Interesse in een Audi 50
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Audi A6 – Een topper
Test: Audi A3 Cabriolet – Voorjaarsgevoel
Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)
Eerste contact: Audi RS7 Sportback – Monster in maatpak
Eerste contact: Audi A6 Facelift – Voor de vorm
Test: Audi A5 1.8 TFSI cabriolet – Meer moet dat niet zijn
Audi 50 - het allereerste compacte model van Audi
Een gebruikte Audi 50 is moeilijk te vinden omdat deze eerste compacte Audi uit de jaren 70 gevoelig is voor roest.Mocht het je toch lukken om er eentje te bemachtigen dan kun je rekenen op een compacte, lichte auto die weinig brandstof verbruikt. De auto is klein, maar kan prima dienst doen als 2e auto of gewoon als een auto voor liefhebbers van klassieke Audi's. Deze voorloper van de Volkswagen Polo is dan een leuke aanvulling op je verzameling.
Audi 50 - de eerste compacte 3-deurs hatchback van Audi
De Audi 50 was het eerste compacte 3-deurs hatchback model van Audi wat in 1974 op de markt kwam. Het werd maar 4 jaar gemaakt, tussen 1974 en 1978. Technisch gezien was de auto gelijk aan de Volkswagen Polo, die later de Audi 50 zou opvolgen. De Audi 50 werd geproduceerd door de Audi fabriek in Neckarsulm en was de opvolger van de NSU Prinz, een 2-deurs saloon en kostte ongeveer € 2.000. In 1969 werd NSU door VW overgenomen en toen werd ook het merk Audi weer ingevoerd.
De Audi 50 werd in slechts 21 maanden ontworpen door de ontwikkelafdeling van Audi en NSU in Ingolstadt. Het model zou de kleine NSU-modellen opvolgen, maar dan met voorwielaandrijving en de motor voorin. De auto werd vanaf het begin ook als een Volkswagen ontworpen, blijkt uit de Duitse toelatingspapieren. Volkswagen wilde de merknaam NSU niet meer gebruiken en dus werd deze naam langzaamaan uitgefaseerd.
De Volkswagen Polo was de VW-versie van de Audi 50, die in eerste instantie was bedoeld als goedkope versie van de Audi 50. Deze Volkswagen kwam in 1975 op de markt. Het model had een soberder uitgevoerd interieur en werd geleverd met minder krachtige motoren. Na enkele jaren werd besloten om alleen nog luxere, grote auto’s met het merk Audi op de markt te brengen. Daardoor werd het model vanaf 1978 uitsluitend nog als Volkswagen Polo gemaakt. In 1977 kwam de sedan van dit model op de markt als de Volkswagen Derby.
Helaas paste Volkswagen geen roestbescherming toe en gebruikte goedkoop plaatstaal voor de Audi 50. Door de extreme roestgevoeligheid van de auto zijn er van de ruim 180.000 gebouwde exemplaren weinig meer over. Dat maakt het tot een zeldzame oldtimer en als je er eentje wilt hebben, kun je alleen nog maar een gebruikte Audi 50 kopen.
Van Audi 50 L tot Audi 50 GLS
De Audi 50 was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Zo was er de LS-uitvoering met een 1.093 cc grote viercilinder motor. De LS woog maar 685 kilo en de motor leverde met 50 pk en 75 Nm een voor die tijd prima topsnelheid van 142 km/u. In 15,4 seconden sprintte de Audi 50 LS vanuit stilstand naar 100 km/u. Deze uitvoering liep bovendien op normale benzine. Daarnaast was er nog de luxer uitgevoerde GL-versie, die dezelfde motor had. Deze was afgesteld op het gebruik van loodhoudende superbenzine. Met 60 pk en een koppel van 83 Nm lag zijn topsnelheid 10 km/u hoger. De sprint van 0 naar 100 km/u deed dit model iets sneller, namelijk in 13,5 seconden.
In augustus 1976 volgde de 50 GLS de GL op en vanaf toen kon ook de LS geleverd worden met een viercilinder motor van 60 pk. Weer een jaar later, in 1977, kreeg het model met 60 pk een nieuwe 1.272 cc motor die geschikt was voor gewone benzine.
De Ford Fiësta vergeleken met de Audi 50
De Ford Fiësta en Audi 50 waren beide compacte hatchbacks uit de jaren 70 , ten tijde van de oliecrisis. De Fiesta was een 3-deurs hatchback, verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen met benzinemotoren variërend van 1,0 tot 1,6 liter met een vermogen van ongeveer 70 pk. De motoren van de Audi 50 lagen tussen 0,9 en 1,1 liter en hadden dus een kleinere inhoud. De Fiësta had zo’n 10 pk meer dan de Audi 50.
Beide auto’s hebben een hatchback model met een achterklep die helemaal open kon. Dat was nog vrij nieuw in die tijd. De Fiësta was voorzien van kenmerkende vierkante koplampen en de Audi had twee ronde koplampen voorop. De bumpers van de Audi waren van chroom en die van de Fiësta waren gemaakt van zwart kunststof. De veiligheidseisen lagen in die tijd anders dan nu dus beide auto’s zijn niet voorzien van veiligheidssystemen zoals ABS en airbags.
Motoren
De Audi 50 werd in verschillende modellen uitgevoerd. Alle Audi 50 modellen werden uitgerust met viercilinder benzinemotoren:
- Audi 50 L met een 0,9 liter motor met 40 pk
- Audi 50 LS met een 1,1 liter motor met 50 pk
- Audi 50 GL met een 1,1 liter motor met 60 pk
- Audi 50 GLS met een 1,3 liter motor met 62 pk
Uitrusting en opties
De uitrusting van de Audi 50 was heel erg basic, wat op zich niet zo raar was in de jaren 70 van de vorige eeuw. Zo had de auto o.a.:
- voorwielaandrijving
- handmatige 4-versnellingsbak
- radio
- toerenteller
- snelheidsmeter
- ventilator
- handschoenenvak
- stoffen bekleding
- dashboard deels afgewerkt met hout
Handige en zuinige auto
Een gebruikte Audi 50 is handig, weegt weinig en verbruikt weinig. Dat maakt dit een auto die lage verbruikskosten heeft. De auto kan prima dienst doen als 2e auto of als auto voor beginnende rijders. Hoewel roest een groot probleem is bij deze modellen, en er daardoor weinig meer te vinden zijn, is het voor de echte liefhebber toch nog een leuke auto die het begin van een nieuw Audi-tijdperk markeert.