Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 bmw_m140i_xdrive 1.jpeg

BMW M140i (F20)

1 / 3
AS24 bmw_m140i_xdrive 1.jpeg
AS24 bmw_m140i_xdrive_edition_shadow 2.jpeg
AS24 bmw_m140i_xdrive_edition_shadow 3.jpeg

Sterke punten

  • Unieke zes-in-lijn
  • Achterwiel of 4WD
  • Dynamisch rijgedrag

Zwakke punten

  • Hogere kosten dan bij viercilinder
  • Verbruik
  • Eerder GT dan trackspeeltje

BMW 140 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 140, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De enige hatchback met zes-in-lijn… ter wereld

In 2005 introduceerde BMW een facelift van haar tweede generatie 1 Reeks. Voor de sportieveling luidde dat ook de start van de ondertussen mythische M140i, de meest sportieve 1 Reeks die BMW ooit op de markt bracht.

Interesse in een BMW M140i (F20)

BMW M140i (F20) tweedehands auto
BMW M140i (F20) nieuwe auto
BMW M140i (F20) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW M140i (F20)

Motoren

BMW introduceerde bij de facelift van de tweede generatie 1 Reeks deze M140i-variant als opvolger van de M135i. Hoewel beide varianten op papier gelijkaardige specificaties lijken te hebben, kreeg de M140i een gloednieuwe motor. Die B58 wordt een stuk betrouwbaarder en aanpasbaarder geacht dan de N55 uit de M135i.

De nieuwe 3-liter zes-in-lijn turbobenzine mag in de M140i 340 pk en 500 Nm koppel naar de wielen sturen. Daarbij is er keuze tussen een manuele zesbak of een automaat met acht trappen. De versie met automaat kan je desgewenst uitrusten met BMW’s xDrive-vierwielaandrijving.

Het motorblok is voorzien van Valvetronic (variabele kleptiming) waarbij de kleplichthoogte variabel is gemaakt. Daardoor ondervindt de motor minder weerstand als de kleppen geopend moeten worden en wordt de gasklep overbodig. Lucht kan vrijer de motor instromen wat zorgt voor een betere verbranding.

BMW past in deze auto ook de dubbele VANOS (variabele nokkenasbediening) toe met twee nokkenassen. Als er op lage toerentallen wordt gereden, dan gaan de inlaatkleppen laat open, waardoor de stationaire loop verbetert. In het middelste toerengebied worden de kleppen vroeg geopend en dat zorgt voor een hoger koppel en een interne uitlaatgasrecirculatie, waardoor verbruik en emissies dalen. Bij veel toeren worden de kleppen weer laat geopend om het volledige vermogen op te kunnen bouwen.

Als injectiesysteem wordt High Precision Injection gebruikt en dankzij de TwinScroll turbocompressor levert de motor die honderden pk’s. De auto gebruikt daarbij gemiddeld 7,8 liter per 100 km. Van 0 naar 100 km/u doet deze auto in slechts 4,8 seconden.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Bij zijn introductie kreeg de M140i een catalogusprijs van 63.006 euro. Hoewel de standaarduitrusting opvallend uitgebreid was, voorzag BMW nog een riante optielijst. Daarbij niet enkel zaken zoals achteruitrijcamera, keyless entry en getint glas maar ook sportieve accenten zoals een sperdifferentieel en koolstofvezel opsmuk. In 2019 ging de M140i uit productie.

Ga je op zoek naar ongelooflijk veel performance voor het budget, dan is de BMW M140i op de tweedehandsmarkt eigenlijk een koopje. Tweedehandsprijzen starten aan amper 28.000 euro en voor extreem goed uitgeruste exemplaren in nieuwstaat ben je nog steeds amper 40.000 euro kwijt. Prijs/ kwaliteit is deze M140i onfeilbaar!

Design-highlights

Aan de buitenkant ziet de M140i er heel sportief uit met aan de voorkant de opvallende dubbele niervormige grille en de grote luchtinlaten die nodig zijn om de krachtige motor van voldoende lucht te kunnen voorzien. De koplampen zijn laag geplaatst, wat het sportieve karakter nog beter uit laat komen. Standaard is de auto voorzien van wielen met dynamische look en zeer goede wegligging. Aan de achterkant heeft deze BMW fraai gevormde wielkasten, de typische L-vormige LED-achterlichten en een opvallende bumper waarin twee einddempers verborgen zitten. De M140i was beschikbaar als drie- en vijfdeurs.

Alternatieven

Kijken we puur naar de motor, dan kent de M140i eigenlijk geen alternatieven. Want geen enkele andere constructeur durfde het aan om een zes-in-lijn voorin zijn hatchback te plaatsen. Dé aartsrivalen van de M140i zijn echter de Audi RS3 met vijfcilinder en de Mercedes-AMG A45 met viercilinder op steroïden. Vergeet echter niet dat die concurrenten het standaard met vierwielaandrijving doen terwijl de M140i te verkrijgen is met klassieke achterwielaandrijving.