Sterke punten
- Degelijke bouwkwaliteit
- Aanzienlijke kofferruimte
- Groot motorenaanbod
Zwakke punten
- Weinig rijdynamiek
- Dure optiepakketten
- Generische looks
Audi A6 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi A6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Audi A6 Avant
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De A6 biedt zo veel motoren dat er voor ieder wat wils blijkt te zijn. Zo kunnen de sensatiezoekers kiezen voor een S6 of RS6 met zes- of zelfs achtcilindermotor, terwijl je zuinig onderweg bent in een TDI-dieselversie.
De zuinigste versies kwamen echter pas bij de facelift in 2020, want sindsdien kan je ook de A6 Avant bestellen met de keuze uit twee plug-inhybride aandrijflijnen.
Ongeacht de variant die je kiest: een A6 zit altijd oerdegelijk in elkaar. Zo ben je dankzij de expertise van de Volkswagen-groep verzekerd van een ratelvrije cabine en een goede betrouwbaarheid.
Als Avant gooit de A6 daar ook nog eens een flinke kofferruimte bovenop, waardoor deze auto niet alleen de nodige zakelijke uitstraling maar ook plek voor het hele gezin biedt.
Belangrijke gegevens
Motoren
Zoals we van Audi gewend zijn, is er meer dan voldoende keuze op het gebied van motoren. Zo houdt Ingolstadt nog sterk vast aan zijn TDI-dieselblokken, maar heb je vrijwel net zoveel opties indien je liever op benzine rijdt. Daarnaast zijn er sinds een paar jaar ook twee plug-inhybride varianten van de A6 onder de noemer TFSI e.
Om met de dieselmotoren te beginnen, komt de basisversie in de vorm van de A6 Avant 35 TDI. Die beschikt over een 2.0-liter viercilinderblok dat in dit geval 163 pk naar de voorwielen stuurt langs een zeventraps S Tronic-automaat. Dezelfde aandrijflijn is van de partij in de 40 TDI, maar daar produceert de motor 204 pk aan vermogen. Bij die motorisatie krijg je de keuze uit voorwielaandrijving of Quattro-vierwielaandrijving tegen een meerprijs. Dat systeem is dan weer standaard bij alle sterkere dieselmotoren: de 45 TDI en 50 TDI. Die maken allebei gebruik van een 3.0-liter V6-dieselmotor maar het vermogen verschilt per gekozen versie. Zo produceert de 45 TDI 245 pk en is dat bij de 50 TDI 286 pk. De sportievere S6 maakt sinds deze generatie eveneens gebruik van dat 3.0-liter dieselblok maar voert de kracht wel op tot 349 pk.
Ook de A6 Avant op benzine staat eveneens met twee verschillende motorblokken in de catalogus, al blijft het gamma daar wel overzichtelijker. Zo wordt de meest betaalbare benzineversie vertegenwoordigd door de 40 TFSI, die een 2.0-liter viercilinderblok in het vooronder heeft met 204 pk. Daarboven vinden we een 45 TFSI met dezelfde motor maar 265 pk en ten slotte is er een 55 TFSI die een 3.0-liter V6-benzinemotor krijgt met 340 pk. Ook hier beschikken alle versies standaard over een zeventraps S Tronic-automaat, en de 45 TFSI en 55 TFSI kunnen uitgerust worden met Quattro-vierwielaandrijving. Als gevalletje apart vind je ook de een RS6 in het gamma, die met zijn 4.0-liter V8-motor en 600 pk naar de 100 km/u sprint in amper 3,6 seconden.
Mogelijks de twee interessantste versies in het gamma zijn de TFSI e-varianten. Die 50 TFSI e en 55 TFSI e maken allebei gebruik van een 2.0-liter viercilindermotor op benzine, maar koppelen die aan een elektromotor en een accupakket van 17,9 kWh. Daarmee moeten ze tot 73 kilometer ver komen op één lading stroom. Standaard worden beide plug-inhybrides voorzien van Quattro-vierwielaandrijving, maar het vermogen verschilt wel. Zo biedt de 50 TFSI e 299 pk en mag je van de 55 TFSI e 367 pk verwachten.
Afmetingen
De Audi A6 bevindt zich mooi binnen het E-segment, en is dus geen compacte auto. Met zijn lengte van 4,94 meter is de A6 Avant nagenoeg identiek aan maatstaf Mercedes E-Klasse break, maar wel meteen vier centimeter breder met in totaal 1,89 meter. Standaard is de Avant 1,47 meter hoog, maar de ruigere Allroad-variant zet de auto 4,5 centimeter hoger op zijn poten.
Niet alleen die flinke buitenmaten, maar ook het feit dat de A6 in de basis voorwielaangedreven is leiden ertoe dat hij met flink wat binnenruimte kan pronken. Zo zit je zowel voor- als achterin riant, en blijft er in de Avant nog 565 liter kofferruimte over. Dat is wel wat minder dan wat een Mercedes E-Klasse break laat optekenen, en vooral indien je voor een plug-inhybride kiest kan de kofferruimte wat krap worden. Een TFSI e Avant houdt namelijk slechts 405 liter over.
Uitvoeringen
Je kan de Audi A6 Avant in drie verschillende uitrustingsniveaus krijgen: Attraction, Sport en Competition. De Attraction is daarin het basisniveau, dat wel meteen 18-inchvelgen, cruise control, parkeersensoren voor- en achteraan en automatische klimaatregeling biedt. De Sport kost iets meer en voorziet de A6 van sportievere bumpers, vijfspaaksvelgen en sportzetels. De Competition-versie is enkel verkrijgbaar op de sterkste plug-inhybride, de 55 TFSI e, en krijgt 19-inchvelgen, S-Line-bumpers, sportophanging en een interieur uit leer en alcantara. Bij alle andere versies moet je bijbetalen indien je lederen bekleding wil, en die optie zit vervat in de vaak prijzige pakketten. Naast de reguliere A6 Avant kan je de auto ook als Allroad, als sportievere S6 of als machtige RS6 bestellen, en die krijgen hun eigen uitrusting mee.
Prijzen
Koop je een gloednieuwe Audi A6 Avant, dan betaal je minstens 53.080 euro bij de dealer. Daarvoor krijg je een Attraction-versie met 35 TDI-motor. De goedkoopste benzinemotor, de 40 TFSI, krijg je vanaf 54.280 euro als Avant. De duurste A6 break is de Competition met 55 TFSI e plug-inhybride aandrijflijn. Daarvoor ben je minstens 79.920 euro kwijt.
Ga je tweedehands op zoek naar een Audi A6 Avant van de huidige generatie, dan vind je exemplaren met een dieselmotor vanaf ongeveer 35.000 euro. Moet het een benzinemotor zijn, dan mag je rekenen op een meerprijs van zeker 5.000 euro. Voor de plug-inhybrides moet je dan weer minstens 55.000 euro over hebben.
Design
Buitenzijde
Ondanks het feit dat de nieuwe Audi A6 duidelijk verder bouwt op de designtaal van zijn voorganger, hebben de Duitsers hem toch een sportiever overkomen weten te geven. Dat ligt niet alleen aan het grote ‘Singleframe’-grille, maar ook aan de koplampen die dankzij een knik in hun ontwerp een bepaalde dynamiek uitstralen. Alle verlichting bestaat trouwens standaard uit LED-techniek, die niet alleen de helderheid optimaliseert maar ook de strakke look van het model benadrukt. De A6 is zelf zo strak vormgegeven, dat omstaanders vaak niet merken dat het om een duur, luxueus model gaat.
Binnenzijde
Ook binnenin de auto heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling via een apart display in de middenconsole, dat onder het 12 inch grote aanraakscherm geplaatst zit. Tegen een meerprijs krijg je nog een scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier.
Veiligheid
Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi A6 Avant de nodige veiligheidsvoorzieningen. Hij behaalde de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn laatste Euro NCAP-crashtests in 2018. Dat dankt hij niet alleen aan de nodige airbags en kreukelzones, maar ook aan een standaard inbegrepen noodremsysteem dat ook fietsers en voetganger herkent, een actieve rijstrookassistent en parkeersensoren voor- en achteraan.
Alternatieven
De Audi A6 bevindt zich in het E-segment, en maakt deel uit van de zogenaamde Duitse Drie. Als Avant vind je zijn meest voor de hand liggende concurrenten dus bij Mercedes en BMW, in de vorm van respectievelijk de E-Klasse break en de 5 Reeks Touring. De BMW speelt het echter wat sportiever dan de A6, terwijl vooral de Mercedes gelijkaardig is qua comfort. Kijk je buiten Duitsland, dan kan je ook een Jaguar XF break overwegen.