Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alpina-l.jpg

BMW Alpina

BMW Alpina

Vind het model dat bij je past.

De snelste sedans ter wereld zijn BMW Alpina’sMet het idee om van de seriemodellen van BMW auto’s met een topprestatie te maken door ze op te voeren begon ingenieur Burkard Bovensiepen in 1961 het merk BMW Alpina met een door hem ontwikkelde dubbele carburateur voor de BMW 1500. Zo snel als de BMW Alpina na de reconstructie op straat kwam, zo snel verliep de verdere ontwikkeling van het merk Alpina. Terwijl de raceversies van de BMW Alpina vanaf eind jaren ’60 veel overwinningen behaalden in de racesport, kregen de straatmodellen BMW Alpina B7 en BMW Alpina D10 de onofficiële titel van snelste sedan en snelste dieselsedan ter wereld. Tot 1977 trad Alpina allereerst op met sportieve versies van bestaande BMW modellen. In 1978 kwam met de BMW Alpina B6 dan voor het eerst een eigen ontwikkeling op de markt. Sinds 1983 is de modelsmederij uit Buchloe officieel een zelfstandige autofabrikant. Een eigen logo in plaats van het blauw witte BMW merkteken aan het stuur, het Alpina naamplaatje op de achterkant van de auto, decoratieve strepen, spoilers en 20 inch velgen bepalen het uiterlijk van de BMW Alpina. De nieuwere BMW Alpina’s zijn gebaseerd op de BMW modelseries 3, 5, 6 en 7 en de BMW Roadster. Met de Alpina Roadster V8, die wereldwijd slechts 555 keer gebouwd werd, begaf de fabrikant zich in 2002 ook op de Amerikaanse markt.

De BMW Alpina op basis van de BMW 3-serie

De eerste eigen modellen van Alpina kwamen vanaf 1978 als BMW Alpina B6 en BMW Alpina C1 op de markt. Deze waren gebaseerd op de drie jaar eerder nieuw gepresenteerde BMW 3 uit bouwserie E20. De Alpina B6 met 2,8 liter motor en zes cilinders was één van de eerste serievoertuigen ter wereld met een volelektrische computer ontsteking. De nieuwere benzinemodellen op basis van de BMW 3 werden vervolgens onder de naam Alpina B3 Biturbo met 265 KW (360 pk) aangeboden. Deze haalden tot 285 km/u en accelereerden in 4,8 seconden van nul naar honderd. Met de BMW Alpina D10 presenteerde de fabrikant in 1999 voor het eerst een diesel die met 245 pk bekend stond als dieselsedan met het beste prestatievermogen ter wereld. Vanaf 2005 volgde de op basis van de BMW 320d ontwikkelde BMW Alpina D3 met 147 kW (200 pk) en later de BMW Alpina D3 Biturbo met 157 kW (214 pk) en een maximumsnelheid van 244 km/u.

De BMW Alpina op basis van de grote BMW-modellen

Met de BMW Alpina B7 en B7S Turbo, evenals de BMW Alpina B10 Biturbo op motorbasis van de BMW 5, had Alpina vanaf 1978 de snelste in serie geproduceerde sedans ter wereld in zijn collectie. De in zo’n 500 exemplaren geproduceerde BMW Alpina B10 had een prestatievermogen van 265 kW (360 pk). Hiermee haalde de auto maximaal 291 km/u. Als opvolger kwam de fabrikant vanaf 2005 met de BMW Alpina B5. Deze was als sedan en combi te verkrijgen. In het begin hadden de motoren een prestatievermogen van 368 kW (500 pk). Nieuwere modellen kregen een nog betere motor met 390 kW (530 pk) waarmee de sedan 317 km/u kon halen. Van 2005 tot 2007 bouwde Alpina op basis van de coupés uit de 6-serie de BMW Alpina B6 met acht cilinders en een cilinderinhoud van 4,4 liter. Deze had een prestatievermogen van 368 kW (500 pk). De opvolger hiervan werd de BMW Alpina B6S met 390 kW (530 pk). Op basis van de BMW 7 ontstond de BMW Alpina B7 Biturbo met 373 kW (507 pk). Deze haalde met elektronische snelheidsregeling 280 km/u.