Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi S4 3.jpg

Audi S4 Avant

1 / 4
Audi S4 3.jpg
Audi S4 4.jpg
Audi S4 Avant 1.jpg
Audi S4 Avant 2.jpg

Sterke punten

  • Ruimte van een A4 Avant
  • Subtiele sportiviteit
  • Kwalitatief gebouwd

Zwakke punten

  • Enkel met dieselmotor
  • Hoge nieuwprijs
  • Dure opties

Comfort, ruimte en snelheid

Kan een Audi A4 Avant je wel bekoren maar mag het toch net dat beetje meer zijn, dan hebben de Duitsers ook een S4-versie in het gamma staan. Die biedt het gebruiksgemak van de premiumbreak, maar trakteert die op wat extra vermogen, scherper rijgedrag en een paar sportievere accenten.

Goede redenen

  • Een Audi S4 is onderhuids een echte krachtpatser. Zijn motor produceert maar liefst 341 pk en 700 Nm koppel, waarmee hij naar de 100 km/u accelereert in 4,8 seconden.

  • De S4 Avant mag sinds de facelift dan uitsluitend over een dieselmotor beschikken, dat hoeft niet enkel een nadeel te zijn. Zo is het nieuwe blok aanzienlijk zuiniger dan de oude benzineversie, deels dankzij zijn mild-hybridehulp.

  • De A4 houdt in de basis vast aan het herkenbare Audi-design, maar houdt er sinds zijn recentste generatie toch een dynamischer ontwerp op na. Daardoor hangt er met name rond de S4 een sportief luchtje, zonder dat het echt voor de hand liggend wordt.

  • Een S4 Avant is binnenin net zo ruim als een A4 Avant, dus je hoeft helemaal niks aan gebruiksgemak in te boeten voor de extra snelheid die de S-versie biedt.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Audi S4 heeft al een lange geschiedenis achter de rug. Zo verscheen de naam in de vroege jaren ‘90 achterop de snelste versies van de Audi 100 – de voorganger van het huidige A6-gamma. Die beschikten over een ofwel een 2.2-liter vijfcilindermotor met 230 pk, ofwel over een heus 4.2-liter V8-blok met 280 pk. Ook toen was er trouwens al een Avant-versie. Vanaf de eerste generatie van de A4 wordt de S4-naam echter gebruikt om de snellere variant van het compactere model aan te duiden. Die had aanvankelijk een 2.7-liter V6 onder de kap, kreeg in zijn tweede en derde generaties (B6 en B7) een 4.2-liter V8-motor en krimpte vanaf 2008 terug naar een 3.0-liter V6-benzineblok voor generaties vier en vijf.

De huidige S4, gebaseerd op de vijfde generatie van de S4, kwam dus aanvankelijk in 2016 met die motor op de markt en pronkte met een vermogen van 354 pk en een koppel van 500 Nm. Bij de facelift van het model in 2019 werd dat blok echter geschrapt en moest het plaats maken voor een andere 3.0-liter V6, maar dan op diesel. Een jaartje later werd dat blok ook nog eens voorzien van een mild-hybridesysteem om de uitstoot en het verbruik te drukken. Het vermogen is sinds de omschakeling naar dieselmotoren licht gedaald tot 341 pk, maar het koppel ging wel naar boven tot 700 Nm. Ook het verbruik werd wat gunstiger: zo drinkt een S4 met het nieuwste dieselblok gemiddeld 7 l/100 km. De standaard Quattro-vierwielaandrijving bleef wel steeds behouden.

Afmetingen

Aangezien de Audi S4 Avant sterk gebaseerd is op de reguliere A4 Avant, spreekt het dan ook voor zich dat de afmetingen gelijkaardig zijn. Door zijn hertekende bumpers is hij een centimetertje langer, waardoor de totale lengte uitkomt op 4,77 meter. De breedte blijft dan weer identiek met 1,84 meter. Dankzij een verlaagde ophanging ligt de S4 wel iets dichter tegen de grond, en zijn hoogte strandt dan ook op 1,43 meter – of drie centimeter lager dan een vergelijkbare A4 Avant.

Aan de binnenruimte wordt nog minder geraakt, waardoor de sportievere S4 break net zo inzetbaar is als een gelijkaardige A4. Reken dus op een koffervolume van 495 liter met de achterste zitrij intact, en dan zitruimte voor vijf personen. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat 1.495 liter aan kofferruimte.

Uitvoeringen

De Audi S4 Avant is slechts in één uitrustingsniveau verkrijgbaar bij Audi: als S4 TDI. Die wordt dus voorzien van de 3.0-liter dieselmotor met 341 pk, die zijn vermogen langs een Tiptronic-automaat naar de vier wielen stuurt. De auto wordt meteen uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen, een digitaal bestuurdersdisplay en cruise control maar voor heel wat andere opties moet je diep in de buidel tasten. Standaard wordt de auto voorzien van een witte lakkleur, en andere kleuren zijn optioneel toe te voegen.

Prijzen

Koop je een gloednieuwe Audi S4 Avant, dan betaal je minstens 70.912 euro bij de dealer. Dat is flink wat meer dan wat je voor een reguliere A4 break met dieselmotor zou betalen, vooral wetende dat je niet zoveel meer standaarduitrusting krijgt op je S4. Zo moet je nog steeds bijbetalen om bijvoorbeeld klimaatregeling in meerdere zones, adaptieve cruise control, parkeersensoren vooraan of keyless entry en -go te krijgen. De meerprijs moet je dus over hebben voor de sportievere looks en het aanzienlijk krachtigere motorblok.

Indien je een tweedehandsexemplaar op de kop wil tikken, kan het dus wel lonen om op zoek te gaan naar een goed uitgerust exemplaar. Zoek je een relatief recente S4 – met de dieselmotor dus – dan vind je knappe aanbiedingen vanaf zo’n 60.000 euro. Ga je daarentegen op zoek naar een iets ouder model van de huidige generatie, en dus met het benzineblok, dan vind je al exemplaren met zo’n 100.000 kilometer op de teller vanaf 40.000 euro. Het interessante is dat die vaak langer toegelaten zullen zijn in milieuzones aangezien ze over benzinemotoren beschikken, dus daar liggen misschien wel koopjes voor het rapen.

FAQ

Wat is het verschil tussen een Audi A4 en een S4?
De Audi A4 en S4 delen hun carrosserie, maar daar blijft het zowat bij. De S4 beschikt over een aanzienlijk sterkere motor en een sportievere ophanging en krijgt ook standaard Audi’s Quattro-vierwielaandrijving mee.
Heeft een Audi S4 Avant altijd een dieselmotor?
Voor de facelift van 2019 waren alle S4’s voorzien van benzinemotoren. Sindsdien schakelde het model echter over op een V6-motor op diesel, die even later ook mildhybride ondersteuning kreeg.