Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Q6 e-tron.jpg

Elektrische Audi-modellen

1 / 19
Q6 e-tron.jpg
Q6EOS104182.jpg
A211101_medium.jpg
A211113_medium.jpg
A218569_large.jpg
A231476_medium.jpg
A234520_medium (1).jpg
A234522_medium (2).jpg
A241230_large.jpg
A241334_large.jpg
A242555_large.jpg
A242603_large.jpg
A242612_large.jpg
A242617_large.jpg
A243187.jpg
A244272_large.jpg
A244279_large.jpg
A244490_large.jpg
A244493_large.jpg

Elektrische Audi-modellen

Audi zet als merk van de Volkswagen-groep sterk in op elektrische modellen. Dat helpt om de gemiddelde CO2-uitstoot van de groep te doen dalen, maar het is ook een troef op de bedrijfswagenmarkt, waar Audi een groot deel van zijn cliënteel vindt en die onder andere om fiscale redenen ook de motor is achter de energietransitie op autovlak. Het aanbod van beschikbare elektrische Audi-modellen is dan ook breed. Lees verder

Welke elektrische Audi-modellen zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Het allereerste elektrische model van Audi was een SUV, de e-tron. Tegenwoordig is dat model omgedoopt tot Q8 e-tron, en krijgen alle 100% elektrische modellen van het merk de e-tron toevoeging bij hun naam. Dat zal in de toekomst echter niet meer noodzakelijk het geval zijn, omdat Audi de benamingen van zijn gamma net opnieuw heeft veranderd. De 100% elektrische modellen zullen in de toekomst een modelnaam krijgen met een even nummer. Het gamma van Audi is tegenwoordig bijzonder breed, al is dat vooral het geval bij de SUV’s van het merk, terwijl bij de niet-SUV’s Audi zich tot nu toe vooral toelegt op de hogere segmenten (A6 en e-tron GT).

Dit is het aanbod van elektrische Audi-modellen in 2024:

De elektrische A6 e-tron is het nieuwste model in het elektrische Audi-gamma. Hij is verkrijgbaar met een vijfdeurs koetswerk of als Avant, zoals de break-modellen van het merk met de vier ringen genoemd worden. Op technisch vlak deelt de A6 zijn basis met de Q6 e-tron, de grote elektrische SUV van Audi. Beide worden ze gebouwd op het PPE-platform (Premium Platofrm Electric), dat gebruikt wordt voor de premium-modellen van de Volkswagen-groep, waaronder ook Porsche. Dat betekent dat ze hoge vermogens bieden en ook 800V-technologie, wat zorgt voor bijzonder hoge laadvermogens (tot 270 kW), zodat je ook over lange afstanden weinig tijd verliest bij het opladen.

De meest betaalbare elektrische Audi is de Q4 e-tron, die gebouwd wordt op het MEB-onderstel van Volkswagen, maar daarbij enkel kiest voor de 82 kWh batterij (terwijl bij andere merken ook batterijversies met een lagere capaciteit beschikbaar zijn om de prijs te drukken). De Q4 e-tron is verkrijgbaar als SUV of als SUV coupé, de Q4 e-tron Sportback. Ook grootste elektrische SUV van Audi, de Q8 e-tron, is verkrijgbaar in een SUV of Sportback SUV coupé-uitvoering. Het model begon zijn leven als e-tron, maar werd later omgedoopt tot Q8 e-tron. De Q8 e-tron loopt nu nog van de band bij Audi Brussels, maar in 2025 stopt de productie en sluit de fabriek.

De krachtigste elektrische Audi is de e-tron GT, een vierdeurs coupé die zijn basis deelt met de Porsche Taycan. In zijn krachtigste uitvoering levert hij een vermogen tot 843 pk, terwijl hij ook bijzonder snel kan opladen.

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
A6 e-tron Sportback, Avant Berline, break 326 – 551 pk 83 – 100 kWh Tot 754 km Vanaf 2.100 kg
e-tron GT S, RS, RS Performance Vierdeurs coupé 592 – 843 pk 105 kWh Tot 605 km Vanaf 2.320 kg
Q4 e-tron Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron SUV, SUV coupé 204 – 340 pk 82 kWh Tot 568 km Vanaf 2.070 kg
Q6 e-tron Q6 e-tron, Q6 Sportback e-tron SUV, SUV coupé 292 – 517 pk 83 – 100 kWh Tot 652 km Vanaf 2.125 kg
Q8 e-tron Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron SUV, SUV coupé 408 – 503 pk 114 kWh Tot 595 km Vanaf 2.510 kg

Hoeveel kosten de elektrische Audi-modellen-modellen?

Nieuwprijzen

Audi positioneert zich als premium merk, en dus hanteert het over het algemeen wat hogere prijzen dan niet-premium merken. Tel daarbij dat elektrische modellen door de band genomen duurder zijn dan modellen met enkel een verbrandingsmotor, en je weet dat het merk voor zijn elektrische modellen geen bodemprijzen zal vragen. De meest betaalbare elektrische Audi is de Q4 e-tron, met een prijskaartje vanaf € 57.270. Hieronder vind je de vanafprijzen van alle elektrische Audi-modellen, maar weet dat de eindfactuur nog stevig kan oplopen als je voor krachtigere en beter uitgeruste uitvoeringen gaat of je laat verleiden door de optielijst.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Audi-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
A6 e-tron Vanaf € 64.900 (Avant vanaf € 66.900)
e-tron GT Vanaf € 128.520
Q4 e-tron Vanaf € 57.270 (Sportback vanaf € 59.320)
Q6 e-tron Vanaf € 64.650 (Sportbacj vanaf € 66 650)
Q8 e-tron N.A.

Tweedehandsprijzen

Audi levert met de e-tron al sinds 2019 zijn 100% elektrische auto’s, en de oudste is in dit geval ook meteen het meest betaalbare elektrische model op de tweedehandsmarkt. Je koopt al een e-tron vanaf zo’n € 25.000. Prijzen voor de opvolger van de e-tron, de in 2022 gelanceerde Q8 e-tron, starten rond de € 60.000. De compactere Q4 e-tron vind je op AutoScout24.be voor prijzen vanaf zo’n 30.000. Voor de sportieve e-tron GT moet je wat dieper in de buidel tasten, met prijzen vanaf ongeveer € 50.000. De A6 e-tron en de Q6 e-tron kwamen pas in 2024 op de markt, en dus is het nog te vroeg voor betrouwbare tweedehandsprijzen. Van de Q6 vind je wel al exemplaren op AutoScout24, maar vaak gaat het om stock- of demowagens waarvan de prijzen de catalogusprijzen benaderen.

Conclusie

Terwijl Audi oorspronkelijk van plan was om vanaf 2026 enkel nog 100% elektrische modellen op de markt te brengen, is het omwille van de veranderende marktvraag iets voorzichtiger geworden en luidt het dat vanaf 2033 alle Audi’s elektrisch zullen zijn. Maar dat betekent niet dat het merk zijn gamma niet verder elektrificeert. Zo lanceerde het in 2024 nog de Q6 e-tron (Sportback) en het elektrische A6-gamma. Keuze te over dus, als je op zoek bent naar een elektrische Audi, waarbij de nieuwste modellen dankzij een 800 V-architectuur explosieve prestaties en al even snelle laadtijden laten optekenen.

FAQ

Wat was het allereerste 100 % elektrische model van Audi?
De allereerste breed verkrijgbare 100% elektrische Audi was de e-tron, een benaming die uiteindelijk uitgroeide tot het achtervoegsel voor alle elektrische modellen van het merk. De e-tron werd omgedoopt naar Q8 e-tron.
Vanaf wanneer wordt Adi volledig elektrisch?
Het plan van Audi was om vanaf 2026 alleen nog maar 100% elektrische nieuwe auto’s te lanceren. Dat zou niet betekenen dat er vanaf dan geen benzine- en dieselwagens meer gebouwd zouden worden, maar wel dat de nieuwe lanceringen allemaal 100% elektrisch zouden zijn. In 2024 paste Audi onder invloed van de veranderende marktvraag die strategie aan, met de melding dat er tot 2033 Audi’s met verbrandingsmotoren verkocht zullen worden. Dat zou kunnen betekenen dat er ook na 2026 nog modellen met verbrandingsmotor gelanceerd zouden kunnen worden.
Blijft de in Brussel gebouwde Audi Q8 e-tron bestaan?
Audi heeft besloten om de productie van de Q8 e-tron stop te zetten. Omdat dat het enige model is dat bij Audi Brussels van de band rolt, en het merk ook geen ander model heeft toegewezen aan de fabriek, gaat Audi Brussels in 2025 dicht. Een eventuele opvolger voor het model zou in Mexico gebouwd worden.