Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
1602 EV Olympic Games München 2.jpg

BMW 2002

1 / 6
1602 EV Olympic Games München 2.jpg
1602 EV Olympic Games München.jpg
BMW 1602 Clockwork Orange.jpg
BMW 2002 Turbo.jpg
BMW E10 en E6 1ste generatie naast elkaar.jpg
EC-02-media-hd.webp

Sterke punten

  • Knap, sportief en degelijk design
  • Polyvalente wagen
  • Stijlicoon

Zwakke punten

  • Achterwielaandrijving zonder safety back-ups
  • Auto’s nodigen uit om hard te rijden
  • Sober interieur

BMW 2002 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 2002, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De oorsprong van Freude am Fahren: de BMW 2002

In 1968 introduceerd BMW de 2002 (E10),een auto die BMW een nieuw tijdperk binnen loodste. Met een fris ontwerp en sportieve rij-eigenschappen. Volgens puristen was het de 2002 die de basis legde voor BMW’s Freade am Fahren. Hoewel een productierun van 861.940 exemplaren, sneuvelden er velen in de handen van onervaren chauffeurs.

Interesse in een BMW 2002

BMW 2002 tweedehands auto
BMW 2002 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met enkele van BMW’s meest pittige motoren kon de BMW 2002 uitpakken met kwieke prestaties.

  • De BMW 2002 is oer-vader van BMW’s onmiskenbare rijplezier. Met een 2002 bezit je dus een stukje BMW-geschiedenis.

  • De BMW 2002 introduceerde een nieuwe designtaal bij BMW met de ondertussen iconische Hoffmeister-knik.

  • Zeg je BMW 2002, dan zeg je ook 2002 Turbo, een auto zo ver zijn tijd vooruit, dat hij door sommige overheden als gevaarlijk werd bestempeld. Qua imago kan dat tellen.

Belangrijke gegevens over de BMW 2002 (E10)

Motoren

Na de oorlog bevond BMW zich in slechte papieren. Qua productgamma zat BMW in een tweespalt tussen enerzijds grote en luxueuze modellen van de 300-serie en hun allerkleinsten, de BMW Isetta of 700. De Neue Klasse werd gelanceerd, een reeks compacte executive 4-deurswagens, als voorloper van de 5 reeks. De 02-serie was de perfecte aanvulling van het gamma richting de meer praktisch en sportief georiënteerde klant.

Eerst werd de E10 gelanceerd met de 1600cc (in 1966 als ‘1600’, of onofficieel ‘1600-2’) motor, 2 jaar later volgde de 2-liter (in 1968 als ‘2000’). Pas na de facelift in 1971 werden de modellen eindelijk ook voorzien van het opschrift eindigend op de 2, als indicatie dat het een 2-deurs variant betrof (resp. 1602 en 2002). In vergelijking met de toenmalige middenklasse wagens bood het basismodel 1602 al superieure prestaties.

Na de 2-liter volgde de 1800cc (in 1971 als ‘1802’) en begin 1975 werd ook nog een economisch model, de 1502, gelanceerd met de 1600 cc motor met aangepaste pistons die 10 paarden inboette op de 1602.

Naast de motorisaties met enkele carburateur volgden nog de ti, tii en turbo. Ti stond voor Turismo internazionale, en tii voor Turismo Internazionale Iniezone (of Injectie). Deze upgrades leveren telkens +/-10pk op het standaardvermogen. De Kügelfischer-injectie bleek echter zeer moeilijk af te stellen, waardoor vooral de ti’s in trek waren in de racerij. Velen kenden hier dan ook hun einde.

De Turbo (gekend als de E20) was de eerste massaproductiewagen met een uitlaatgasturbo (jawel vòòr de Porsche Turbo). Omwille van zijn lancering in volle oliecrisis werden slechts 1.672 auto’s gebouwd, wat meteen de hedendaagse prijzen van +€100k verklaart.

Afmetingen

De BMW 2002 was de voortrekker van het nieuwe compact GT segment. Door zijn tweedeursuitvoering en iets kleinere carrosserie had deze bolide een lager gewicht, en een betere pk-kg ratio wat de sportiviteit alleen maar ten goede kwam. Met een lengte van 4220 mm, een breedte van 1590 mm en een hoogte van 1410mm was de wagen best compact, in combinatie met de vinnige aandrijflijn gaf dit ‘Freude am Fahren’.

Varianten

Over de productielooptijd van 1966-77 kende de 02 slechts enkele verschillende gedaantes.

In 1968 werd de 1600 aangevuld met een 1800 en kwam ook de cabriolet op de markt.

In 1971 werd een kleine facelift doorgevoerd, die gelijk liep met de aanpassing naar de benaming eindigend op 2, de introductie van 1800 motor en de tii met Kügelfischer-injectie.

In augustus 1973 volgde een grote facelift die zich vooral voor en achteraan te kennen gaf. Zo werd de neus vervangen door een variant met plastic grille en vierkante achterlichten in plaats van de ronde Ford Cortina-aandoende lichten. De cabriolet werd ook aangepast naar de Baur cabrio met rolbeugel, gebouwd bij Baur.

In 1971 werd ook de E6 ontwikkeld, de allereerste Touring van BMW. Dit model met aflopend kofferdeksel diende onder andere als security wagen op het Circuit van Zandvoort. Deze breaks avant la lettre hadden een kofferruimte die significant ruimer was dan de sedan. Perfect voor een streepje Gran Turismo. Omdat de Tourings pas in 1971 uitkwamen met de nu al wat verouderde ronde lichten, verkochten ze slechts een kleine 20.000 stuks.

Prijzen

Zoals steeds met oldtimers zijn de prijzen sterk afhankelijk van vraag en aanbod en de spreekwoordelijke gek met zijn diepe beurs. De 02-kende de afgelopen 10 jaar best veel succes en de prijzen zijn daarom ook naar boven bijgesteld. Voor de turbo gaat de prijs al snel boven de 100.000 euro. Voor een nette niet-turbo 2002 ben je rond de 12.000 à 25.000 euro kwijt afhankelijk van de versie.

Design

Buitenzijde

De E10 herkennen we nu als onmiskenbaar BMW, maar was indertijd best een atypisch jong model voor de Beierse constructeur. Afgeleid van de Neue Klasse reeks herken je zeer duidelijk de hand van Wilhelm Hofmeister. De sharknose herkennen we direct, en de verfijnde vrouwelijke lijnen die het koffertje van de sedan uitmaken zijn ook nu nog bekoorlijk. Zeker met de ronde achterlichtjes van de eerste generatie doet dit wagentje wat vrouwelijk aan, maar dan eentje met pit.

Hofmeister werd bijgestaan door Giovanni Michelotti voor de sedan, en mocht dan ook de Touring ontwerpen. De mooie geproportioneerde kont van de Touring is een plezier om naar te kijken. En al zijn de meningen verdeeld, de Touring is een uitermate leuke auto op de baan.

Binnenzijde

In vergelijking met de buitenzijde is het interieur van de 02 best ‘sec’. Ontworpen door Paul Bracq, die onder andere ook de Mercedes Pagode ontwierp, opvolger van Wilhelm Hofmeister bij BMW, had voor dit interieur vooral functionaliteit voor ogen. Zonder teveel franjes zodat je nog meer kan genieten van de rij-ervaring.

Alternatieven

Door zijn voortrekkersrol binnen het compact GT-segment heeft de BMW pas jaren nadien zijn gelijke gevonden. Wanneer we kijken de combinatie family car en sportief rijgedrag zou een (4-deurs) Alfa Romeo Giulia nog kunnen meedingen qua rij-eigenschappen.

FAQ

Welke BMW 20002 moet ik kiezen?
Als je beurs het toelaat is een ti of tii een leuke keuze. Wil je echter iets laagdrempeliger instappen, dan is een 1600 of 1800 van de eerste generatie een meer dan waardig alternatief.
Is de BMW 2002 een goede eerste oldtimer?
De simpele mechaniek van de M10 viercilinder motor maakt sleutelen toegankelijk. Weet wel dat ti en tii-motoren daarentegen een stuk minder toegankelijk zijn. Begin van een goede basis, want zoals zovele auto’s uit de jaren ’60 à ’70 zijn ze onderhevig aan roest.

Beoordelingen voor BMW 2002

4 Beoordelingen

4,5