Sterke punten
- Alle luxe die je kunt wensen
- Veel ruimte achterin
- Deels met de hand gemaakt
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Veel vermogen, maar weinig rijdynamiek
- Geen moderne hightech
Bentley Mulsanne Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Bentley Mulsanne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Bentley Mulsanne
-
Bentley Mulsanne 6.75 BITURBO V8 MULLINER ***TOP CONDITION***
€ 84.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 128.000 km
- 03/2014
- 377 kW (513 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
14,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
393 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8490 Varsenare -
Bentley Mulsanne * Top condition * Automatic *
€ 23.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 142.650 km
- 01/1988
- 160 kW (218 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
400 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3600 Genk -
Bentley Mulsanne "WALTER OWEN" EDITION BY MULLINER - 1 OF 100 !!
€ 349.000,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 64.000 km
- 01/2020
- 395 kW (537 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
342 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3900 Overpelt -
Bentley Mulsanne S '88 CH4560
€ 25.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 221.870 km
- 01/1988
- 191 kW (260 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter
Interesse in een Bentley Mulsanne
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Bentley Mulsanne – Fouten maken met flair
Eerste contact: Bentley Mulsanne Speed – Zoals Bugatti al zei…
Eerste contact: Bentley Continental GT Speed – Kracht en verfijning
Bentley Continental GT V8: bescheidenheid siert
Test: Bentley Continental GT V8 – Inleveren is geen straf
Test: Bentley Bentayga diesel Mulliner – Levensgenieter
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Verwent zowel bestuurder als passagiers met weldadige luxe.
- Zeker de moderne Bentley Mulsanne biedt veel ruimte achterin.
- Met de hand gemaakte details getuigen van hoogwaardig vakmanschap.
- Een tijdloos exterieurdesign.
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste Bentley Mulsanne werd geleverd met de bekende 6,75-liter Bentley V8-motor, die gedurende een aantal productiejaren ook leverbaar was met een turbo. Volgens de goede traditie van zustermerk Rolls-Royce werd het vermogen omschreven als ‘voldoende’. Concreet ging het afhankelijk van modeljaar en uitvoering om zo’n 200 tot 345 pk. De transmissie was altijd een drietrapsautomaat, met aandrijving op de achterwielen.
De moderne Bentley Mulsanne had nog altijd de 6,75-liter Bentley V8, maar dan natuurlijk wel een gemoderniseerde versie van die motor. Afhankelijk van de uitvoering bedroeg het vermogen 512 tot 537 pk. De transmissie was altijd een achttrapsautomaat, nog steeds met aandrijving op de achterwielen.
Afmetingen
De afmetingen van de eerste Bentley Mulsanne variëren van 5,3 tot 5,4 meter in lengte, 1,9 meter in breedte en 1,5 meter in hoogte, afhankelijk van de variant. De moderne Bentley Mulsanne was nog een slag groter. Afhankelijk van de lengtevariant was de auto 5,6 tot 6,6 meter lang, met een wielbasis van 3,3 tot 4,3 meter. De breedte en hoogte waren voor alle modellen vrijwel gelijk, met respectievelijk 1,9 en 1,5 meter. In de bagageruimte past een flinke 443 liter aan bagage.
De belangrijkste specificaties op een rij
Bentley Mulsanne (tweede generatie) | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,58-5,83 x 1,93 x 1,52-1,54 m |
Wielbasis | 3,27-3,52 m |
Inhoud bagageruimte | 443 l |
Ledig gewicht | 2.585-2.630 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.200 kg |
Cilinderinhoud | 6.752 cm3 |
Vermogen | 377 kW (512 pk)-395 kW (537 pk) |
Koppel | 1.020-1.100 Nm |
Topsnelheid | 296-305 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,6-4,9 sec |
Tankinhoud | 96 l |
Verbruik | 15,0-16,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 342-393 g/km |
Varianten
De eerste Bentley Mulsanne was er grofweg in drie varianten: de ‘gewone’ Mulsanne, de Mulsanne Turbo en de Mulsanne S. De Bentley Mulsanne Turbo was dankzij de turbo twee keer zo sterk als het standaardmodel. Na een paar jaar werd het onder de naam Bentley Turbo R een model op zich, naast de Mulsanne-lijn. De toen verschenen Bentley Mulsanne S was een soort Turbo R zonder turbo: wel de looks, niet de extra prestaties.
De Bentley Mulsanne Speed is een vergelijkbare uitvoering op basis van de moderne Mulsanne. In 2016 werd het aanbod verder uitgebreid met de verlengde Bentley Mulsanne Extended Wheelbase, ook wel Mulsanne EWB genoemd. Zeer exclusief is de Bentley Mulsanne Grand Limousine by Mulliner, die maar liefst een volle meter langer was dan het standaardmodel. De Mulsanne Grand Limousine by Mulliner is echter slechts in beperkte oplage geproduceerd en daarmee niet echt een regulier productiemodel. Verder zijn er nog talrijke andere limited editions, bijna altijd geproduceerd in een zeer beperkte oplage en soms zelfs slechts voorbehouden aan specifieke landen.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering had de tweede generatie Bentley Mulsanne in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van een kleine 400.000 euro tot ruim 450.000 euro, plus wat er nog bijkwam aan eventuele opties. Bijna geen enkele Bentley verlaat volledig standaard de fabriek. Het spreekt haast voor zich dat het aanbod Bentley Mulsanne occasions in Nederland beperkt is. Het is wel net groot genoeg voor een prijsindicatie. De prijzen variëren van zo’n 100.000 euro tot 240.000 euro. Zoals bij iedere occasion spelen leeftijd en kilometerstand een rol voor de hoogte van de vraagprijs, maar in dit exclusieve segment telt de specifieke uitvoering nog meer mee. Het aanbod Bentley Mulsanne occasions van de eerste generatie is te beperkt voor een goede prijsindicatie.
Design
Buitenkant
De eerste Bentley Mulsanne was een klassieke limousine met een langgerekte vorm, een hoge grille en een lage achterkant. De Mulsanne Turbo onderscheidt zich qua uiterlijk van de basisversie met atmosferische motor door enkele details: nieuw waren aluminium velgen en een in carrosseriekleur gespoten radiatorrooster. Beide elementen waren in die tijd nog niet gebruikelijk in de luxe klasse. Een ander verschil was het opschrift ‘Turbo’ aan de buitenkant. De tweede generatie Bentley Mulsanne heeft in grote lijnen dezelfde kenmerkende Bentley-vormgeving als het eerste model, maar het design oogt wel een stuk meer afgerond, aerodynamischer en moderner. Dankzij de vele personalisatiemogelijkheden is bijna geen enkel exemplaar volledig identiek.
Binnenkant
Zoals je dat van een model uit de absolute luxe klasse van Bentley mag verwachten, is het interieur van de allerbeste kwaliteit, zowel vroeger als nu: de stoelen zijn bekleed met absoluut onberispelijk eersteklas leder, de voetenruimte is bekleed met donzig tapijt en de hemelbekleding is gemaakt van fijne wollen stof. De instrumenten en de schakelconsole zijn afgewerkt met walnoot- of wortelhout – een typisch kenmerk van Britse luxewagens. Stuurbekrachtiging en airconditioning behoorden al tot de standaarduitrusting van de eerste generatie, wat in die tijd allesbehalve vanzelfsprekend was.
Veiligheid
Van beide modelgeneraties Bentley Mulsanne zijn geen crashtestresultaten of iets dergelijks bekend. In de tijd van de eerste modelgeneratie had veiligheid nog niet zoveel prioriteit als nu en het nieuwe model is niet getest omdat dergelijk dure en exclusieve auto’s niet door de Euro NCAP en vergelijkbare organisaties worden behandeld. Wel kan worden gekeken naar de veiligheidsuitrusting. Bij de eerste Bentley Mulsanne kom je niet veel verder dan veiligheidsgordels. De tweede generatie daarentegen is voorzien van onder meer acht airbags, ABS, ESP, High Beam Assist, Adaptive Cruise Control en Blind Spot Assist. De Mulsanne mist echter nog steeds een actieve noodremassistent, ook na zijn facelift van 2016.
Alternatieven
Beide modelgeneraties van de Bentley Mulsanne opereren in de absolute topklasse van het luxesegment. De Bentley Mulsanne uit de jaren tachtig is bijna identiek aan de Rolls-Royce Silver Spirit. In die tijd opereerde Bentley nog als zustermerk van Rolls-Royce. De enige verschillen tussen de modellen waren de grille, de koplampen en de emblemen. De Mulsanne was een wat minder opvallend alternatief voor de Silver Spirit en meer gericht op kopers die het liever iets bescheidener hielden – een Rolls-Royce springt natuurlijk direct in het oog.
Ten tijde van de tweede modelgeneratie behoorde Bentley allang niet meer tot Rolls-Royce en zijn beide merken regelrechte concurrenten. Op het niveau van de Bentley Mulsanne bood Rolls-Royce de Phantom. Andere modellen die eenzelfde niveau van luxe en klasse bieden zijn de Maybach 57 en de 62 en diens indirecte opvolger de Mercedes-Maybach S-Klasse.