Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi S4 2.jpg

Audi S4

1 / 4
Audi S4 2.jpg
Audi S4 3.jpg
Audi S4 4.jpg
Audi S4 1.jpg

Sterke punten

  • Subtiele sportiviteit
  • Gebruiksgemak van een A4
  • Kwalitatief gebouwd

Zwakke punten

  • Hoge nieuwprijs
  • Enkel met dieselmotor
  • Dure opties

Audi S4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi S4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.6 - 6.2s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):160 - 331 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.1 - 13.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4573 x 1772 x 1391 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:420 - 1510 liter
Aanhangergewicht:455 - 570 kg

Premiumberline met een twist

Mag het net dat beetje meer zijn dan een reguliere Audi A4, dan hebben de Duitsers ook een S4 in het gamma staan. Die biedt het gebruiksgemak van de premiumberline, maar trakteert die op wat extra vermogen, scherper rijgedrag en een paar sportievere accenten.

Interesse in een Audi S4

Audi S4 tweedehands auto
Audi S4 nieuwe auto
Audi S4 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een Audi S4 is onderhuids een echte krachtpatser. Zijn motor produceert maar liefst 341 pk en 700 Nm koppel, waarmee hij naar de 100 km/u accelereert in 4,8 seconden.

  • De S4 mag sinds de facelift dan uitsluitend over een dieselmotor beschikken, dat hoeft niet enkel een nadeel te zijn. Zo is het nieuwe blok aanzienlijk zuiniger dan de oude benzineversie, deels dankzij zijn mild-hybridehulp.

  • De A4 houdt in de basis vast aan het herkenbare Audi-design, maar houdt er sinds zijn recentste generatie toch een dynamischer ontwerp op na. Daardoor hangt er met name rond de S4 een sportief luchtje, zonder dat het echt voor de hand liggend wordt.

  • Vind je dat net fijn, dan is een S4 de auto voor jou. In tegenstelling tot heel wat andere modellen moet je namelijk twee keer kijken voor je merkt dat er iets snels voor je staat. Daardoor kan je omstaanders al eens verrassen aan het verkeerslicht

Belangrijke gegevens

Motoren

De Audi S4 heeft al een lange geschiedenis achter de rug. Zo verscheen de naam voor het eerst achterop de snelste versies van de Audi 100 – de voorganger van het huidige A6-gamma. Die beschikten over een ofwel een 2.2-liter vijfcilindermotor met 230 pk, ofwel over een heus 4.2-liter V8-blok met 280 pk. Vanaf de eerste generatie van de A4 wordt de S4-naam echter gebruikt om diens snellere variant aan te duiden. Die had aanvankelijk een 2.7-liter V6 onder de kap, kreeg in zijn tweede en derde generaties (B6 en B7) een 4.2-liter V8-motor en krimpte vanaf 2008 terug naar een 3.0-liter V6-benzineblok voor generaties vier en vijf.

De huidige S4, gebaseerd op de vijfde generatie van de S4, kwam dus aanvankelijk in 2016 met die motor op de markt en pronkte met een vermogen van 354 pk en een koppel van 500 Nm. Bij de facelift van het model in 2019 werd dat blok echter geschrapt en moest het plaats maken voor een andere 3.0-liter V6, maar dan op diesel. Een jaartje later werd dat blok ook nog eens voorzien van een mild-hybridesysteem om de uitstoot en het verbruik te drukken. Het vermogen is sinds de omschakeling naar dieselmotoren licht gedaald tot 341 pk, maar het koppel ging wel naar boven tot 700 Nm. Ook het verbruik werd wat gunstiger: zo drinkt een S4 met het nieuwste dieselblok gemiddeld 7 l/100 km. De standaard Quattro-vierwielaandrijving bleef wel steeds behouden.

Afmetingen

Aangezien de Audi S4 sterk gebaseerd is op de reguliere A4, spreekt het dan ook voor zich dat de afmetingen gelijkaardig zijn. Door zijn hertekende bumpers is hij een paar centimeter langer, waardoor de totale lengte uitkomt op 4,74 meter. De breedte blijft dan weer identiek met 1,84 meter. Dankzij een verlaagde ophanging ligt de S4 wel iets dichter tegen de grond, en zijn hoogte strandt dan ook op 1,41 meter – of drie centimeter lager dan een vergelijkbare A4.

Aan de binnenruimte wordt nog minder geraakt, waardoor de sportievere S4 net zo inzetbaar is als een reguliere A4. Reken dus op een koffervolume van 460 liter bij de berline, en zitruimte voor vijf personen. Zoek je meer ruimte, dan kan je ook een Avant-versie van de Audi S4 bestellen.

Uitvoeringen

De Audi S4 is slechts in één uitrustingsniveau verkrijgbaar bij Audi: als S4 TDI. Die wordt dus voorzien van de 3.0-liter dieselmotor met 341 pk, die zijn vermogen langs een Tiptronic-automaat naar de vier wielen stuurt. De auto wordt meteen uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen, een digitaal bestuurdersdisplay en cruise control maar voor heel wat andere opties moet je diep in de buidel tasten. Standaard wordt de auto voorzien van een witte lakkleur, en andere kleuren zijn optioneel toe te voegen.

Prijzen

Koop je een gloednieuwe Audi S4 berline, dan betaal je minstens 69.040 euro bij de dealer. Dat is flink wat meer dan wat je voor een reguliere A4 met dieselmotor zou betalen, vooral wetende dat je niet zoveel meer standaarduitrusting krijgt op je S4. Zo moet je nog steeds bijbetalen om bijvoorbeeld klimaatregeling in meerdere zones, adaptieve cruise control, parkeersensoren vooraan of keyless entry en -go te krijgen. De meerprijs moet je dus over hebben voor de sportievere looks en het aanzienlijk krachtigere motorblok.

Indien je een tweedehandsexemplaar op de kop wil tikken, kan het dus wel lonen om op zoek te gaan naar een goed uitgerust exemplaar. Zoek je een relatief recente S4 – met de dieselmotor dus – dan vind je knappe aanbiedingen vanaf zo’n 60.000 euro. Ga je daarentegen op zoek naar een iets ouder model van de huidige generatie, en dus met het benzineblok, dan vind je al exemplaren met zo’n 100.000 kilometer op de teller vanaf 40.000 euro. Het interessante is dat die vaak langer toegelaten zullen zijn in milieuzones aangezien ze over benzinemotoren beschikken, dus daar liggen misschien wel koopjes voor het rapen.

Design

Buitenzijde

Ondanks het feit dat de nieuwe Audi A4 duidelijk verder bouwt op de designtaal van zijn voorganger, hebben de Duitsers hem toch een sportiever overkomen weten te geven. Dat ligt niet alleen aan het grote ‘Singleframe’-grille, maar ook aan de koplampen die dankzij een knik in hun ontwerp een bepaalde dynamiek uitstralen. De S4 accentueert die sportiviteit verder met een geheel eigen setje bumpers, die sinds de facelift opvallen door de toevoeging van inlaatsierstukken in metaalkleur. In totaal is de S4 ook drie centimeter lager dan de A4 berline, vooral dankzij zijn sportophanging.

Binnenzijde

Ook binnenin de auto heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling nog steeds met fysieke toetsen, die onder het 10,1 inch grote aanraakscherm geplaatst zitten. De S4 krijgt ook nog eens standaard een tweede scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier. Eveneens inbegrepen in de prijs van een S4 zijn stevige maar toch comfortabele sportstoelen.

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi S4 de nodige veiligheidsvoorzieningen, net als de A4 trouwens. Hij behaalde de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn Euro NCAP-crashtests, maar die werden wel al uitgevoerd in 2015. Kijk je binnen in de configurator van de nieuwe S4, dan merk je dat je een noodremassistent meekrijgt die in de stad ook voetgangers herkent. Voor heel wat andere zaken, zoals adaptieve cruise control, parkeersensoren achteraan, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookhulp, moet je bijbetalen. Die zitten vervat in packs met prijzen tussen de 1.250 en de 2.250 euro.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een snelle premiumberline, dan zijn er voldoende alternatieven op de markt. Een S4 is misschien net niet opgewassen tegen een BMW M3 of Mercedes-AMG C 63 – daarvoor ben je bij een RS4 op het betere adres – maar beide Duitse tegenhangers hebben ook daaronder genoeg krachtige versies in het gamma. Zoek je daarbij specifiek naar dieselmodellen, dan is de keuze beperkter. Bij BMW kom je zo uit op de M340d, een versie van de 3 Reeks met een 3.0-liter zes-in-lijn en 340 pk. De krachtigste diesel is bij Mercedes-Benz dan weer de C 300 d, en die houdt het op 285 pk.

FAQ

Wat is het verschil tussen een Audi A4 en een S4?
De Audi A4 en S4 delen hun carrosserie, maar daar blijft het zowat bij. De S4 beschikt over een aanzienlijk sterkere motor en een sportievere ophanging en krijgt ook standaard Audi’s Quattro-vierwielaandrijving mee.
Heeft een Audi S4 altijd een dieselmotor?
Voor de facelift van 2019 waren alle S4’s voorzien van benzinemotoren. Sindsdien schakelde het model echter over op een V6-motor op diesel, die even later ook mildhybride ondersteuning kreeg.

Beoordelingen voor Audi S4

13 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen