Bentley Turbo R Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Bentley Turbo R, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Bentley Turbo R
-
Bentley Turbo R
€ 11.500,-Geen informatie- 208.000 km
- 02/1991
- 224 kW (305 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8000 Brugge -
Bentley Turbo R 6.75i V8 Floor Shift Aut. / Leder /
€ 24.990,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 43.504 km
- 04/1994
- 250 kW (340 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3960 Bree -
Bentley Turbo R '90 CH3103
€ 23.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 140.711 km
- 01/1990
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter
Interesse in een Bentley Turbo R
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Bentley Continental GT Speed – Kracht en verfijning
Bentley Continental GT V8: bescheidenheid siert
Eerste contact: Bentley Mulsanne – Fouten maken met flair
Test: Bentley Continental GT V8 – Inleveren is geen straf
Eerste contact: Bentley Mulsanne Speed – Zoals Bugatti al zei…
Test: Bentley Bentayga diesel Mulliner – Levensgenieter
Alternatieve modellen
Met de Bentley Turbo R keert het merk terug naar zijn sportimago
Sinds de jaren 60 had de luxe Britse autofabrikant Rolls-Royce geprobeerd om met het door hem overgenomen merk Bentley een plaats te veroveren in het segment van de luxe sedans met een sportieve motor. Het concept bewees zich op lange termijn echter als weinig succesvol. De prestatieverschillen ten opzichte van de zustermodellen van Rolls-Royce waren namelijk ondanks de licht veranderde motortechniek van de Bentleys steeds minder waarneembaar. In plaats van Bentley als sportmerk in leven te houden, sleepte Rolls-Royce de modellen eerder als economische ballast met zich mee als minder opvallende alternatieven voor haar eigen merk. Dit begon pas te veranderen met de introductie van de Bentley Mulsanne. Deze met turbomotoren uitgeruste auto bracht vanaf 1982 weer meer dynamiek in de voertuigen en in de verkoop van de Bentley modellen. De in 1985 geïntroduceerde opvolger Turbo R moest bij dit succes aansluiten. Zijn turbokracht werd dan ook al in zijn naam weergegeven.
De Bentley Turbo R is de snelste sedan in de collectie van de fabrikant
De Bentley Turbo R was gebaseerd op de gelijktijdig ontwikkelde nieuwe Rolls-Royce Silver Spirit en was ook uitgerust met zijn V8-motor, die sinds de jaren 60 tot het standaardrepertoire van Rolls-Royce behoorde. Dankzij de turbo-oplading had de 6,8 liter motor in de Bentley Turbo R echter een duidelijk hoger prestatievermogen. Hoe groot dit prestatievermogen precies was, daarover deed de fabrikant volgens traditie geen uitspraak. Maar volgens metingen kwam het prestatievermogen uit op circa 235 kW (320 pk). Hiermee haalde de bijna 2,5 ton zware sedan een maximumsnelheid van meer dan 220 km/u. Deze rijprestaties worden alleen nog door de coupé Bentley Continental en de cabriolet Bentley Azure overtroffen. De Bentley Turbo R werd aangeboden in twee versies: één met een wielbasis van zon drie meter en één lange versie, de Bentley Turbo RL, met een wielbasis van 3,16 meter. Deze sedan had een totale lengte van 5,37 meter.
Vanaf 1992 een betere prestatie voor de Bentley Turbo R
In 1992 werd de Turbo ondersteund door de Bentley Turbo S met een geschat prestatievermogen van 300 kW (408 pk). Parallel hieraan werd het prestatievermogen van de instapversie van de Bentley Turbo R verhoogd. Hij beschikte voortaan over 265 kW (360 pk). Het topmodel haalde een maximumsnelheid van 250 km/u en accelereerde ondanks zijn gewicht van bijna 2,5 ton in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Ter vergelijking: de Bentley Turbo R haalde een maximumsnelheid van 235 km/u en had 0,5 seconden langer nodig om van 0 naar 100 km/u te komen. Tijdens de laatste productiejaren van 1995 tot 1998 werd de Bentley Turbo R alleen nog maar in de lange versie met de wielbasis van 3,16 meter aangeboden.
Een sportiever uiterlijk voor de laatste Bentley Turbo R
Voordat in 1998 met de Bentley Arnage een opvolger klaar stond, presenteerden de Britten voor korte tijd nog een nieuw topmodel uit hun Turbo-serie. De Bentley Turbo RT nam de motoruitrusting van de Bentley Turbo S met 300 kW (408 pk) over, onderstreepte echter nog zijn sportiviteit door uiterlijke kenmerken als laagprofielbanden en aluminium velgen. Bovendien hadden de laatste modellen van de Bentley Turbo R ook een voorspoiler, die deze serie duidelijk van de gelijkgebouwde Rolls-Royce Silver Spirit van deze tijd onderscheidt.