een veredelaar en tuner van in serie geproduceerde BMW’s te zijn. Aangezien de ingenieurs niet alleen maar de seriemotoren technisch veranderden, maar ook veel componenten van de voertuigtechniek zoals het chassis en het remsysteem wijzigden en aanpasten aan de betere rijprestaties, presenteerde Alpina zichzelf als voertuigfabrikant. Dit werd aan de buitenwereld duidelijk gemaakt met een eigen logo dat de sedans, coupés en cabriolets op het stuur en op de velgen droegen in plaats van het blauw/witte BMW-logo. Buiten de traditioneel bij Alpina gebruikte 20 inch velgen hoorden spoilers, decostrepen en merkopschriften tot de speciale uitrusting van een BMW Alpina. De klassiekers in de collectie waren de eind jaren ‘70 in de collectie opgenomen modellen die op basis van de BMW 5-serie geproduceerd werden. Als opvolger van sedans zoals de BMW Alpina B10, in zijn tijd de snelste in serie geproduceerde sedan ter wereld, presenteerde Alpina in 2005 de BMW Alpina B5.

De BMW Alpina B5 wordt als sedan en combi gebouwd

Als basis voor de BMW Alpina B5 gebruikte de fabrikant de vierdeurs sedans uit de in  2003 gepresenteerde BMW 5-serie en de één jaar later verschenen combi’s. Voor beide carrosserievarianten modificeerden de ingenieurs het chassis, het remsysteem en het veringssysteem, om de BMW Alpina B5 met zijn betere rijprestaties zo van bijpassende sportief aangepaste techniek te voorzien. De BMW Alpina B5 werd uitgerust met een 4,4 liter benzinemotor, die zijn prestatiepotentieel kreeg door de inzet van oplaadtechniek en die de elementen van gebruikelijke turboladers en compressoren in zich verenigde. Hierdoor beschikte de BMW Alpina B5 over een prestatievermogen van 368 kW (500 pk), waarmee de sedan maximaal 314 km/u kon halen. De combi haalde maximaal 300 km/u. De BMW Alpina B5 kon in 4,7 seconden van nul naar honderd accelereren. Voordat in 2010 de BMW Alpina B5 Biturbo verscheen, bracht Alpina in 2007 eerst nog een gemodificeerde versie uit. Deze had als BMW Alpina B5S een prestatievermogen van 390 kW (530 pk).