Sterke punten
- Innovatieve, krachtige motor
- Auto met geschiedenis en flair
- Veel rijcomfort en ruimte
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik
- Hoge kosten voor reserveonderdelen
- De bediening is even wennen
Audi V8 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi V8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Audi V8
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Audi A6 – Een topper
Test: Audi A3 Cabriolet – Voorjaarsgevoel
Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)
Eerste contact: Audi RS7 Sportback – Monster in maatpak
Eerste contact: Audi A6 Facelift – Voor de vorm
Test: Audi A5 1.8 TFSI cabriolet – Meer moet dat niet zijn
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Audi V8 is een betrouwbare auto die nauwelijks gerepareerd hoeft te worden.
- De auto biedt veel rijcomfort dankzij geavanceerde technologie.
- Het interieur is luxueus en van hoge kwaliteit.
- De Audi V8 heeft standaard vierwielaandrijving.
Gegevens
Motor
Zoals de naam al aangeeft, hebben Audi V8-modellen V8-motoren. Het eerste model van de fabrikant uit Ingolstadt had een cilinderinhoud van 3.562 kubieke centimeter en een vermogen van 250 pk. Vanaf 1991 werd de Audi V8 aangeboden met een krachtigere motor die kon bogen op een cilinderinhoud van 4.172 kubieke centimeter en tot 280 pk op de weg kon brengen.
Met de Audi V8 heeft Audi zich gewaagd aan de luxeklasse. Het model was in serieproductie verkrijgbaar met vierwielaandrijving en boekte groot succes als toerwagenversie in de Duitse Touring Car Masters (DTM).
Naast de handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak werd de V8 ook aangeboden met een ZF-viertrapsautomaat met drie keuzeprogramma's. Hoewel de techniek van de Audi V8 vergelijkbaar is met die van de Audi 100, was de motor van de V8 in de jaren negentig een noviteit. De ingenieurs van Audi installeerden een achtcilindermotor met 32 kleppen en ontwikkelden een uitzonderlijk licht motorontwerp: met een lengte van 50,8 centimeter, een breedte van 66,5 centimeter en een hoogte van 62 centimeter heeft de motor van de Audi V8 een relatief licht gewicht van 215 kilogram.
Afmetingen
Het volume van de kofferbak is met 570 liter vrij groot voor een sedan. Een voordeel is dat de laaddrempel laag is en het interieur dus zonder problemen geladen kan worden. De voorstoelen bieden comfortabel plaats aan personen met een lengte tot 1,95 meter.
Naast de standaardversie was er een gelimiteerde versie met lange wielbasis van de Audi V8, die 30 centimeter langer was.
Gegevens en afmetingen | Audi V8 |
---|---|
Bouwjaar | 1988 – 1994 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,9 - 5,2 m x 1,8 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2.702 - 3.019 mm |
Inhoud bagageruimte | 570 l |
Ledig gewicht | 1.710 - 1.770 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 3,562 - 4,172 cm³ |
Koppel | 340 - 400 Nm |
Topsnelheid | 244 - 249 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,8 - 9,2 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | n.b. |
CO²-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Audi V8 werd aangeboden met twee verschillende motorvarianten en vanaf 1992 ook als lange versie met verlengde wielbasis. Klanten konden kiezen tussen een handgeschakelde en automatische transmissie. Een stationcar van de Audi V8 is nooit op de markt gekomen en dus kon de V8 alleen als sedan worden gekocht. In 1994 werden alle modellen en varianten stopgezet. De opvolger is de Audi A8.
Prijs
De productie van de Audi V8, met meer dan 21.000 eenheden, werd in 1994 stopgezet. Dus vandaag zijn de voertuigen alleen beschikbaar op de markt voor occasions. Met een kilometerstand van ongeveer 200.000 kilometer kost een Audi V8 occasion tussen de 8.000 en 20.000 euro.
In de regel kan de Audi V8 als oldtimer worden geregistreerd. Hiervoor moet de auto aan enkele voorwaarden voldoen, maar het is de moeite waard: de belasting- en verzekeringstarieven zijn aanzienlijk goedkoper.
Design
Exterieur
De Audi V8 maakt indruk met onopvallende, klassieke elegantie en ziet er aan de buitenkant bescheiden en ingetogen uit. Het ontwerp doet denken aan de voorgangers Audi 100 en Audi 200 in zijn eenvoudige rechtlijnigheid. Er zijn ook enkele details en subtiliteiten te vinden: Zo is het radiatorrooster geïntegreerd in de motorkap en hebben de achterlichten een doorlopende lichtband. De Audi V8 heeft standaard lichtmetalen velgen.
Interieur
Het interieur maakt de claim van Audi om de luxeklasse te betreden zeker waar. De afwerking is van hoge kwaliteit en edel, versierd met naaldhout en leer.
Ook hier is de verwantschap met de voorgangers duidelijk: het dashboard komt overeen met dat van de Audi 200. Interessante kenmerken voor een auto uit die tijd zijn de verwarmde voorstoelen, de boordcomputer, de airconditioning en de elektronisch verstelbare buitenspiegels en voorstoelen.
Veiligheid
Het veiligheidsconcept van de Audi V8 was destijds state of the art, met een Procon-Ten veiligheidssysteem en antiblokkeerremmen. Airbags waren ook verkrijgbaar tegen meerprijs en de hoofdsteunen konden worden versteld voor personen tot 1,95 meter lang.
Crashtestresultaten voor de Audi V8 zijn niet beschikbaar, maar de Audi V8 was destijds state-of-the-art op het gebied van veiligheid, maar voldoet waarschijnlijk niet meer aan de huidige normen.
Alternatieven
De belangrijkste concurrent van de Audi V8 in de hogere klasse was de Mercedes 500 SE met 252 pk, die vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar is vanaf 12.000 euro op de markt voor occasions. Deze is sportiever door de minder lange overbrengingsverhouding. Als eerste luxeklasse model is de V8 eigenlijk buiten mededinging bij Audi.
Toch moet iedereen die op zoek is naar een goedkoper alternatief met een vergelijkbaar bouwjaar in het hogere middensegment eens kijken naar de Audi 200. Hoewel deze minder motorvermogen heeft dan de Audi V8, heeft hij ook vierwielaandrijving en een automatische transmissie. Wie van moderner houdt, kan op zoek gaan naar de opvolger Audi A8 Type D2.