Sterke punten
- Knap, sportief en degelijk design
- Polyvalente wagen
- Stijlicoon
Zwakke punten
- Achterwielaandrijving zonder safety back-ups
- Auto’s nodigen uit om hard te rijden
- Sober interieur
BMW 2002 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 2002, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW 2002
-
BMW 2002 touring groupe 2
€ 30.900,-Geen informatie- 20.000 km
- 07/1974
- 140 kW (190 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5170 Profondeville -
BMW 2002 2002TI Roestvrij. gereviseerde motor
€ 19.000,-Geen informatie- 5.800 km
- 06/1975
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9250 waasmunster -
BMW 2002 TII
€ 14.990,-Geen informatie- 88.437 km
- 09/1972
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4180 Hamoir -
BMW 2002 Baur cabriolet
€ 33.000,-Geen informatie- 66.034 km
- 01/1975
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1500 Halle -
BMW 2002 E10 2002 Ti Historic race car rennwagen
€ 61.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 1.234 km
- 01/1971
- 154 kW (209 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3900 Overpelt -
BMW 2002 Bauer cabrio
€ 27.000,-Geen informatie- 18.922 km
- 03/1973
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4720 La Calamine -
BMW 2002 Turbo '74 CH0043
€ 99.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 30.456 km
- 01/1974
- 124 kW (169 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
BMW 2002 Turbo '74 CH0506
€ 135.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 13.037 km
- 01/1974
- 124 kW (169 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter
Interesse in een BMW 2002
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
Met enkele van BMW’s meest pittige motoren kon de BMW 2002 uitpakken met kwieke prestaties.
De BMW 2002 is oer-vader van BMW’s onmiskenbare rijplezier. Met een 2002 bezit je dus een stukje BMW-geschiedenis.
De BMW 2002 introduceerde een nieuwe designtaal bij BMW met de ondertussen iconische Hoffmeister-knik.
Zeg je BMW 2002, dan zeg je ook 2002 Turbo, een auto zo ver zijn tijd vooruit, dat hij door sommige overheden als gevaarlijk werd bestempeld. Qua imago kan dat tellen.
Belangrijke gegevens over de BMW 2002 (E10)
Motoren
Na de oorlog bevond BMW zich in slechte papieren. Qua productgamma zat BMW in een tweespalt tussen enerzijds grote en luxueuze modellen van de 300-serie en hun allerkleinsten, de BMW Isetta of 700. De Neue Klasse werd gelanceerd, een reeks compacte executive 4-deurswagens, als voorloper van de 5 reeks. De 02-serie was de perfecte aanvulling van het gamma richting de meer praktisch en sportief georiënteerde klant.
Eerst werd de E10 gelanceerd met de 1600cc (in 1966 als ‘1600’, of onofficieel ‘1600-2’) motor, 2 jaar later volgde de 2-liter (in 1968 als ‘2000’). Pas na de facelift in 1971 werden de modellen eindelijk ook voorzien van het opschrift eindigend op de 2, als indicatie dat het een 2-deurs variant betrof (resp. 1602 en 2002). In vergelijking met de toenmalige middenklasse wagens bood het basismodel 1602 al superieure prestaties.
Na de 2-liter volgde de 1800cc (in 1971 als ‘1802’) en begin 1975 werd ook nog een economisch model, de 1502, gelanceerd met de 1600 cc motor met aangepaste pistons die 10 paarden inboette op de 1602.
Naast de motorisaties met enkele carburateur volgden nog de ti, tii en turbo. Ti stond voor Turismo internazionale, en tii voor Turismo Internazionale Iniezone (of Injectie). Deze upgrades leveren telkens +/-10pk op het standaardvermogen. De Kügelfischer-injectie bleek echter zeer moeilijk af te stellen, waardoor vooral de ti’s in trek waren in de racerij. Velen kenden hier dan ook hun einde.
De Turbo (gekend als de E20) was de eerste massaproductiewagen met een uitlaatgasturbo (jawel vòòr de Porsche Turbo). Omwille van zijn lancering in volle oliecrisis werden slechts 1.672 auto’s gebouwd, wat meteen de hedendaagse prijzen van +€100k verklaart.
Afmetingen
De BMW 2002 was de voortrekker van het nieuwe compact GT segment. Door zijn tweedeursuitvoering en iets kleinere carrosserie had deze bolide een lager gewicht, en een betere pk-kg ratio wat de sportiviteit alleen maar ten goede kwam. Met een lengte van 4220 mm, een breedte van 1590 mm en een hoogte van 1410mm was de wagen best compact, in combinatie met de vinnige aandrijflijn gaf dit ‘Freude am Fahren’.
Varianten
Over de productielooptijd van 1966-77 kende de 02 slechts enkele verschillende gedaantes.
In 1968 werd de 1600 aangevuld met een 1800 en kwam ook de cabriolet op de markt.
In 1971 werd een kleine facelift doorgevoerd, die gelijk liep met de aanpassing naar de benaming eindigend op 2, de introductie van 1800 motor en de tii met Kügelfischer-injectie.
In augustus 1973 volgde een grote facelift die zich vooral voor en achteraan te kennen gaf. Zo werd de neus vervangen door een variant met plastic grille en vierkante achterlichten in plaats van de ronde Ford Cortina-aandoende lichten. De cabriolet werd ook aangepast naar de Baur cabrio met rolbeugel, gebouwd bij Baur.
In 1971 werd ook de E6 ontwikkeld, de allereerste Touring van BMW. Dit model met aflopend kofferdeksel diende onder andere als security wagen op het Circuit van Zandvoort. Deze breaks avant la lettre hadden een kofferruimte die significant ruimer was dan de sedan. Perfect voor een streepje Gran Turismo. Omdat de Tourings pas in 1971 uitkwamen met de nu al wat verouderde ronde lichten, verkochten ze slechts een kleine 20.000 stuks.
Prijzen
Zoals steeds met oldtimers zijn de prijzen sterk afhankelijk van vraag en aanbod en de spreekwoordelijke gek met zijn diepe beurs. De 02-kende de afgelopen 10 jaar best veel succes en de prijzen zijn daarom ook naar boven bijgesteld. Voor de turbo gaat de prijs al snel boven de 100.000 euro. Voor een nette niet-turbo 2002 ben je rond de 12.000 à 25.000 euro kwijt afhankelijk van de versie.
Design
Buitenzijde
De E10 herkennen we nu als onmiskenbaar BMW, maar was indertijd best een atypisch jong model voor de Beierse constructeur. Afgeleid van de Neue Klasse reeks herken je zeer duidelijk de hand van Wilhelm Hofmeister. De sharknose herkennen we direct, en de verfijnde vrouwelijke lijnen die het koffertje van de sedan uitmaken zijn ook nu nog bekoorlijk. Zeker met de ronde achterlichtjes van de eerste generatie doet dit wagentje wat vrouwelijk aan, maar dan eentje met pit.
Hofmeister werd bijgestaan door Giovanni Michelotti voor de sedan, en mocht dan ook de Touring ontwerpen. De mooie geproportioneerde kont van de Touring is een plezier om naar te kijken. En al zijn de meningen verdeeld, de Touring is een uitermate leuke auto op de baan.
Binnenzijde
In vergelijking met de buitenzijde is het interieur van de 02 best ‘sec’. Ontworpen door Paul Bracq, die onder andere ook de Mercedes Pagode ontwierp, opvolger van Wilhelm Hofmeister bij BMW, had voor dit interieur vooral functionaliteit voor ogen. Zonder teveel franjes zodat je nog meer kan genieten van de rij-ervaring.
Alternatieven
Door zijn voortrekkersrol binnen het compact GT-segment heeft de BMW pas jaren nadien zijn gelijke gevonden. Wanneer we kijken de combinatie family car en sportief rijgedrag zou een (4-deurs) Alfa Romeo Giulia nog kunnen meedingen qua rij-eigenschappen.