Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-MMP-BMW-318-00.jpeg

BMW 318

1 / 4
AS24-MMP-BMW-318-00.jpeg
AS24-MMP-BMW-318-01.jpeg
AS24-MMP-BMW-318-02.jpeg
AS24-MMP-BMW-318-03.jpeg

Sterke punten

  • Verbruik
  • lage(re) rijtaksen
  • Zuinige keuze

Zwakke punten

  • Niet meest flitsende prestaties
  • Niet verkrijgbaar met xDrive (benzine)
  • Niet beschikbaar op alle koetswerktypes

BMW 318 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 318, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.2 - 11.7s
Maximumsnelheid:195 - 226 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 203 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 8.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4262 x 1739 x 1369 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:480 - 1600 liter
Aanhangergewicht:345 - 565 kg

De sensibele keuze

Al sinds de eerste generatie 3 Reeks die in 1970 het levenslicht zag schuift BMW een 318-variant naar voren. Doorheen de jaren gaat het zowel over de 318i als de 318d. De 318-motor mag je zien als een zuinige keuze voor je 3 Reeks.

Interesse in een BMW 318

BMW 318 tweedehands auto
BMW 318 nieuwe auto
BMW 318 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De sensibele keuze

Al sinds de eerste generatie 3 Reeks die in 1970 het levenslicht zag schuift BMW een 318-variant naar voren. Doorheen de jaren gaat het zowel over de 318i als de 318d. De 318-motor mag je zien als een zuinige keuze voor je 3 Reeks.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 318i & 318d

Motoren

Al bijna 50 jaar schroeft BMW de 3 Reeks in elkaar, waardoor je er prat op kan gaan dat de 318-uitvoering de nodige veranderingen heeft ondergaan. Hieronder sommen we dan ook alle generaties op met hun 318-uitvoering.

3 Reeks E21 (1975-1983)

De eerste generatie 3 Reeks kreeg de type-aanduiding E21 en was beschikbaar als 318i. In die uitvoering kreeg je een 1.8-liter grote viercilinder benzine met een vermogen van 98 pk. In 1981 werd die motor vervangen door een versie met injectie en steeg het vermogen naar 105 pk en 145 Nm koppel. Het volume van 1.8-liter werd behouden.

3 Reeks E30 (1982-1994)

De tweede generatie 3 Reeks (E30) nam in de eerste productiejaren de 105 pk sterke 1.8-liter viercilinder benzine met injectie over van zijn voorganger. Vanaf 1988 werd die motor ingewisseld voor een exemplaar met distributieriem (in plaats van ketting) en steeg het vermogen naar 113 pk en 162 Nm koppel. Bij de e30-generatie verscheen er in 1989 eveneens een meer sportieve 318iS op de markt met 16-kleppen en een gezond vermogen van 136 pk. Visueel herken je die aan een achterspoiler en sportstuur.

3 Reeks E36 (1990-2000)

De derde generatie 3 Reeks (E36) markeert de intrede van de 318-diesel. Die luistert naar de naam 318tds en beschikt over een 1.7-liter viercilinder dieselmotor mét turbo. Het vermogen bedraagt daarbij 90 pk en 190 Nm koppel. Kijken we naar de 318i-benzineversie, dan neemt de derde generatie 3 Reeks de eerste productiejaren de 113 pk sterke 1.8 van zijn voorganger over. Vanaf 1993 wordt die ingewisseld voor een iets sterkere variant met 115 pk en 168 Nm koppel. Ook de 318iS is van de partij en schopt het in deze generatie tot 140 pk en 175 Nm (180 Nm vanaf 1996).

3 Reeks e46 (1998-2006)

De vierde generatie 3 Reeks (E46) zorgt voor een ware motor-revolutie binnen BMW-land. Want zowat alle motoren zijn gloednieuw voor deze generatie. Neem nu de 318i benzine. Die is voor het eerst 1.9-liter groot en is daardoor 118 pk en 180 Nm sterk. Vanaf 2001 wordt die motor ingewisseld voor een exemplaar van 2.0-liter en stijgt het vermogen van de 318i verder naar 143 pk en 200 Nm koppel. Vanaf de facelift in 2001 verschijnt er eveneens terug een 318d op het toneel. Die gebruikt een 2-liter viercilinder turbomotor en is 115 pk en 265 Nm sterk.

3 Reeks E90 (2005-2012)

Met de vijfde generatie 3 Reeks (E90) betreden we het tijdperk van de 2-liter viercilinder turbomotor. Een vast waarde voor zo’n dik decennium. Alle versies van de 318i en 318d van deze generatie zijn dan ook 2-liter groot, hebben vier cilinders en een turbo. De 318i was 129 pk en 180 Nm sterk en kreeg in 2007 een vermogensboost tot 143 pk en 190 Nm koppel. De 318d was initieel 122 pk en 280 Nm sterk en kreeg eveneens in 2007 een vermogensboost tot 143 pk en 300 Nm koppel. Specifiek voor de leasingmarkt verschenen er vanaf de facelift varianten van de 318i en 318d met gereduceerd vermogen. Door uit te pakken met 136 pk waren beide versies interessanter voor de zakelijke markt.

3 Reeks F30 (2012-2019)

De zesde generatie 3 Reeks (F30) kent meerdere primeurs bij de 318-aandrijflijn. Zo verscheen er voor het eerst een vierwielaangedreven xDrive-uitvoering. Die primeur was voor de 143 pk en 320 Nm sterke 318d die er dus ook kwam als 318d xDrive. Het blok zelf was - uiteraard - een 2-liter viercilinder turbodiesel. De tweede primeur verschijnt pas na een update in 2015. Tot dan ontbrak er namelijk een 318i-versie in het gamma. Wanneer die benzineversie verschijnt bij de zesde generatie blijkt die zowaar gebruik te maken van een 1.5-liter driecilinder turbobenzine! Met 136 pk en 220 Nm blijkt dit blok evenwel opvallend pittig om te rijden. De 318d (xDrive) ziet zijn vermogen vanaf de update stijgen naar 150 pk en 320 Nm koppel.

3 Reeks G20 (2019-...)

De zevende generatie 3 Reeks (G20) blijft vasthouden aan het receptuur van zijn voorgangers. Zo is ook hier de 318-aandrijving een 2-liter viercilinder turbomotor. De 318i wekt 156 pk en 250 Nm koppel op terwijl de 318d goed is voor 150 pk en 320 Nm koppel. Vanaf 2022 worden beide motoren standaard uitgerust met een automaat (voordien was dat standaard een manuele zesbak). Een versie met xDrive-vierwielaandrijving verdwijnt uit het gamma.

Tweedehandsprijzen

Met decennia aan 318’s is het aanbod op Autoscout24 dan ook enorm uitgebreid. Zo heb je voor nog geen 1.000 euro een 318 diesel. Al hangt de prijs natuurlijk sterk af van de generatie. De derde (E36) en vierde (E46) generatie blijken momenteel de goedkoopste versies aan te bieden. De huidige G20 generatie ziet zijn prijs op de tweedehands markt stijgen tot wel 65.000 euro.

Door zijn beperkte cilinderinhoud en relatief bescheiden vermogen is de 318 (ongeacht de generatie en brandstof) vaak een interessante keuze qua rijtaksen en verzekering.

Alternatieven

Op zoek naar een alternatief voor de BMW 3 Reeks 318? Dan moet je zeker kijken naar Audi en Mercedes die respectievelijk de A4 en C-Klasse met gelijkaardige vermogens en motorvolumes naar voren schuiven.

FAQ

Is de BMW 318 zuinig?
Zowel de 318d als de 318i mag je ongeacht de generatie 3 Reeks zien als de bescheiden keuze op vlak van verbruik en rijtaksen.
Hoeveel cilinders heeft de BMW 318i?
De 318i van BMW is sinds de jaren 70 steevast een viercilinder geweest. Er is echter één uitzondering, want de tussen 2015 en 2019 geproduceerde 318i was een… driecilinder!

Beoordelingen voor BMW 318

367 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modelvarianten