Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi e-tron 1.jpg

Audi e-tron

1 / 3
Audi e-tron 1.jpg
Audi e-tron 2.jpg
Audi e-tron 4.jpg

Sterke punten

  • Veel vermogen
  • Hoge afwerkingskwaliteit
  • Comfortabele rijervaring

Zwakke punten

  • Hoge basisprijs
  • Weinig rijdynamiek
  • Hoog energieverbruik

Audi e-tron Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De elektrische SUV volgens Audi

Onderneemt Audi iets elektrisch, dan gebeurt dat veelal onder de noemer e-tron. Dat was al zo bij de plug-inhybrides A3 e-tron en Q7 e-tron, maar de naam verscheen ook op hun allereerste elektrische auto. Sterker nog: dit symbool van Audi’s elektrische filosofie verscheen in 2018 op de markt als kortweg Audi e-tron.

Interesse in een Audi e-tron

Audi e-tron tweedehands auto
Audi e-tron nieuwe auto
Audi e-tron dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • De e-tron mag dan Audi’s eerste EV zijn, de Duitsers hebben meteen degelijk werk neergezet. Zo ziet de auto er meteen volwassen uit met zijn bijna onafscheidelijke styling ten opzichte van de verbrandings-Audi’s.

  • Niet alleen de look maar ook de aandrijflijn staat op zijn zachtst gezegd op punt. De auto rijdt soepel en comfortabel, terwijl je toch over voldoende vermogen beschikt om het merendeel van de stoplichtsprintjes op je naam te zetten.

  • De e-tron is tevens afgewerkt zoals we van Audi gewend zijn – of misschien zelfs nog wat beter. Zo zijn er maar weinig harde plastics te vinden in het interieur, dat trouwens het toppunt van Audi’s technologische kunnen vertegenwoordigt.

  • Over dat interieur gesproken: de Audi e-tron is ook een ongelofelijk ruime wagen. Zo zit je voorin als een vorst, is de achterbank ook al comfortabel genoeg om er eentje in mee te nemen en kan je in de koffer nog eens 660 liter aan bagage kwijt.

Belangrijke gegevens

Motoren

De e-tron houdt zijn motorengamma verrassend simpel naar Audi-maatstaven. Zo kan je de auto in slechts drie vermogens krijgen, waarbij de sterkste zelfs als een afzonderlijk model in de catalogus wordt geplaatst.

In de basis wordt iedere Audi e-tron voorzien van twee elektromotoren, een exemplaar op de vooras en een sterkere motor achteraan. Hun vermogens variëren naargelang de gekozen versie. Zo biedt de e-tron 50 Quattro in totaal 313 pk, terwijl je in een e-tron 55 Quattro tot 408 pk ter beschikking krijgt. Met de eerste sprint je dan ook naar de 100 km/u in 6,8 seconden, terwijl de 55-versie dat in 5,7 seconden doet. Mag het echter nog wat sneller? Dan kan je de e-tron ook als ‘e-tron S’ bestellen, en krijg je zowaar drie elektromotoren op de assen gemonteerd. Daardoor krijg je tot 503 pk aan vermogen, goed voor een 0-naar-100-tijd van amper 4,5 seconden.

Ook de accucapaciteit verschilt trouwens tussen de varianten, waarbij een e-tron 50 Quattro tot 341 kilometer haalt uit een batterij van 71 kWh en de e-tron 55 Quattro 436 kilometer ver komt dankzij 95 kWh aan capaciteit (WLTP). De e-tron S krijgt dezelfde accu als die laatste mee, maar haalt daar dankzij het grotere vermogen maximaal 370 kilometer uit. Alle versies laden hun accu aan een snellader terug naar 80% op in 30 minuten, waarbij de e-tron 50 een capaciteit van 120 kW biedt en de e-tron 55 en S laadsnelheden van 150 kW aankunnen.

Afmetingen

Zeiden we eerder al dat de Audi e-tron enorm veel binnenruimte biedt, dan heeft hij dat grotendeels te danken aan zijn even enorme buitenmaten. Zo is de auto 4,90 meter lang en 1,93 meter breed, afmetingen die niet zouden misstaan in de catalogus van een luxesedan. Een grote auto betekent ook veel gewicht, waardoor topversies van de Audi e-tron wel 2,7 ton kunnen wegen. Dat wreekt zich dan weer op de efficiëntie van het model, en dus ook op het realistische rijbereik.

Elk nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel, en dat komt in dit geval in de vorm van een ruime cabine. Vooraan vind je dus royaal veel zitruimte, en ook achteraan kan je met enig gemak plaats bieden aan drie volwassenen. Een derde zitrij heeft deze giga-SUV dan weer niet, maar daardoor krijg je wel een mooie 660 liter aan kofferruimte achter de laatste passagiers. Leg je die achterbank plat, dan ontstaat in totaal 1.725 liter volume. De Sportback-variant, met zijn lagere daklijn, beperkt het koffervolume dan weer tot respectievelijk 615 liter of 1.665 liter.

Uitvoeringen

Je kan de reguliere Audi e-tron-modellen bestellen in drie uitrustingsniveaus: als basisversie onder de noemer ‘e-tron’, als ‘Advanced’ en als ’S-Line’. De naamloze instapper biedt daarbij al een relatief mooie uitrusting, met bijvoorbeeld meteen LED-koplampen, de virtual cockpit, adaptieve luchtophanging, perkeersensoren met 360°-camera en 19-inchvelgen. De Advanced maakt daar 20-inchers van, voegt metalliclak en contrasterende exterieurdetails toe en voorziet het interieur van wat meer technologie zoals elektrisch verstelbare zetels. De S-Line giet er dan weer een sportief sausje over met eigen kleuren, een lederen sportstuur, lederen sportzetels en interieurdetails in geborsteld aluminium.

Prijzen

Je kan een gloednieuwe Audi e-tron bij de dealer bestellen vanaf 71.630 euro. Voor dat geld krijg je de auto dus als 50 Quattro mee, in zijn naamloze basisversie. Wil je liever een sterkere 55 Quattro met wat de grotere accu, dan moet je daar meteen 84.480 euro voor over hebben. Zoek je vooral meer opties, dan kost een Advanced-versie zo’n 1.500 euro meer en moet je voor een S-Line ongeveer 2.500 euro extra opzij zetten. De iets lager vormgegeven e-tron Sportback kost in zijn basisvorm iets meer dan de reguliere versie, met een basisprijs van 73.640 euro.

Schuim je de tweedehandsmarkt af, dan merk je dat er al best veel e-trons verkrijgbaar zijn aangezien het model al sinds 2018 op de markt is. De e-tron houdt zijn waarde echter best goed vast, waardoor je voor een vroeg exemplaar nog steeds minstens 50.000 euro zult moeten neertellen. Een recenter model met een knappe uitrusting en de grote accu gaat al snel richting de 80.000 euro.

Design

Buitenzijde

Audi heeft zijn huisstijl, en maakt daarin geen uitzonderingen voor zijn eerste zuiver elektrische auto. Daardoor merk je vaak niet dat je tegen een e-tron aankijkt, en niet gewoon met een reguliere Q5, Q7 of Q8 te maken hebt. Zo vertoont de EV ondanks zijn elektrische aandrijflijn toch nog een eigen interpretatie op Audi’s herkenbare Singleframe-grille, zijn de koplampen met hun LED-uitlopers inmiddels doorgesijpeld naar de rest van Audi’s SUV-gamma en geldt hetzelfde voor de doorlopende LED-balk die de twee achterlichten met elkaar verbindt. Dat maakt van deze imposante auto toch een enigszins onopvallende verschijning, wat dan weer past bij het zakelijke imago van de gemiddelde Audi.

Binnenzijde

Hoe gelijkaardig deze Audi vanbuiten aan de rest van het gamma is, zo uniek is zijn interieur. Vooral bij zijn lancering vertoonde de auto een enorme kloof met de andere Audi’s, die toen nog vaak over ietwat saaie, grijze cabines beschikten. Inmiddels maakt de rest van het gamma alweer in inhaalbeweging met bijvoorbeeld het scherp gelijnde dashboard van zelfs de A3, maar toch blijft de e-tron zowat het toppunt van Audi’s kunnen vertegenwoordigen. Zijn massieve schakelpook en unieke stuuwiel, zijn zee van schermen en vooral zijn hoogwaardige afwerking bieden een antwoord op het relatief hoge prijskaartje dat met de auto gepaard gaat.

Veiligheid

Een hogere auto geeft vaak een gevoel van veiligheid, en dat geldt in zekere zin ook voor een zware auto. De Audi e-tron maakt dat waar met zijn score van vijf op vijf sterren bij zijn Euro NCAP-crashtests. Zo krijgt ieder exemplaar standaard botswaarschuwingen en -assistenten mee en is er een rijstrookassistent aanwezig.

Alternatieven

Bij zijn lancering in 2018 ondervond de Audi E-tron vrijwel enkel concurrentie van de Tesla Model X en Jaguar I-Pace. Verder waren er nog maar weinig elektrische luxe-SUV’s op de markt, maar inmiddels is het aanbod sterk gegroeid. Zo kreeg de Audi al snel gezelschap uit eigen land in de vorm van de Mercedes EQC, en heeft ook BMW sindskort zijn antwoord klaar: de iX. Zoek je echter een betaalbaarder product uit de Volkswagen-stal, dan heeft Audi daar tegenwoordig ook een Q4 e-tron, biedt Skoda een Enyaq iV aan en kan je bij Volkswagen zelf terecht voor een ID.4.

FAQ

Hoever rijdt een Audi e-tron op een volle batterij?
Het rijbereik van de Audi e-tron hangt af van de gekozen batterij. De kleinste is 71 kWh groot en volgens Audi goed voor 341 kilometer, terwijl de grotere 95 kWh-accu 436 kilometer garandeert.
Hoeveel kost een nieuwe Audi e-tron?
Audi vraagt minstens 71.630 euro voor een e-tron met de kleinste batterij. Die krijgt ook meteen een knappe uitrusting mee. Een exemplaar met de grote accu kost minstens 84.480 euro.

Meer informatie

Modellen

Modelvarianten