Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
A199530_large.jpg

Audi SQ7

1 / 6
A199530_large.jpg
A161088_medium.jpg
A161089_large.jpg
A161109_medium.jpg
A199528_large.jpg
A199529_large.jpg

Sterke punten

  • Beresterke V8-motoren
  • Luxeniveau aan boord
  • Geslaagde facelift

Zwakke punten

  • Niet meer leverbaar als TDI
  • Duur
  • Verbruik TFSI-versie

Audi SQ7 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi SQ7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 102.890,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.1 - 4.8s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):189 - 277 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.2 - 12.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5063 x 1968 x 1741 mm
Portieren:5
Kofferruimte:793 - 2013 liter
Aanhangergewicht:655 - 775 kg

De über-SUV

Reeks bij de lancering van de tweede generatie Q7 had Audi een SQ7 klaar, die een nieuwe V8-biturbodieselmotor kreeg met een elektrische compressor die het turbogat tegenging. Het was het toppunt van het SUV-gamma bij Audi, tot de lancering van de RS Q8. In 2019 kreeg het model een geslaagde facelift en kon het zijn V8 TDI nog even bijhouden, maar een jaar later werd de TDI vervangen door een V8 TFSI die het sportieve karakter van het model meer benadrukt, maar ook een veel hoger verbruik met zich meebrengt.

Interesse in een Audi SQ7

Audi SQ7 tweedehands auto
Audi SQ7 nieuwe auto
Audi SQ7 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Audi SQ7 is zo goed als de perfecte alleskunner, met een beresterke V8-motor die indrukwekkende prestaties neerzet, zonder te beknibbelen op comfort of praktische inzetbaarheid.

  • Er zijn twee motoren geleverd: de V8 TDI, die knappe prestaties combineert met een redelijk verbruik, en de V8 TFSI, die nog een stuk krachtiger en sneller is en een mooier geluid meebrengt.

  • Hoewel je ook op deze topversie diep in de buidel moet tasten voor sommige opties, is het comfort- en luxeniveau aan boord bij het beste dat je kan krijgen bij Audi. Bovendien heeft de SQ7 7 zitplaatsen.

  • In 2019 kreeg de Audi (S)Q7 een geslaagde facelift die het ietwat anonieme design een meer uitgesproken look gaf en het interieur ook grondig moderniseerde.

Alle belangrijke gegevens over de Audi SQ7

Motoren

Bij zijn lancering in 2016 kreeg de Audi SQ7 een gloednieuwe V8 TDI, een 4-liter van 435 pk en 900 Nm, met een elektrische compressor die het turbogat moest opvangen en later aangevuld werd met een starter-alternator die het verbruik ook iets hielp drukken. Met deze dieselmotor kon de ruim 2 ton zware Audi SQ7 in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalde hij een topsnelheid van 250 km/u, terwijl je in de praktijk een verbruik kon halen van zo’n 9 l/100 km.

In de herfst van 2020 werd de V8 TDI-motor echter vervangen door een V8 TFSI op benzine, eveneens 4 liter groot, met een piekvermogen van 507 pk en een koppel van 770 Nm. Het geeft de SQ7 nog meer indrukwekkende prestaties, met een 0-100 km/u in 4,3 seconden, maar de omschakeling naar benzine gaat ook gepaard met een veel hoger verbruik: 12 l/100 km in theorie, meer dan 15 l/100 km in de praktijk…

Afmetingen

De Audi SQ7 is 5,07 meter lang, 1,97 meter breed en 1,74 meter hoog, met een wielbasis van bijna exact 3 meter. De SQ7 TDI heeft een leeggewicht van 2,3 ton, de SQ7 TFSI is iets lichter en legt 2,2 ton op de weegschaal. De koffer is 809 tot 1.988 liter groot en het maximale trekgewicht bedraagt met beide motorisaties 3,5 ton.

Uitvoeringen

De Audi SQ7 is te bestellen als ‘basisversie’ en als Competition, die 21-duims velgen, Shadow look Plus en rode remklauwen toevoegt. Je kan het model ook laten ombouwen tot lichte vracht door Audi, maar dan blijven er natuurlijk maar 2 zitplaatsen meer over. Ondanks de hoge vanafprijs (zie hieronder) is de basisuitrusting van de SQ7 niet enorm uitgebreid en kan je nog heel wat opties aanvinken, wat de prijs nog stevig de hoogte in jaagt.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Audi SQ7 TFSI is nieuw te koop vanaf 107.300 euro, de SQ7 Competition kost 3.800 euro extra. Het is echter mogelijk om de prijs op te drijven tot meer dan 150.000 euro als je de optielijst aanspreekt.

Op de tweedehandsmarkt is de Audi SQ7 al te vinden voor minder dan 50.000 euro, dan heb je een TDI-model van voor de facelift. Het goede nieuws is dat de uitrusting meestal vrij compleet is en dat je altijd 7 zitplaatsen hebt. Een faceliftmodel kost minstens 97.000 euro, de facelift met TDI-motor is maar ongeveer een jaar geleverd en is dus vrij zeldzaam.

Design-highlights en interieur

Het verschil tussen de Audi Q7 en SQ7 is eerder subtiel: je herkent hem aan zijn zilvergrijze accenten in de grille en op de spiegelkappen… tenzij de eigenaar ervoor heeft gekozen om het chroom te verduisteren met een Shadow line-pakket. De vier uitlaatpijpen zijn echter een weggevertje. Voor de facelift waren ze nog hoekig, na de facelift (modeljaar 2020) kreeg je vier ronde pijpjes. Die facelift bracht ook een volledig nieuwe neus en kont met zich mee, met een meer moderne uitstraling en hertekende bumpers en velgen.

7 zitplaatsen

Hetzelfde geldt voor het interieur: dat was voor de facelift nog relatief klassiek, met een schermpje dat uit het dashboard schuift en te bedienen is via een touchpad op de middenconsole. De tellers zijn wel al digitaal, maar de knoppen voor de airco en de rijmodi zijn nog klassieke exemplaren. De facelift bracht een digitale revolutie met zich mee, met de dubbele aanraakschermen zoals in de Audi A6 en A8, waarbij het bovenste dient voor het infotainmentsysteem en het onderste voor de comfort- en rijinstellingen. Het is geen pluspunt voor de ergonomie, maar de afwerking is onberispelijk en alles voelt erg solide aan. Een groot voordeel van de Audi SQ7 is dat je steeds 7 zitplaatsen hebt. Het verschil met de gewone Q7 is miniem: een sportstuur en standaard sportzetels, meer is het niet.

Rijhulp en veiligheid

De Audi (S)Q7 werd in 2019 met zijn facelift getest door Euro NCAP en behaalde de maximale 5 sterren, met uitstekende scores voor de bescherming van zijn inzittenden. Je kan heel wat rijhulpmiddelen als adaptive cruise control, een rijstrookassistent, parkeerhulp en een dodehoekmonitor krijgen, maar een groot deel daarvan zit verborgen in de optielijst en wordt dus niet standaard meegeleverd.

Alternatieven

De Audi SQ7 was een antwoord op de BMW X5 M50d, die een 3-liter zescilinder diesel had met 4 turbo’s van 380 en later zelfs 400 pk. Tegenwoordig is de X5 ook niet meer leverbaar met een topversie met dieselmotor, maar BMW heeft wel de X5 M50i met 530 pk in de aanbieding, die bijna exact evenveel kost als de Audi SQ7. Mercedes heeft als alternatief de GLE 580, een 4 liter-V8 van 489 pk die minder sportief is ingesteld dan zijn concurrenten, maar ook wat goedkoper te krijgen is.

FAQ

Hoeveel kost de Audi SQ7?
De Audi SQ7 TFSI is nieuw te koop vanaf 107.300 euro, de SQ7 Competition kost 3.800 euro extra. Het is echter mogelijk om de prijs op te drijven tot meer dan 150.000 euro als je de optielijst aanspreekt.
Hoeveel pk heeft de Audi SQ7?
De Audi SQ7 met TDI-dieselmotor heeft 435 pk, de SQ7 TFSI met benzinemotor heeft 507 pk en is dus een stukje sneller.
Hoeveel zitplaatsen heeft de Audi SQ7?
De Audi SQ7 wordt standaard geleverd met 7 zitplaatsen.