Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi S1 AS24 4.jpeg

Audi S1

1 / 4
Audi S1 AS24 4.jpeg
Audi S1 AS24 3.jpeg
Audi S1 AS24 2.jpeg
Audi S1 AS24 1.jpeg

Sterke punten

  • Krachtige motor
  • Quattro-vierwielaandrijving
  • Levendig rijgedrag

Zwakke punten

  • Compacte binnenruimte
  • Hoge prijzen
  • Materiaalgebruik interieur

Audi S1 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi S1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.8 - 5.9s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):162 - 166 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7 - 7.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3975 x 1740 x 1417 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:210 - 860 liter
Aanhangergewicht:375

Audi’s kleinste gaat spelen

In 2010 betrad Audi het B-segment met de A1, zijn eerste écht compacte stadswagen. Die mocht aanvankelijk al profiteren van een aantal krachtige motoren, maar daar lieten de ontwikkelaars bij Audi’s Quattro-afdeling het niet bij. Zo zag deze S1 in 2014 het levenslicht, en die kreeg naast de iconische vierwielaandrijving ook een beresterke motor en aangepaste ophanging mee.

Interesse in een Audi S1

Audi S1 tweedehands auto
Audi S1 nieuwe auto
Audi S1 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je een hothatch in vermomming, dan moet deze S1 op je verlanglijstje staan. Hij rijdt er namelijk met enig gemak een Volkswagen Polo GTI af, terwijl hij er even subtiel uitziet als de stijlvolle Audi A1.

  • Zijn prestaties dankt hij aan de sterkste motor uit het reguliere A1-gamma, goed voor 231 pk. Dat is verbazend veel kracht voor zo’n compacte auto….

  • Die motor stuurt al dat vermogen dan ook niet enkel naar de voorwieltjes, maar verspreidt die over de vier uithoeken dankzij Audi’s iconische Quattro-systeem.

  • Het resultaat is een ideale balans tussen veel vermogen, een beperkt gewicht en eindeloze grip. De combinatie is zelfs ongeëvenaard bij Audi zelf, want deze S1 hield het op één generatie.

Belangrijke gegevens

Motoren

De eerste generatie van de Audi A1 was in productie van 2010 tot 2018, en in die tijd passeerden heel wat motoren de revue. Dat begon bij 1.0-liter driecilinder benzinemotortje met 82 pk en ging door tot een A1 Quattro met 256 pk. Die laatste werd echter maar in een beperkte oplage geproduceerd, maar later kwam deze S1 als troost aan de top van het A1-gamma staan.

Die Audi S1 pronkte met dezelfde 2.0-liter TFSI-benzinemotor als de A1 Quattro, maar schroefde het vermogen voor de massaproductie wel terug tot 231 pk. Ook in dit geval werd dat vermogen dankzij Quattro-vierwielaandrijving verspreid over beide assen, terwijl de reguliere A1-modellen allemaal voorwielaangedreven waren. Schakelen gebeurde in alle gevallen langs een manuele zesversnellingsbak, die in combinatie met de stevigere ophanging zorgde voor een ouderwets sportieve rijervaring. Zo versnelde de Audi S1 naar de 100 km/u in 5,8 seconden als driedeurs hatchback en in 5,9 seconden als Sportback met vijf deuren.

Afmetingen

Op wat sportievere bumpers, andere uitlaten en een iets lagere ophanging na was de Audi S1 van buitenaf identiek aan een reguliere A1. Dat merk je ook aan de buitenmaten: die blijven zo goed als gelijk met een lengte van 3,98 meter, breedte van 1,75 meter en hoogte van 1,42 meter. Met een gewicht van 1.390 kilogram was de S1 wel iets zwaarder dan de gemiddelde A1, wat grotendeels te danken is aan het vierwielaandrijvingssysteem. Toch blijft het gewicht binnen de perken voor een krachtige hothatch.

Aangezien de buitenmaten van de S1 identiek waren aan die van de A1, geldt dat ook voor de binnenmaten. Zo was ook de sportieve variant aan de compacte kant vanbinnen, en dat werd nog extra geaccentueerd door de schuin aflopende daklijn. De kofferruimte bleef bijvoorbeeld beperkt tot 210 liter, ongeacht of je de auto als driedeurs hatchback of als Sportback bestelde. Daarmee waren de A1 en dus ook de S1 relatief klein, en ook de achterbank bleek niet ruim genoeg voor volwassenen tijdens langere ritten.

Varianten

Net als de meeste van Audi’s S-modellen werd de S1 maar verkocht in één uitrustingsniveau. Daarin zaten dan meteen de strakkere ophanging, de krachtige motor en vierwielaandrijving vervat, net als het sportieve bumperwerk en de 18-inchvelgen. Je kreeg wel de keuze uit twee carrosserievarianten van de S1: de hatchback of Sportback. De afmetingen bleven daarbij wel gelijk, maar de reguliere S1 beschikte over drie deuren terwijl de Sportback een vijfdeursmodel was.

Prijzen

Wanneer hij nog nieuw verkrijgbaar was, was de Audi S1 al geen goedkope auto voor zijn segment. Op de tweedehandsmarkt is dat tegenwoordig niet anders want naast het feit dat de S1 altijd al een aantrekkelijke auto was, is hij ook maar in productie geweest van 2014 tot 2018. Dat betekent dat er aanzienlijk minder exemplaren van verkocht werden dan de gemiddelde concurrent, en ook dat houdt de prijzen hoog. Zo vind je geen Audi S1 voor minder dan 23.000 euro, ongeacht de kilometerstand of de leeftijd. De advertenties gaan zelfs door tot boven de 30.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar, en dat is meer dan de basisprijs van een nieuwe S1 bij zijn lancering (29.950 euro in 2014).

Design

Buitenzijde

Komt je op straat een Audi S1 tegemoet, dan moet je al flink wat autoboekjes bestudeerd hebben om te weten dat het niet gewoon een A1 is. Het sportieve bumperwerk mag dan verschillen tussen de S1 en de gewone A1, maar als S-Line biedt de A1 een heel gelijkaardige look. Pas wanneer de auto je gepasseerd is en je de kans krijgt om hem langs achteren te bekijken, merk je dat er toch een belangrijk verschil is. Zo kreeg iedere S1 vier uitlaatpijpen mee in een specifieke diffuser onderaan de achterbumper, terwijl de reguliere A1-modellen zelfs met S-Line-pakket hoogstens twee pijpjes vertoonden. De S1 is kortom een auto waarin je heel wat plezier kunt beleven, zonder dat het de ogen uitsteekt.

Binnenzijde

Jammer genoeg kan dat ook gezegd worden over de binnenzijde van de Audi S1, want ook daar komt het grootste deel van het design rechtstreeks uit de A1-rekken. Zo is er wel een sportiever stuurtje en sportzetels met bekleding van leer en alcantara, maar waren ook dat zaken die je in de S-Line-catalogus van de reguliere A1 zou gevonden hebben. Ook de materialen komen dus overeen met die van het budgetvriendelijkere basismodel, en dat merk je soms wel. Zo voelt het dashboard maar wat goedkoop aan, en vind je zelfs onaangenaam harde plastics in de deuren en de middenconsole. Zo weet je dus dat het grootste deel van Audi’s ontwikkelingsbudget gegaan is naar die potente aandrijflijn.

Veiligheid

Dat de Audi S1 zo gelijkaardig is aan de A1, betekent ook dat die dezelfde veiligheidswaardering overneemt. Daar is echter niks mis mee, want die wist bij zijn Euro NCAP-botsproeven in 2010 de volle vijf op vijf sterren te verdienen. Zo beschikken de A- en S1 standaard over een airbag voor de bestuurder en de voorste passagier, terwijl er voorin zijdelingse airbags voor het hoofd en de borst zijn en er ook achteraan eentje per kant aanwezig is.

Alternatieven

Ga je op zoek naar een vierwielaangedreven B-segment hothatch die géén Audi S1 is, dan kom je al snel van een kale reis terug. Daarom moeten we de S1 toch vergelijken met voorwielaangedreven modellen, zoals de Mini Cooper S, Volkswagen Polo GTI of Ford Fiesta ST. Het moet gezegd dat die concurrenten doorgaans goedkoper zijn op de tweedehandsmarkt, al beschikken ze vaak niet over dezelfde exclusiviteit als een S1.

FAQ

Is de Audi S1 nog nieuw verkrijgbaar?
De Audi S1 werd geproduceerd van 2014 tot het einde van de eerste A1-generatie in 2018. Bij de tweede generatie van de A1 biedt Audi geen S1 meer aan. De krachtigste A1 die je momenteel dus nieuw kan kopen, is de 40 TFSI met voorwielaandrijving en 207 pk.
Was de Audi S1 verkrijgbaar met automatische versnellingsbak?
Iedere Audi S1 werd voorzien van precies dezelfde aandrijflijn, en die bestond uit een 2.0-litermotor met 231 pk gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hoewel Audi dus wel een zeventraps S-Trinic-automaat aanbood op de reguliere A1, kon je die niet krijgen in combinatie met de sterkere motor van de S1.

Beoordelingen voor Audi S1

2 Beoordelingen

5,0