Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi S8 AS24 3.jpg

Audi S8

1 / 4
Audi S8 AS24 3.jpg
Audi S8 AS24 4.jpg
Audi S8 AS24 1.jpg
Audi S8 AS24 2.jpg

Sterke punten

  • Hoogwaardige afwerking
  • Veelzijdig rijgedrag
  • Oppermachtige V8-motor

Zwakke punten

  • Modale styling
  • Te veel aanraakschermen
  • Dure optiepakketten

Audi S8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi S8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.8 - 5.1s
Maximumsnelheid:250 - 305 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):216 - 319 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.4 - 13.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5062 x 1894 x 1444 mm
Portieren:4
Kofferruimte:505 - 520 liter
Aanhangergewicht:400 - 605 kg

Bloedsnelle businessclass

Ook Audi speelt al decennia mee in het hoogste segment met de A8. Zij die zich zoiets kunnen veroorloven, zijn echter vaak op zoek naar dat tikkeltje meer. Dat komt in de vorm van de S8, een Audi A8 die zijn luxe aanvult met een aanzienlijk sterkere motor en sportieve ophanging.

Interesse in een Audi S8

Audi S8 tweedehands auto
Audi S8 nieuwe auto
Audi S8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Audi S8 blijft in essentie een A8, met alle luxe van dien. Zo vertoef je nog steeds in één van de beste luxesedans op de markt, waar je vooral achterin reist in businessclass.

  • Vooral in het geval van de S8 loont het echter om voorin plaats te nemen, want naast comfortabel is deze limousine ook verrassend sportief. Dat dankt hij aan zijn specifieke ophanging, die een mooie balans weet te vinden.

  • Het paradepaardje van de S8 is natuurlijk zijn motor, en ook deze keer wordt de auto voorzien van een V8-blok. Die beschikt over zoveel kracht dat Audi hem gerust een ‘RS 8’-logo had mogen opspelden.

  • Of je nu een A8 of een S8 kiest, de Audi zit oerdegelijk in elkaar. Zo ben je dankzij de expertise van de Volkswagen-groep verzekerd van een ratelvrije cabine en een goede betrouwbaarheid.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Audi A8 beschikt over een uitgebreid gamma aan motoren, van benzine- en dieselblokken tot een plug-inhybride onder de noemer TFSI e. De S8 torent echter boven de reguliere versies uit als de krachtigste van het gamma.

Zo wordt iedere Audi S8 geleverd met dezelfde motor, en dat is een 4.0-liter V8-benzineblok met twee turbo’s. Die produceert 571 pk en 800 Nm koppel, en stuurt die cijfers naar de vier wielen dankzij standaard aanwezigheid van Audi’s iconische Quattro-vierwielaandrijving. De overbrenging gebeurt steeds langs een achttraps Tiptronic-automaat. De S8 versnelt naar de 100 km/u in 3,8 seconden en gaat door tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Daarnaast wordt het blok voorzien van mildhybride ondersteuning om het verbruik te beperken tot rond de 10 l/100 km.

Afmetingen

De S8 baseert zich zowel technisch als vormelijk op de A8, en dat is de langste Audi. Dat betekent dat ook deze sportievere variant pronkt met enorme buitenmaten, en zo is hij 5,19 meter lang, 1,95 meter breed en 1,47 meter hoog. In tegenstelling tot de reguliere A8 kan de S8 niet besteld worden als L-versie met langere wielbasis.

Desondanks zou je binnenin de S8 niet mogen klagen, wel integendeel. Je zit namelijk nog steeds in één van de leidinggevende luxesedans op de markt, dus de binnenruimte is zowel voor- als achterin riant. Bovendien is de koffer goed voor 505 liter bagage, net als bij de A8.

Varianten

Audi biedt de S8 aan in slechts één uitrustingsniveau, genaamd S8 TFSI. Die krijgt standaard al aanzienlijk wat uitrusting mee zoals 20-inchvelgen, actieve sportophanging, vierwielbesturing, verwarmbare sportzetels met lederen bekleding, Audi’s virtuele cockpit en parkeersensoren voor- en achteraan. Voor een aantal zaken moet je echter nog bij betalen, en dat steekt soms bij zo’n dure auto. Zo is verkeersbordherkenning niet inbegrepen, net als een dodehoekassistent. Daarnaast vraagt Audi zelfs een meerprijs voor een extra set zijdelingse airbags of om je botspreventiesysteem naast op de snelweg ook te laten ingrijpen in een stedelijke omgeving.

Prijzen

Ga je langs bij de Audi-dealer voor een gloednieuwe S8, dan betaal je er minstens 146.430 euro. Voor dat geld krijg je de auto dus meteen met de krachtige 4.0-liter V8-motor, inclusief Quattro-vierwielaandrijving en een achttraps automaat. Upgraden naar hogere uitrustingsniveaus kan niet, maar Audi biedt wel nog een hele resem opties aan. Daardoor wordt de S8 al snel aanzienlijk duurder dan zijn basisprijs.

Zoek je daarentegen de tweedehandsmarkt af, dan vind je in Belgie maar weinig exemplaren van de recentste generatie S8 te koop. Een zoektocht buiten onze landsgrenzen levert meer resultaten op, en dan merk je dat je nog steeds 100.000 euro over moet hebben voor een gebruikte A8. Dat ligt er natuurlijk aan dat de huidige generatie pas in 2019 gelanceerd werd, maar op de tweedehandsmarkt vind je doorgaans ook uitsluitend exemplaren die voorzien zijn van heel wat dure opties. Afhankelijk van de kilometerstand en de aankleding kunnen de prijzen dus oplopen tot de nieuwprijs van een S8, of die zelfs overschrijden.

Design

Buitenzijde

De Audi S8 blijft er in eerste instantie uitzien als een A8, maar dan eentje die meermaals per week naar de fitness gaat. Zo is ieder exemplaar voorzien van grote velgen, brengen de sportievere ophanging en de specifieke bumpers hem wat dichter tegen het asfalt en vind je achteraan vier grote uitlaatpijpen. Verder blijft het lijnenspel wel gelijk, wat betekent dat ook deze S8 relatief eenvoudig vormgegeven werd. Daardoor zien de concurrenten bij Mercedes-AMG of BMW M er wel wat stoerder uit, al kan dat net een pluspunt zijn voor de bescheiden S8-bezitter.

Binnenzijde

Ook binnenin vertrekt de S8 van de basis van zijn reguliere broertje. Dat merk je aan de vorm van het dashboard, dat met zijn twee gestapelde aanraakschermen technologische vooruitgang uitstraalt. De S8 krijgt bovendien standaard de virtuele cockpit van Audi mee, die de tellereenheid volledig digitaliseert. Reken daarnaast op sportzetels vooraan, die echter nog steeds bekleed zijn in Valconaleer van hoge kwaliteit en elektrisch verstelbaar en verwarmbaar zijn. Tegen een meerprijs trek je die luxe ook door naar de achterbank met een extra bedieningspaneel in de armsteun waarlangs de passagiers hun stoelverwarming en klimaatregeling naar wens kunnen afstellen.

Veiligheid

De Audi A8 en S8 werden niet onderworpen aan de gewoonlijke botsproeven bij de Euro NCAP. Dat ligt eraan dat het model slechts in een beperkte oplage over de Europese toonbanken zal gaan. Kijken we echter naar de rest van Audi’s gamma, dan zien we dat die modellen stuk voor stuk de topscore van vijf sterren van de Euro NCAP kregen. De standaard aanwezige veiligheidsuitrusting van de A8 en S8 wijzen er dus op dat ook dit model zal voldoen aan de veiligheidsstandaarden van vandaag.

Alternatieven

De Audi S8 is aanzienlijk sportiever dan een A8, en heeft dus ook wat minder rechtstreekse concurrenten. Zo kan je er een reguliere Mercedes S-Klasse maar moeilijk mee vergelijken, al is de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E Performance een stuk krachtiger. Bij BMW vind je dan weer een concurrent in de vorm van de M760e xDrive, al gaat het ook daar om een plug-inhybride terwijl de Audi vasthoudt aan zijn grote verbrandingsmotor.

FAQ

Wat is het verschil tussen een Audi A8 en een S8?
De Audi A8 en S8 delen wel hun carrosserie en een deel van hun techniek, maar de S8 is aanzienlijk sportiever. Zo beschikt hij niet alleen over een sterkere V8-motor, maar is ook de adaptieve ophanging specifiek afgesteld om de auto dynamischer door de bocht te laten gaan.
Is de Audi S8 er als plug-inhybride?
De Audi S8 is telkens voorzien van een grote V8-benzinemotor, al krijgt die wel een beetje mildhybride ondersteuning. Opladen kan je hem echter niet, en de auto rijdt ook nooit elektrisch. Reken dus op een relatief hoog benzineverbruik, en hoge belastingen als gevolg van de grote motor en aanzienlijke CO2-uitstoot.

Beoordelingen voor Audi S8

5 Beoordelingen

4,6