- Homepage
- Auto
- Aston Martin
- Aston Martin Valkyrie
Sterke punten
- Prestaties van een racewagen
- V12-huil
- Hyperexclusief
Zwakke punten
- Hyperduur
- Onbruikbaar op de openbare weg
- Lastige bevalling geweest
Interesse in een Aston Martin Valkyrie
Alle artikelen
Test: Aston Martin Vantage – Ten aanval
Test: Aston Martin DB11 Volante – DB11 stelt zich open
Aston Martin Vantage AMR: Zo maken ze ze (bijna) niet meer
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Goede redenen
- De Aston Martin Valkyrie heeft een op maat gemaakte V12 van Cosworth. Deze atmosferische motor kan tot 11.100 toeren draaien en haalt een piekvermogen van 1.000 pk. En dat zorgt niet enkel voor explosieve prestaties, maar ook voor een uniek geluid.
- De oorspronkelijke beloften van rondetijden op F1-niveau weet de gewone Valkyrie niet waar te maken, maar met meer dan 1.000 kilo aan downforce is dit wel degelijk een auto die je op het circuit moet rijden om er het beste uit te halen.
- En als je hem dan toch enkel op het circuit gaat gebruiken en toch de ultieme prestaties wilt, dan is er ook nog de Valkyrie AMR Pro. Die is niet straatlegaal en mag met dus nog veel grotere vleugels rijden, voor nog meer downforce en een lager gewicht.
- Hoewel (toekomstige) eigenaars al jaren hebben moeten wachten op hun exemplaar, kunnen ze zich troosten met het feit dat ze een heel exclusieve wagen in de garage hebben staan, met een productiereeks van ongeveer 250 exemplaren, alle versies inbegrepen.
Alle belangrijke gegevens over de Aston Martin Valkyrie
Motoren
Aston Martin had niets in het gamma zitten dat krachtig en licht genoeg was om de Valkyrie aan te drijven, dus ging men aankloppen bij de Britse motorenspecialist Cosworth, dat in het verleden heel wat F1-motoren bouwde. Het resultaat is een atmosferische 6,5 liter-V12 die op z’n eentje al meer dan 1.000 pk levert, terwijl het maximale toerental 11.100 opm bedraagt. Daar komt nog eens een hybride boost van 163 pk bij, voor een totaal van 1.176 pk en 900 Nm.
Afmetingen
De Aston Martin Valkyrie is laag en breed, met de looks van een Le Mans-prototype. Hij meet 4,50 meter lang, 1,97 meter breed en amper 1,07 meter hoog. Het oorspronkelijke doel was om het gewicht te beperken tot iets meer dan een ton, om zo een pk-gewichtsverhouding van meer dan 1 pk per kilo te bekomen. Uiteindelijk bleek dat niet mogelijk om aan de veiligheidseisen en aan het budget te voldoen, dus weegt de Valkyrie droog 1.270 kilo. Nog steeds geen zwaargewicht. Aan boord is er plek voor 2 personen en niet veel meer – dit is geen auto waarmee je op reis vertrekt met z’n tweeën en de nodige bagage.
Uitvoeringen
De Valkyrie werd aangeboden in drie uitvoeringen: de ‘gewone’ coupé, de Spider met open dak en de AMR Pro. Dat is een variant speciaal voor het circuit en dus zonder toelating voor de openbare weg, waardoor er gewicht kon bespaard worden (ook door het weglaten van het hybridesysteem) en er grotere vleugels gemonteerd zijn voor nog meer downforce. Verder hebben eigenaars hun Valkyrie volledig naar smaak kunnen samenstellen qua kleuren, qua uitrusting was er niet veel keuze.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Aan de exclusiviteit en de prestaties van de Valkyrie hangt ook een stevig prijskaartje. De gewone versie kost zo’n 3 miljoen euro, de AMR Pro zou voor 3,5 miljoen euro over de toonbank zijn gegaan. Van de gewone Valkyrie worden er overigens 150 exemplaren gemaakt, de AMR Pro krijgt een oplage van 25 exemplaren en de Spider zal 85 keer van de productielijn rollen.
Design-highlights en interieur
De Aston Martin Valkyrie ziet er meer uit als een racewagen dan als een gewone straatauto, maar dat is ook de bedoeling. Het koetswerk zit vol sleuven, gaten en vleugels om de stroomlijn zo aerodynamisch efficiënt mogelijk te maken, met zo veel mogelijk downforce voor zo weinig mogelijk luchtweerstand. Een klassieke schoonheid zoals de GT’s van Aston Martin is het dus niet, maar daardoor is het des te meer een opvallende verschijning waarvan je weet dat de extreme looks ook functioneel zijn. Knap werk van Adrian Newey.
Carbon, Alcantara en niet veel meer
En ook aan boord is het meer racewagen dan sportwagen. Veel comfort is er niet: je zit als bestuurder en passagier in een vaste kuipzetel, je moet de pedalen en het stuurwiel afstellen om een goede zitpositie te bekomen. Het stuurwiel heeft een ingebouwd display voor de belangrijkste voertuiginformatie, net als bij een racewagen, en er zijn camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels. Verder word je omringd door carbon en Alcantara. Het geluid van de krijsende V12 komt trouwens bijna ongefilterd binnen, dus oordoppen zijn aangeraden als je een ritje gaat maken.
Rijhulp en veiligheid
De Aston Martin Valkyrie is gebouwd op een ultrastijve carbon monocoque, die de passagiers beschermt in het geval van een crash, maar veel actieve veiligheidssystemen zijn er niet. Dit is dan ook een auto om over het circuit te jagen en niet om snelwegkilometers mee af te malen.
Alternatieven
Er is maar één rechtstreeks alternatief voor de Aston Martin Valkyrie, en dat is de Mercedes-AMG One. Ook die belooft F1-sensaties voor de openbare weg, maar dan op een andere manier: in de One zit er daadwerkelijk een F1-motor, meer bepaald hetzelfde basisontwerp van de 1,6 liter-V6 hybride uit de auto waarmee Lewis Hamilton in 2015 het F1-kampioenschap won. De AMG One kan ook uitpakken met een vermogen van meer dan 1.000 pk, heel veel downforce en brak ook al het ronderecord voor productiewagens op de Nürburgring.