Alpina B7 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alpina B7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een BMW Alpina B7
Alle artikelen
Test: Alpina D5 Biturbo Touring – Het hoeft echt geen M te zijn
Test: Alpina B3 Touring, M3 in vermomming (2023)
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
De door de Alpina ingenieurs ontwikkelde motor met de typebenaming B7 werd in 1978 het begin van de eigen voertuigproductie. De basis voor de eerste BMW Alpina B7, die van 1978 tot 1982 geproduceerd werd, vormden de vierdeurs sedans uit de BMW 5-serie en de coupé uit de BMW 6-serie.
De eerste BMW Alpina B7 modellen worden uitgerust met motoren met een prestatievermogen van maximaal 330 pk
De 3,0 liter motor in de BMW Alpina B7 van deze bouwfase had een prestatievermogen van 221 kW (300 pk), waarmee de auto meer dan 250 kilometer per uur kon halen. Dat was destijds een topsnelheid voor een seriesedan uit deze voertuigklasse. In 1981 verscheen de BMW Alpina B7 S Turbo met geüpgrade B7 motor: met een prestatievermogen van 243 kW (330 pk) kon deze in minder dan zes seconden van nul naar honderd accelereren. In de bouwjaren tussen 1984 en 1987 werd de BMW Alpina B7 met een nieuwe 3,4 liter motor met 221 kW (300 pk) uitgerust. De nieuwe motorgeneratie die in 1986 klaar was voor gebruik gaf de BMW Alpina B7 een prestatievermogen van 235 kW (320 pk) en gaf de vierdeurs sedan uit de BMW 5-serie en de coupé uit de BMW 6-serie een maximumsnelheid van meer dan 260 kilometer per uur.
De BMW Alpina B7 op basis van de BMW 7-serie
Vanaf eind jaren ’80 toverde Alpina ook de grote sedans uit de BMW 7-serie om tot sportauto’s voor op straat. De modelbenamingen werden eerst afgeleid van de gebruikte motortypes, na de millenniumwisseling paste Alpina dit echter aan. De benamingen duidden voortaan op de naam van de betreffende BMW-serie. De BMW Alpina B7 duidde nu dus op de vierdeurs sedans uit de BMW 7-serie. De eerste BMW Alpina B7 van deze soort werd eind 2003 gepresenteerd en was tot de zomer van 2008 verkrijgbaar. Deze BMW Alpina B7 beschikte over een V8-motor met een cilinderinhoud van 4,4 liter en daarmee kon de sedan in iets minder dan vijf seconden van nul naar honderd accelereren. Anders dan bij de seriemodellen die vanwege elektronische snelheidsregeling maximaal 250 km/u konden halen, kon deze BMW Alpina B7 maximaal 300 km/u halen. In 2009 verscheen de opvolger BMW Alpina B7 Biturbo met 373 kW (507 pk).