Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-banner-l-01.jpg

Audi 2014

Audi 2014

Audi vindt zijn oorsprong aan het begin van de 20ste eeuw. Het Duitse merk zoals het nu is, gaat eigenlijk niet verder terug dan 1965, toen Volkswagen Audi onder diens hoede nam. Sindsdien is Audi uitgegroeid tot het boegbeeld van de gehele Volkswagen Groep met 2014 als een cruciaal jaar. Lees meer

Highlights van Audi 2014

  • Introductiejaar van de S1, de snelste Audi A1 op dat moment
  • Facelift van de Audi A1
  • Introductiejaar van de Audi S3 Limousine & Cabriolet
  • Vijfde generatie Audi A4 maakt zijn opwachting
  • Laatste jaar van de RS4 & RS5 Cabriolet met bejubelde V8
  • Facelift voor Audi A6, A7 Sportback & A8
  • Verkoop beresterke RS6 Avant komt op gang
  • Introductiejaar van de derde generatie Audi TT

Welke modellen leverde Audi rond het jaar 2014?

Audi beleefde in 2014 één van zijn drukste jaren ooit. Althans wat betreft introduceren van nieuwe dan wel vernieuwde modellen. Een groot deel van het leveringsprogramma onderging een verjongingskuur. Om met de kleinste te beginnen: het grootste nieuws onder de Audi A1-modellen was de komst van de Audi S1, een zogenoemde pocket rocket die ondanks zijn compacte formaat het wist te schoppen tot 231 pk en 370 NM aan koppel. Binnen zes tellen zit je ermee op 100 km/h en stoppen met versnellen doet hij pas bij 250 km/u. Want dan grijpt er een begrenzer in.

Sowieso was 2014 hét jaar voor wie van snelle Audi’s houdt. Al was er ook alle reden voor hen om alvast een traan te laten. 2014 zou namelijk het laatste jaar zijn van de RS4- en RS5-modellen met de bejubelde, atmosferische 4.2 liter V8. Daarna stopte de productie van een van de meest geprezen krachtbronnen uit de recente automobielgeschiedenis – om zeer waarschijnlijk nimmer meer terug te keren. Dus pak die kans, nu het nog kan! Ook de productie van de RS6 Avant kwam ten einde. Maar daarvoor gold: dood aan de RS6, leve de RS6. Want niet veel later zou Audi de vernieuwde RS6 presenteren en monsterlijker dan ooit.

Troost kan ook geput worden uit de komst van twee andere snelle Audi’s: de S3 Limousine en S3 Cabriolet. De 2,0-liter viercilinder turbomotor van beide kemphanen is goed voor 300 pk en een acceleratie 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden. Sneller dus nog dan de S1 en niet eens zo heel veel langzamer dan alweer het volgende S-model uit Ingolstadt. Dat zijn de vernieuwde S6 en S6 Avant, de op een na snelste uitvoeringen van de eveneens gefacelift Audi A6. Dit alles gebeurde in het jaar 2014. Zelden tot nooit nam Audi afscheid van zoveel modellen in een jaar tijd, om daarna weer nieuwe modellen aan te kondigen of te lanceren.

Tussen al het nieuwsgeweld door had Audi ook nog tijd gevonden om de vernieuwde A8 over het voetlicht te brengen. Ook hier bestonden de vernieuwingen uit de geijkte onderdelen bij een modelfacelift: een opgefriste voorzijde, inclusief single frame-grille, gewijzigde lichtunits rondom, een gerenoveerde achterzijde, gemoderniseerd dashboard, verhoogde veiligheid en een uitbreiding van de standaarduitrusting dan wel optielijst. De klap op de vuurpijl was de komst van de de fijnste A8 van allemaal: de S8, voorzien van een 520 pk sterke achtcilinder. Het super-de-luxe vlaggenschip weegt weliswaar minstens twee ton, exclusief vloeistoffen en inzittenden, maar weet zichzelf toch in 4,1 seconden naar de 100 km/u te sleuren. Ongekend.

Last but not least: 2014 was ook het jaar van de Audi TT. De betreft alweer derde generatie en tevens laatste tot dusver. Zou het legendarische Audi-model, waarvan het origineel zijn tijd ver vooruit was, nog een vervolg krijgen, denk je?

Onder meer de volgende Audi-modellen waren verkrijgbaar in 2014:

Nieuwprijzen voor Audi rond jaar 2014

Als luxemerk (voor het grote publiek) in de stal van Volkswagen behoren Audi’s als vanzelfsprekend niet tot de koopjes van de week. Neem alleen al de voordeligste Audi van allemaal: de A1. Daarvan begonnen de nieuwprijzen in 2014 bij net geen 20.000 euro. Destijds veel geld voor een B-segmentauto. En dan hebben we het nog geeneens over de S1-topper die in dat jaar het levenslicht zag. Die wisselde namelijk pas vanaf 40.000 euro van eigenaar. Maar hé, hiervoor kocht je wel één van de grootste pretletters met vier ringen in jaren. Wist je trouwens dat er ook een ultra-A1 bestaat in de vorm van de tot 333 exemplaren gelimiteerde A1 quattro? Die is met 256 pk nog sterker dan de S1. Én duurder. Maar liefst 65.000 euro!

Ter indicatie: voor de nieuwprijs van de Audi A1 quattro kon je destijds ook een S3 Limousine (vanaf 53.000 euro) of S3 Cabriolet (vanaf 62.000 euro) kopen. Of de vernieuwde A6 met een vanafprijs van een halve ton. De gefacelifte A6 Avant kostte zo’n drie mille meer, maar daarmee hield je nog altijd een leuke zak geld voor allerlei aangename opties over voordat de 65 mille van de A1 quattro in zicht kwam. Nog maar te zwijgen over de snelste RS-modellen bij Audi. Daarvan telde je altijd meer dan een ton neer. Sterker, voor minder dan 130.000 euro kwam de Audi-verkoper zijn bed niet uit wanneer het een RS4 Avant moest worden. Nog wat meer te besteden? Tegen 145.000 euro kreeg je de sleutels van een gloednieuwe RS6 Avant overhandigd. Of wat te denken van 169.000 euro voor de S8, maar liefst het dubbele van de ‘basis’-A8.

Occasionprijzen voor Audi rond bouwjaar 2014

Inmiddels zijn we tien jaar verder en dat scheelt een flinke slok op de borrel wat betreft prijzen voor de occasions van bovengenoemde Audi’s. Neem bijvoorbeeld de rappe S1. Daarvan vind je op Autoscout24 enkele exemplaren die zomaar eventjes gehalveerd zijn in vraagprijs. Oftewel, voor om en nabij 20.000 euro koop je er eentje.

Nog leuker shoppen is het bij de RS-occasions van bouwjaar 2014. Zo zijn de RS4 Avant en RS5 Coupé van die jaren al bereikbaar vanaf 40.000 euro. Let wel: dit is – hou je vast 90.000 euro – lager dan de minimale nieuwprijs! En het zijn veelal echt geen exemplaren die al een superzwaar leven hebben gehad. Dat is stilletjes het mooie van occasions: hoe hoger de nieuwprijs, hoe harder de afschrijving waardoor zulke giganten alsnog binnen bereik komen tegen een kleiner budget. Profiteer ervan.

Uiteraard hebben we ook even Audi’s absolute vlaggenschip van 2014 opgezocht: de S8. Autoscout24 telt daarvan momenteel zo’n tien exemplaren. De vraagprijs? Vanaf – verbaas je niet – zo’n 40.000 euro. Oftewel, nog geen kwart van de oorspronkelijke nieuwprijs. Wauw!

FAQ

Wat kost een Audi van rond bouwjaar 2014 nu?
Occasionprijzen zijn natuurlijk afhankelijk van het gewenste model, de staat en de technische kilometerstand; een Audi A3 uit 2014 zal normaliter voordeliger zijn dan een A6. Maar soms ook niet of liggen van verschillende Audi-modellen de occasionprijzen dicht bij elkaar. Dit komt omdat grote auto’s doorgaans sneller afschrijven en/of je van doen hebt met een speciale uitvoering. Een RS3 bijvoorbeeld kan op de occasionmarkt duurder uitvallen dan een basis-A6. Zoek maar eens tussen het maar eens tussen het aanbod.
Wat was het hoogtepunt van Audi in 2014?
Audi beleefde hoogtijdagen rond het jaar 2014; er werden veel nieuwe of vernieuwde modellen gepresenteerd. Zelf konden we de introductie van de Audi S1 nog goed heugen. Deze supersnelle A1 met 231 pk weet binnen zes tellen de 100 km/u te bereiken en een topsnelheid van 250 km/u te halen. Ongekend voor een A-segmenter!
Welke Audi-occasion rond 2014 is een aanrader?
Hier hoeven we niet heel lang over na te denken. De RS4- en RS5-modellen uit die periode behoren tot de meest geliefde Audi’s allertijden. Met grote dank aan de fabuleuze aandrijflijn, bestaande uit een voortreffelijke V8 en gekoppeld aan Quattro-vierwielaandrijving. Een juweel van een motor, met een schitterende soundtrack – die huilt, schreeuwt of brult afhankelijk van het aantal toeren dat -ie daaruit. Kippenvel! En tegenwoordig relatief betaalbaar.