Sterke punten
- Technologische pionier
- Uitgegroeid tot beroemde klassieker
- Zeer waardevast
Zwakke punten
- (Voor die tijd) complexe techniek
- Zeker tegenwoordig behoorlijk zeldzaam
- Overgebleven exemplaren zijn kostbaar
Audi QUATTRO Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi QUATTRO, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Audi Quattro
-
Audi QUATTRO Perfect Recreation S1 E2 Group B Rally
€ 250.000,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 2.165 km
- 03/1985
- 342 kW (465 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2550 Kontich -
Audi QUATTRO A5 Quattro Cabrio 45TFSI (252pk)
€ 39.750,-Geen informatie- 54.000 km
- 05/2019
- 185 kW (252 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2018 Antwerp -
Audi QUATTRO UR-Quattro*Absolute showroomstaat*
€ 89.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 230.408 km
- 05/1988
- 147 kW (200 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2550 Kontich -
Audi QUATTRO Rally Quattro*Group 4* Recreation*
€ 140.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 728 km
- 03/1984
- 227 kW (309 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2550 Kontich
Interesse in een Audi Quattro
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Audi A6 – Een topper
Test: Audi A3 Cabriolet – Voorjaarsgevoel
Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)
Eerste contact: Audi RS7 Sportback – Monster in maatpak
Eerste contact: Audi A6 Facelift – Voor de vorm
Test: Audi A5 1.8 TFSI cabriolet – Meer moet dat niet zijn
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Technologische pionier: zorgde voor de doorbraak van vierwielaandrijving bij sportieve auto’s
- Door pioniersgeest en rallysuccessen uitgegroeid tot beroemde en gewilde klassieker
- Samen met schaarste aan overgebleven exemplaren houdt de populariteit de prijzen hoog
- Ook naar huidige maatstaven nog goede sportieve prestaties
Technische gegevens
Motorisatie
Niet alleen de vierwielaandrijving van de Audi Quattro was ongebruikelijk, maar ook de motor: een 2,1-liter en later 2,2-liter vijfcilinder-in-lijn benzinemotor. Dat is een ongebruikelijke cilinderopstelling, die nog altijd maar voor weinig auto’s is gebruikt. De Audi Quattro had altijd een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen en zoals de typenaam al aangeeft heeft de Audi Quattro altijd vierwielaandrijving. Daarmee was de Audi Quattro een van de eerste niet-terreinwagens met vierwielaandrijving en ook het eerste model dat ervoor zorgde dat vierwielaandrijving (uiteindelijk) gangbaar werd bij sportieve auto’s.
Afmetingen
De Audi Quattro is 4,4 meter lang, iets meer dan 1,7 meter breed en 1,35 meter hoog. De wielbasis meet net iets meer dan 2,5 meter. Er was ook een versie van de Audi Quattro met ingekorte wielbasis, maar die is alleen in de autosport gebruikt en nooit geproduceerd als regulier model voor op de openbare weg. De Audi Quattro is een vierpersoons auto en de bagageruimte heeft een inhoud van 330 liter. Dat is niet super veel voor een auto van dit formaat, maar nog steeds wel een nette waarde.
De belangrijkste specificaties op een rij
Audi Quattro | |
---|---|
Marktintroductie | 1980 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,40 x 1,72 x 1,35 m |
Wielbasis | 2,52 m |
Inhoud bagageruimte | 330 l |
Ledig gewicht | 1.290-1.380 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.760-1.840 kg |
Cilinderinhoud | 2.144-2.226 cm3 |
Vermogen | 147 kW (200 pk)-162 kW (220 pk) |
Koppel | 270-309 Nm |
Topsnelheid | 222-230 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,1-6,3 sec |
Tankinhoud | 90 l |
Verbruik | 10,6-11,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
Als het gaat om reguliere productiemodellen voor op de openbare weg, dan was er maar één variant van de Audi Quattro. Wel kun je onderscheid maken tussen de allereerste versie uit 1980 (vaak de Ur-Quattro genoemd) en het latere faceliftmodel uit 1986. Die laatste leek veel meer op de Audi 80, een technisch verwant model. Naast de straatversie had je rallyversie Audi Quattro A1 en de doorontwikkelde A2. Ook was er de Audi Sport Quattro, met ingekorte wielbasis en categorie. De Audi Sport Quattro S1 E2 was daarvan dan weer een extra extreme versie met meer spoilerwerk.
Prijzen
Destijds had de Audi Quattro in Nederland een nieuwprijs van omgerekend ruim 60.000 tot bijna 70.000 euro. Daarmee was het prijskaartje voor die tijd niet mals. Een gewone Audi 80 was bijvoorbeeld al leverbaar vanaf omgerekend ruim 10.000 euro. Aan de andere kant had je daarvoor dan wel iets heel bijzonders in handen.
De Audi Quattro is altijd een zeldzaam model gebleven. Ook zijn veel exemplaren in de rallysport gebruikt en dat hebben ze niet altijd overleefd. Door de combinatie van schaarste en de beroemde status van het model, zijn de prijzen voor de Audi Quattro in de loop der jaren alleen maar gestegen. Er worden niet veel exemplaren te koop aangeboden, maar als dat wel zo is moet je al gauw rekenen op zo’n 60.000 á 70.000 euro voor een goed exemplaar. Er zijn uitzonderingen. Een opknapproject zal bijvoorbeeld voordeliger zijn. Aan de andere kant is een originele, ongerestaureerde Ur-Quattro in topconditie verkocht voor de lieve som van 600.000 euro.
Design
Buitenkant
Met zijn hoekige vormen is de Audi Quattro duidelijk een auto uit de jaren tachtig. De Audi Quattro heeft een kenmerkende coupévorm, met langgerekte schuin afgesneden achterzijde. De Audi Quattro is altijd uitsluitend leverbaar geweest als tweedeurs. Eventueel kun je wel de technisch verwante Audi 80-sedanmodellen als carrosserievarianten zien. Bij de facelift in 1986 kreeg de Audi Quattro vooral een andere, nog strakkere en vierkantere voorzijde waarmee hij meer op de betreffende Audi 80 ging lijken.
Binnenkant
Zo speciaal als de Audi Quattro vanbuiten is, zo gewoontjes is het model vanbinnen. Het doorgaans volledig zwarte interieur onderscheidt zich nauwelijks van dat van de technisch verwante Audi 80 modellen. Verschil is er echter wel degelijk. Zo heeft de Audi Quattro een sportiever stuurwiel en sportstoelen. Doordat de Audi Quattro een tweedeurs model met een lage daklijn is, heeft hij ook minder ruimte achterin dan de reguliere Audi 80.
Veiligheid
In de tijd van de Audi Quattro werden nog geen veiligheidstests uitgevoerd zoals die tegenwoordig gemeengoed zijn. Natuurlijk is de Audi Quattro voorzien van veiligheidsgordels, maar een airbag hoefde je destijds nog niet te verwachten. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Audi Quattro wel ABS, een systeem dat blokkerende wielen bij hard remmen voorkomt. De vierwielaandrijving waarmee de Audi Quattro zo beroemd is geworden, zorgt ervoor dat je op gladde ondergrond langer grip en controle blijft houden dan met een vergelijkbare auto zonder vierwielaandrijving.
Alternatieven
Je zou kunnen stellen dat de Audi Quattro weinig tot geen directe concurrenten had. Zeker op het gebied van zijn belangrijke innovatie, de vierwielaandrijving, waren er eigenlijk geen concurrenten die een alternatief boden. Vierwielaandrijving was in die tijd echt nog iets voor terreinwagens en niet voor gewone personenauto’s. Laat staan iets voor sportieve personenauto’s. Het Quattro-systeem zorgde ervoor dat de Audi Quattro uitblonk in de rallysport en werd onderscheiden door zijn kracht en stabiliteit op diverse ondergronden.
Hoewel van een heel andere orde, kan de Porsche 959 uit 1986 als een vergelijkbaar model worden gezien. Die supersportwagen was ook een van de eerste auto’s in zijn segment met permanente vierwielaandrijving. Kijken we naar auto’s die afgezien van de vierwielaandrijving vergelijkbaar zijn met de Audi Quattro, dan komen andere sportcoupés zoals de eerste BMW M3 in beeld. Ook de BMW M3 (met achterwielaandrijving) was gebaseerd op een gewone middenklasser, maar onderscheidde zich daarvan met indrukwekkende sportieve prestaties en zelfs een aangepaste carrosserie.
De Audi Quattro was zijn concurrenten vooral ver vooruit. Pas later, vanaf grofweg de jaren negentig, maakte vierwielaandrijving pas echt zijn intrede in het segment van (sportieve) personenauto’s. Bijna alle Audi sportauto’s die na de Quattro zijn verschenen maken gebruik van vierwielaandrijving, maar ook de modellen van andere merken. Zelfs verschillende supercars hebben vierwielaandrijving.