Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-tt-rs-l-01.jpg

Audi TT RS

1 / 5
audi-tt-rs-l-01.jpg
audi tt rs roadster 4
audi tt rs roadster
audi tts roadster 5
audi tt rs roadster

Sterke punten

  • Machtige aandrijflijn
  • Indrukwekkende looks
  • Geweldig uitlaatgeluid

Zwakke punten

  • Hoog brandstofverbruik
  • Praktisch gebruiksgemak
  • Niet heel goedkoop

Audi TT RS Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi TT RS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.7 - 4.6s
Maximumsnelheid:250 - 280 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):181 - 212 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.9 - 9.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4178 x 1832 x 1343 mm
Portieren:2
Kofferruimte:280 - 712 liter
Aanhangergewicht:210 - 400 kg

Audi TT RS: met geweldige vijfcilinder!

Autoconstructeur Audi uit Ingolstadt betrad eind jaren negentig een voor haar nieuw voertuigsegment met de bouw van de Audi TT. Deze eerste tweezitter coupés en roadsters moesten zich door middel van een sportieve performance onderscheiden en zo het dynamische merkkarakter van Audi versterken. De Audi TT RS vormt het absolute toppunt wat betreft sportiviteit in een TT. Hij is er als coupé en als cabriolet. Lees meer.

Interesse in een Audi TT RS

Audi TT RS tweedehands auto
Audi TT RS nieuwe auto
Audi TT RS dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vijfcilindergeluid, daar smelt je gewoon van
  • Serieuze rijeigenschappen
  • Ook comfortabel te rijden
  • Goede balans in onderstel

Technische gegevens

Motorisatie

Van de Audi TT RS bestaan meerdere generaties. De eerste generatie TT RS verscheen in 2009, dat was de 8J-generatie, geproduceerd tot 2014. Dit model heeft een 2,5-liter TFSI vijfcilinder turbobenzinemotor met een motorinhoud van 2.480 cm3. De vijfcilinder produceert een stevige 250 kW (340 pk) aan vermogen, met een koppel van 450 Nm. Er was ook een TT RS Plus verkrijgbaar. Die had 265 kW (360 pk) en een koppel van 465 Nm. Ietsje sterker dus. Er was keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps S tronic automaat. Vierwielaandrijving (quattro) was standaard. De prestaties liegen er niet om. De eerste generatie Audi TT RS sprint in slechts 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De open versie, de TT RS Roadster, heeft voor dezelfde sprint 4,7 seconden nodig. Deze cijfers gelden overigens voor de versie met handbak. Wil je snellere sprintcijfers? Opteer dan voor de zeventraps S tronic automaat. Dan zijn de cijfers 4,3 seconden voor de Coupé en 4,4 seconden voor de Roadster. De topsnelheid van alle modellen komt uit op 250 km/u, maar er zijn ook exemplaren waarbij Audi de topsnelheid heeft verhoogd tot 280 km/u.

In 2018 debuteerde de tweede generatie Audi TT RS, intern aangeduid met de codenaam 8S. De 2,5-liter TFSI-vijfcilinder bleef gelukkig, maar kreeg wel meer vermogen. De veelgeprezen en ook bekroonde 2.5 TFSI vijfcilinder heeft in de tweede generatie TT RS een vermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 480 Nm. De Coupé accelereert in 3,7 seconden van 0-100 km/u en optioneel is een topsnelheid van 280 km/u mogelijk. De vijfcilindermotor is in deze generatie gekoppeld aan een zeventraps S tronic automatische transmissie met dubbele koppeling, terwijl de permanente quattro-vierwielaandrijving het vermogen verdeelt via een meerplaatskoppeling.

Afmetingen

De Audi TT RS is een compacte sportauto. De lengte van de tweede generatie TT RS komt uit op 4,19 meter, de breedte op 1,83 meter en de hoogte op 1,34 meter. De wielbasis bedraagt 2,50 meter. De bagageruimte van de TT RS coupé bedraagt 305 liter. Het lage gewicht van 1.450 kilogram (TT RS Coupé zonder bestuurder) en de sportieve ophanging vormen het fundament van zijn uitstekende handling.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi TT RS Gen1 Audi TT RS Gen2
Marktintroductie 2009 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,20 x 1,84 x 1,34 m 4,19 x 1,83 x 1,34 m
Wielbasis 2,47 m 2,50 m
Inhoud bagageruimte 290 305 l
Ledig gewicht 1.450 kg 1.450 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.850 kg 1.840 kg
Vermogen 250 kW (340 pk) 294 kW (400 pk)
Koppel 450 Nm 480 Nm
Topsnelheid 250 km/u 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,6 sec 3,7 sec
Verbruik 9,2 l/100 km 8,2 l /100 km
CO₂-uitstoot 214 g/km 187 g/km

Varianten

De Audi TT RS is er in twee smaken: als Coupé en als Roadster. Daarmee is ook alles gezegd. Uiteraard kan er gekozen worden uit verschillende kleuren en interieurafwerkingen, maar de basis is in grote lijnen altijd hetzelfde. Let in de zoektocht naar een Audi TT RS occasion altijd op de extra’s die op een auto zitten, want sommige opties kunnen een grote impact hebben. De topsnelheid van sommige auto’s bedraagt bijvoorbeeld geen 250 km/u, maar 280 km/u. Andere opties waren het RS-sportonderstel en Audi magnetic ride adaptieve dempercontrole.

Prijzen

Het doek voor de Audi TT viel in 2023. Daarmee kwam automatisch ook een einde aan de TT RS. Je kunt een Audi TT RS dus niet meer nieuw kopen. Als occasion is er gelukkig nog wel volop keuze. Rijden kan al vanaf ongeveer 26.000 euro, maar prijzen lopen eenvoudig op tot bijna 100.000 euro. In dat laatste geval krijg je dan wel de sleutels van een nagenoeg nieuwe Audi TT RS Roadster met weinig kilometers.

Design

Buitenkant

Een Audi TT RS is direct herkenbaar. Sportieve bumpers, grote wielen, forse remschijven, dikke uitlaten en de nodige spoilers verklappen dat je hier met het topmodel van de Audi TT-familie te maken hebt. Bescheiden is een TT RS dus niet, al heeft de kleurkeuze wel grote impact op de visuele aantrekkingskracht van een auto.

Binnenkant

In het interieur van de tweede generatie Audi TT RS zijn de bediening en displays volledig gericht op de bestuurder. De RS-sportstoelen hebben een stijlvol ruitpatroon in Alcantara. Nappa-leder in honingraatmotief was een optie. Verder heeft het model RS-logo’s op de stoelen, het stuurwiel, de instaplijsten en bedieningsknoppen. Het 12,3 inch grote interieurdisplay toont specifiek RS-informatie op het gebied van bandenspanning, koppel en G-krachten. Het RS-sportstuur beschikt over een startknop en de bediening van Audi drive select.

Veiligheid

Met de veiligheid van een Audi TT zit het wel goed. In 2015 werd het model beloond met vier van de vijf veiligheidssterren van Euro NCAP. De bescherming van volwassen inzittenden werd beloond met een score van 81 procent. De veiligheidsvoorzieningen kregen een score van 64 procent. Je kunt de veiligheid van een Audi TT RS beïnvloeden door te spelen met de rijmodi. Met Audi drive select dynamic handling kan de bestuurder de quattro-vierwielaandrijving en andere componenten – zoals de besturing, S tronic-automaat, motorkarakteristiek en uitlaatkleppen – instellen op de gewenste rijdynamiek. Er is keuze uit Comfort, Auto, Dynamic en Individual.

Alternatieven

Concurrenten van de Audi TT RS zijn andere begeerlijke compacte sportauto’s, zoals een Porsche 718 Cayman, Porsche 718 Boxster, Lotus Exige en Mercedes-Benz SLC. Liever een meer praktische auto, ook met romige vijfcilinder? Kijk dan eens naar een Audi RS 3 Sportback of Audi RS 3 Limousine op basis van de Audi A3.

FAQ

Hoe verloopt het ontstekingsinterval van Audi’s vijfcilinder?
De ontstekingsvolgorde van de vijfcilinder in een Audi TT RS is als volgt: 1-2-4-5-3. Dat resulteert in een prachtige soundtrack. De 2.5 TFSI-motor won meerdere keren de International Engine of the Year Award.
Wat houden de designpakketten in voor de Audi TT RS?
Speciaal voor de TT RS-modellen waren er diverse designpakketten beschikbaar. De RS designpakketten bevatten gekleurde accenten (keuze uit rood en blauw). Bij de Audi exclusive designpakketten stond fijnnappa-lederen bekleding in honingraatstructuur met contrasterende stiksels centraal. Hierbij was er keuze uit diverse kleurcombinaties (zwart/leguaan groen, zwart/pulse oranje of cognac bruin/graniet grijs).
Wat is Audi Magnetic Ride?
Audi Magnetic Ride is de naam van het adaptieve dempercontrolesysteem van Audi. Hiermee kun je de hardheid van de dempers instellen op basis van eigen smaak. Er is dan keuze uit verschillende set-ups. In die zin biedt het systeem een absolute meerwaarde voor je auto, want de auto wordt er meer allround van.

Beoordelingen voor Audi TT RS

3 Beoordelingen

4,7