Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
A205446_large.jpg

Audi SQ8

1 / 6
A205446_large.jpg
A203696_large.jpg
A205003_large.jpg
A205004_large.jpg
A205005_large.jpg
A205007_large.jpg

Sterke punten

  • Beresterke V8-motoren
  • Luxeniveau aan boord
  • Efficiënt onderstel

Zwakke punten

  • Niet meer leverbaar als TDI
  • Duur
  • Verbruik TFSI-versie

Audi SQ8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi SQ8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 109.900,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.1 - 5.1s
Maximumsnelheid:210 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):204 - 275 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.8 - 12 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4915 x 1976 x 1631 mm
Portieren:5
Kofferruimte:528 - 1755 liter
Aanhangergewicht:430 - 660 kg

Geen compromissen

De Audi Q8 is de meer stijlvolle variant van de Q7, dan is het niet meer dan logisch dat de SQ8 diezelfde rol vervult ten opzichte van de SQ7. Met dat verschil dat dit niet de topversie is van de Q8: er is ook nog een 600 pk sterke RS Q8… Maar met een 435 pk sterke dieselmotor of een 507 pk sterke benzinemotor kom je alsnog niets tekort, terwijl je kan genieten van alle comfort en ruimte die je nodig kan hebben.

Interesse in een Audi SQ8

Audi SQ8 tweedehands auto
Audi SQ8 nieuwe auto
Audi SQ8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Audi SQ8 is zo goed als de perfecte alleskunner, met een beresterke V8-motor die indrukwekkende prestaties neerzet, zonder te beknibbelen op comfort of praktische inzetbaarheid.

  • Er zijn twee motoren geleverd: de V8 TDI, die knappe prestaties combineert met een redelijk verbruik, en de V8 TFSI, die nog een stuk krachtiger en sneller is en een mooier geluid meebrengt.

  • Hoewel je ook op deze SQ8 diep in de buidel moet tasten voor sommige opties, is het comfort- en luxeniveau aan boord bij het beste dat je kan krijgen bij Audi.

  • Ten opzichte van de (S)Q7 is de (S)Q8 het iets knapper gelijnde broertje. Je offert er een klein beetje kofferruimte en een derde zitrij voor op, maar je krijgt er een aantal knappe designdetails voor in de plaats.

Alle belangrijke gegevens over de Audi SQ8

Motoren

Bij zijn lancering in 2019 kreeg de Audi SQ8 net als de SQ7 een V8 TDI, een 4-liter van 435 pk en 900 Nm, met een elektrische compressor die het turbogat moest opvangen en een starter-alternator die het verbruik ook iets hielp drukken. Met deze dieselmotor kon de ruim 2 ton zware Audi SQ8 in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalde hij een topsnelheid van 250 km/u, terwijl je in de praktijk een verbruik kon halen van zo’n 9 l/100 km.

In de herfst van 2020 werd de V8 TDI-motor echter vervangen door een V8 TFSI op benzine, eveneens 4 liter groot, met een piekvermogen van 507 pk en een koppel van 770 Nm. Het geeft de SQ8 nog meer indrukwekkende prestaties, met een 0-100 km/u in 4,1 seconden, maar de omschakeling naar benzine gaat ook gepaard met een veel hoger verbruik: 12 l/100 km in theorie, meer dan 15 l/100 km in de praktijk…

Afmetingen

De Audi SQ8 is 5,01 meter lang, 2 meter breed en 1,71 meter hoog, met een wielbasis van bijna exact 3 meter - identiek aan die van de SQ7. De SQ8 TDI heeft een leeggewicht van 2,3 ton, de SQ8 TFSI is iets lichter en legt 2,2 ton op de weegschaal. De koffer is 605 tot 1.755 liter groot en het maximale trekgewicht bedraagt met beide motorisaties 3,5 ton.

Uitvoeringen

De Audi SQ8 is te bestellen als ‘basisversie’ en als Competition, die een carbonpack, Shadow look Plus en rode remklauwen toevoegt. Je kan het model ook laten ombouwen tot lichte vracht door Audi, maar dan blijven er natuurlijk maar 2 zitplaatsen meer over. Ondanks de hoge vanafprijs (zie hieronder) is de basisuitrusting van de SQ8 niet enorm uitgebreid en kan je nog heel wat opties aanvinken, wat de prijs nog stevig de hoogte in jaagt.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Audi SQ8 TFSI is nieuw te koop vanaf 112.400 euro, waarmee hij 5.100 euro duurder is dan de SQ7 TFSI. Het is echter mogelijk om de prijs op te drijven tot meer dan 150.000 euro als je de optielijst aanspreekt.

Op de tweedehandsmarkt is de Audi SQ8 al te vinden voor een dikke 70.000 euro, wat opnieuw duurder is dan de SQ7, maar het model is ook een dikke 3 jaar jonger. Voor dat geld heb je een TDI-model van voor de facelift. Het goede nieuws is dat de uitrusting meestal vrij compleet is. Een SQ8 TFSI kost minstens 90.000 euro als je ook kijkt in het buitenland, want het Belgische aanbod is nog erg beperkt.

Design-highlights en interieur

Het verschil tussen de Audi Q8 en SQ8 is eerder subtiel: je herkent hem aan zijn zilvergrijze accenten in de grille en op de spiegelkappen… tenzij de eigenaar ervoor heeft gekozen om het chroom te verduisteren met een Shadow line-pakket. De vier uitlaatpijpen zijn echter een weggevertje, want verder is het model quasi identiek aan een ‘gewone’ Q8 S Line.

Perfect afgewerkt

Hetzelfde geldt voor het interieur, met de dubbele aanraakschermen zoals in de Audi A6 en A8, waarbij het bovenste dient voor het infotainmentsysteem en het onderste voor de comfort- en rijinstellingen. Het is geen pluspunt voor de ergonomie, maar de afwerking is onberispelijk en alles voelt erg solide aan. Het verschil met de gewone Q8 is miniem: een sportstuur en standaard sportzetels, meer is het niet. In tegenstelling tot de SQ7 is de SQ8 niet te krijgen met 7 zitplaatsen. De achterzetels staan wel nog op rails en zijn dus instelbaar. Het comfortniveau is ook bijzonder hoog dankzij een uiterst goede koetswerkcontrole. Je voelt dat je met een hoop gewicht onderweg bent, maar Audi is heel goed in het elimineren van overtollige bewegingen. De keerzijde is dat de ophanging en vooral de zetels niet zo zacht zijn als je zou verwachten bij dit soort SUV, maar dit is dan ook een sportmodel.

Rijhulp en veiligheid

De Audi Q8 werd in 2019 getest door Euro NCAP en behaalde de maximale 5 sterren, met uitstekende scores voor de bescherming van zijn inzittenden. Je kan heel wat rijhulpmiddelen als adaptive cruise control, een rijstrookassistent, parkeerhulp en een dodehoekmonitor krijgen, maar een groot deel daarvan zit verborgen in de optielijst en wordt dus niet standaard meegeleverd.

Alternatieven

De Audi SQ8 was een antwoord op de BMW X6 M50d, die een 3-liter zescilinder diesel had met 4 turbo’s van 380 en later zelfs 400 pk. Tegenwoordig is de X5 ook niet meer leverbaar met een topversie met dieselmotor, maar BMW heeft wel de X5 M50i met 530 pk in de aanbieding. Mercedes heeft als alternatief de GLE 580 Coupé, een 4 liter-V8 van 489 pk die minder sportief is ingesteld dan zijn concurrenten, maar ook wat goedkoper te krijgen is. Andere grote luxe-SUV’s als de Lexus RX en de Volvo XC90 komen niet in de buurt qua prestaties

FAQ

Hoeveel kost de Audi SQ8?
De Audi SQ8 TFSI is nieuw te koop vanaf 112.400 euro, de SQ8 Competition kost 4.400 euro extra. Het is echter mogelijk om de prijs op te drijven tot meer dan 150.000 euro als je de optielijst aanspreekt.
Hoeveel pk heeft de Audi SQ8?
De Audi SQ8 met TDI-dieselmotor heeft 435 pk, de SQ8 TFSI met benzinemotor heeft 507 pk en is dus een stukje sneller.
Hoeveel mag de Audi SQ8 trekken?
De Audi SQ8 heeft een maximaal trekgewicht van 3,5 ton, ongeacht of het gaat om de TDI of de TFSI. Een trekhaak moet je wel bijbestellen.