Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-320d_03.jpg

BMW 320d

1 / 4
AS24-modelpagina-bmw-320d_03.jpg
AS24-modelpagina-bmw-320d_04.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-320d_01.jpg
AS24-modelpagina-bmw-320d_02.jpg

Sterke punten

  • Koppelrijke dieselmotor
  • Bescheiden verbruik
  • Rijplezier 3 Reeks

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Luidruchtige diesel (E46)
  • Oudste modellen niet meer welkom in LEZ

De dieselreferentie in de 3 Reeks

De 320d verscheen pas bij de vierde generatie van de 3 Reeks (E46) ten tonele. Daar zette hij zichzelf al snel op de kaart als koppelrijke en relatief zuinige diesel die tegelijk het rijplezier van de 3 Reeks wist te bewaren. Sindsdien vat hij trouw post als Berline en Touring, met de occasionele zijsprong richting andere koetswerkversies.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 320d

Motoren

De eerste drie generaties van de BMW 3 Reeks stelden het zonder de 320d, die pas in 1998 bij de vierde generatie (E46) ten tonele verscheen. Daar was de 320d in eerste instantie een 136 pk sterke 2.0-viercilinder turbodiesel, maar zag na de facelift zijn vermogen verhoogd tot 150 pk. Onder de noemer 320Cd en 320td verscheen hij ook in de 3 Reeks Coupé, Cabriolet en Compact.

In de vijfde generatie (E90) van de 3 Reeks onderging de 320d heel wat evoluties. Aanvankelijk gebruikte hij een evolutie van de 2.0-viercilinder van zijn voorganger, goed voor 163 pk. Na enkele jaren kreeg de 320d een volledig nieuw dieselblok, dat 177 pk sterk was en dat ook combineerbaar was met xDrive-vierwielaandrijving. Richting het einde van zijn carrière steeg het vermogen van de 320d en 320d xDrive richting 184 pk. Parallel met die motoren was er ook een zuinigere 320d Efficient Dynamics Edition met 163 pk.

Generatie zes (F30) bood de eerste jaren dezelfde twee versies aan. De 320d was dus opnieuw 184 pk sterk en optioneel beschikbaar met xDrive, de 320d Efficient Dynamics Edition had ook nu weer 163 pk. Bij de facelift schakelde de 320d over op een nieuwe 2.0-viercilinder turbodiesel, waarbij het vermogen steeg naar 190 pk. Dat van de Efficient Dynamics Edition bleef ongewijzigd. De Coupé en Cabriolet vielen vanaf deze generatie onder de noemer ‘4 Reeks’, maar de 320d was er in deze generatie wel als vijfdeursversie Gran Turismo.

De huidige generatie van de BMW 3 Reeks (G20) gebruikt een evolutie van dezelfde 2.0-viercilinder turbodiesel, die opnieuw 190 pk sterk is. Ook nu is er ook een 320d xDrive met vierwielaandrijving. De Efficient Dynamics Edition wordt niet meer aangeboden, maar sinds eind 2020 krijgt de BMW 320d wel standaard milde hybride ondersteuning, waarbij een kleine elektromotor bij de acceleraties en hernemingen 8 kW (11 pk) toevoegt.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

320d-modellen uit de vierde generatie van de 3 Reeks vind je tweedehands al voor minder dan 2.000 euro. Dat zijn weliswaar modellen met hoge kilometerstanden die bovendien niet meer in de lage-emissiezones worden toegelaten. De vijfde generatie heeft tweedehandsprijzen die vanaf zo’n 5.000 euro beginnen, met ook hier weer oude exemplaren en een euronorm die niet meer welkom is in de lage-emissiezones.

De vorige generatie heeft een startprijs op de tweedehandsmarkt van zo’n 10.000 euro, al moet je dan wel voor een 320d met hoge kilometerstand gaan. Met een lagere kilometerstand schiet de tweedehandsprijs al snel door richting 18.000 euro en prijzen boven de 20.000 euro voor modellen met een uitgebreide uitrusting.

De nieuwprijzen van de huidige BMW 320d beginnen vanaf 48.200 euro voor de Berline. Voor de versie met xDrive-vierwielaandrijving betaal je 50.900 euro. Voor de Touring-breakversie betaal je telkens 1.700 euro extra. In Vlaanderen betaal je voor de 320d minstens 692,66 euro aan BIV en 525,39 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië betaal je respectievelijk 495,00 euro en 486,02 euro.

Alternatieven

Zoek je een alternatief voor de BMW 320d, dan kom je automatisch uit bij een minder krachtige of krachtigere versie. De minder krachtige is de 318d, de krachtigere de 325d (E90 en F30) of 330d (E46 en G20). Alleen in de F30-generatie was de 325d een viercilinder; bij alle andere modellen stap je over op een zescilinder-in-lijn. Nog bij BMW kun je ook uitwijken naar de 120d in de kleinere 1 Reeks of de 520d in de grotere 5 Reeks. Traditiegetrouw zijn er ook alternatieven bij de Duitse premiumconcurrenten: in de vorm van de TDI-modellen bij de Audi A4 en in de vorm van de CDI- en d-modellen bij de Mercedes C-Klasse.

FAQ

Is de BMW 320d betrouwbaar?
De BMW 320d kan bogen op een **relatief solide reputatie**, maar zoals steeds ben je geholpen met gezond verstand: hoe duidelijker de geschiedenis van de auto, hoe beter. Vergeet ook niet dat originele BMW-wisselstukken behoorlijk prijzig kunnen zijn.
Hoeveel kost de BMW 320d?
De **tweedehandsprijzen** van de BMW 320d beginnen bij zo’n 2.000 euro, maar dat zijn modellen met hoge kilometerstanden en een euronorm die niet meer welkom is in de lage-emissiezones. Voor recentere modellen moet je op minstens 10.000 euro rekenen, voor een nieuwe BMW 320D op 48.200 euro.