


Sterke punten
- Goede bouwkwaliteit
- Innovatieve technologieën
- Luxe interieurs
Zwakke punten
- Roest (vroege modellen)
- Concurrentie bood krachtiger motoren
- Relatief onzuinig
Audi 80 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi 80, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Audi 80
-
Audi 80 // 2.6i V6 // SUPER CABRIOLET // SUPER ETAT //
€ 14.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 265.000 km
- 01/1996
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
10,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1470 Genappe -
Audi 80 1900 Tdi
€ 4.000,-Geen informatie- 225.000 km
- 02/1999
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
5,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
98 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-6000 Charleroi -
Audi 80 Audi 80 cabriolet 2.3E Oldtimer
€ 4.950,-Geen informatie- 202.500 km
- 08/1991
- 98 kW (133 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1831 Machelen -
Audi 80 1.9 Tbo D
€ 7.500,-Geen informatie- 118.307 km
- 10/1993
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
0,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1831 Diegem -
Audi 80
€ 2.000,-Geen informatie- 112.258 km
- 04/1990
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1130 Bruxelles -
Audi 80 TD ✅ Oldtimer | Leder interieur | GEKEURD
€ 3.499,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 117.000 km
- 12/1989
- 59 kW (80 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3530 Houthalen-Helchteren -
Audi 80 80 Trend-Edition
€ 1.500,-Geen informatie- 400.000 km
- 11/1991
- 48 kW (65 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3971 Leopoldsburg (Heppen) -
Audi 80 80+1.8+S
€ 5.000,-Geen informatie- 80.500 km
- 02/1987
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3090 overijse -
Audi 80 1.3 benzine
€ 1.650,-Geen informatie- 116.320 km
- 06/1984
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2830 Tisselt -
Audi 80 1.6i Etat Show Room Oldtimer Boite Auto
€ 4.750,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 192.300 km
- 10/1984
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6150 Anderlues -
Audi 80 Aut.
€ 4.400,-Geen informatie- 173.000 km
- 03/1992
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2840 Rumst -
Audi 80 2.3
€ 9.900,-Geen informatie- 76.500 km
- 03/1992
- 98 kW (133 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5310 Eghezée -
Audi 80 1.8 S
€ 4.500,-Geen informatie- 134.000 km
- 04/1987
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2310 rijkevorsel -
Audi 80 80L B1
€ 9.950,-Geen informatie- 64.825 km
- 10/1973
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
8,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1540 Pajottegem
Interesse in een Audi 80
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Eerste contact: Audi A6 – Een topper

Test: Audi A3 Cabriolet – Voorjaarsgevoel

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Eerste contact: Audi RS7 Sportback – Monster in maatpak

Eerste contact: Audi A6 Facelift – Voor de vorm

Test: Audi A5 1.8 TFSI cabriolet – Meer moet dat niet zijn
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een zeer goede kwaliteit van zowel interieurs als aandrijftechniek
- Verschillende innovatieve technologieën debuteerden bij de Audi 80, zoals Quattro vierwielaandrijving
- De Audi 80 bood, zeker voor een middenklasser in zijn tijd, vrij luxe interieurs
- Biedt goede rijeigenschappen
Technische gegevens
Motorisatie
De Audi 80 is voornamelijk geleverd met viercilindermotoren, met een inhoud van 1,3 tot 2,0 liter. Vanaf de tweede generatie zitten daar ook diesels bij. Ook wordt het aanbod uitgebreid met 2,0- tot 2,3-liter vijfcilinder benzinemotoren, die tot aan de laatste generatie onderdeel blijven van het aanbod. De laatste (vierde) modelgeneratie voegt bovendien nog 2,6- en 2,8-liter V6 benzinemotoren aan het aanbod toe. Standaard was de Audi 80 handgeschakeld, met eerst drie en al gauw vier en later vijf versnellingen. Optioneel was een drietrapsautomaat, die pas bij de laatste generatie werd vervangen door een viertrapsautomaat. In principe heeft een Audi 80 voorwielaandrijving, maar bij de derde modelgeneratie werd voor bepaalde uitvoeringen de inmiddels beroemde Quattro vierwielaandrijving geïntroduceerd.
Afmetingen
Zoals bij meer auto’s is de eerste generatie Audi 80 de kleinste. Dat model was een kleine 4,2 meter lang, precies 1,6 meter breed en een kleine 1,4 meter hoog. De wielbasis was ongeveer 2,5 meter lang. De vierde en laatste modelgeneratie is de grootste, met ruim 4,5 meter lengte, 1,7 meter breedte, maar wel nog steeds zo’n 1,4 meter hoogte. De wielbasis groeide naar 2,6 meter. De andere modelgeneraties zitten hier qua afmetingen tussenin.
De belangrijkste specificaties op een rij
Audi 80 | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 (vierde generatie) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,48 x 1,70 x 1,41 m |
Wielbasis | 2,61 m |
Inhoud bagageruimte | 370-430 l |
Ledig gewicht | 1.204-1.541 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.640-2.020 kg |
Cilinderinhoud | 1.595-2.226 cm3 |
Vermogen | 52 kW (71 pk)-232 kW (316 pk) |
Koppel | 127-410 Nm |
Topsnelheid | 162-262 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,4-5,4 sec |
Tankinhoud | 64-66 l |
Verbruik | 7,9-10,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
In de eerste plaats was de Audi 80 leverbaar met keuze uit verschillende carrosserievarianten. De eerste generatie was er als twee- en vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationwagon. Bij de tweede generatie maakte de Audi 80 stationwagon plaats voor een coupé, maar die werd simpelweg als Audi Coupé als afzonderlijk model gepositioneerd. Als sportieve Audi Quattro zou deze coupé een legendarische status opbouwen. De derde generatie Audi 80 was er alleen nog als vierdeurs sedan. De vierde generatie was er ook weer als vijfdeurs stationwagon Avant. Ook keerde de coupé-versie terug, inclusief een daarvan afgeleide cabriolet. Opnieuw werden deze varianten als Audi Coupé en Cabriolet als afzonderlijke modellen gepositioneerd.
Bij de vierde generatie Audi 80 werden ook sportieve uitvoeringen geïntroduceerd. Bijvoorbeeld de Audi S2, leverbaar als sedan en Avant. De S2 sedan is wel in beperkte oplage geproduceerd en daarmee veel zeldzamer dan de Avant. De overtreffende trap was de Audi RS2, uitsluitend geleverd als stationwagon. Sommigen zien ook deze sportvarianten als afzonderlijke modellen in plaats van als onderdeel van de Audi 80-modellen.
Prijzen
De allereerste Audi 80 had in Nederland een nieuwprijs van omgerekend rond de 10.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Met toenemende luxe aan boord (en ook wel algemene inflatie) nam de vanafprijs langzaam aan toe tot ca. 20.000 euro voor de vierde modelgeneratie. Afhankelijk van de uitvoering kon de prijs oplopen tot zo’n 38.000 euro, of zelfs 81.000 euro als je de sportieve S2 en RS2 varianten meerekent.
De Audi 80 verkocht goed, maar inmiddels hebben ook de laatste exemplaren de youngtimer- of zelfs klassiekerleeftijd bereikt. Daardoor is het aanbod Audi 80 occasions toch relatief beperkt te noemen. Toch is er nog steeds wel redelijk wat keuze. Reken daarbij op prijzen van zo’n 1.000 euro tot 12.000 euro. Over het algemeen lijken de oudste exemplaren waardevoller dan de latere, aangezien dat inmiddels gezochte oldtimers zijn. Toch speelt ook de technische staat van een specifiek exemplaar een grote rol voor de prijs. Voor uitzonderlijke exemplaren, zoals sportuitvoeringen of exemplaren met uitzonderlijk lage kilometerstand, kunnen hogere bedragen worden gevraagd.
Design
Buitenkant
Alle Audi 80-modellen hebben een vooral strakke en zakelijke vormgeving, aangevuld met specifieke designelementen van de betreffende periode. Chroomaccenten in de jaren zeventig, rechte lijnen en zwart kunststof in de jaren tachtig en afgeronde vormen in de jaren negentig. Vind je de derde en vierde generatie Audi 80 erg op elkaar lijken? Dat klopt, want de vierde generatie was eigenlijk een grondig gefacelifte versie van de derde generatie.
Binnenkant
Voor het interieur geldt precies hetzelfde als voor het exterieur: zwart, strak en zakelijk bepalen de toon. Als luxe middenklasser biedt de Audi 80 een relatief luxe interieur voor een auto uit zijn tijd en de laatste modellen voorzien nog steeds in alle luxe die men tegenwoordig minimaal in een auto wil. Zwart voert de boventoon, maar bij de meest luxe uitvoeringen wordt dat wel onderbroken door houtinleg op onder meer het dashboard.
Veiligheid
De veiligheidsorganisatie Euro NCAP bestond nog niet tijdens de productieperiode van de Audi 80, dus de veiligheid is nooit getest door dergelijke onafhankelijke instituten. Wel maakte Audi al vroeg werk van veiligheid in zijn modellen. Een innovatie bij de vierde generatie Audi 80 is bijvoorbeeld de inschuifbare stuurkolom. Bij een impact werd het stuur bij de bestuurder vandaan getrokken, zodat de kans dat het hoofd het stuur raakt kleiner is. Later maakte de introductie van airbags dit stuurkolomsysteem overbodig.
Alternatieven
De Audi 80 was een model in de hogere middenklasse. De meest directe concurrenten kwamen eveneens uit Duitsland. Denk daarbij aan de vroege modellen van de BMW 3 Serie, die afhankelijk van de uitvoering en hoge bouwkwaliteit combineerden met sportieve rijeigenschappen. Mercedes-Benz introduceerde de C-Klasse, die juist meer de nadruk legde op luxe en comfort. Ford bood in dit segment onder meer de Ford Sierra. Van buiten Duitsland is de Volvo 200-serie een geduchte concurrent, met een sterke focus op degelijkheid, betrouwbare techniek en veiligheid. De sportieve rijder had ook in de Alfa Romeo 75 nog een alternatief, maar die auto legde het tegen voornoemde modellen af op gebied van luxe en bouwkwaliteit.