- Homepage
- Auto
- Aston Martin
- Aston Martin One 77
Sterke punten
- Superieure bouwkwaliteit
- Extreem aantrekkelijk design
- Zeer krachtig
Zwakke punten
- Zelden te koop
- Heel prijzig
- Hoge onderhoudskosten
Actueel aanbod voor Aston Martin One 77
-
Aston Martin One-77 I Bang Olufsen I Carbon I Q-Ausstattung
€ 2.249.000,-- 8.900 km
- 08/2011
- 559 kW (760 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, DE-41460 Neuss -
Aston Martin One-77
€ 1.800.000,-- 4.500 km
- 12/2011
- 559 kW (760 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, ES-29660 MARBELLA
Interesse in een Aston Martin One 77
Goede redenen
- Met romige V12-motor
- Luxueus interieur
- Zeer hoogwaardige wielophanging
- Lichtgewicht
- Aandacht gegarandeerd
Technische gegevens
Motorisatie
Dr. Ulrich Bez, destijds de CEO van Aston Martin, vertelde tijdens de onthulling het volgende: “Vanaf het allereerste begin van het project was de visie voor de Aston Martin One-77 heel eenvoudig: de auto moet hoge kwaliteit combineren met technologie en handgebouwd vakmanschap. Maar de auto moet ook de unieke capaciteiten en passie van onze ontwerpers, ingenieurs en technische partners demonstreren. Zoals je kunt zien, hebben we dat doel op prachtige wijze bereikt.”
Chris Porritt, Aston Martin One-77 Programme Manager, was ook aanwezig bij de onthulling. Hij vertelde: “Aston Martin heeft voor de One-77 een toonaangevende partner gekozen om de motor te ontwikkelen: de legendarische motorbouwer Cosworth. Het is de perfecte samenwerking gebleken. Onze opdracht aan het motorenteam was om de 6,0-liter V12-motor zo ver mogelijk te brengen, zowel qua vermogen als qua gewicht. De doelstellingen waren een vermogen van maar liefst 700 pk met een reductie van 10 procent in motormassa. Het is ongelooflijk dat de ingenieurs van Aston Martin en Cosworth een massareductie van zo’n 25 procent hebben bereikt.”
De atmosferische 7,3-liter V12-motor – zonder turbo’s dus – levert in de aan klanten geleverde exemplaren een astronomisch vermogen van 559 kW (760 pk) en een imposant koppel van 750 Nm. Aston Martin beweerde dat de motor de krachtigste atmosferische productiemotor ter wereld was toen de eerste auto werd afgeleverd.
Met een vermogen van dik 700 pk bereikt de One-77 een topsnelheid van 349 km/u en neemt de 0-100-sprint slechts 3,5 seconden in beslag. Aston Martin had als doelstelling om het gewicht van de supersportauto te laten uitkomen op 1.500 kilogram. Die doelstelling werd niet behaald. De productieversie bleef steken op 1.630 kilogram. Nog altijd bijzonder licht voor het type auto. Schakelen gebeurt overigens met een geautomatiseerde Graziano-transmissie met zes verzetten.
Afmetingen
De Aston Martin One-77 is allesbehalve klein. Hij oogt breed, laag en heeft dankzij een lange neuspartij een stevige lengte. De One-77 heeft een lengte van 4,60 meter, een breedte van 2,20 meter (de auto mag dus niet op een Nederlandse spitsstrook rijden) en een hoogte van 1,22 meter. De wielbasis van deze Aston Martin komt uit op 2,79 meter.
De belangrijkste specificaties van de Aston Martin One-77:
Aston Martin One-77 | |
---|---|
Marktintroductie | 2009 tot 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,60 x 2,20 x 1,22 m |
Wielbasis | 2,79 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.630 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Motorinhoud | 7,312 cm³ |
Vermogen benzinemotor | 559 kW (760 pk) |
Koppel benzinemotor | 750 Nm |
Topsnelheid | 349 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,5 sec |
Tankinhoud | n.b. |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
We kunnen één garantie geven: elke Aston Martin One-77 is uniek. Er bestaan geen twee dezelfde exemplaren in dezelfde kleur of met hetzelfde interieur. De Britse sportautoproducent heeft er zorg voor gedragen dat de koper van elke auto een unieke auto samenstelt. Andere carrosserievarianten van de One-77 bestaan niet. Aston Martin heeft alleen een coupé geleverd. Tegen het einde van de productie fabriceerde Aston Martin een speciale versie van zeven exemplaren van de One-77. Het ging hierbij om de zogeheten ‘Q-Series’. De ‘Q’ in de naam is afgeleid van het personalisatieprogramma Q by Aston Martin.
Prijzen
Goedkoop is een Aston Martin One-77 nooit geweest. In het Verenigd Koninkrijk bedroeg de basisprijs van het model omgerekend 1,54 miljoen euro. Daar kwam in Nederland nog een berg BPM bovenop. De One-77 blijkt een goede investering geweest, want de prijzen van occasions liggen fors hoger. Een prijs van 2,25 miljoen euro is eerder regel dan uitzondering. Met een oplage van 77 exemplaren zijn er ook maar heel weinig gebouwd. Als de vraag naar het model dan groter is dan het aanbod, stijgt automatisch de prijs. De One-77 is een auto die alleen voor de multimiljonairs bereikbaar is. De auto is geliefd onder verzamelaars. Die breiden hun collectie maar wat graag uit met deze iconische Aston Martin.
Design
Buitenkant
De structurele kern van de Aston Martin One-77 betreft een lichtgewicht en enorm stijve koolstofvezel monocoque. De monocoque, of 'tub', is bedacht en ontworpen op het hoofdkantoor van Aston Martin in Gaydon en is gebouwd in samenwerking met Multimatic (MTC).
De Aston Martin One-77 maakt gebruik van de klassieke formule van dubbele draagarmen op elke hoek. Uniek zijn de horizontaal gemonteerde veer-/dempereenheden. Het belangrijkste voordeel van zogeheten ‘inboard’ wielophanging is een vermindering van het onafgeveerde gewicht. Ook kan Aston Martin de ophangingscomponenten effectiever verpakken.
De dempers zijn volledig verstelbaar en beschikken over geavanceerde Dynamic Suspension Spool Valve (DSSV)-technologie; een wereldprimeur voor een toepassing voor straatauto's. Deze speciale kleppen maken gebruik van componenten om het mogelijk te maken de schokabsorberende eigenschappen van de demper te veranderen zonder ze uit de auto te hoeven verwijderen.
Om het werkelijk op maat gemaakte karakter van de Aston Martin One-77 te onderstrepen, werd het onderstel afgestemd op de smaak van de koper. Het was dus mogelijk om de auto een meer comfortabel onderstel te geven of juist een extra hardcore onderstel om de Nordschleife van de Nürburgring te bedwingen.
Hoewel functionaliteit en efficiëntie voorop staan bij het ontwerp en de constructie van de Aston Martin One-77, is ook veel aandacht besteed aan esthetische schoonheid. Elk onderdeel is met absolute aandacht voor detail vervaardigd uit de beste materialen. Zelfs de koolstofvezelkuip is met hoogglans lak afgewerkt. Andere kenmerken zijn een prachtig vormgegeven oliereservoir van de dry-sump smering en de machinaal bewerkte aluminium ophangingssteunen. Je mag deze supersportauto gerust een designhoogstandje noemen. Elk onderdeel is een kunstwerk op zich.
Binnenkant
Ook het interieur van de Aston Martin One-77 is een kunstwerk. Het merk gebruikt hoogwaardige materialen, zoals koolstofvezel, leder en aluminium. Elk interieur is uniek. Opvallend is het ietwat ‘vierkante’ stuurwiel. Verder heeft het dashboard een wulpse vormgeving en neem je plaats in prachtige kuipstoelen. De middentunnel is afgewerkt met hoogwaardige bedieningselementen van zware metalen.
Veiligheid
Nee, de Aston Martin One-77 is niet onderworpen aan een botsproef van veiligheidsorganisatie Euro NCAP. Dat is met deze oplages ook niet nodig. Toch is de auto bijzonder veilig. De koolstofvezel tub is namelijk ultrastijf. Tijdens een crash ben je daardoor goed beschermd. De rekening om de auto te laten repareren zal na afloop wel stevig zijn. Want vrijwel alles is handwerk. Het is daarom belangrijk om de One-77 goed te verzekeren. De grootste veiligheidsfactor van deze supersportauto is de bestuurder. Als die zijn grenzen kent en die van de auto, dan moet het vast goedkomen.
Aston Martin monteert Pirelli P Zero Corsa-banden (255/35 ZR20 voor, 335/30 ZR20 achter) en lichtgewicht Carbon Ceramic Matrix-remtechnologie. De binnenkant van de remklauwen is opnieuw ontworpen om minder warmte van de remblokken naar de remvloeistof over te brengen, terwijl de schijven zelf zijn ontwikkeld om een __zo groot mogelijk contactoppervlak tussen het oppervlak van de schijf en de remblokken te garanderen, voor een betere remwerking en dus vertraging. Er is ook extra aandacht besteed aan het koelvermogen van de remmen. Ook dat is een stukje veiligheid. Want wie met 300 km/u afstormt op een bocht, moet wel zeker weten dat de auto ook goed afremt.
Alternatieven
Tja, in deze voertuigklasse praat je niet echt over alternatieven, maar eerder over ‘andere potentiële aanvullingen voor de collectie’. Je kunt denken aan een Bugatti Veyron Super Sport, Pagani Zonda, Lamborghini Murciélago LP-640-4, Ferrari 599 GTO en Bentley Continental GT Speed. Kijk vooral naar het prijskaartje, want alleen de Bugatti en Pagani hebben soortgelijke prijzen als deze limited edition Aston Martin.