Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Audi RS 3 2021 banner

Audi

1 / 12
AS24 Audi RS 3 2021 banner
Audi RS 6 RS 7 Performance (2022) banner
Audi banner
Audi A1 Allstreet (2022) banner
Audi A6 Avant E-Tron Concept (2022) banner
AS24 Audi RS 3 2021 banner
Audi-R8-V10-Spyder-RWD-2022-Hero
audi-r8-gt-front
audi-tt-rs-front
audi-tt-coupe-red-side
Audi S8 AS24 1.jpg
audi-sq2-front

Audi

Vind het model dat bij je past.

Audi maakt deel uit van Volkswagen AG en is één van de luxemerken van de groep. Samen met BMW en Mercedes vormt het de Heilige Drievuldigheid van de Duitse premiummerken. Audi zet vooral in op technologie en een hoog afwerkingsniveau en het merk gebruikt al sinds 1971 het devies ‘Vorspung Durch Technik’. Audi is ook actief in een aantal motorsportklasses en zal in 2026 ook zijn intrede doen in de Formule 1. Lees verder

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van Audi:

  • Audi positioneert zich als een premium autobouwer met een uitstekende afwerking, een hoog comfortniveau en over het algemeen een stijlvol en ingetogen design.
  • Terwijl directe concurrenten BMW en Mercedes historisch gezien inzetten op achterwielaandrijving, gaat Audi over het algemeen voor voorwielaandrijving of modellen met de beroemde ‘quattro’ vierwielaandrijving.
  • Audi biedt een bijzonder breed gamma, gaande van compacte stadswagens en middenklasse hatchbacks over berlines en breaks van verschillende afmetingen tot SUV’s, coupé’s en cabrio’s en ook sportwagens.
  • Audi zet de laatste jaren sterk in op elektrificatie met onder andere (plug-in) hybride modellen en het 100% elektrische e-tron gamma
  • Audi beschikt over een productiefabriek in België, het in Vorst gevestigde Audi Brussels. Daar worden op dit moment de 100% elektrische Q8 e-tron en Q8 e-tron Sportback gebouwd, en binnenkort ook de Q4 e-tron.

Korte geschiedenis van Audi

Audi werd in 1909 opgericht door de Duitser August Horch. Die maakte eerder al auto’s onder eigen naam, maar trok door spanningen met investeerders de deur van dat bedrijf achter zich dicht. Omdat de naam Horch verbonden was aan het bedrijf, kon hij die niet meer gebruiken voor het nieuwe merk. Hij koos daarom voor de Latijnse vertaling van zijn naam (die ‘luister’ betekent in het Duits): Audi. In 1928 ontstond het huidige logo met de vier ringen, omdat Audi samensmolt met drie andere Duitse merken (DKW, Wanderer en Horch) tot Auto Union.

Na de Tweede Wereldoorlog maakte het bedrijf een doorstart, voornamelijk met DKW, maar in de tweede helft van de jaren ‘60 werden er opnieuw auto’s gelanceerd onder de naam Audi. Daarmee wilde Auto Union komaf maken met DKW, dat geassocieerd werd met kleinere modellen met tweetaktmotoren. Midden de jaren ‘60 nam Volkswagen Auto Union onder zijn vleugels en op termijn verving Audi de naam Auto Union. In de jaren ‘80 oogstte Audi heel wat merkbekendheid dankzij overwinningen in de rallysport met auto’s die voorzien waren van de beroemde Quattro vierwielaandrijving van het merk. Vandaag is Audi de premium-divisie van de Volkswagen groep.

Modellen en varianten

Audi beschikt over een bijzonder breed gamma. De modellen waarvan de modelcode begint met een ‘A’ krijgen een plaats in de meer traditionele voertuigsegmenten, met verschillende koetswerkvormen zoals de vierdeurs Berline, Avant break, vijfdeurs coupé Sportback en Cabriolet of Allstreet/Allroad voor modellen met een avontuurlijke afwerking. Bij sportievere uitvoeringen wordt de A vervangen door een S en bij de hypersportieve modellen door RS.

De namen van de SUV’s van het merk beginnen met een Q gevolgd door een cijfer, en ook hier duidt de ‘Sportback’-aanduiding op een coupé-silhouet met aflopende daklijn, terwijl de toevoeging ‘S’ of ‘RS’ voor de Q duidt op een sportieve of supersportieve afgeleide. De TT en R8 vormen het klassiek-sportieve gamma van het merk.

Het 100% elektrische gamma van Audi is te herkennen aan de vermelding e-tron, terwijl ‘TFSI e’ staat voor de plug-in hybrides.

Dit zijn de huidige Audi-modellen:

  • A1 (Sportback, Allstreet)
  • A3/S3 (Sportback, Berline)
  • A4/S4/RS4 (Berline, Avant, Allroad quattro)
  • A5/S5/RS5 (Coupé, Sportback, Cabriolet)
  • A6/S6/RS6 (Berline, Avant, Allroad quattro)
  • A7/S7/RS7 Sportback
  • A8/S8
  • Q2/SQ2
  • Q3/RS Q3 & Q3/RS Q3 Sportback
  • Q4 e-tron & Q4 e-tron Sportback
  • Q5/SQ5 & Q5/SQ5 Sportback
  • Q7/SQ7
  • Q8/SQ8/RS Q8
  • Q8 e-tron & Q8 e-tron Sportback
  • TT/TT S (Coupé, Roadster)
  • R8 (Coupé, Spyder)
  • e-tron GT & RS e-tron GT

audi-e-tron-gt-front

Overzicht modellen Audi per categorie

Model Koetswerkvormen Motoren Cilinderinhoud Vermogen CO2-uitstoot
A1 Hatchback Benzine 1.0 tot 2.0 95 pk tot 207 pk 123 tot 149
A3 Hatchback, Berline Benzine, plug-in hybride, CNG, diesel 1.0 tot 2.0 110 pk tot 310 pk 10 tot 182
A4 Berline, break Benzine, diesel 2.0 tot 3.0 136 pk tot 450 pk 121 tot 220
A5 Coupé, vierdeurs coupé, cabrio Benzine, diesel 2.0 tot 3.0 136 tot 450 123 tot 217
A6 Berline, break Benzine, plug-in hybride, diesel 2.0 tot 4.0 163 tot 600 pk 24 tot 283
A7 Sportback Vierdeurs coupé Benzine, plug-in hybride, diesel 2.0 tot 4.0 204 tot 600 pk 25 tot 275
A8 Limousine Benzine, plug-in hybride, diesel 3.0 tot 4.0 286 pk tot 571 pk 40 tot 259
Q2 SUV Benzine, diesel 1.0 tot 2.0 110 pk tot 300 pk 116 tot 188
Q3 SUV, SUV coupé Benzine, plug-in hybride, diesel 1.4 tot 2.5 150 pk tot 400 pk 15 tot 218
Q4 e-tron SUV, SUV coupé Elektrisch 0 204 pk tot 299 pk 0
Q5 SUV, SUV Coupé Benzine, plug-in hybride, diesel 2.0 tot 3.0 136 pk tot 367 pk 7 tot 213
Q7 SUV Benzine, plug-in hybride, diesel 3.0 tot 4.0 231 tot 507 46 tot 274
Q8 SUV coupé Benzine, plug-in hybride, diesel 3.0 tot 4.0 231 tot 507 47 tot 279
Q8 e-tron SUV, SUV Coupé Elektrisch 0 340 tot 408 0
TT Coupé, roadster Benzine 2.0 197 tot 320 151 tot 192
R8 Coupé, roadster Benzine 5.2 570 tot 620 286 tot 313
E-tron gt Vierdeurs coupé Elektrisch 0 477 pk tot 599 pk 0

Prijzen

Nieuwprijzen Audi

Model Basisprijs Basisprijs S-model Basisprijs RS-model
A1 23.460 - -
A3 29.210 51.410 -
A4 35.460 71.570 93.750
A5 40.770 73.830 97.170
A6 55.050 88.170 131.60
A7 Sportback 60.440 92.400 136.680
A8 98.550 - 149.360
Q2 25.450 49.940 -
Q3 37.380 - 69.150
Q4 e-tron 56.970 - -
Q5 47.790 78.420 -
Q7 71.100 111.600 -
Q8 80.260 121.270 145.650
Q8 e-tron 79.230 - -
TT 43.050 63.510 -
R8 163.300 - -
E-tron gt 111.630 - 155.520

Wat de belastingen op inschrijving (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, zijn er andere regels in de verschillende gewesten, waarbij onder andere rekening gehouden wordt met de Euronorm, het motorvermogen, de fiscale pk’s (cilinderinhoud) en de CO2-uitstoot van het voertuig dat je wil inschrijven.

Tweedehandsprijzen Audi

De prijzen van tweedehands Audi-modellen lopen sterk uiteen, net zoals het gamma van het merk. Over het algemeen zijn de verschillende modellen omwille van hun uitstraling, premium perceptie, technologie en design dat de tand des tijds eerder goed doorstaat nogal waardevast. Zeker bij de jonge tweedehandsmodellen die omwille van hun gebruik als leasingwagen vaak over een volledige onderhoudshistorie beschikken bij de officiële garages van het merk, blijft de tweedehandsprijs relatief hoog in vergelijking met de nieuwprijs. En dat fenomeen wordt nog benadrukt in tijden waarin de levertermijnen lang zijn.

Bij de meer betaalbare recente modellen vinden we de A1 en A3 of de A4 met basisuitrusting. Maar reken toch op een prijs vanaf ongeveer € 15.000 voor een model van minder dan 5 jaar oud dat gekeurd is voor verkoop. De prijs van iets oudere courante modellen of modellen met veel kilometers op de teller duiken onder de € 10.000, maar reken voor dat bedrag niet op een model dat voldoet aan de Euro 6-norm.

De duurste tweedehandsmodellen van het merk zijn de RS-modellen en de R8, met af en toe exemplaren die zelfs boven de € 300.000 springen. Bekijken we de klassiekers van het merk, dan zien we dat de prijzen eerder bescheiden zijn (behalve dan voor de Quattro coupémodellen), in tegenstelling tot wat we bijvoorbeeld bij BMW of Mercedes zien.

audi-q7-front

Alternatieven voor Audi

Als je op zoek bent naar alternatieven voor Audi kom je automatisch uit bij de grote Duitse premium-rivalen van het merk: BMW en Mercedes. Hoewel er per merk verschillen bestaan, zijn er in de meeste voertuigsegmenten alternatieven te vinden bij de Duitse concullega’s. Afhankelijk in elk segment je een auto zoekt, zijn er ook bij andere premium autobouwers alternatieven te vinden. Binnen dezelfde groep bijvoorbeeld bij Porsche, maar veel kopers kijken ook naar alternatieven bij Lexus, jaguar of Land Rover. Bij de elektrische modellen komen we bijna automatisch uit bij Tesla, al zijn er ook heel wat Chinese merken die luxueuze elektrische auto’s aanbieden, zoals BYD, al hebben die (nog) niet dezelfde uitstraling.

FAQ

Wat betekent de naam Audi?
De oprichter van Audi was August Horch, maar hij mocht zijn naam niet meer gebruiken voor een automerk omdat die al toebehoorde aan een autobouwer die hij eerder oprichtte. Hij koos dan maar voor de Latijnse vertaling van zijn naam. Audi is Latijn voor ‘luister’, ‘horch’ in het Duits.
Waarom bestaat het logo van het merk uit vier ringen?
Het Audi-logo met de vier ringen stamt uit de tijd van Auto Union, een groep van vier merken, met naast Audi ook DKW, Horch en Wanderer.
Welke elektrische modellen heeft Audi in zijn gamma?
Audi biedt in verschillende segmenten elektrische modellen aan, die aangeduid worden met de toevoeging e-tron: de Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback, Q8 e-tron en Q8 e-tron Sportback en de e-tron GT.
Bouwt Audi modellen in België?
In de Audi-fabriek in Vorst, bij Brussel, worden de 100% elektrische Q8 e-tron en Q8 e-tron Sportback gebouwd. Daar komt binnenkort nog de productie van de Q4 e-tron bij.
Doet Audi aan motorsport?
Audi heeft een rijk verleden in de motorsport, met onder andere heel wat overwinningen in de rallysport, de DTM en endurance races. In de toekomst lijkt Audi echter alles op alles te gaan zetten in de Formule 1, met een eerste deelname in het seizoen 2026.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Modelvarianten