Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-rs7-sportback-front

Audi RS

1 / 3
audi-rs7-sportback-front
audi-rs7-sportback-back
audi-rs7-sportback-side

Sterke punten

  • Allrounders
  • Uitstekende rijdynamiek
  • Krachtig, sportief design

Zwakke punten

  • Vermogensverlies met toenemende leeftijd
  • Bedrijfskosten op het niveau van de hogere klasse
  • Onrustig gedrag bij hard remmen

Audi RS Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi RS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.3 - 3.3s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4989 x 1964 x 1414 mm
Portieren:4
Kofferruimte:350 - 350 liter
Aanhangergewicht:440

Audi RS: sportieve hoogvliegers in vele varianten

De populaire RS-modellen van Audi Sport GmbH zijn sinds 1994 de dynamische speerpunten van hun respectieve modelseries. Een sterk karakter, het intensieve detailwerk van de ontwerpers en uitstekende prestatiewaarden maken de RS-modellen tot adembenemende allround talenten. Lees meer

Interesse in een Audi RS

Audi RS tweedehands auto
Audi RS nieuwe auto
Audi RS dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Topprestaties: rijdynamiek op het hoogste niveau
  • De RS-motor biedt een snelle acceleratie en een emotioneel geluid.
  • Visuele hoogtepunten tonen de sportieve genen
  • Talloze varianten als sedan of Sportback model
  • Volledig geschikt voor dagelijks gebruik door intensief detailwerk

Belangrijke gegevens

Motorisatie

Wat de motorisering van de RS-modellen betreft, zullen echte autosporttraditionals blij zijn te horen dat Audi ook in de huidige generaties trouw blijft aan zijn line-up van sportwagens met vierwielaandrijving - afhankelijk van de voertuigklasse worden nog steeds V8- of V6-benzinemotoren gemonteerd, evenals de fabelachtige 5-cilindermotor met directe injectie, lambdacontrole, knock control en uitlaatgasturbo die zijn stempel op Audi heeft gedrukt.

Elke Audi RS die momenteel in productie is, overschrijdt de grens van 400 pk. Met uitzondering van de RS Q3 en RS4 halen ze allemaal 100 km/u in minder dan 4 seconden. Terwijl de V8-motoren een volledige 4 liter cilinderinhoud hebben, is de cilinderinhoud van de in-line vijfcilinder van de kleinere varianten nog steeds een indrukwekkende 2,5 liter. De hedendaagse efficiëntie komt in de RS-varianten van de nieuwe Audi generaties tot uiting in het uitgebreide Mild Hybrid System op basis van een 48-volt elektrisch systeem en cilinderuitschakeling.

Afmetingen

De TT RS wordt beschouwd als de kleinste Audi RS met een lengte van 4,2 meter, een breedte van 1,83 meter en een vlieggewicht van slechts 1.450 kilogram. De Audi RS Q8 daarentegen, met een lengte van meer dan 5 meter en een breedte van bijna 2 meter, werpt zich op als de grootste en met 2.290 kilogram ook zwaarste Audi RS. Audi modellen in het RS-gamma zijn verkrijgbaar met vijf, vier of twee deuren.

De RS3 is bijzonder populair. De raceversie van de compacte klasseauto kan zowel qua omvang als gewicht in de onderste middenklasse van de Audi RS-familie worden geplaatst. Hieronder vind je de belangrijkste technische gegevens van de huidige generatie RS3 (8YA), tevens de nieuwste Audi RS:

Gegevens en afmetingen Audi RS
Bouwperiode sinds 2021
Lengte, breedte, hoogte 4,4 - 4,5 m x 1,9 m x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Kofferbakvolume 282 - 1.104 l
Leeggewicht 1.545 - 1.550 kg
Toelaatbaar totaal gewicht 2.080 kg
Cilinderinhoud 2.480 cc
Koppel 500 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,8
Tankinhoud 55 liter
Verbruik 8,2 - 9,0 l
CO2-uitstoot 188 - 205 g/km

Varianten

Er is een brede serie RS-varianten. Het door Audi-dochter Audi Sport GmbH geproduceerde modellenaanbod is ook verkrijgbaar met optionele extra's. Tot de nieuwste modellen behoren de Audi RS3, die sinds 2021 wordt gebouwd, en de volledig elektrische Audi RS E-Tron GT uit hetzelfde jaar - die laatste wordt beschouwd als de tegenhanger van de Porsche Taycan in Ingolstadt en is tevens het krachtigste RS-model ooit. Deze worden vergezeld door de Audi RS Q8, RS Q3, RS7, RS6 en TT RS, die sinds 2020 in een nieuw design verkrijgbaar zijn, evenals de RS5- en RS4-modellen, die respectievelijk sinds 2017 en 2018 verkrijgbaar zijn.

De rijkdom aan varianten in het ambitieuze sportdesign laat niets te wensen over. Ook in de toekomst zullen de Audi RS-modellen kort na hun introductie op de gebruikelijke wijze worden opgewaardeerd. Het ontwikkelingswerk aan de RS-varianten loopt dus parallel aan de ontwikkeling van nieuwe Audi modelseries, waarop de RS-varianten zoals bekend voortbouwen. Binnen een jaar zijn al acht Audi RS-modellen gepresenteerd. Het begon allemaal in 1994 met de RS 2 Avant. Een echte pionier, het was de eerste stationwagen met hoge motor die een heel nieuw marktsegment opende.

Prijs

De Audi RS is ook in Nederland in veel verschillende uitvoeringen leverbaar, dus het is allesbehalve eenvoudig om een algemene uitspraak te doen over nieuwprijzen. Het instapmodel is nog steeds de Audi RS3, die zelfs in basisuitrusting meer dan 95.000 euro kost. Het model is verkrijgbaar als sportback of als sedan. Het topmodel van de huidige generatie is de Audi RS Q8. De enorme SUV uit Duitsland kost klanten minstens 216.000 euro, waarmee het model qua prijs in de absolute topcompetitie zit.

Zelfs als occasion is een Audi RS allesbehalve goedkoop. Een nieuwere Audi RS3 kost bijvoorbeeld ook hier minstens 60.000 euro, klanten moeten veel geld neerleggen voor de enorme uitrusting en veel prestaties. Oudere modellen van de RS-serie kunnen echter ook worden gekocht voor ongeveer 30.000 euro. Naast een overeenkomstige leeftijd van het voertuig moeten klanten echter in veel gevallen ook een hoge kilometerstand accepteren.

In de regel hebben klanten ook te maken met hoge onderhoudskosten voor de Audi RS. De motoren verbruiken bijvoorbeeld veel benzine wanneer ze dienovereenkomstig rijden. Bovendien kan de Nederlandse motorrijtuigenbelasting al snel boven de 2.000 euro uitkomen; het zeer hoge ledige gewicht van bijvoorbeeld de Audi RS Q8, met een ledig gewicht van ruim boven de twee ton, zorgt daarvoor.

Design

Exterieur

RS modellen zetten accenten: De serie RS exterieurelementen in mat zwart vormen een contrast met het lakwerk. Sterkere accenten worden aangeboden in de Speciale uitrusting zwart glanzend of aluminium uitvoeringen. De RS-specifieke dorpels met inzetstukken en de RS-specifieke achterbumper getuigen van sportiviteit en een opvallende uitstraling. De single-frame radiator grille in honeycomb design is ook onmiskenbaar. Optioneel verkrijgbaar: RS sportuitlaatsysteem met glanzend zwarte uitlaatranden.

De tankdop is geïntegreerd in de centrale deurvergrendeling. Er is ook een krik aan boord - zelfs zonder het optionele reservewiel. De motorruimte is van onderen goed afgesloten. De gehele voertuigbodem is aerodynamisch geoptimaliseerd om luchtturbulentie te verminderen. Dit vermindert het verbruik.

Interieur

Het RS-interieur maakt bij alle modellen indruk met indrukwekkend hoogwaardige materialen en het gebruikelijke eersteklas vakmanschap van de autofabrikant uit Ingolstadt. Typische RS-designkenmerken zijn lederen elementen, meervoudig verstelbare sportstoelen met bekleding in kunstleder of microvezel en een afgevlakt sportstuur met schakelpaddles. De digitale cockpit heeft speciale RS-graphics en biedt de bestuurder een schat aan informatie voor navigatie, prestaties en entertainment. Het kleinere centrale display kan via Bluetooth aan de smartphone worden gekoppeld. Dankzij de consequente aandacht voor details ontstaan telkens weer unieke RS-karakters. Dit vereist een samenhangend totaalconcept.

audi-rs7-sportback-interior

audi-rs7-sportback-seats

Veiligheid

Elke RS is standaard uitgerust met ABS, ESP en een remassistent. Bij gebruik van ESP biedt de stuurassistent extra ondersteuning. Zo kan spinnen effectief worden voorkomen. Bij een noodstop knipperen de remlichten met een hoge frequentie. Als het voertuig tot stilstand komt, worden de alarmlichten automatisch geactiveerd. De standaarduitrusting van de Audi RS op het gebied van veiligheidsassistenten omvat ook licht- en regensensor, cruise control, frontaanrijdingshulp, parkeerhulp en een uitwijk- en bochtenassistent.

De hoorbare gordelwaarschuwing wordt alleen op de voorstoelen gegeven. Kinderveiligheid wordt voor de meeste Audi RS modellen als goed beoordeeld. Kinderbeveiligingssystemen kunnen stabiel worden bevestigd aan de buitenste stoelen achter en de passagiersstoel voor. De banden zijn ook lang genoeg voor baby-autostoeltjes. De passagiersairbag die kan worden uitgeschakeld voor gebruik met de Isofix-beugels is echter alleen tegen meerprijs verkrijgbaar en is dus niet in elk RS-model inbegrepen.

Alternatieven

Alternatieven voor de sportieve Audi RS-modellen vind je bij BMW M. In de compacte klasse is de BMW 1 Serie M bijvoorbeeld van dezelfde klasse als de Audi RS3. In het hogere middensegment staat de Audi RS6 tegenover de BMW M5. De Porsche Taycan wordt beschouwd als een serieus alternatief voor de innovatieve elektrische sportwagen RS E-Tron.

FAQ

Wat betekent RS voor bepaalde Audi-modellen?
Bij Audi staat de combinatie van de letters R en S voor racen. De fabrikant van de bijzonder sportieve Audi RS-modellen is Audi Sport GmbH, een dochteronderneming van Audi AG. Bij Audi zijn momenteel negen modellen in de topklasse te koop.
Welke RS-modellen zijn momenteel verkrijgbaar bij Audi?
Er zijn momenteel negen RS-modellen verkrijgbaar bij Audi. Te beginnen met de TT RS, RS3 en RS Q3, via de RS4 en RS5 naar de drie krachtigste benzinemodellen, de RS6, RS7 en RS Q8. Daarnaast is er de volledig elektrische Audi RS E-Tron GT.
Hoeveel kost de Audi RS3 Sportback?
Het huidige nieuwste RS-model, de Audi RS3 Sportback, met 7-traps automaat met dubbele koppeling, 5-cilinder en 400 pk kost als nieuwe auto ruim 95.000 euro in de basisuitrusting.

Meer informatie

Modellen