Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-e-tron-s-l-01.jpg

Audi e-tron S

1 / 5
audi-e-tron-s-l-01.jpg
audi-e-tron-s-l-02.jpg
audi-e-tron-s-l-03.jpg
audi-e-tron-s-l-04.jpg
audi-e-tron-s-l-05.jpg

Audi e-tron Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.5 - 9s
Maximumsnelheid:160 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16.5 - 26.2 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4588 x 1865 x 1614 mm
Portieren:5
Kofferruimte:535 - 1725 liter
Aanhangergewicht:500 - 595 kg

Elektrische SUV met nog meer sportiviteit

De Audi e-tron S is voor 2020 helemaal vernieuwd. Deze sportieve elektrische SUV is uitgerust met 3 elektromotoren die samen een systeemvermogen van 370 kW/503 pk kunnen leveren. Nieuw is het Electric torque vectoring systeem, waarbij de motoren apart worden aangestuurd.Dit verhoogt het rijgemak. De e-tron S is verder voorzien van Audi's virtuele cockpit en een super sportief zwart interieur met zilverkleurige accenten. Lees meer

De nieuwe Audi e-tron S voor 2020

Met de nieuwe e-tron S brengt Audi een extra sportieve uitvoering van de bestaande elektrische e-tron op de markt. Dat is goed te zien aan de unieke aandrijflijn, die bestaat uit 3 elektromotoren. Samen leveren deze een systeemvermogen van 370 kW/503 pk en een royaal koppel van 973 Nm.Deze nieuwe e-tron S heeft natuurlijk de quattro vierwielaandrijving, maar dit wordt aangevuld met elektrische torque vectoring. Daarmee kan de aandrijfkracht variabel over de wielen van de achteras verdeeld worden.

Het systeem werkt razendsnel, zonder de vertraging van een mechanisch differentieel. Het ondersteunt de stuureigenschappen van de standaard progressive steering. Zo kun je bijvoorbeeld dezelfde bochten nemen met een kleinere stuurhoek. Het resultaat is een veel betere rijdynamiek.

Aan de buitenkant is de sportieve Audi e-tron S-direct te herkennen aan de met 23 mm verbrede wielkasten, dynamisch gestylde bumpers, brede diffuser en verschillende zilverkleurige details.De lichtmetalen velgen zijn 20 inch groot en hebben een opvallend 5-V-spaak design. Opvallend zijn ook de zwarte remklauwen met S-logo en de virtuele buitenspiegels.

Van binnen vallen vooral de donkere kleuren op in het interieur van de Audi e-tron S. Standaard zitten er elektrisch verstelbare en met leder/alcantara beklede sportstoelen in en een Audi virtual cockpit. Het dashboard is afgewerkt met donker geborsteld aluminium en voor de sfeer zorgt het contour/ambient lichtpakket.

Via Audi drive select kun je uit 7 rijmodi kiezen, van comfort via efficiency tot individual en allroad en offroad. Op basis van de keuze wordt ook de standaard adaptieve luchtvering aangestuurd. Deze kan de hoogte van de carrosserie maximaal 7,6 cm hoger of lager zetten. Bij snelle ritten verlaagt het systeem de auto automatisch met 26 mm. Bij offroad-gebruik wordt de carrosserie juist hoger gezet.

De Audi e-tron S-modellen worden in de Audi-fabriek in Brussel gemaakt en zijn vanaf de tweede helft van juli 2020 in Nederland te bestellen. Vanaf oktober 2020 staan ze bij de dealers. De prijzen en Nederlandse specificaties worden nog bekendgemaakt.

Audi e-tron S en de Tesla Model S 2020

In de loop der jaren is de Tesla Model S in verschillende uitvoeringen op de markt gekomen. Met een enkele en dubbele motor, en een half dozijn batterijformaten. In 2020 zijn de specificaties van de Model S vereenvoudigd. De auto wordt geleverd met één batterijpakket en twee uitvoeringen.

De e-tron S is nog steeds heel bijzonder. Het ontwerp is vrij uniek en doet denken aan de Q5. Net als de Model S, wordt de auto geleverd met een aandrijflijn, waar dan wel meteen 3 elektromotoren in zitten. Model S moet het doen met een Dual motor.

Beide fabrikanten hebben moeite om hun auto’s op de weg te krijgen, maar er is één groot verschil: Tesla heeft de eerste kinderziektes 8 jaar geleden al overwonnen. Audi had last van leveringsproblemen met de e-tron en hopelijk zal de S niet met dezelfde problemen worden geconfronteerd.

De Tesla Model S 2020 en Audi e-tron S zijn beide volledig elektrische luxe auto's en sluiten in veel opzichten op elkaar aan. Laten we eens kijken hoe.

De e-Tron S heeft een flinke accu met een systeemvermogen van 370 kW/503 pk en een bereik van 385 kilometer, wat een beetje tegenvalt. Je kunt ‘m wel snel opladen met een 150 kW aansluiting.

De 100 kWh-batterij van de Tesla Model S geeft een veel hoger bereik, namelijk gemiddeld 590 kilometer in het Long Range model. Het Performance model heeft een actieradius van "slechts" 560 km. De auto kan snelladen met een vermogen van 200 kW. Hier is de Tesla duidelijk de beste.

De 3 elektromotoren van de Audi genereren een gecombineerd vermogen van 503 pk bij een koppel van maar liefst 973 Nm. De e-tron rijdt in 4,5 seconden naar 100 km/u en rijdt maximaal 210 km/u.

De Model S heeft een synchrone motor met permanente magneet vooraan, terwijl de achterkant een asynchrone motor heeft. Samen produceren ze tot 476 pk met een koppel van 750 Nm. De Long Range Plus sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u. De performance doet dat nog sneller.

Que bereik en prestaties is de Tesla hier veruit de beste. Qua interieur valt er ook heel veel te zeggen voor het sportieve dashboard en de Virtual Cockpit van de Audi. Over smaak valt niet te twisten. Ook al presteert de e-tron S op papier minder goed dan de Tesla model S, als het om het uiterlijk gaat, dan wint de e-tron.

Motoren van de Audi e-tron S

De nieuwe Audi e-tron S is de eerste auto die in serie is geproduceerd met 3 elektromotoren. De grote elektromotor (150 kW/204 pk in boost modus) wordt in de S-modellen voor de vooras gebruikt. Achterin het S-model zitten twee kleinere elektromotoren, die samen goed zijn voor 196 kW/267 pk (264 kW/359 pk in boost modus). Het systeemvermogen komt daarmee op 503 pk. Dankzij deze brute kracht vliegt deze auto in 4,5 seconden van 0-100 km/u. De maximumsnelheid is 210 km/u.

De twee elektromotoren achter worden standaard gebruikt. Als je meer vermogen vraagt, of de auto verliest wat grip, dan gaat ook de voorste elektromotor meedoen. De motoren worden individueel aangestuurd en de aandrijfkracht wordt zonder een mechanisch differentieel verdeeld. Dat maakt elektrische torque vectoring mogelijk. Dit is een belangrijke innovatie in deze nieuwe S-modellen.

De accu heeft een nominaal voltage van 397 Volt. Het systeem kan ook tijdelijk een piekvermogen van 430 kW leveren. Je kunt de auto opladen met 150 kW-snelladen of kies een van de andere slimme laadmogelijkheden. De actieradius is 385 kilometer.

Bijzonder in deze S-modellen is het elektrohydraulische by-wire remsysteem. De remkracht wordt hierbij snel opgebouwd door een krachtige elektromotor. Je remweg wordt dan veel korter. De aansturing van het systeem bepaalt automatisch of voor het afremmen alleen de elektromotoren of ook de remmen worden gebruikt. Meestal zullen alleen de elektromotoren ingezet worden, die tot 270 kW aan kinetische energie kunnen terugwinnen.

Uitrusting en opties

Audi heeft de exacte specificaties van de Audi e-tron S op het moment van schrijven van dit artikel nog niet vrijgegeven. Wat we weten is dat de auto o.a. standaard is uitgerust met virtuele spiegels, Audi’s Virtual Cockpit, elektrisch verstelbare sportstoelen en remklauwen met S-logo.

Een paar opties zijn waarschijnlijk:

  • 21 of 22 inch lichtmetalen velgen
  • digitale Matrix LED-koplampen.
  • fel oranje remklauwen met S-logo
  • met leder beklede super-sportstoelen
  • contourstoelen met airconditioningfunctie
  • afwerkingsaccenten van openporig carbon
  • optiekpakket zwart (raamlijsten, grille en spiegelkappen in het zwart)

Audi kennende, zullen er in de toekomst vast nog veel meer opties mogelijk zijn, waarmee je deze e-tron S nog sportiever kunt maken dan dat ie al is.

Audi e-tron S- zakelijk en toch sportief

Deze nieuwe sportieve crossover van Audi is dankzij het strakke interieur en fraaie dashboard zeker geschikt als zakelijke auto. Maar dan wel met een sportief tintje en 503 pk aan vermogen. De actieradius van 385 kilometer is wellicht wat klein als je naar het buitenland moet rijden. Dankzij de snellader kun je onderweg wel snel opladen, maar het bereik blijft wat aan de krappe kant.

Meer informatie

Tips van de redaktie