Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi A3 e-tron AS24 2.jpeg

Audi A3 e-tron (8V)

1 / 4
Audi A3 e-tron AS24 2.jpeg
Audi A3 e-tron AS24 3.jpeg
Audi A3 e-tron AS24 4.jpeg
Audi A3 e-tron AS24 1.jpeg

Sterke punten

  • Flink wat vermogen
  • Zuinige aandrijflijn
  • Audi-bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Beperkt elektrisch rijbereik
  • Enkel als Sportback
  • Hoger gewicht

Audi e-tron Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.5 - 9s
Maximumsnelheid:160 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16.5 - 26.2 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4588 x 1865 x 1614 mm
Portieren:5
Kofferruimte:535 - 1725 liter
Aanhangergewicht:500 - 595 kg

De A3 gaat aan de stekker

Tijden veranderen, en dat weten ze ook bij Audi. Daarom lanceerden ze in 2014 hun allereerste hybride onder de ‘e-tron’-naam. Die nam de basis van de toenmalige A3 maar voegde een elektromotor, een stekkerpoort en een accu toe. Daardoor werd de A3 e-tron niet alleen de zuinigste, maar ook de zakelijk interessantste telg uit het gamma.

Interesse in een Audi A3 e-tron (8V)

Audi A3 e-tron (8V) tweedehands auto
Audi A3 e-tron (8V) nieuwe auto
Audi A3 e-tron (8V) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Met een Audi A3 kan je overal aankomen, ongeacht de aandrijflijn. Zijn premiumimago geeft hem heel wat aanzien, terwijl de bescheiden looks hem toch lekker verstandig houden.

  • De A3 e-tron is echter niet gewoon een A3, maar wel de eerste plug-inybride van Audi. Dat betekent dat zijn elektrische actieradius je flink wat bespaart op benzine én belastingen.

  • Dat de A3 e-tron zuinig is, betekent niet dat hij zwak is. Zo krijgt hij dezelfde motorisatie mee als de Volkswagen Golf GTE, en die heeft zijn sportieve naam niet gestolen.

  • Voor al zijn techniek werkt de A3 dus met de bouwstenen van de Volkswagen-groep. Daardoor ben je zeker van hun kwaliteit, en zijn onderdelen ook eenvoudig verkrijgbaar.

Belangrijke gegevens

Motoren

Iedere generatie van de Audi A3 was er in allerhande smaakjes, en dat is niet anders voor de derde generatie (codenaam 8V). Zo kon je exemplaren krijgen met compacte 1.0-liter driecilindermotortjes op benzine of zelfs flinke 2.0-liter diesels in het vooronder, terwijl de RS 3 zijn vier wielen in lichterlaaie zette met een 400 pk sterke vijfcilinder. Deze generatie van de A3 was echter ook het toneel voor de eerste plug-inhybride van Audi, de A3 e-tron.

Die maakte gebruik van de 1.4-liter TFSI-viercilindermotor die ook elders in het gamma stond, in dit geval goed voor 150 pk. De benzinemotor werd hier echter gekoppeld aan een elektromotor met 102 pk, die in de behuizing van de versnellingsbak geïntegreerd zat. Daardoor kunnen we het totale vermogen niet gewoon optellen, al produceert de combinatie op zijn piek wel nog een mooie 204 pk en 350 Nm koppel. De elektromotor haalde zijn stroom uit een accupakket van 8,8 kWh, waarmee de A3 e-tron op papier zo’n 50 kilometer moest kunnen rijden voor de verbrandingsmotor moest bijspringen. In de praktijk bleek de elektrische actieradius echter vaak beperkt tot 30 à 35 kilometer.

Afmetingen

De A3 e-tron blijft een A3, en daardoor blijven de afmetingen ook in dit geval binnen de perken. Zo meet de hatchback 4,31 meter in de lengte, 1,79 meter in de breedte en 1,42 meter in de hoogte, net als alle andere A3 Sportbacks van de derde generatie. Het gewicht verschilt wel ten opzichte van de andere motorisaties, en nog geen klein beetje. Zo weegt de e-tron-versie 1.695 kilogram, en dat is bijna 300 kilogam meer dan een reguliere A3 met 1.4 TFSI-motor.

Ook binnenin moet je in zekere zin een toegeving doen voor die hybride aandrijflijn, want de koffer is iets compacter. Zo meet die in een gewone A3 380 liter, maar blijft in de A3 e-tron slechts 280 liter volume over. Dat ligt eraan dat de accu deels onder de koffervloer schuilt, en die daardoor niet verstelbaar is. Als inzittende merk je daar weinig van, want ook hier zit je voorin riant en is er achterin net genoeg ruimte om volwassenen mee te nemen.

Varianten

De Audi A3 e-tron was slechts in één koetswerkvariant verkrijgbaar: als vijfdeurs Sportback. De overige A3’s van deze generatie kon je ook krijgen als driedeurs hatchback of als berline met vier deuren en een lage kofferklep. De e-tron bood daarentegen wel een uitgebreidere standaarduitrusting dan de reguliere A3’s, waardoor je maar moeilijk karig aangeklede exemplaren vindt.

Prijzen

Audi verkocht de A3 e-tron van 2014 tot 2020, waardoor je dus aangewezen bent op de tweedehandsmarkt indien je er eentje wil. Daar merk je dat de auto zijn waarde best goed vasthoudt, als zijnde een Audi én een plug-inhybride. Zo moet je zelfs voor vroege exemplaren nog zo’n 19.000 euro neertellen, en lopen de prijzen op tot ruim 35.000 euro voor een e-tron met lage kilometerstand.

Design

Buitenzijde

Wil je een Audi A3 e-tron herkennen uit een rij van reguliere A3’s van de derde generatie, dan moet je vroeg opgestaan zijn. De designers hebben de stekkerpoort namelijk ondergebracht achter het merklogo, waardoor je amper merkt dat het om een oplaadbare hybride gaat. Ook de rest van het design is zo goed als identiek aan dat van andere A3’s, op een paar e-tron-logo’s na. Opvallen doe je dus niet, maar Audi heeft de A3 ook niet met dat doel neergepend. In de plaats daarvan rij je rond in een presentabele premiumwagen die overal op aanzien mag rekenen.

Binnenzijde

Ook binnenin heeft Audi grotendeels vastgehouden aan de gekende componenten. Zo vind je hetzefde dashboard, hetzelfde stuur en dezelfde bedieningselementen terug, die allemaal klassevol maar wel bescheiden ontworpen zijn. De materiaalkwaliteit is ook onberispelijk, ongeacht welke A3 je kiest. Je herkent de e-tron wel aan zijn unieke tellerpartij, waarbij de toerenteller vervangen wordt door een soort efficiëntiemeter die aangeeft hoeveel vermogen je vraagt, of hoeveel energie de auto terugwint tijdens het motorremmen. Bovendien vind je in elke e-tron de automaatpook van de standaard gemonteerde S-Tronic-versnellingsbak, en een infotainmentscherm waarop je verschillende statistieken omtrent verbruik en energiestroom kan oproepen.

Veiligheid

Een Audi A3 is telkens een veilig auto voor zijn tijd, en dat is niet anders voor de e-tron-versie van de derde generatie. Zo wist dit model – net als de reguliere A3 destijds – de volle vijf op vijf sterren te verdienen tijdens zijn specifieke Euro NCAP-botsproeven. Dat dankt de Audi onder andere aan de aanwezigheid van talrijke airbags, van een knie-airbag voor de bestuurder tot gordijnairbags voor de achterste inzittenden. Ook op technologisch vlak was er heel wat uitrusting beschikbaar, al waren zaken als een botspreventiesysteem of een rijstrookassistent aanvankelijk wel nog optioneel.

Alternatieven

Bij zijn lancering had de Audi A3 e-tron wat weg van een pionier want geen van de andere Duitse premiummerken bood zelfs maar een hybride aan in het C-segment, laat staan een plug-inhybride. Daarom moest je eigenlijk al gaan winkelen bij Kia of Hyundai indien je iets gelijkaardigs zocht, al presenteerde Volkswagen een jaartje later de Golf GTE met dezelfde aandrijflijn. Lexus had dan weer een CT 200h, maar dat was een hybride zonder stekker. Tegen het einde van de carrière van de A3 e-tron stelde Mercedes een aanzienlijk competentere plug-inversie voor van zijn A-Klasse, maar Audi maakte terug een inhaalbeweging door niet één maar wel twee stekkerversies van de volgende A3 aan te bieden.

FAQ

Biedt de Audi A3 e-tron minder kofferruimte dan de gewone A3?
De A3 e-tron biedt slechts 280 liter koffervolume, ten opzichte van 380 voor de reguliere A3 van de derde generatie. Dat ligt eraan dat de accu deels onder de koffervloer gemonteerd zit, waardoor die niet in de hoogte verstelbaar is.
Is de Audi A3 e-tron een elektrische auto?
Tegenwoordig gebruikt Audi de e-tron-naam om zij volledig elektrische auto’s aan te bieden, maar ten tijde van de A3 e-tron was dat nog niet het geval. Dit is namelijk een plug-inhybride, net als de Q7 e-tron iets later. In beide gevallen gaat het dus om auto’s met een verbrandingsmotor én een elektromotor, die een elektrisch rijbereik van een kleine 50 kilometer halen voor de verbrandingsmotor moet bijspringen.