Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a1-sportback-front

Audi A1

1 / 3
audi-a1-sportback-front
audi-a1-sportback-side
audi-a1-sportback-back

Sterke punten

  • Knap design
  • Veiligheidsuitrusting
  • Bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Afwerking niet premium
  • Hoge prijzen
  • Basismotoren

Audi A1 Een overzicht

4,6 (117 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi A1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Sportback & Allstreet

De Audi A1 is de kleinste vertegenwoordiger van het premiummerk uit Ingolstadt. Hij werd in 2010 onthuld en is sinds 2018, in zijn tweede generatie, enkel beschikbaar als vijfdeurs Sportback en als Allstreet-crossovervariant.

Interesse in een Audi A1

Audi A1 tweedehands auto
Audi A1 nieuwe auto
Audi A1 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Audi A1 Sportback is niet alleen de kleinste Audi, maar ook degene die het jongste publiek aanspreekt met zijn gewaagde design.

  • De moderne motoren bieden een interessante keuze aan vermogen, variërend van 95 tot 150 pk.

  • In ware Audi-traditie zijn de uitrustingscombinaties bijna eindeloos, maar hij biedt ook een brede waaier aan aanpassingsmogelijkheden.

  • De A1 Allstreet geeft de kleine stadsauto een crossoveruitstraling met een bodykit en een bijna 4 centimeter verhoogde bodemvrijheid.

  • Zijn ultramoderne veiligheidsuitrusting voldoet aan de premiumeisen van Audi.

Belangrijke gegevens

Motoren

Terwijl de eerste generatie van de Audi A1 (type 8X) een reeks motoren met vermogens tot 256 pk bood, is deze nieuwste generatie veel meer down-to-earth. Voor 2018 heeft Audi zijn aanbod zelfs vereenvoudigd tot alleen benzinemotoren. Een hybride maakt nog steeds geen deel uit van het aanbod.

Een 1.0-liter turbobenzinemotor met drie cilinders vormt de kern van het gamma met zijn soepele vermogensafgifte. Het instapmodel (25 TFSI) heeft 95 pk en 175 Nm koppel, in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Daarboven bevindt zich de 30 TFSI-versie, die 110 pk en 200 Nm koppel levert en standaard met een handgeschakelde zesbak wordt geleverd. De automatische S Tronic-transmissie met dubbele koppeling is als optie verkrijgbaar op beide 1.0-liter varianten.

In het midden van het gamma van de Audi A1 Sportback bevindt zich een viercilinder turbobenzinemotor met een inhoud van 1.5 liter. Hij staat in het gamma als de 35 TFSI, wordt standaard geleverd met de S Tronic-automaat met dubbele koppeling en levert een vermogen van 150 pk en een koppel van 250 Nm. Dit blok brengt de stadsauto in 7,9 seconden naar 100 km/u. De topmotor is een 2.0-liter turbobenzinemotor met 207 pk en een koppel van 320 Nm. In combinatie met de S Tronic-versnellingsbak verbetert hij de prestaties van de kleinste auto met vier ringen aanzienlijk, want hij snelt in 6,5 seconden naar 100 km/u.

Wat het brandstofverbruik betreft, profiteert de Audi A1 Sportback van zijn lage gewicht en zuinige, kleine motoren. Ongeacht het vermogen haalt de 1.0-litermotor een gemiddeld gecombineerd brandstofverbruik van 4,6 tot 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 106 tot 113 g/km (WLTP), afhankelijk van de uitrusting. Ondanks de extra cilinder en het grotere vermogen, slaagt de 1.5-liter er eveneens in om het brandstofverbruik laag te houden. Hij pronkt met een gecombineerd gemiddelde van 4,9 tot 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 112 tot 115 g/km (WLTP). De 2.0-liter presteert het slechtst met een gemiddelde van 5,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 125 g/km (WLTP).

Afmetingen

De A1 is 4,03 m lang, 1,74 m breed en 1,41 m hoog, en neemt daarmee trots de positie in van de kleinste Audi. Hij bevindt zich dus op zijn gemak in de categorie van de stadsauto's van het B-segment. Zijn gewicht is ook beperkt met amper 1.175 kg.

Met een bagageruimte van 335 liter doet de Audi A1 Sportback van de tweede generatie het een stuk beter dan zijn voorganger. Daarmee dicht hij de kloof met zijn grote zus, de A3. Met de bank neergeklapt biedt de A1 1.090 liter volume.

Varianten

Audi verkoopt zijn A1 in vier verschillende uitrustingsniveaus, beschikbaar op bijna alle motoren. Het instapniveau heet Attraction en omvat 15-inchwielen met wieldoppen, een DAB-radio en elektrisch bedienbare buitenspiegels. Deze wordt vergezeld door de Advanced, die de esthetiek verbetert met 16- of 17-inchwielen en het digitale instrumentenpaneel (Audi Digital Cockpit). Hogerop staat de S-Line, die zich toespitst op een sportieve look met speciale velgen en een sportonderstel. Aan de top vinden we uiteindelijk de Competition-variant die niet beschikbaar is met de instapmotoren. Deze versie voegt 17-inchwielen toe (of zelfs 18-inch Audi Sport-velgen op de 2.0-liter), een sportieve bodykit met zwarte accenten en een zwart dak, en LED-verlichting.

Naast de vijfdeurs Sportback is de Audi A1 ook verkrijgbaar als crossoverversie onder de naam Allstreet (voorheen Citycarver). Net als met de Allroad-versies van de A4 en A6 verhoogt deze variant de bodemvrijheid van de stadsauto met 35 mm, al beschikt de A1 wel niet over vierwielaandrijving. Hij wordt ook geleverd met een bodykit met de achthoekige SingleFrame-grille, stoerdere wielkastbeschermers en een achterspoiler.

Prijzen

Het gamma van de Audi A1 Sportback begint bij 22.510 euro (25 TFSI Attraction). De automatische S Tronic-transmissie kost 1.900 euro extra. De topversie met de grootste motor brengt de factuur op 35.160 euro (40 TFSI S Tronic Competition). Tweedehands prijzen voor de Audi A1 beginnen bij 18.000 euro.

Audi biedt zijn A1 aan met een leasingformule in financiële renting voor professionals. De A1 Sportback is daarin al verkrijgbaar vanaf 255 euro per maand zonder BTW voor een looptijd van 60 maanden met een maximum van 100.000 km.

In Vlaanderen wordt het instapmodel Audi A1 Sportback geleverd met een jaarlijkse verkeersbelasting van 111,52 euro terwijl de belasting op inverkeerstelling 78,16 euro bedraagt. Voor de belastingen in Wallonië en Brussel variëren deze bedragen van 154,04 euro (TC) en 61,5 euro (TMK) voor het instapmodel tot 343,73 euro (TC) en 2.478,00 euro (TMK) voor de 207 pk sterke benzine. De eco-malus in Wallonië is niet van toepassing op modellen die minder dan 145 g/km CO2 uitstoten.

Design

De huidige designtaal van Ingolstadt is onmiskenbaar en het is dan ook geen wonder dat Audi zijn kleinste vertegenwoordiger van het succesvolle gezicht van het merk heeft voorzien.

Buitenzijde

De A1 Sportback onderscheidt zich door zijn zelfverzekerde uitstraling, niet in het minst dankzij zijn proporties die worden onderstreept door de dominante voorkant met zijn grote grille, agressief ogende LED-koplampen (optioneel) en scherpe lijnen op de motorkap. De scherpe randen lopen door tot aan de zijkant van het voertuig. De achterkant van de auto maakt de krachtige look compleet, met een brede, aflopende C-stijl en een kleine achterspoiler. Audi biedt zes metallic- en twee parelmoerkleuren aan.

Binnenzijde

Het interieur van de nieuwe A1 vertoont een flinke verandering ten opzichte van zijn voorganger. In het horizontale dashboard is het infotainmentsysteem geïntegreerd, dat wordt vervangen door een 10,1-inch touchscreen wanneer de optionele navigatie aangevinkt is. Personalisering is ook een integraal onderdeel van het interieur van de Audi A1 Sportback. De cockpit kan worden opgefleurd met gele of muntgroene accenten.

Veiligheid

Ondanks zijn kleine formaat is de Audi A1 Sportback geen achterblijvertje als het op veiligheid aankomt. Naast een groot aantal airbags beschikt de auto uit Ingolstadt ook over actieve veiligheidssystemen, gegroepeerd onder de naam Audi Pre Sense Front. Dit omvat noodremassistentie, een botsingswaarschuwing en een waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook. Het resultaat is dat de kleine Audi de volle vijf sterren wist te scoren in de crashtests van Euro NCAP.

Alternatieven

De Audi A1 Sportback speelt in het B-segment, waardoor hij heel wat concurrentie heeft. Maar met zijn premiumkantje is zijn belangrijkste concurrent zeker de Mini Vijfdeurs. Andere meer betaalbare stadsauto's zijn de Peugeot 208 en Ford Fiesta, evenals de stalgenoten van de Volkswagen-groep: de VW Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza.

FAQ

Is er nog een driedeurs variant van de Audi A1?
In zijn eerste generatie was de Audi A1 nog verkrijgbaar met de keuze uit drie of vijf deuren, maar de tweede generatie biedt uitsluitend een vijfdeurs versie aan.
Hoeveel kost een nieuwe Audi A1?
Een nieuwe Audi A1 kost minstens 22.510 euro. Voor dat geld krijg je hem wel mee in het Attraction-uitrustingsniveau, en die is maar karig aangekleed. Je moet dus nog wat spaargeld overhouden voor bijvoorbeeld lichtmetalen velgen.

Meer informatie

Modellen