Sterke punten
- Herkenbaar design
- Basis voor Audi’s RS-lijn
- Heerlijke vijfcilindermotoren
Zwakke punten
- Braaf uiterlijk
- Tamme motoren
- Weinig sportiviteit
Audi 80 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi 80, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Audi 80
-
Audi 80 1.9 TURBO-DIESEL 1993 (OLDTIMER!)
€ 2.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 191.185 km
- 07/1993
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2275 Gierle -
Audi 80 80 TD
€ 3.950,-Geen informatie- 200.000 km
- 01/1995
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3980 Tessenderlo -
Audi 80 1.6i Etat Show Room Oldtimer Boite Auto
€ 4.750,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 192.300 km
- 10/1984
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6150 Anderlues -
Audi 80 L b1 1973
€ 5.200,-Geen informatie- 80.000 km
- 06/1973
- 44 kW (60 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3730 Hoeselt -
Audi 80 Audi 80 1.8s
€ 2.000,-Geen informatie- 187.500 km
- 01/1990
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1120 Bruxelles -
Audi 80
€ 9.500,-Geen informatie- 70.000 km
- 03/1992
- 98 kW (133 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5310 Eghezée -
Audi 80 1.8 s
€ 2.350,-Geen informatie- 122.000 km
- 04/1991
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1630 Linkebeek -
Audi 80 CABRIO 2.3E 133cv DA-VC-VE-JA17-BLUETOOTH-GAR 1AN
€ 12.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 162.750 km
- 08/1995
- 98 kW (133 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6001 Marcinelle -
Audi 80 Audi 80 1.9 Diesel
€ 2.000,-Geen informatie- 219.000 km
- 11/1989
- 50 kW (68 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2440 Geel -
Audi 80 1.9+TDi
€ 4.500,-Geen informatie- 344.000 km
- 10/1996
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
6,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6200 Châtelet -
Audi 80 80+Sport
€ 5.990,-Geen informatie- 65.559 km
- 09/1989
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3630 Maasmechelen -
Audi 80 2.0E Oldtimer
€ 3.500,-Geen informatie- 146.000 km
- 05/1990
- 83 kW (113 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2223 Schriek -
Audi 80 1800 S - Oldtimer - Prete à immatriculer
€ 2.450,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 196.032 km
- 07/1988
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
7,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-7000 Mons -
Audi 80 Audi NSU 80 L
€ 8.250,-Geen informatie- 63.000 km
- 10/1973
- 44 kW (60 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1540 Sint Pieters Kapelle
Interesse in een Audi 80
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Audi A6 – Een topper
Test: Audi A3 Cabriolet – Voorjaarsgevoel
Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)
Eerste contact: Audi RS7 Sportback – Monster in maatpak
Eerste contact: Audi A6 Facelift – Voor de vorm
Test: Audi A5 1.8 TFSI cabriolet – Meer moet dat niet zijn
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Audi 80 is van begin tot einde herkenbaar. Wie niet thuis is in de Audi 80-modellen, zou durven zeggen dat er maar twee versies van bestonden terwijl het eigenlijk vier generaties waren. De hoekige lijnen van in het begin verdwenen bij de ronde derde generatie.
Op basis van de tweede generatie 80 werd ook de Audi Coupé ontwikkeld, en in aanvulling daarop ook de Audi Quattro. Die laatste is intussen legendarisch vanwege zijn rallysuccessen. Bij de derde generatie kwam er een krachtige S2-versie, en voor een overdreven straffe Audi 80 Avant werd samen met Porsche de RS 2 ontwikkeld.
Die vijfcilinder was een orgelpunt, al had Audi eerder al een setje heerlijke vijfcilinders onder de kap van hun middenklasse sedan gestopt bij de tweede en derde generatie. Om het onderscheid tussen de gewone viercilinders en de krachtigere vijfcilinders te maken, kregen die laatste de Audi 90-benaming opgekleefd. Bij de vierde generatie verdween die naam weer.
Belangrijke gegevens over de Audi 80
Motoren
De eerste generatie Audi 80 kende drie motoren, eentje met 55 pk, eentje met 75 pk en eentje met 110 pk. Bij de tweede generatie had Audi een pak meer motoren in het aanbod, waaronder dus de 2.2 liter vijfcilinders. De kleinste motor was nog steeds een 1.3 op benzine. Vanaf de tweede generatie kreeg de Audi 80 ook een setje diesels onder de kap, met de niet stuk te krijgen 1.6 diesel. Die zou ook in de derde generatie het mooie weer maken. Bij de vierde generatie werd die diesel volledig vervangen door de 1.9 TDI, al zijn het vooral de vijfcilinder uit de RS 2 Avant, met 316 pk, en de overige V6’en die doen likkebaarden. Audi introduceerde toen ook de Quattro-vierwielaandrijving op de berlines.
Afmetingen
Ook in afmetingen schelen de vier generaties sterk. Zo was de eerste generatie 4,38 meter lang en woog hij slechts 930 kilogram. De laatste generatie was dan weer 4,48 meter lang en woog 1.204 kilogram, hoewel de RS 2 Avant met zijn zware motor en vierwielaandrijving de 1.600 kilogram aantikte.
Varianten
Er was dus ook een Avant vanaf de vierde generatie, de benaming voor de breakversie. Was de tweede generatie nog gezegend met een apart genaamde Coupé, dan werd die bij de derde generatie soms verkeerdelijk benoemd als Audi 80 Coupé. Op dezelfde manier kwam er ook een Audi Cabriolet voor de derde en vierde generatie.
Voor de supersportievelingen was er in de jaren 80 een Audi 90 die de vijfcilindermotoren en de quattro-aandrijving mocht herbergen. Vermogens waren daarbij niet extreem; 115 en 136 pk bij de tweede generatie, 170 pk in de derde generatie. De 90 is te herkennen aan een ander front waarbij de knipperlichten elders geplaatst werden. Achteraan worden de achterlichten anders getekend en worden ze verbonden door een typerend bord in de kleur van de achterlichten. Bij de vierde generatie verviel de 90 maar bouwde Audi maar wat graag de nieuwe zescilindermotoren in. Zo is er een 2.6 met 150 pk en een 2.8 V6 met 174 pk. Het wordt echter pas echt fijn bij de vijfcilindermotoren, daar maakte de S2 met zijn 2.2 en 230 pk het mooie weer. Helemaal bovenaan stond dan de samen met Porsche ontwikkelde RS 2 Avant. Want was de S2 er eentje die je als berline, coupé en break kon krijgen, dan was de RS 2 er enkel als break.
Tweedehandsprijzen
3.000 euro. Dat is blijkbaar een goeie prijs om te vragen voor je Audi 80. Want zowel de zeldzamere exemplaren uit de eerste generatie - de roestduivel vreet ook aan Audi’s - als de veel jongere exemplaren zijn te vinden voor dat geld. Natuurlijk hangt alles af van de staat waarin je een Audi 80 zoekt, eentje met werk aan vind je makkelijk voor midner geld, terwijl een S2 al eens snel richting 20.000 euro gaat. Ook de Audi 90 kost makkelijk 10.000 euro, net als de Audi Cabriolet en de Audi Coupé. Top of the bill is natuurlijk de Audi RS 2 Avant, met vraagprijzen van 65.000 euro en meer.
Alternatieven
Wie op zoek is naar een Audi 80 kan ook eens gaan kijken naar de eerste Volkswagen Passats, Opel Ascona en Peugeot 504 en 505. De laatste generatie zal dan weer zijn vriend vinden in de BMW 3 Reeks en zelfs de Mercedes C-Klasse. Voor de break is weinig meer concurrentie dan bovenvermeld.