Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi-R8-GT-Hero

Audi R8

1 / 4
Audi-R8-GT-Hero
Audi-R8-GT-Front
Audi-R8-V10-Spyder-RWD-2022-Hero
Audi-R8-V10-GT-RWD-2022-autoscout24 (7)

Sterke punten

  • Iconische motor
  • Afstelling onderstel
  • Afwerking interieur

Zwakke punten

  • Stuurgevoel
  • Verbruik
  • Prijs

Audi R8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi R8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 179.990,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Duitse supercar met middenmotor

Audi wordt er wel eens van beticht een tikkeltje saai te zijn maar de R8 gooit die vooroordelen meteen uit de deur. Dit is één van de meest emotievolle supercars ter wereld… met dagelijks bruikbare vierwielaandrijving.

Interesse in een Audi R8

Audi R8 tweedehands auto
Audi R8 nieuwe auto
Audi R8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Duitse supercar met middenmotor

Audi wordt er wel eens van beticht een tikkeltje saai te zijn maar de R8 gooit die vooroordelen meteen uit de deur. Dit is één van de meest emotievolle supercars ter wereld… met dagelijks bruikbare vierwielaandrijving.

Goeie redenen

  • De Audi R8 huist een iconische 5.2-liter atmosferische V10 achterin met een geluid om van te dromen.

  • Dankzij de Quattro-vierwielaandrijving is de Audi R8 het hele jaar door inzetbaar.

  • Ook Audi’s supercar mag pronken met de foutloze afwerking die we tegenwoordig gewoon zijn van het merk met de vier ringen.

  • Vrees niet voor het rijcomfort in deze Audi R8, want dankzij de verschillende rijmodi gaat deze R8 van hypersportief tot lekker comfortabel.

Alle belangrijke gegevens over de Audi R8 (4S)

Motoren

Schoof Audi bij de eerste generatie R8 nog een V8 naar voren, dan staat de spotlight bij generatie twee volledig op de iconische 5.2-liter atmosferische V10 benzine. Die is er in verschillende vermogensversies

Tussen 2016 en 2018 stuurt de V10 540 pk (540 Nm) naar de vier wielen in zijn basisversie, de R8 Plus kreeg de beschikking over 610 pk (560 Nm). Na de facelift in 2018 steeg dat vermogen naar respectievelijk 570 pk (550 Nm) en 620 pk (580 Nm). De R8 Plus kreeg trouwens een naamswisseling bij de facelift en gaat vanaf 2018 door het leven als R8 Performance. Standaard stuurt de R8 - ongeacht zijn uitvoering - het vermogen naar de vier wielen via een 7-trapsautomaat.

Een speciale versie van de R8 komt er in de vorm van de R8 RWD. Die sloopt de aandrijflijn op de vooras en beschikt daardoor over achterwielaandrijving. Het vermogen van de 5.2-liter V10 wordt daarbij ook teruggeschroefd tot 540 pk en 540 Nm koppel. In 2022 lanceert Audi de tot 333 stuks gelimiteerde R8 GT die eveneens zijn vermogen naar de achterwielen stuurt maar wel over 620 pk (565 Nm) beschikt.

De Audi R8 maakt gebruik van een stevige tiencilinder met een forse inhoud, waardoor de jaarlijkse rijtaks, BIV en verzekering geen te onderschatten extraatje is.

Afmetingen

De tweede generatie Audi R8 komt er als coupe en Spyder (cabrio). Beide versies schermen met identiek dezelfde proporties. Het gaat dan over een lengte van 4,42 meter, breedte van 1,94 meter en hoogte van 1,24 meter. Het gewicht verschilt wel tussen beide varianten. Zo is de Spyder ruwweg 100 kg zwaarder dan de 1.565 kg wegende Coupe.

Kijken we naar de koffer, dan hebben zowel de R8 Coupe als R8 Spyder een koffervolume van 112 liter. Let wel! Het gaat hier over een koffer vooraan (frunk). De R8 heeft geen koffer achteraan of extra ruimte achter de stoelen (zoals bij een Porsche 911).

Uitvoeringen

Zowel Audi R8 Coupe als Audi R8 Spyder mogen beschikken over dezelfde uitvoeringen. Het gaat dan over versies die gelinkt zijn aan het vermogen en aandrijftype. Zo is er de naamloze basisversie, de versie R8 Plus (R8 Performance na facelift) die het vermogen optilt en versie RWD die de R8 zegent met achterwielaandrijving in plaats van vierwielaandrijving. De R8 GT is een tot 333 stuks gelimiteerde versie van de R8 met fors vermogen (620 pk) en achterwielaandrijving.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Audi R8 beginnen bij 168.500 euro voor de R8 Coupe en 182.500 voor de R8 Spyder. De Plus/ Performance variant kent een basisprijs van 202.500 euro voor de Coupe en 216.500 euro voor de Spyder.

Tweedehandsprijzen van de Audi R8 bewijzen het iconische imago van de Duitse supercar. Minimaal 110.000 euro ben je kwijt voor een exemplaar van de tweede generatie. Recente exemplaren zien hun prijs stijgen tot vlot 200.000 euro.

Design-highlights en interieur

De meest emotievolle Duitse supercar ter wereld, je zou niet meteen denken dat Audi daarvoor verantwoordelijk is. Toch is niets minder waar, want de Audi R8 doet harten sneller slaan en zet het haar op je armen recht. Zonder in te boeten op kwaliteit, afwerking of comfort in het interieur.

Scherpte

Het design van de tweede generatie Audi R8 wisselt het geweer fors van schouder. Want de bolle proporties van zijn voorganger worden ingewisseld voor scherpe lijnen. Extra onderstreept door de facelift in 2018. Met zijn middenmotor, compacte passagierscel en korte overhangen schreeuwt de R8 sportiviteit.

Puur comfort

Hoewel een supersportwagen, weet Audi dat inzittenden ook willen genieten van de rit naast het circuit. Daardoor pakt het interieur van de R8 uit met een feilloze afwerking, comfortabele stoelen en Audi’s meest moderne infotainmentsysteem. Het ontbreken van een centraal scherm is evenwel wennen maar in deze R8 draait het natuurlijk om emotie, niet om digitalisatie.

Rijhulp en veiligheid

De Audi R8 van de tweede generatie beschikt over de meest moderne veiligheidsnufjes op de markt. Denk dan aan zaken zoals een adaptieve cruise control, wegrijhulp en een parkeercamera.

Alternatieven

De Audi R8 werd gezamenlijk ontwikkeld met de Lamborghini Huracan, waardoor je dat Italiaans neefje als een volwaardig alternatief kan zien. Andere supercars die het kunnen opnemen tegen de Audi R8 zijn de Porsche 911 Turbo S, Mercedes-AMG GT, Nissan GT-R en McLaren 570S.

FAQ

Is de Audi R8 nog in productie?
De Audi R8 blijft in productie tot 2023. Een volledig elektrische opvolger is in de maak maar zal niet meteen verschijnen.
Heeft de Audi R8 vierwielaandrijving?
Niet per se. Hoewel de Audi R8 in de basis gebruik maakt van Audi’s befaamde Quattro-vieriwelaandrijving, is er ook een RWD-versie beschikbaar met achterwielaandrijving.

Beoordelingen voor Audi R8

6 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modelvarianten