- Homepage
- Auto
- Aston Martin
- Aston Martin Cygnet
Sterke punten
- Zeer wendbaar
- Zuinige, betrouwbare techniek
- Goede bouwkwaliteit
Zwakke punten
- Erg duur voor het soort auto
- Geen Aston Martin-prestaties
- Zie er maar eens een te vinden
Aston Martin Cygnet Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Aston Martin Cygnet, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Aston Martin Cygnet
Alle artikelen
Test: Aston Martin Vantage – Ten aanval
Test: Aston Martin DB11 Volante – DB11 stelt zich open
Aston Martin Vantage AMR: Zo maken ze ze (bijna) niet meer
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Goede redenen
- De zeer compacte afmetingen maken de Aston Martin Cygnet zeer wendbaar
- Onderhuids is zuinige en betrouwbare Toyota-techniek te vinden
- Het interieur heeft een extra luxe en hoogwaardige afwerking
- Exclusiviteit gegarandeerd: slechts in beperkte aantallen verkocht
Technische gegevens
Motorisatie
De Aston Martin Cygnet komt technisch overeen met de Toyota iQ, wat betekent dat er zuinige en betrouwbare motoren onder het motorkapje te vinden zijn. Dat is ook het bestaansrecht van het compacte model. Dankzij de Aston Martin Cygnet kon het merk de gemiddelde CO2-emissie van zijn modellen omlaag brengen, waarmee het merk voldeed aan de destijds geldende regelgeving. Hoewel de Toyota iQ leverbaar was met verschillende motoren, werd de Aston Martin Cygnet alleen geleverd met de krachtigste daarvan: de 72 kW (98 pk) sterke 1,3-liter driecilinder benzinemotor. Wel was er keuze uit een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen of een CVT-automaat. De Aston Martin Cygnet heeft altijd voorwielaandrijving. Met een verbruik van ongeveer 1 op 20 is de Aston Martin Cygnet met recht een zuinige auto te noemen en waarschijnlijk ook de allerzuinigste Aston Martin ooit.
Afmetingen
De Aston Martin Cygnet behoort samen met de Toyota iQ tot de kleinste (moderne) auto’s op de markt. Hij is slechts zo’n drie meter lang, 1,7 meter breed en 1,5 meter hoog. De wielbasis meet slechts exact twee meter. Het spreekt voor zich dat daar ook een bijzonder kleine draaicirkel bij hoort: precies acht meter van stoep tot stoep. Al die compacte afmetingen en bijbehorende wendbaarheid hebben wel een keerzijde: de Aston Martin Cygnet biedt slechts 30 liter bagageruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
Aston Martin Cygnet | |
---|---|
Marktintroductie | 2011 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,08 x 1,68 x 1,50 m |
Wielbasis | 2,00 m |
Inhoud bagageruimte | 30 l |
Ledig gewicht | 988 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | kg |
Cilinderinhoud | 1.329 cm3 |
Vermogen | 72 kW (98 pk) |
Koppel | 125 Nm |
Topsnelheid | 170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,8-11,6 sec |
Tankinhoud | 32 l |
Verbruik | 5,0-5,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 116-120 g/km |
Varianten
De Aston Martin Cygnet was leverbaar in slechts één uitvoering. Er waren ook maar weinig opties, waarvan lederen bekleding de belangrijkste is. Wel is de Aston Martin Cygnet op zijn beurt een variant van de Toyota iQ, waarop de auto is gebaseerd. In Noord-Amerika werd nog een derde variant van de auto geleverd: de Scion iQ. Scion was een vooral op jongeren gericht submerk van Toyota, dat alleen in Noord-Amerika werd geleverd.
Prijzen
De Aston Martin Cygnet had in Nederland een nieuwprijs van ruim 40.000 euro. Dat is twee tot drie keer de prijs van de reguliere Toyota iQ, afhankelijk van de uitvoering. De prijs is voor een deel te verklaren door de hoogwaardigere aankleding van het interieur, maar vooral ook betaal je wat extra voor de exclusiviteit van het merk Aston Martin. Vanwege deze hoge prijs is de Aston Martin Cygnet echter maar weinig verkocht. Uiteindelijk zijn er maar zo’n 1.000 verkocht, terwijl Aston Martin had gehoopt op 4.000 exemplaren per jaar.
Het lage aantal nieuwverkopen zorgt ook voor een beperkt aanbod Aston Martin Cygnet occasions. In Nederland staan er te weinig voor een goede prijsindicatie, dus kijken we naar het Europese aanbod. Dan is het totale aanbod nog steeds zeer beperkt te noemen, maar net groot genoeg voor het geven van een prijsindicatie. Houd rekening met prijzen van zo’n 38.000 tot 60.000 euro. Gezien de korte productieperiode speelt de leeftijd geen grote rol voor de prijs, wel het aantal kilometers en de staat van de auto. Opvallend is dat de Aston Martin Cygnet sinds de productiestop behoorlijk waardevast is gebleken en zelfs iets in waarde stijgt. Hij mag dan duur zijn voor een stadsautootje, het blijft een zeldzame Aston Martin.
Design
Buitenkant
De Aston Martin Cygnet mag dan overduidelijk zijn gebaseerd op de Toyota iQ, hij onderscheidt zich wel met enkele Aston Martin stijlkenmerken. In de eerste plaats is er natuurlijk de Aston Martin-grille en ook de C-vormige ‘witte’ achterlichten vallen direct op. Verder heeft de Aston Martin Cygnet modelspecifieke wielen en tot slot zitten er (imitatie) luchtroosters in de voorspatborden en motorkap.
Binnenkant
In het interieur is er meer verschil tussen de Aston Martin Cygnet en de Toyota iQ. De Aston Martin Cygnet heeft een eigen dashboard in de stijl van Aston Martin en bovendien een luxere aankleding met optioneel ook luxe lederen bekleding. Desgewenst waren ook opvallende bekledingskleuren leverbaar, zoals bruintinten en zelfs felrood. In theorie is de Aston Martin Cygnet net als de Toyota iQ een vierpersoons auto, maar zeker de zitplaats achter de bestuurder heeft zeer weinig beenruimte en is daarmee vooral geschikt voor (kleine) kinderen.
Veiligheid
De Aston Martin Cygnet is nooit officieel op zijn veiligheid getest, maar basismodel Toyota iQ wel. Dat model behaalde in 2009 een maximale Euro NCAP-score van vijf sterren. Er zijn maar liefst negen airbags aan boord en ABS, ESP, tractiecontrole en Brake Assist zijn standaard aanwezig. Sinds de lancering van de Aston Martin Cygnet heeft de veiligheid zich ook in dit compacte segment verder ontwikkeld. Systemen die met stuuringrepen een ongeval kunnen voorkomen zijn er bij de Aston Martin Cygnet bijvoorbeeld nog niet.
Alternatieven
Je zou kunnen stellen dat de Aston Martin Cygnet geen directe concurrenten heeft. Puur rationeel kan je wel beter kiezen voor basismodel Toyota iQ, die min of meer hetzelfde biedt voor een veel lagere prijs. Ook de meeste (andere) modellen in het compacte A-segment zijn een goed en verstandig alternatief voor veel minder geld. Aan de andere kant biedt geen daarvan net zo veel exclusiviteit als de Aston Martin Cygnet. Als het gaat om compacte auto’s die opvallen en een (design)statement maken, dan zijn de meest directe concurrenten auto’s zoals de Smart Fortwo, (bepaalde versies van) de moderne Fiat 500 en ook wel de (grotere) MINI Cooper-modellen. De topuitvoeringen van deze compacte auto’s bieden ook (relatief) veel luxe en comfort met toch heel compacte buitenmaten. Als het gaat om echt volledig gelijkwaardige modellen, die in dezelfde prijsklasse dezelfde afmetingen en uitrustingen bieden als de Aston Martin Cygnet, dan kan echter worden gesteld dat de exclusieve stadsauto het moet doen zonder concurrentie.