- Homepage
- Auto
- BMW
- BMW 1 Reeks
- BMW 130
Sterke punten
- Zeer goede afwerking
- Sportieve en krachtige motoren
- Uitstekend afgesteld chassis
Zwakke punten
- Instap is wat moeilijk
- Nogal onoverzichtelijk achterin
- Kofferbak relatief klein
BMW 130 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 130, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW 130
-
BMW 130 130i
€ 25.900,-Geen informatie- 250.000 km
- 05/2006
- 195 kW (265 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1420 Braine L’alleud -
BMW 130 130i
€ 11.250,-Geen informatie- 208.000 km
- 05/2007
- 195 kW (265 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
199 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-6600 BASTOGNE -
BMW 130 130i // 2 PROP // FULLS OPTIONS
€ 12.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 210.000 km
- 10/2009
- 195 kW (265 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1140 Bruxelles -
BMW 130 130i
€ 22.000,-Geen informatie- 161.737 km
- 05/2007
- 195 kW (265 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
197 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1474 Ways
Interesse in een BMW 130
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De motor is krachtig en zeer sportief.
- Het chassis harmonieert uitstekend met de achterwielaandrijving.
- Kinderzitjes kunnen comfortabel en veilig geplaatst worden dankzij Isofix.
- Dankzij de automatische klimaatregeling is koeling gegarandeerd.
- Hij overtuigt met fijn doseerbare en sportief reagerende remmen.
Belangrijke gegevens
Motorisering
De BMW 1 Serie van de eerste generatie is verkrijgbaar met veel verschillende motoren. Er zijn zowel vier- als zescilindermotoren beschikbaar. De BMW 130 heeft een zescilindermotor in twee verschillende vermogens. Het vermogen wordt uitsluitend aan de achterwielen geleverd, wat uniek is in de compacte klasse.
Het volgende overzicht vergelijkt de belangrijkste feiten en cijfers van de BMW 130 met die van de BMW 120:
Model | BMW 130i | BMW 120i |
---|---|---|
Transmissie | Handgeschakelde 6-versnellingsbak | Handgeschakelde 6-versnellingsbak |
Cilinderinhoud | 3,0 l | 2,0 l |
Vermogen | 258 - 265 PK | 150 - 170 PK |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,1 - 6,0 s | 8,7 - 7,7 s |
Topsnelheid | 250 km/u | 217 - 224 km/u |
Leeggewicht | 1.450 kg | 1.335 kg |
Brandstofverbruik per 100 km | 8,3 l - 8,5 l | 6,6 l - 7,5 l |
CO₂-emissies volgens WLTP | 196 g/km - 201 g/km | 156 g/km - 177 g/km |
De zescilindermotor is niet ontworpen als V-motor, maar als lijnmotor, waardoor hij uitzonderlijk soepel loopt. De motor drijft alleen de achterwielen aan, wat het comfort en de beheersbaarheid van het voertuig verder verhoogt. De versnellingspook wordt bediend door een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar de BMW 130 heeft geen dubbele koppeling of automaat.
De zescilinder lijnmotor van de tot 2009 gebouwde BMW 130 modellen levert 265 pk en 315 Newtonmeter. Daarmee accelereert de BMW in 6,0 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch geregeld op 250 km/u.
Vanaf 2009 wordt de motor aangepast aan de nieuwe Euronorm vijf, waardoor het vermogen wordt teruggebracht tot 258 pk, maar met slechts een onmerkbare daling van de prestaties. Waardoor de BMW de 100 kilometer per uur nu haalt in 6,1 seconden, terwijl de topsnelheid van 250 km/u gelijk blijft.
Afmetingen
De BMW 130 is verkrijgbaar als driedeurs en vijfdeurs model. De korte versie is 4,23 meter lang, 1,75 meter breed en 1,43 meter hoog. De lange versie heeft dezelfde hoogte, maar is 4,38 meter lang en 1,80 meter breed.
De bestuurder en voorpassagier kunnen comfortabel zitten tot een hoogte van 1,95 meter, hoewel de instap wat lastig kan zijn. De achterpassagiers daarentegen mogen maximaal 1,85 meter lang zijn. Achterin is er ruimte voor bagage met een volume tot ongeveer 290 liter. Met de achterbank neergeklapt kan het bagageruimte worden vergroot tot respectievelijk 650 liter en 1.150 liter.
Met een draaicirkel van 10,65 meter is de BMW ook geschikt voor stadsverkeer. Dankzij de wielbasis van 2,66 meter en het comfortabele onderstel voelt de bestuurder zich vooral op buitenwegen thuis.
Varianten
De BMW 130 is leverbaar als driedeurs en als vijfdeurs compacte sedan, die nog met uitgebreide pakketten kunnen worden uitgerust. In de Lifestyle uitvoering is de BMW voorzien van verschillende lichtmetalen velgen, bruine stoffen stoelen en een multifunctioneel stuurwiel, terwijl hij in de Sport uitvoering zelfs donkere achterlichten, sportstoelen, een lederen pookknop en een sportstuur heeft.
Er is ook het Comfortpakket, met onder meer een regensensor en een sportleren stuurwiel, een Advantagepakket, met mistlampen en airconditioning, het Connectiviteitspakket, dat de radio uitrust met een Bluetooth- en USB-interface, en nog veel meer aanpassingsmogelijkheden.
Met het M Pakket kan de BMW 130 ook worden uitgerust met een sportonderstel en sportieve voor- en achterschorten. Tot slot is er het Innovatiepakket, met onder meer xenonverlichting en bochtverlichting. Alle pakketten zijn met elkaar te combineren.
Prijs
De BMW 130 wordt tegenwoordig niet meer als nieuwe auto verkocht in Nederland. De prijzen voor nieuwe exemplaren bedroegen op het eind bijna 40.000 euro. Zeker in de compacte klasse was de BMW 130 dus niet per se een koopje.
Maar natuurlijk is de populaire en krachtige compacte auto nog steeds te vinden op de occasionmarkt. De sportieve modellen in goede staat zijn al te koop vanaf ongeveer 15.000 euro. Nieuwere modellen met een navenant lage kilometerstand of bijzonder uitgebreide uitrusting kosten echter al snel tot 25.000 euro.
De onderhoudskosten zijn beheersbaar, afgezien van eventuele lasten als gevolg van reparaties. Vooral de hoge prijzen voor reserveonderdelen zijn hier merkbaar. De Nederlandse motorrijtuigenbelasting bedraagt ongeveer 900 euro per jaar. Bovendien blijken de geïnstalleerde motoren verrassend zuinig te zijn, vooral wanneer er met mate mee wordt gereden. Dit bespaart ook op lange termijn geld.
Design
Exterieur
Het uiterlijk van de BMW 130 wordt gedomineerd door het chromen radiatorrooster in dubbele nierlook en de koplampen aan de zijkant in helder glaslook. Het voertuig straalt optisch al een zekere sportiviteit uit, die nog kan worden versterkt door het optionele M-pakket. Dit omvat voor- en achterschorten in het design van het M-model.
De koplampen hebben LED-dagrijverlichting en halogeenlampen, hoewel deze tegen meerprijs kunnen worden ingeruild voor xenonvarianten. Daarnaast heeft de BMW chrome elementen op de luchtinlaten en mistlampen. Standaard staat de auto op 17-inch lichtmetalen wielen, hoewel tegen meerprijs ook 18-inch varianten leverbaar zijn. Het kleurenpalet varieert van wit en zwart tot grijs en rood.
Interieur
Het interieur is gemaakt van hoogwaardige, zeer goed afgewerkte materialen. Het dashboard glanst dankzij de pianolak. De deurelementen zijn gepeperd met chromen ornamenten. De BMW 130 heeft standaard elektrische ramen, terwijl de pookknop optioneel met leder is bekleed.
Het standaard stuurwiel kan worden vervangen door een variant met meerdere functies of door een sportstuur. Daarnaast is er ook airconditioning, op verzoek zelfs als automatische klimaatregeling, en een handsfree systeem. De boordcomputer vormt het middelpunt en heeft naast gegevens over het voertuig ook een navigatiesysteem.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid heeft de BMW 130 een uiterst actief chassis dat stuurcommando's direct uitvoert. Ook heeft de fabrikant meerdere airbags voor de bestuurder en voorpassagier gemonteerd. Uiteraard is er ook ABS en ESP, terwijl kinderzitjes eenvoudig via Isofix bevestigd kunnen worden.
Verder heeft BMW ook een way departure warning system en een bandenspanningssysteem geïnstalleerd, dat de bestuurder waarschuwt bij een lekke band. Optioneel zijn er ook bochtverlichting die een bocht beter verlicht, zodat obstakels sneller worden herkend.
Alternatieven
De BMW 130 behoort tot de categorie van de compacte sedans. Een alternatief voor de BMW 1 Serie is bijvoorbeeld de VW Golf R32 van de vijfde generatie, die een 3,2 liter motor heeft en maximaal 250 pk mobiliseert. De VW is ook verkrijgbaar met een handgeschakelde of een dual-clutch versnellingsbak. Een VW Golf R32 occasions wordt verkocht voor prijzen vanaf ongeveer 14.500 euro.
Een andere optie is de Audi A3 uit Ingolstadt. De 3.2 Quattro heeft bijvoorbeeld dezelfde motor als de VW. In vergelijking met de BMW 130 is het visuele silhouet iets zakelijker, zonder dat het saai overkomt. De Audi schittert door zijn zeer goede afwerking en de motor accelereert de auto in 6,5 seconden naar 100 kilometer per uur. Tegelijkertijd blijft de auto altijd beheersbaar dankzij de vierwielaandrijving. Gebruikt beginnen de prijzen van de Audi A3 3.2 Quattro bij zo'n 17.000 euro.