Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-320-d-front

BMW 320

1 / 3
bmw-320-d-front
bmw-320-d-back
bmw-320-d-side

Sterke punten

  • Aangename rijeigenschappen
  • Goede balans tussen sportiviteit en verbruik
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Relatief krappe bagageruimte
  • Prijzige opties
  • Bepaalde motoren onbetrouwbaar

BMW 320 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 320, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.8 - 10.2s
Maximumsnelheid:208 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):35 - 236 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.5 - 9.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4262 x 1739 x 1369 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:375 - 1600 liter
Aanhangergewicht:345 - 795 kg

BMW 320: perfecte balans tussen prestaties en dagelijkse inzetbaarheid

De BMW 320 is een vaste waarde in het gamma van de 3 Serie. Aanvankelijk was hij er uitsluitend met een benzinemotor: in eerste instantie als zes-in-lijn, later enkel als viercilinder. Later kwam er ook een diesel bij en vandaag de dag kun je zelfs een plug-in hybride 320 bestellen: de 320e.Lees meer.

Interesse in een BMW 320

BMW 320 tweedehands auto
BMW 320 nieuwe auto
BMW 320 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vlot en relatief zuinig tegelijk
  • Sportief met een vleugje comfort
  • Een van de meer betaalbare varianten van de BMW 3 Serie
  • Als benzine-, diesel en plug-in hybride

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 320 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1975 (E21), met 2,0-liter viercilinder. Er bestond een 320 met carburateurs en 80 kW (109 pk) en een 320i met injectie en 81 kW (110 pk). Daarnaast was er met de 320/6 ook een zescilinder, die 90 kW (122 pk) sterk was. In de tweede generatie van de BMW 3 Serie (E30) was de 320i een 2,0-liter zes-in-lijn met in eerste instantie 92 kW (125 pk) en later 95 kW (129 pk).

In de derde generatie 3 Serie (E36) steeg het vermogen van de zes-in-lijn van de 320i tot 110 kW (150 pk). Datzelfde vermogen kreeg ook de 320i in de vierde generatie (E46). Na de facelift vergrootte BMW de cilinderinhoud naar 2,2-liter voor de 320i, waarmee het vermogen steeg naar 125 kW (170 pk). In deze generatie was de 320 er voor het eerst ook als diesel: de 320d had een 2,0-liter viercilinder met eerst 100 kW (136 pk) en later, na de facelift, 110 kW (150 pk).

In de vijfde generatie van de BMW 3 Serie (E90) stapte BMW voor de 320i over op een viercilinder: die was eerst 110 kW (150 pk) sterk, later 125 kW (170 pk). Dezelfde vermogens als bij de BMW 320 E46 dus, maar dan met twee cilinders minder. Tijdelijk was er ook een sportieve 320si, die 127 kW (173 pk) sterk was en gebaseerd was op de auto uit het WTCC. De dieselversie, de 320d, gebruikte opnieuw een viercilinder met eerst 120 kW (163 pk) en later 130 kW (177 pk) en uiteindelijk 135 kW (184 pk). De EfficientDynamics-uitvoering, in het leven geroepen voor de zakelijke markt, hield het op 120 kW (163 pk).

De zesde generatie van de BMW 3 Serie (F30) had opnieuw een 2,0-liter viercilinder voor de 320i. Die was gedurende de hele looptijd van het model 135 kW (184 pk) sterk, al bestond er ook een minder krachtige maar zuinigere EfficientDynamics-uitvoering met een 1,6-liter viercilinder en 125 kW (170 pk). Als diesel begon de 320d van de zesde generatie zijn carrière met een 120 kW (163 pk) sterke EfficientDynamics-uitvoering. Als 320d zonder toevoeging had hij eerst 135 kW (184 pk) en later 140 kW (190 pk).

Een primeur voor de huidige generatie van de BMW 3 Serie (G20): de 320 is er voor het eerst als plug-in hybride, de 320e. Die combineert een 2,0 liter viercilinder op benzine van 120 kW (163 pk) met een elektromotor van 83 kW (113 pk) tot een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). Een batterij van 12,0 kWh moet een elektrisch rijbereik opleveren van 52 tot 61 kilometer (WLTP). De gewone benzine en diesel bleven ook van de partij: de 320i heeft een 135 kW (184 pk) sterke 2,0-viercilinder, de 320d een 140 kW (190 pk) sterke 2,0-viercilinder, die sinds eind 2020 voorzien is van mild hybride ondersteuning.

Afmetingen

Wat betreft afmetingen verschilt de 320 niet met de 3 Series die een andere motor hebben. Alle 320’s hebben dezelfde binnen- en buitenmaten. Wat wel duidelijk is geworden door de jaren heen is het verschil in afmetingen tussen de eerste generatie van de 320 en de meest moderne. Zo telt de eerste generatie 3 Serie, de E21, 4,35 m in lengte en de G20 is 4,71 m lang. Maar wat vooral opvalt is het toegenomen gewicht door de jaren heen en de gegroeide wielbasis: van 2,56 m bij de E21 tot aan 2,85 m bij de G20.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 320
Marktintroductie 1975
Lengte x breedte x hoogte 4,35 – 4,71 x 1,61 – 1,82 x 1,38 – 1,44 m
Wielbasis 2,56 – 2,85 m
Inhoud bagageruimte 460 – 500 l
Ledig gewicht 1.115-1.800 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.550-2.350 kg
Cilinderinhoud 1.598-1.998 cm3
Vermogen 80-150 kW (109-204 pk)
Koppel 160-300 Nm
Topsnelheid 181-230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,7-7,6 sec
Tankinhoud 40-58 l
Verbruik 10,2-1,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 31-151 g/km

Varianten

Onder het kopje ‘Motorisatie’ haalden we het al even aan: de BMW 320 is geleverd als benzine, diesel én plug-in hybride, verspreid over zeven generaties. Bij de motorisering spring één variant eruit: EfficientDynamics. Bij de verschillende generaties BMW 320 die als EfficientDynamics zijn geleverd is de invulling net iets anders, maar het principe is hetzelfde: door middel van een geknepen of kleinere motor de CO2-uitstoot en daarmee de te betalen BPM en bijtelling omlaag brengen. Inmiddels levert BMW de 320 niet meer als EfficientDynamics; die plaats heeft de plug-in hybride 320e namelijk ingenomen.

De BMW 320 werd gedurende zijn zeven modelgeneraties aangeboden in vijf carrosserievarianten: als sedan, stationwagon (Touring), cabriolet, coupé en hatchback (Compact). Vooral de coupé belichaamt sportieve ambities. De cabriolet is daarentegen perfect voor mensen die van sportief rijden houden, maar met het dak open. Echt praktisch is de cabrio dan weer niet, aangezien het dak in open stand wat van de bagageruimte opslokt. Zoek je meer praktische inzetbaarheid, dan zijn de sedan en de Touring goede opties. Na 2012 splitste BMW de coupé en cabrio van de 3 Serie reeks en gingen de twee carrosserievarianten door onder de naam 4 Serie. De Compact is de voorloper van de 1 Serie en was eigenlijk een compacte versie van de coupé.

Prijzen

Wie in de markt is voor een nieuwe 320i moet rekenen op een vanafprijs van zo’n 54.000 euro. Voor dat geld krijg je de 320i sedan met een automaat. De 320i Touring heeft een meerprijs van 2.000 euro. De 320d sedan mag voor minimaal 60.000 euro de showroom verlaten. De 320d Touring voor 62.000 euro.

Als occasion is de 320 een stuk toegankelijker. Je vindt ze al voor nog geen 1.000 euro. Houd er wel rekening mee dat dit modellen zijn met veel ervaring en die er esthetisch niet zo goed meer uit zien. Modellen met een relatief lage kilometerstand (100.000 km) vind je voor zo’n 15.000 tot 30.000 euro, afhankelijk van de generatie. Hoe jonger de auto, hoe duurder. De duurste 320’s kosten zo’n 70.000 euro. Dat zijn wel de exemplaren met weinig kilometers op de teller en uitgevoerd met veel opties.

Design

Buitenkant

Gedurende zijn ontwikkeling heeft het exterieur van de BMW 320 ingrijpende veranderingen ondergaan. Desalniettemin is de sportieve, tegelijkertijd elegante en dynamische uitstraling altijd behouden gebleven. Opvallend zijn vandaag de dag nog steeds de langgerekte motorkap en de karakteristieke BMW-grille op de neus.

Binnenkant

Het interieur van de BMW 3 Serie is bij de eerste generaties nog vrij old school, met alleen het hoognodige aan boord. Bij nieuwe generaties zie je steeds meer en vooral grotere digitale displays verschijnen. Ook de connectiviteit ging er bij de laatste twee modelgeneraties sterk op vooruit. BMW houdt wel vast aan een traditionele opzet van het dashboard, waarbij er nog een centrale draaiknop op de middenconsole zit voor het bedienen van het multimediasysteem. De ruimte in het interieur hangt af van de generatie. Een ruimtewonder is de 3 Serie in ieder geval nooit geweest, met name niet op de achterbank.

Veiligheid

De meeste 320-modellen ontvingen de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Uiteraard zijn de jongste generaties voorzien van meer veiligheidsvoorzieningen dan vroegere generaties. Zo is de G20-generatie bijvoorbeeld standaard uitgerust met cruise control en parkeersensoren voor en achter. Maar hoewel de 3 Serie een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidssystemen heeft, zijn die vaak wel optioneel. Let daar dus goed op als je gaat kijken voor een BMW 320 occasion. De belangrijkste stelregel is daarbij: hoe ouder de BMW 320, hoe minder veiligheidsvoorzieningen de auto heeft. Wat dat betreft laten alle generaties van de 3 Serie goed zien hoe voertuigveiligheid zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld.

Alternatieven

Bij BMW zelf zijn er heel wat alternatieven voor de 320i en 320d. Je kunt voor een minder krachtige versie gaan, en dan kom je bij de 318i en 318d uit. Krachtigere versies zijn er uiteraard ook, zelfs voor de plug-in hybride: dan ga je voor de 330e. Bij de Duitse premiumconcurrenten zijn er uiteraard ook alternatieven, in de vorm van de Audi A4 en Mercedes C-Klasse.

FAQ

Wat houdt de toevoeging ‘EfficientDynamics’ in bij de BMW 320?
De toevoeging EfficientDynamics houdt in dat de BMW 320 is geoptimaliseerd voor de CO2-uitstoot en het verbruik. Dat betekent dat een BMW 320 met het EfficientDynamics-label een kleinere of geknepen motor onder de kap heeft, met iets minder vermogen dan een reguliere BMW 320. Daar staat dan wel tegenover dat het brandstofverbruik lager ligt.
Is de BMW 320 betrouwbaar?
Doorgaans is de BMW 320 een betrouwbare auto, maar alles staat of valt met goed onderhoud. Daarbij geldt wel dat de oudere modellen met zescilinder betrouwbaarder zijn dan de latere modellen met viercilinder. Rond 2017 werd de kwaliteit van de viercilinder motor van de BMW 320 weer beter.
Welke BMW 320 moet ik hebben?
Dat hangt er helemaal vanaf wat je in een auto zoekt. De BMW 320 is verkrijgbaar in diverse configuraties. Rijd je veel, dan is de diesel of plug-in hybride de meest efficiënte optie. Rijd je minder regelmatig, maar wil je toch wat vermogen, dan is de reguliere BMW 320 met benzinemotor de beste keuze.

Beoordelingen voor BMW 320

606 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen

Modelvarianten