Audi A8 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi A8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Alternatieve modellen
Maar een twaalfcilindermotor in de collectie opnemen hoort ook om prestigeredenen nog steeds tot de ondernemingspolitiek, ook al zijn er tegenwoordig dankzij biturbotechniek andere technische middelen om de prestaties van een auto te verbeteren. Autofabrikant Audi liet al in 1994 bij de presentatie van zijn sedan Audi A8 zien dat rijdynamiek ook op een andere manier bevorderd kan worden: de autofabrikant maakte de carrosserie van hun vlaggenschip compleet uit aluminium. Aangezien dit metaal bijzonder licht is, kon het voertuiggewicht afhankelijk van de aandrijving beperkt worden tot zo'n 1,8 ton. Dat is een paar honderd kilo minder dan de modellen van concurrenten. Hoewel de Audi A8 niet in de laatste plaats vanwege deze bouwwijze als bijzonder sportieve sedan werd beschouwd, wilde de fabrikant ook weer niet helemaal afstand doen van twaalfcilindermotoren. In 2001 presenteerde de fabrikant de Audi A8 W12 als nieuw topmodel van de serie, de opvolger van de Audi S8.
De eerste Audi A8 W12 auto's worden in 2001 op kleine schaal geproduceerd
De eerste Audi A8 W12 sedans werden in 2001 en 2002 op kleine schaal geproduceerd. Er verschenen minder dan duizend exemplaren. Het vierwielaangedreven topmodel van de hogere klasse werd uitgerust met een 6,0 liter twaalfcilindermotor met een prestatievermogen van 309 kW (420 pk). De eerste generatie van de Audi A8 W12 was verkrijgbaar in twee verschillende carrosserieën: één van circa vijf meter lang en een langere versie van 5,16 meter.
De nieuwere generaties van de Audi A8 W12
De tweede generatie van de Audi A8 W12 werd tussen 2004 en 2010 aangeboden met een beter presterende twaalfcilindermotor. Deze had een prestatievermogen van 331 kW (450 pk). Het topmodel, dat weer in twee carrosserielengtes geproduceerd werd, was onder meer te herkennen aan de opdruk 'W12' op het radiatorrooster. De derde generatie van de Audi A8 W12 werd eind 2010 gepresenteerd. In deze generatie kreeg de Audi A8 W12 een automaat met acht standen en een 6,2 liter motor met een prestatievermogen van 368 kW (500 pk). De Audi A8 W12 kon in zo'n 4,7 seconden van nul naar honderd accelereren. Het VW-concern gebruikte de W12-motor niet alleen maar voor de Audi A8, maar ook voor andere prestigemodellen zoals de Bentley Continental en de VW Phaeton.