Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi S6 AS24 4.jpg

Audi S6

1 / 4
Audi S6 AS24 4.jpg
Audi S6 AS24 1.jpg
Audi S6 AS24 2.jpg
Audi S6 AS24 3.jpg

Sterke punten

  • Heel wat vermogen
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Subtiele looks

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Enkel dieselmotoren
  • Beperkte rijdynamiek

Audi S6 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi S6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 95.990,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.4 - 6.8s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):164 - 346 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.2 - 14.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4833 x 1850 x 1430 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:520 - 1680 liter
Aanhangergewicht:535 - 630 kg

Subtiel sportief

De Audi A6 heeft zich in het luxesegment opgewerkt tot een even grote naam als pakweg BMW 5 Reeks of Mercedes E-Klasse. Ook de sportievere S6 groeide in al die tijd mooi mee met zijn reguliere broertje, en staat vandaag nog steeds in het Audi-gamma – zij het met een dieselmotor.

Interesse in een Audi S6

Audi S6 tweedehands auto
Audi S6 nieuwe auto
Audi S6 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Audi S6 mag dan tegenwoordig enkel met een dieselmotor verkrijgbaar zijn, hij biedt nog steeds flink wat vermogen en vooral veel koppel.

  • Net als de A6 kan je de S6 zowel in berline- als in breakvorm bestellen. Die Avant – zoals dat bij Audi heet – biedt naast ruimte voor je gezin ook een enorme koffer.

  • Ongeacht de variant die je kiest: een S6 zit altijd oerdegelijk in elkaar. Zo ben je dankzij de expertise van de Volkswagen-groep verzekerd van een ratelvrije cabine en een goede betrouwbaarheid.

  • De term ‘Volkswagen’ past ergens nog wel bij deze Audi, want hij is zowat het subtielste aanbod uit het segment. Zo geniet je van de nodige luxe en sportiviteit, terwijl je gespaard blijft van eventuele jaloerse blikken.

Belangrijke gegevens

Motoren

Zoals we van Audi gewend zijn, is er meer dan voldoende keuze op het gebied van motoren bij de A6. Als sportieve variant houdt de S6 echter vast aan slechts één motor, en dat is misschien niet de motor die je zou verwachten.

Zo wordt iedere Europese S6 voorzien van een 3.0-liter V6-dieselmotor met mildhybride ondersteuning, en daarom wordt de huidige generatie vaak aangeduid als Audi S6 TDI. Qua cijfers mag dat blok er echter best zijn: het produceert 344 pk (aanvankelijk 349 pk) en 700 Nm koppel. Die worden in dit geval niet naar de voorwielen gestuurd zoals bij de reguliere A6’en, maar verdeeld over de vier wielen langs Audi’s iconische Quattro-systeem. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 5,0 seconden (5,1 voor de S6 Avant), en dat terwijl het verbruik dankzij de dieselmotor en vooral zijn mildhybride systeem toch beperkt blijft.

In andere markten, zoals de VS en Azië, is de S6 wel nog verkrijgbaar met een benzinemotor. Dan gaat het om een 2.9-liter V6 TFSI-motor met 450 pk maar wel 600 Nm koppel. Die wordt echter niet aangeboden in Europa gezien de aanzienlijk hogere uitstoot.

Afmetingen

De Audi S6 bevindt zich mooi binnen het E-segment, en is dus geen compacte auto. Met zijn lengte van 4,94 meter is de S6 Berline zelfs een fractie groter dan maatstaf Mercedes E-Klasse sedan, en meteen ook vier centimeter breder met in totaal 1,89 meter. De lengte blijft trouwens identiek indien je voor een Avant – Audi-taal voor break – kiest.

Niet alleen die flinke buitenmaten, maar ook het feit dat de S6 in de basis voorwielaangedreven is leiden ertoe dat hij met flink wat binnenruimte kan pronken. Zo zit je zowel voor- als achterin riant, en blijft er in de berline nog 530 liter kofferruimte en in de Avant zelfs 565 liter over. Dat is wel wat minder dan wat een Mercedes E-Klasse laat optekenen, maar toch meer dan voldoende voor het gemiddelde reisje met het gezin.

Uitvoeringen

De Audi S6 is slechts in één uitrustingsniveau verkrijgbaar, en dat heet gewoon S6. Dit model wordt dus voorzien van de 3.0-liter dieselmotor met 344 pk, die zijn vermogen langs een Tiptronic-automaat naar de vier wielen stuurt. De auto wordt meteen uitgerust met 20-inch lichtmetalen velgen, sportophanging en een interieur uit leer en alcantara. Daarnaast zijn bijvoorbeeld ook parkeersensoren en een noodrem- en rijstrookassistent van de partij, net als navigatie, cruise control en de digitale cockpit.

Prijzen

De Audi S6 is dus meteen goed uitgerust, en de prijzen zijn er ook naar. Zo betaal je voor een gloednieuw exemplaar minstens 84.780 euro. Voor dat geld krijg je de S6 als berline, en voor de Avant-break moet je nog iets dieper in de buidel tasten. Die heeft een startprijs van 87.080 euro.

Ga je tweedehands op zoek naar een Audi S6 van de huidige generatie, dan vind je gezien de zeldzaamheid van het model maar weinig exemplaren terug. Daardoor blijven de prijzen ook relatief hoog, want je moet je best doen om er eentje te vinden die minder kost dan een nieuw exemplaar. Zoeken naar een S6 van de vorige generatie biedt eveneens geen oplossing, want die was flink wat krachtiger en begeerlijker met zijn V8-benzinemotor. Daardoor vind je ook daar moeilijk een goed onderhouden exemplaar voor minder dan 50.000 euro.

Design

Buitenzijde

Ondanks het feit dat de nieuwe Audi A6 duidelijk verder bouwt op de designtaal van zijn voorganger, hebben de Duitsers hem toch een sportiever overkomen weten te geven. Die look komt vooral bij de S6 tot zijn recht. Dat ligt niet alleen aan het grote ‘Singleframe’-grille of aan de koplampen die dankzij een knik in hun ontwerp een bepaalde dynamiek uitstralen, maar ook aan de specifieke bumpers en de lagere ophanging van de S6. Toch houdt de sportievere variant er nog steeds een bescheiden look op na, net als de reguliere A6. De S6 is zelfs zo bescheiden vormgegeven, dat omstaanders vaak niet merken dat het om een duurdere, sportievere variant gaat.

Binnenzijde

Ook binnenin de auto heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling via een apart display in de middenconsole, dat onder het 12 inch grote aanraakscherm geplaatst zit. De S6 krijgt standaard nog een scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier.

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi A6 de nodige veiligheidsvoorzieningen, en die neemt de S6 gewoon over. Hij behaalde de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn laatste Euro NCAP-crashtests in 2018. Dat dankt hij niet alleen aan de nodige airbags en kreukelzones, maar ook aan een standaard inbegrepen noodremsysteem dat ook fietsers en voetganger herkent, een actieve rijstrookassistent en parkeersensoren voor- en achteraan.

Alternatieven

De Audi S6 bevindt zich in het E-segment, en maakt deel uit van de zogenaamde Duitse Drie. Je vindt zijn meest voor de hand liggende concurrenten dus bij Mercedes en BMW, in de vorm van respectievelijk de E-Klasse en de 5 Reeks. De dieselmotor van de S6 zorgt er echter voor dat je hem niet kan vergelijken met iets als een BMW M5, maar de 540d xDrive biedt een gelijkaardig vermogen. Bij Mercedes valt een E 63 dan weer buiten categorie, maar vind je gelijkaardige sensaties bij een E 400d in AMG-Line.

FAQ

Wat is het verschil tussen een S6 en een RS6?
Zowel de S6 als de RS6 zijn sportieve versies, maar de Audi RS6 is een auto van een ander. De S6 houdt namelijk nog vast aan de carrosserie van de A6 terwijl een RS6 een breder, lager koetswerk krijgt. Ook op motorisch vlak zijn de twee niet vergelijkbaar: een RS6 heeft een V8 met 600 pk, terwijl de S6 het op een V6-dieselmotor met 344 pk houdt. Daardoor blijft de S6 goedkoper, al gaat het ook hier om een iets sportievere variant dan de gewone A6.
Is er een Audi S6 met benzinemotor?
Op de Europese markt is de nieuwe Audi S6 enkel verkrijgbaar met een 3.0-liter V6-dieselmotor. Elders kan je dezelfde auto wel nog krijgen met een V6 op benzine, maar omwille van uitstootbeperkingen biedt Audi die motor bij ons niet aan.

Beoordelingen voor Audi S6

14 Beoordelingen

4,9