Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-328-front

BMW 328

1 / 3
bmw-328-front
bmw-328-side
bmw-328-back

Sterke punten

  • Uitzonderlijk design
  • Hydraulisch remsysteem
  • Waarschijnlijke waardestijging

Zwakke punten

  • Alleen verkrijgbaar zonder dak
  • Moeilijk om reserveonderdelen te verkrijgen
  • Smalle ingang

BMW 328 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 328, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.7 - 6.2s
Maximumsnelheid:245 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):147 - 166 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.3 - 7.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4624 x 1811 x 1429 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:480 - 1600 liter
Aanhangergewicht:475 - 500 kg

BMW 328: de droomauto van de vooroorlogse jaren

De BMW 328 is een uitzonderlijk stijlvolle roadster. Bovendien was het model zijn tijd technisch ver vooruit, wat blijkt uit talloze race-overwinningen. De BMW 328 is vandaag de dag nog steeds een gewild voertuig onder verzamelaars. Lees meer

Interesse in een BMW 328

BMW 328 tweedehands auto
BMW 328 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW 328 is een stuk autogeschiedenis en het eerste M-model van de constructeur.
  • Vandaag de dag strijden BMW 328's nog steeds zegevierend in klassieke autorally's.

Belangrijke gegevens

Motor

In 1936 wint de BMW 328 roadster de Eifelrace op de Nordschleife van de Nürburgring. Hij haalt een gemiddelde snelheid van 101,6 kilometer per uur. Deze uitzonderlijke prestaties worden mogelijk gemaakt door een zescilinder lijnmotor van 80 pk met een cilinderinhoud van 1.971 kubieke meter.

De technische kenmerken van de Roadster in één oogopslag:

Voertuig BMW 328
Motor Zescilinder lijnmotor met aluminium cilinderkoppen
Carburateur 3 Solex 30 JF downdraught carburateurs
Krukas Viervoudig gelagerd
Motorbediening Zijdelingse nokkenas
Remmen Hydraulische trommelremmen met één remcircuit

De basisstructuur van de auto is gebaseerd op de BMW 326. Om de 328 meer raceklaar te maken, bracht de fabrikant enkele wijzigingen aan in de standaard zescilinder lijnmotor. Een verhoogde compressieverhouding van 7,5:1 in plaats van 6:1, een nominaal toerental van 5.000 tpm en een aluminium cilinderkop met V-vormige hangende kleppen zorgden voor een vermogen van 80 pk en een maximum topsnelheid van 150 kilometer per uur. De motor werd in 1938 ook ingebouwd in de 327/28, een sportievere versie van de BMW 327.

Afmetingen

De BMW 328 is alleen leverbaar als productiesportwagen. In dat geval heeft de roadster de volgende afmetingen:

Lengte 3,90 m
Breedte 1,55 m
Hoogte 1,40 m
Wielbasis 2,81 m

Dankzij het zeer lage leeggewicht van 840 kilogram kan de BMW zijn vermogen goed op de weg zetten.

Varianten

De BMW 328 is een van de meest karakteristieke raceauto's en een mijlpaal in de geschiedenis van de autosport. Dit komt door zijn unieke staat van dienst. 172 keer heeft een 328 deelgenomen aan nationale en internationale races. 141 keer kwam dit model als winnaar over de finish. Bovendien is de BMW 328 de vader van alle M modellen, d.w.z. de sportief gemodificeerde auto's uit BMW's serieproductie.

De eerste BMW 328 start tijdens de Eiffelrace op de Nürburgring in 1936. Met de 328 wint autocoureur Ernst Jakob Henne de klasse van sportwagens zonder compressor tot 2000 cm³. De open tweezitter consolideert BMW's reputatie als sportwagenfabrikant. De Beieren waren op dat moment immers pas acht jaar actief als autofabrikant. Daarvoor produceerden ze alleen vliegtuigmotoren. Pas na de overname van de Eisenachse Dixi-Werke in 1928 werd de Bayerische Motorenwerke als automerk beschouwd.

Kort na dit spectaculaire racesucces begon de levering van BMW 328 sportwagens aan particuliere rijders. Het model werd in februari 1937 aangeboden voor een aankoopprijs van 7.400 mark.

Een moderne tweeliter zescilindermotor met 80 pk, een succesvol en veerkrachtig chassis evenals bijzonder effectieve hydraulische trommelremmen zorgden destijds voor sportieve rijprestaties en superioriteit in de races. Met de korte, gedrongen vorm van een echte roadster, een relatief lange motorkap en een krappe cockpit is de BMW 328 een voorbeeld voor veel roadsters van de economische bloei in de naoorlogse autogeschiedenis. En dat terwijl BMW het laatste exemplaar al in 1940 had gebouwd. Tijdens de vier productiejaren werden modellen gebouwd met een tank van 50 liter en modellen voor langeafstandsraces die tot 100 liter brandstof konden krijgen.

In het laatste productiejaar reed een aangepaste BMW 328 naar het driehoekige circuit in Noord-Italië voor de Mille Miglia. Deze zogenaamde Le Mans Coupé en drie andere sportwagens op basis van de BMW 328 gingen de uitdaging van het toen 1.600 km lange circuit aan. De Le Mans Coupé liet alle concurrentie ver achter zich en won met een duidelijke marge. Terwijl de 328 bij zijn debuut op de Nürburgring in 1936 met een gemiddelde snelheid van 101 km/u over de finish kwam, haalde hij over een afstand van 1.600 km in het noorden van Italië maar liefst 166,7 km/u als gemiddelde snelheid, wat tegenwoordig als een uitstekende prestatie wordt beschouwd. De drie gemodificeerde sportwagens met de 328 als basis behaalden overigens de derde, vijfde en zesde plaats. Het winnende voertuig werd zo het prototype voor een gepland naoorlogs model, de Mille Miglia.

De motor van de 328 was na de oorlog zeer populair bij vrijwel alle raceteams. Hij was in grote aantallen beschikbaar en met een cilinderinhoud van minder dan 2 liter volledig geschikt voor de Formule 2. Daarom zijn er niet alleen gemodificeerde BMW 328's te vinden, maar ook racewagens met de techniek van de 328, hoewel die door een ander raceteam zijn gebouwd.

Prijs

Rekening houdend met de huidige waarden moesten klanten destijds het equivalent van ongeveer 35.000 euro uitgeven voor een BMW 328. Toch was er veel vraag naar de auto; het aantrekkelijke design en de goede rijeigenschappen droegen daar in hoge mate aan bij.

Tegenwoordig kan de originele BMW 328 natuurlijk alleen nog als occasion worden gekocht. Het aanbod is echter ook in Nederland beperkt. Wie een originele auto in goede staat wil kopen, moet veel geld uitgeven en geduld hebben. De auto is immers maar zo'n 464 keer gebouwd. Verkrijgbare modellen in goede staat kosten al snel meer dan 600.000 euro.

Aangezien de BMW 328 meer een investering is dan een alledaagse auto, zijn onderhoudskosten nauwelijks aan de orde. Reparaties met de nodige kennis zijn tegenwoordig immers nog steeds mogelijk.

Design

Exterieur

Ongeveer 60 van de 464 BMW 328's zijn speciale modellen. Onder hen zijn voertuigen met de zogenaamde Wendler carrosserie. Dit maakt de instap voor de bestuurder gemakkelijker, want het grote stuurwiel maakt de 328 onbestuurbaar voor bestuurders met een buikje. Bovendien heeft de passagier meer ruimte en is er zelfs een dak.

Voor al zijn racetechnologie maakte de BMW 328 ook naam met zijn ingetogen elegantie en bijna fijn design. Smalle, lange nieren en deuren die in tegengestelde richting openen zijn stijlelementen die men in de jaren dertig en veertig veel tegenkwam en die een BMW-handelsmerk werden.

De twee lederen riemen die voorkomen dat de eindeloos lange motorkap omhoog klapt, lijken wat vreemd. Zelden kan een sportwagen rekenen op zo'n coherent en perfect ontwerp als de 328. Geen wonder dat de roadster talloze malen is gekopieerd, met of zonder aanpassingen.

Interieur

Het interieur van de tweezitter is karig en krap. Zo krap zelfs, dat zelfs met de achterdeuren geopend, het te grote stuurwiel de instap voor wat vollere bestuurders belemmert. De versnellingspook is lang voor die tijd, net als de schakelweg. Alle modellen hebben standaard een snelheidsmeter, en sommige van de nieuwste productiemodellen hebben ook een olietemperatuurmeter. Er is geen airconditioning of ventilatie.

bmw-328-interieur

bmw-328-seats

Veiligheid

De BMW 328 maakt indruk met zijn uiterst precieze besturing en uitstekende wegligging. Het belangrijkste veiligheidskenmerk is de hydraulische trommelrem, die destijds nog gloednieuw was en op alle vier de wielen van de BMW 328 werkt.

Alternatieven

Uit hun eigen gelederen zijn de BMW 327 en de BMW 328 Mille Miglia waarschijnlijk de krachtigste rivalen van het origineel. Bovendien liggen deze modellen op een vergelijkbaar prijsniveau.

Tot de concurrentie behoren modellen als de Mercedes V 200 Sport, de Wanderer W 25 K, de Horch 855 Spezial, de Skoda Popular Monte Carlo en de Talbot T 15 Baby Roadster.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 328?
Gebruikte replica's van de BMW 328 kunnen al vanaf 50.000 euro worden gekocht. Een rijklaar origineel kost een veelvoud daarvan, afhankelijk van de staat en uitrusting. De meeste BMW 328's die te koop staan, gaan voor 300.000 tot 850.000 euro over de toonbank. Dit weerspiegelt de grote vraag naar deze klassieker op de markt voor occasions.
Hoe lang is de BMW 328 gebouwd?
BMW bouwde de 328 van 1936 tot begin 1940.
Hoeveel pk heeft een BMW 328?
De standaard BMW 328 had 80 pk (59 kW). Op verzoek werden echter ook enkele speciale modellen gebouwd, waarbij de motor tot 120 pk (88 kW) leverde.

Beoordelingen voor BMW 328

21 Beoordelingen

4,4